stopp för pengaväxling

Jag fick en chock igår! Nordea skickade ett meddelande att mitt konto avslutas ock mitt kreditkort också inom 3 månader.:mad: Är det någon som skickar sin pension direkt till Thailand utan svensk bank? Vilken kurs får man?:mad:
Du får den bankkurs som är aktuell samma dag som pensionen skickas.
Några satang lägre än TT kursen.

Vilken bank sköter växlingen? Den svenska eller Thailändska?

Är det någon skillnad om man väljer SEK eller THB?
För fem år sedan var det Danske Bank som Pensionsmyndigheten använde som skickade THB.

Det kan var något annat idag.

Det kan du skicka mail till Pensionsmyndigheten och fråga.

För fem år sedan var det Danske Bank som Pensionsmyndigheten använde som skickade THB.

Det kan var något annat idag.

Det kan du skicka mail till Pensionsmyndigheten och fråga.
Ah jag tänkte du visste. Ja fem år sedan är en lång tid mycket har hänt.

Ska kolla om nån av gubbarna där nere kör raka rör med pensionspengarna.

Vad jag finner på nätet så har man bara rätt att behålla sitt svenska konto nu om man bor i land inom EU/EES.

Fast om du nu bor i Thailand så ska du vara skriven där, inte i Sverige.
Det är han väl, han skriver ju pga att han bor i Thailand, banken hade inte stängt kontot om han varit boende och skriven i Sverige.
Själv skriver jag in mig i Sverige nästa vecka, blir dock en semestertripp ner på 3 veckor mycket som måste ordnas.
Jag har bara varit i Thailand 4 av dom sista 12 månaderna och mindre kommer det bli.

Det är han väl, han skriver ju pga att han bor i Thailand, banken hade inte stängt kontot om han varit boende och skriven i Sverige.
Själv skriver jag in mig i Sverige nästa vecka, blir dock en semestertripp ner på 3 veckor mycket som måste ordnas.
Jag har bara varit i Thailand 4 av dom sista 12 månaderna och mindre kommer det bli.
I inlägg #58 så frågar Norrpilen om kontot avslutats pga att han är utskriven. Svaret blir "Nej, dom säger att det beror på att jag bor i Thailand".

Det kan gå hand i hand, vi vet inte. Det är lite som med Audirs vi vet inte vart han inte vill återvända efter 43 år.

Det är roligt med lite mystik på forumet!

I inlägg #58 så frågar Norrpilen om kontot avslutats pga att han är utskriven. Svaret blir "Nej, dom säger att det beror på att jag bor i Thailand".

Det kan gå hand i hand, vi vet inte. Det är lite som med Audirs vi vet inte vart han inte vill återvända efter 43 år.

Det går hand i hand, det står att enligt någon EU/EES förordning har du bara rätt att behålla bankkonto samt fullt bank-id om du bor i EU land.
Jag fick sist bara ett begränsat bankid pga utskriven från EU.
Att han tror att det bara gäller Thailand är en annan sak.

Varför skall dom avsluta kontot,är det för du är utskriven? Om du nu är det?
Nej dom säger att det beror på att jag bor i Thailand. Det går inte att lita på regler och lagar.

Märkligt, jag har Handelsbanken och är utskriven. Mitt Mastercard har gott ut men de skickar hit ett nytt kort mot en avgift på 300 kronor men om jag har någon nytta av kortet vet jag inte, det skulle väl vara om jag mot förmodan skulle resa till Sverige.

Märkligt, jag har Handelsbanken och är utskriven. Mitt Mastercard har gott ut men de skickar hit ett nytt kort mot en avgift på 300 kronor men om jag har någon nytta av kortet vet jag inte, det skulle väl vara om jag mot förmodan skulle resa till Sverige.
Kanske kommer, han skrev ju om 3 månader, så verkar som nåt nytt.
Vet inte när dom frös mitt konto, hade ju det med som utskriven men i vintras när jag var på Swedbank sa dom att konto är fryst och måste skriva in mig igen för att öppna det.

Kanske kommer, han skrev ju om 3 månader, så verkar som nåt nytt.
Vet inte när dom frös mitt konto, hade ju det med som utskriven men i vintras när jag var på Swedbank sa dom att konto är fryst och måste skriva in mig igen för att öppna det.
Vadå kanske skickar, de drog 300 kronor från kontot i förgår och många har ju haft problem med sina svenska banker men aldrig med Handelsbanken.

Vadå kanske skickar, de drog 300 kronor från kontot i förgår och många har ju haft problem med sina svenska banker men aldrig med Handelsbanken.
Jag skrev inte kanske skickar.
Jag skrev att kanske kommer, alltså att dom kanske fryser kontot i framtiden.
Det får tiden utvisa.

Skicka ett mail till Pensionsmyndigheten och fråga.
Dom svarar ganska snabbt.

Då får du dagsfärsk information istället för att missförstå vad som skrivs på forum i parti och minut.

Tillbaka
Topp