stopp för pengaväxling

Hej

På landet i vår by finns det mig veterligen nästan inga räkningar alls att betala, vi har en elräkning men den betalade frugan i många år direkt till en kvinna i byn som höll i detta, nu har frugan någon typ av autogiro som dras ifrån hennes konto, förutom elen kan jag bara komma på sophämtning 20 baht i månaden och några hundra baht om året i skatt på mark som frugan äger. Så det blir inte mycket åkande för att betala räkningar där precis. Besiktning av fordon o.s.v betalas ju direkt på plats när det utförs o.s.v.

Mvh isan lover
Här på landsbygden är det El och vatten/avlopp i första hand.
De äldre betalar sjukförsäkring varje månad och skolavgifter för barnen.
Allt detta görs nu till stor del över internet av någon i familjen och i de flesta familjer har någon ett bankkonto med kort.
Användning av kontanter minskar naturligt överallt och går mot modernare teknik och det går fort.

De flesta får sin lön insatta på sitt konto.
Vuxna skickar pengar regelbundet till familjens bankkonto.

Ungdomar laddar sin smartphone med en app och fyller på saldot hos någon shop för att sända och ta emot pengar.

Nu är det inget som turister märker på besök.

Här på landsbygden är det El och vatten/avlopp i första hand.
De äldre betalar sjukförsäkring varje månad och skolavgifter för barnen.
Allt detta görs nu till stor del över internet av någon i familjen och i de flesta familjer har någon ett bankkonto med kort.
Användning av kontanter minskar naturligt överallt och går mot modernare teknik och det går fort.

De flesta får sin lön insatta på sitt konto.
Vuxna skickar pengar regelbundet till familjens bankkonto.

Ungdomar laddar sin smartphone med en app och fyller på saldot hos någon shop för att sända och ta emot pengar.

Nu är det inget som turister märker på besök.
Hej

Ja det skiljer en del, i vår by går 95% i statliga skolor som är gratis och det gäller även förskolan, men en vattenräkning har ju faktiskt tillkommit fr.o.m i år, före det hade vi ju vatten ur egen brunn, även avloppet är enskilt.

När något ska betalas utöver och skatter betalas o.s.v så sker det på byns tempelområde efter det att bychefen har kallat dit alla bybor via högtalarsystemet, där har då ansvarig myndighet satt upp ett mobilt kontor utomhus.

Mvh isan lover

Hej

Ja det skiljer en del, i vår by går 95% i statliga skolor som är gratis och det gäller även förskolan, men en vattenräkning har ju faktiskt tillkommit fr.o.m i år, före det hade vi ju vatten ur egen brunn, även avloppet är enskilt.

När något ska betalas utöver och skatter betalas o.s.v så sker det på byns tempelområde efter det att bychefen har kallat dit alla bybor via högtalarsystemet, där har då ansvarig myndighet satt upp ett mobilt kontor utomhus.

Mvh isan lover
Ja det verkar vara långt efter i utvecklingen än andra ställen i Isaan som jag besökt tidigare.

Att sköta sina privata räkningar via en byachef i ett tempel.

Betalning via ATM och 7Eleven var vanligt för tio år sedan men nu har online banking och appar ersatt dessa till stor del.

Lazada och köp online kom tidigt till landsbygden i Chaiyaphum.

Det är ju du som tjatar om dina ”riktiga” kurser. Det har varit stor saknad av bilder från Superrich.
Själv betalar jag med kort och efteråt så kan jag konstatera vad jag fick för kurs. Måste vara jobbigt att jaga kr & ören.
Bild från Superrich i måndags.
Flaggorna är med men de tar Ej emot SEK, DKK och NOK.
Växlade själv in CAD.
Mitt bankomatkort har gått ur tiden, så måste till banken i Wangsa”häng”phung i morgon och skaffa nytt.
Ha det gott och skål på Er.
IMG_9259.jpeg

Ja det verkar vara långt efter i utvecklingen än andra ställen i Isaan som jag besökt tidigare.

Att sköta sina privata räkningar via en byachef i ett tempel.

Betalning via ATM och 7Eleven var vanligt för tio år sedan men nu har online banking och appar ersatt dessa till stor del.

Lazada och köp online kom tidigt till landsbygden i Chaiyaphum.
Hej

Ja jag har sagt det förr men gör det gärna igen, Thailand är ju Thailand och bara det innebär att nästan inget fungerar likadant överallt, sen skiljer det ganska mycket utvecklingsmässigt mellan olika platser, vi är eller var tills nyligen utsett som ett särskilt stödområde, så det är inte konstigt att vi ligger efter på många sätt, vår först 7-eleven inom 3 mils radie öppnade ex.vis 2022.

Mvh isan lover

Hej

Ja jag har sagt det förr men gör det gärna igen, Thailand är ju Thailand och bara det innebär att nästan inget fungerar likadant överallt, sen skiljer det ganska mycket utvecklingsmässigt mellan olika platser, vi är eller var tills nyligen utsett som ett särskilt stödområde, så det är inte konstigt att vi ligger efter på många sätt, vår först 7-eleven inom 3 mils radie öppnade ex.vis 2022.

Mvh isan lover
Skönt att ni inte är särskilt stödområde längre.

Skönt att ni inte är särskilt stödområde längre.
Hej

Jag är faktiskt inte helt säker på just detta, vi var ett särskilt stödområde före pandemin men nu när vi var där i vintras glömde jag att fråga hur det låg till med detta, jag skulle dock inte bli förvånad om området fortfarande är klassat så.

Mvh isan lover

Hej

Jag är faktiskt inte helt säker på just detta, vi var ett särskilt stödområde före pandemin men nu när vi var där i vintras glömde jag att fråga hur det låg till med detta, jag skulle dock inte bli förvånad om området fortfarande är klassat så.

Mvh isan lover
Det var du som sa det men backar nu......

Kontakta då gärna berörda internationella myndigheter och utrön status så vi får klarhet i detta istället för hitte på.

Det var du som sa det men backar nu......

Kontakta då gärna berörda internationella myndigheter och utrön status så vi får klarhet i detta istället för hitte på.
Hej

Hade du inte varit så ivrig att försöka hitta något att klaga på utan istället läst vad jag faktiskt skrev så hade du aldrig behövt skriva det här inlägget, läs den citerade meningen nedan en gång till så tror jag att t.o.m du förstår,

”vi är eller var tills nyligen utsett som ett särskilt stödområde”

Så här formulerade jag mig medvetet eftersom jag själv inte är 100% säker på hur läget är gällande klassningen som ett särskilt stödområde just nu.

Mvh isan lover

Hej

Hade du inte varit så ivrig att försöka hitta något att klaga på utan istället läst vad jag faktiskt skrev så hade du aldrig behövt skriva det här inlägget, läs den citerade meningen nedan en gång till så tror jag att t.o.m du förstår,

”vi är eller var tills nyligen utsett som ett särskilt stödområde”

Så här formulerade jag mig medvetet eftersom jag själv inte är 100% säker på hur läget är gällande klassningen som ett särskilt stödområde just nu.

Mvh isan lover
Återkom gärna när du vet.

Hej

Mvh isan lover
De flesta platser i Sverige borde ju med den lokiken vara ett särskilt stödområde

De flesta platser i Sverige borde ju med den lokiken vara ett särskilt stödområde
Thailand är i absoluta världstoppen när det gäller användning av sociala medier så det är knappast någon brist på smartphones och internet.

Blir som i Sverige att beställningar och betalningar sker online i glesbygder.
Faktiskt riktigt smidigt med mediciner och elektroniska recept, leverans hem till samma pris som på apoteket.

Tillbaka
Topp