STV special tourist visa.

Det var ju en period på nån månad när det inte gick att söka, nu går det bra enl amb hemsida. Men kraven är lika drakoniska som innan det tillfälliga stoppet... själv sökte jag TR, iaf 75 dgr i frihet därnere. (60+30dgr, -15 i ASQ) Halva vintern räddad, bättre än inget!

Var hittar du info om hur man söker STV på ambassaden hemsidan? Jag letar som fasen för en polare ska dra ner och han vill maxa dagar.

Hej

Jag tänkte ansöka om STV men tänkte först rådfråga här.

"5. An original of criminal record The certificate must be valid, not less than 3 months." = är utdrag från belastningsregistret via polisen.se det man har i åtanke här?

"7.2 In case the applicant does not own a condominium in Thailand, by staying in a hotel, or a rental condominium/ house please submit a copy of booking/rental confirmation directly from the hotel with whole the period of staying in Thailand"

Jag är inte riktigt i hamn med ett hyresavtal ännu då det är lite av en moment22. Dels så vill jag egentligen utforska lite på plats och kanske boka 2 veckors hotell först. Dels så kan/vill jag inte framkalla ett underskrivet kontrakt ännu (med betald deposit) eftersom jag inte vet om jag kan få mitt STV.

Så, har ni några idéer på hur jag löser den? Vad har ni för erfarenheter som har lyckats med STV?

Ni som har lyckats med STV - vad har ni för tips och varningar till mig?

Var hittar du info om hur man söker STV på ambassaden hemsidan? Jag letar som fasen för en polare ska dra ner och han vill maxa dagar.
1. Klicka på blåa ”info for foreigners who whish to travel...”
2. Under punkt 1.2 ”if you wish to stay longer than 30 days...” finns en länk med alla visum inkl STV.
Lite smårörig hemsida mao thaistyle:cool:

Den stora dealbreakern måste ju vara det här med att boka och bekräfta hela periodens boende efter ASQ...

1. Klicka på blåa ”info for foreigners who whish to travel...”
2. Under punkt 1.2 ”if you wish to stay longer than 30 days...” finns en länk med alla visum inkl STV.
Lite smårörig hemsida mao thaistyle:cool:

Den stora dealbreakern måste ju vara det här med att boka och bekräfta hela periodens boende efter ASQ...

Där är den ju! Tack!

Visst boendet blir ett aber. Man vill ju kanske inte ens bo på samma ställe hela tiden om man ska hyra.

Om man åker ned nu utan visum, så får man väl 30 dagar vid inträde. Efter karantän kvarstår ca 14 dagar, då kan man åka till immigration och förlänga 30 dagar till. Efter detta, tror ni man kan få stanna kvar längre pga. covid? Jag har svenska kompisar som varit i Thailand snart ett år på turistvisum nu,.

Jag ser på thaiembassy.se att man behöver reseförsäkring för STV, från ett thailländskt försäkringsbolag för hela tiden. STV är 90+90+90 dagar, behöver försäkringen täcka alla 270 dagar, eller endast de första 90? Vad kostar det ungefär?

"6. A copy of valid health insurance certificate from Thai insurance company; Home - Health Insurance for Long Stay Visa in Thailand with indicating that:
6.1 cover the whole period of stay in Thailand
6.2 have medical benefit in Thailand for outpatient must not be less than 40,000 Baht
6.3 have medical benefit in Thailand for inpatient must not be less than 400,000 Baht."

Hej

I December noterades en liten uppgång i antalet turister till Thailand, i December 2020 anlände 6,556 personer ifrån utlandet jämfört med ca 4 miljoner miljoner samma månad 2019, men tappet är av naturliga skäl oerhört stort.

Man måste nog ta bort kravet på karantän för att få igång turismen igen.

Mvh isan lover

Hej

I December noterades en liten uppgång i antalet turister till Thailand, i December 2020 anlände 6,556 personer ifrån utlandet jämfört med ca 4 miljoner miljoner samma månad 2019, men tappet är av naturliga skäl oerhört stort.

Man måste nog ta bort kravet på karantän för att få igång turismen igen.

Mvh isan lover
Lär ju inte hända då deras mål är att hålla nere smittnivån på en normalnivå.
Landet blir ju ännu hårdare drabbat nu när det kommit in i fabriksområdena och provinser inför karantän mellan provinser.
Så någon karantän kommer inte tas bort innan det är färdigvaccinerat.
Kan dom bara öppna upp inom landet igen, Pattaya hade ju så smått börjat hämta sig och hade ju börjat få hyfsat bra med inhemska turister pga all event det sista innan 2ndra vågen slog till precis innan nyår och allt stängde igen.

Foton från Naklua, Pattaya och Jomtien dom 4 sista helgerna innan nedstängning när 2ndra vågen starta nu vid nyåret.
Så en hel del inhemsk turism, barerna tjänade nog inte så bra men annan turistverksamhet.
Totala turismen står ju för ca 18-22% gdp, men av dom 18-22% är det vara 10,9% som är internationell turism.
Inhemska turismen står för stor del.
Så viktigast först och främst är att öppna upp landet för folket i landet och som innan 2ndra vågen.

20201219_194002.jpg

20201212_200149.jpg

20201205_114910.jpg

20201128_200918.jpg

20201128_200908.jpg

Lär ju inte hända då deras mål är att hålla nere smittnivån på en normalnivå.
Landet blir ju ännu hårdare drabbat nu när det kommit in i fabriksområdena och provinser inför karantän mellan provinser.
Så någon karantän kommer inte tas bort innan det är färdigvaccinerat.
Kan dom bara öppna upp inom landet igen, Pattaya hade ju så smått börjat hämta sig och hade ju börjat få hyfsat bra med inhemska turister pga all event det sista innan 2ndra vågen slog till precis innan nyår och allt stängde igen.

Foton från Naklua, Pattaya och Jomtien dom 4 sista helgerna innan nedstängning när 2ndra vågen starta nu vid nyåret.
Så en hel del inhemsk turism, barerna tjänade nog inte så bra men annan turistverksamhet.
Totala turismen står ju för ca 18-22% gdp, men av dom 18-22% är det vara 10,9% som är internationell turism.
Inhemska turismen står för stor del.
Så viktigast först och främst är att öppna upp landet för folket i landet och som innan 2ndra vågen.

20201219_194002.jpg

20201212_200149.jpg

20201205_114910.jpg

20201128_200918.jpg

20201128_200908.jpg

Hej

Ja en ökad inhemsk turism ger ju lite plåster på såren, men vad man förstår så är ju turistbranschen riktigt illa ute och ca 1/3 av alla företag i branschen uppges ju nu ha slagit igen helt och många för gott.

Kanske kan ett covid pass där det intygas att man är vaccinerad bli en öppning för att kunna öka antalet utländska turister?

Mvh isan lover

Hej

Ja en ökad inhemsk turism ger ju lite plåster på såren, men vad man förstår så är ju turistbranschen riktigt illa ute och ca 1/3 av alla företag i branschen uppges ju nu ha slagit igen helt och många för gott.

Kanske kan ett covid pass där det intygas att man är vaccinerad bli en öppning för att kunna öka antalet utländska turister?

Mvh isan lover
Tror jag inte, stod i svensk media för par dagar sen att även vaccinerade sprider smittan vidare.

Och som sagt den inhemska turismen började ju dra igång igen ungefär när jag kom hem.
Hade inte andra vågen kommit så hade nog många näringar klarat sig då många hotell tom va fullbokade sista helgerna och många events va ju på G.
Dom som fortsatt led mest va väl barerna, dom stod nog mest öde.
Men är ingenting att riskera smittspridning för, hade dom inte fått smittspridningen som kom nu hade många turistverksamheter överlevt.
Nu är Pattaya en spökstad, innan andra vågen började staden leva upp igen.

20201213_004305.jpg

Som sagt se till och öppna upp inom landet igen.
Det är viktigast nu.

Tror jag inte, stod i svensk media för par dagar sen att även vaccinerade sprider smittan vidare.

Och som sagt den inhemska turismen började ju dra igång igen ungefär när jag kom hem.
Hade inte andra vågen kommit så hade nog många näringar klarat sig då många hotell tom va fullbokade sista helgerna och många events va ju på G.
Dom som fortsatt led mest va väl barerna, dom stod nog mest öde.
Men är ingenting att riskera smittspridning för, hade dom inte fått smittspridningen som kom nu hade många turistverksamheter överlevt.
Nu är Pattaya en spökstad, innan andra vågen började staden leva upp igen.

20201213_004305.jpg

Som sagt se till och öppna upp inom landet igen.
Det är viktigast nu.
Hej

Har också hört att vaccinerade smittar, men både flygbolagens IATA och många länder vill ändå upprätta ett vacinationspass och möjliggöra för dessa att börja resa igen, det här går ju inte riktigt ihop och man kan ju undra vem som har rätt här, det kommer väl att klarna med tiden.

Mvh isan lover

Hej

Har också hört att vaccinerade smittar, men både flygbolagens IATA och många länder vill ändå upprätta ett vacinationspass och möjliggöra för dessa att börja resa igen, det här går ju inte riktigt ihop och man kan ju undra vem som har rätt här, det kommer väl att klarna med tiden.

Mvh isan lover
Om jag inte mins fel så har regeringen redan gått ut med att man kommer inte öppna upp och släppa in folk utan karantän förän man har ett fullgott skydd inom landet.
Det hoppas jag dom håller för jag vill inte ha hit massa folk som inte suttit i karantän, helst inte som smittridningen är i Europa och USA nu.
Och med tanke på att dom stänger ner skolor, barer m.m. redan när man bara hade 200 fall om dagen, så tror jag inte på att dom kommer ta bort karantänskravet föränns det är säkert.

Om jag inte mins fel så har regeringen redan gått ut med att man kommer inte öppna upp och släppa in folk utan karantän förän man har ett fullgott skydd inom landet.
Det hoppas jag dom håller för jag vill inte ha hit massa folk som inte suttit i karantän, helst inte som smittridningen är i Europa och USA nu.
Och med tanke på att dom stänger ner skolor, barer m.m. redan när man bara hade 200 fall om dagen, så tror jag inte på att dom kommer ta bort karantänskravet föränns det är säkert.

Hej

Vi får väl se hur det slutar, det handlar ju om mycket pengar så pressen är nog ganska stor på myndigheter och regering, det är ju dessutom många inflytelserika rika som förlorar pengar just nu, hotell, flygbolag och hela den övriga turistbranschen går på knäna, en 1/3 av företagen i turistbranschen har redan stängt och fler sägs stå på tur.

Men enbart sett till smittspridningen så borde man naturligtvis fortsätta hålla turismen på en låg nivå med karantän, men det känns ändå osäkert om regeringen kommer att palla trycket året ut.

Mvh isan lover

Hej

Även i Thailand verkar TAT (Tourism Authority Thailand) vara för ett s.k Covid Pass som skulle göra att innehavarna kunde slippa undan kravet på karantän.

Thailand sees recovery in ‘COVID Passports’ for quarantine-free travel​

By Coconuts Bangkok Jan 26, 2021 | 1:10pm Bangkok time

1611847495083.png

Tourists on a chartered yacht in Krabi’s Maya Bay with our imagined COVID passport. Original photo: Phalinn Ooi / CC BY 2.0

Travelers who have been vaccinated against COVID-19 could skip quarantine upon entering Thailand under a scheme proposed by tourism officials.
The tourism authority wants to introduce “vaccine passports” that would allow visitors to avoid isolating for two weeks on arrival, which was seen as a major turn-off to its previous efforts, which failed to draw a meaningful number of travelers during the pandemic.
The passports along with all-inclusive packages are two plans floated today by Tourism Authority Gov. Yuthasak Supasorn to meet its goal of luring 10 million visitors to the kingdom this year. Tourism revenue collapsed by about 73% last year after borders were shut to contain the spread of COVID-19, falling from THB3 trillion in 2019 to just over THB800 billion last year.

Mvh isan lover

Hej

Även i Thailand verkar TAT (Tourism Authority Thailand) vara för ett s.k Covid Pass som skulle göra att innehavarna kunde slippa undan kravet på karantän.

1611847495083.png

Tourists on a chartered yacht in Krabi’s Maya Bay with our imagined COVID passport. Original photo: Phalinn Ooi / CC BY 2.0

Travelers who have been vaccinated against COVID-19 could skip quarantine upon entering Thailand under a scheme proposed by tourism officials.
The tourism authority wants to introduce “vaccine passports” that would allow visitors to avoid isolating for two weeks on arrival, which was seen as a major turn-off to its previous efforts, which failed to draw a meaningful number of travelers during the pandemic.
The passports along with all-inclusive packages are two plans floated today by Tourism Authority Gov. Yuthasak Supasorn to meet its goal of luring 10 million visitors to the kingdom this year. Tourism revenue collapsed by about 73% last year after borders were shut to contain the spread of COVID-19, falling from THB3 trillion in 2019 to just over THB800 billion last year.

Mvh isan lover
Mycket intressant.

Det verkar dock inte som artikeln styrker att det är IATAs vaccin passport som gäller. Jag får intrycket att det verkar vara mer ett samarbete med vissa utvalda flygbolag och arrangörer.

Fast det kan vara gott nog!

Hej

1611847495083.png

Mvh isan lover
Spelar ingen roll för TAT har inget att säga till om i frågan.
Dom har velat ha 10 dagars karantän sen innan Oktober också men blev inget med det.
Regeringen och covid-19 myndigheten har som sagt redan gått ut med att det blir inget öppnande föränns egna folket uppnåt ett fullgott skydd.
Nu i Februari börjar man vaccinera.

Senast idag gick uttalade sig proffessor i biomedicinsk analys på karolinska att vaccinet hindrar inte att man får smittan, ett vaccin hindrar att du blir sjuk av smittan och du kan smitta vidare som vaccinerad.

Så hjälper ju inte om dom som anländer är vaccinerade dom kan ju fortsatt bära med sig smittan.
Är ju Thailändarna som skall skyddas mot smittan, så då måste dom vaccineras innan dom öppnar.

TAT ville också ha resebubblor med flertalet länder, blev inget med det.
Dom lobbar för turismen men dom är inte en myndighet som tar besluten i covid-19 frågor och av deras önskningar med underlättnader som många trott på här varje gång dom uttalar ett "could" har ju inte knappt någon genomförts och ingen av alla uttalanden om karantänslättnader genomfördes, snarare tvärtom, dom få undantag som fanns togs bort och alla var tvungna att sitta i karantän..

Mycket intressant.

Det verkar dock inte som artikeln styrker att det är IATAs vaccin passport som gäller. Jag får intrycket att det verkar vara mer ett samarbete med vissa utvalda flygbolag och arrangörer.

Fast det kan vara gott nog!

Hej

Ja det tycker jag också, det ligger ju i hela världens intresse att på något sätt kunna få igång flygbolagen och resandet igen, tillåter man inte flygbolagen att börja flyga passagerare igen under 2021 kommer det inte att finnas många flygbolag kvar i världen.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp