Tourist Police uppskattar antalet personer med overstay till 200 000.

Är du säker på detta eller antar du?
Vad som sägs är väl att när du vart ute och rest en sväng inom eller utom landet så skall du anmäla det inom 24h när du kommit hem igen.
Är du ute och reser i landet skall dom du bor hos anmäla det inom 24h.
Kanske den nya chefen över immigration som tillsattes för någon vecka sen kommer följa satta regler striktare, vi får se.
Adressen på arrival card betyder inget, du skall ändås anmäla din ankomst inom 24h, har inte gjort det innan men skall börja med det.
Skall finnas möjlighet till elektronisk anmälan men det måste husägaren söka om så skall ner och kolla på det nästa gång.
Jag tror faktiskt att Pan Pan har rätt , Jag skall varje gång jag kommer hem till huset anmäla detta till närmaste myndighet , borde räcka med det lokal poliskontoret , eller skall jag dra till Buriram varje gång hahaha:):) Man kan ju tycka att arrivalkortet borde räcka under förutsättning att jag åker till den uppgivna adressen

Bor du på Hotell så är det upp till Hotellet att anmäla , annars som du säger , 24 timmarsregeln gäller och har gällt mycket länge
Ja men det vet inte min fru, så då får dom ju informera sin befolkning om att dom skall rapportera utlänningar.

Dock misstänker jag att dom 13 gripna bedriver resort eller hotellverksamhet.
Hotellen har slappnat av rejält sista året på rapportering jämfört mot när det var på tapeten.
Min erfarenhet, kanske inte stämmer med andras men sista året har dom varit rätt ointresserade av mitt pass, räckt med frugans id.

Håll dig till din MC, det tror jag passar dig bättre Phonta. Blåa skitrör utan gänga?? Du vet inte vad du surrar om. Limma är vanligt, men jag har hjälpt ett flertal Thai att täta deras läckor. Jag bara säger som Joe Labero, I fix. Jag visar ingen vad jag gör, det är en yrkeshemlighet Phonta, som du aldrig har haft, och kommer aldrig att få heller. Ha en bra helg lille man.

Jösses! Snarstucken? :)

Undrar vem du är lille man , jag har nog en betydligt mer adekvat utbildning i detta du surrar om , ditt uttalande säger mer om din person än vad som kan anses smakligt att orda om i skrift .. Jisses vilket folk det finns , det är så man blir gråtfärdig över vokabulären

Ja men det vet inte min fru, så då får dom ju informera sin befolkning om att dom skall rapportera utlänningar.

Hotellen har slappnat av rejält sista året på rapportering jämfört mot när det var på tapeten.
Min erfarenhet, kanske inte stämmer med andras men sista året har dom varit rätt ointresserade av mitt pass, räckt med frugans id.
Stämmer, du har helt rätt , samma med min frus ID , men är jag ensam hotellgäst så det mitt pass som gäller , och du har rätt , hur skall du /dina uppgifter rapporters med din frus ID uppgifter :rolleyes:

Den regeln om att man skall rapportera en Alien inom 24h är nog många år gammal bara att ingen brytt sug tidigare.

För några år sedan uppe i frugans hemby passade jag på att åka till Kon Kaen, 7mil bort, för att förnya körkortet. In på immigration för att få bevis om recidence. Där inne var det något tjatgubbe i fin uniform som gnällde på frugan om just detta. Frugan svarade jaha då får väl pappa åka hit och rapportera min man då för jag bor inte här. Han log inte i alla fall så mycket kan jag säga :)

Han visade oss något utdrag i lagen och där stod eller om han sa när lagen kom till. Det var många år sedan.

Men hur smidigt är det. Åka 14mil för att anmäla sig. Sedan stannar vi i hembyn några dagar och sedan ner till huset i Bang Saray. In till immigration i Jomtien igen då inom 24h.

Ärligt talat har vi inte orkat göra detta någon gång så snart kommer väl bakslaget. Den dagen den sorgen.

Den regeln om att man skall rapportera en Alien inom 24h är nog många år gammal bara att ingen brytt sug tidigare.

För några år sedan uppe i frugans hemby passade jag på att åka till Kon Kaen, 7mil bort, för att förnya körkortet. In på immigration för att få bevis om recidence. Där inne var det något tjatgubbe i fin uniform som gnällde på frugan om just detta. Frugan svarade jaha då får väl pappa åka hit och rapportera min man då för jag bor inte här. Han log inte i alla fall så mycket kan jag säga :)

Han visade oss något utdrag i lagen och där stod eller om han sa när lagen kom till. Det var många år sedan.

Men hur smidigt är det. Åka 14mil för att anmäla sig. Sedan stannar vi i hembyn några dagar och sedan ner till huset i Bang Saray. In till immigration i Jomtien igen då inom 24h.

Ärligt talat har vi inte orkat göra detta någon gång så snart kommer väl bakslaget. Den dagen den sorgen.
Förmodligen men då kan man ta det ;);)

Har du ingen immigration i närheten skall den anmälan kunnas göras hos närmsta polisstation om jag inte minns fel?
Skall även gå göra elektroniskt, men då måste husägaren ansöka om det, för att få en inloggning.

Var ju väldigt uppe på tapeten för ca. 3 år sen och då va det allt pass på varje hotell vi besökte och det året reste vi mycket.
Men som sagt i år har det kännts som hotellen inte brytt sig.
Då var alla gäster tvungna att visa pass.
I år har jag bara vart med om gällande polare samt farsan och styvmor att bara den som bokat rummet behövt visa, eller som i vårat fall nöjt sig med frugans ID.
Men som sagt 2-3 år sen när det var på tapeten skulle alla visa när vi reste någonstans.

Jo jag är en liten man, 1,90 fri höjd över havet. Du skröt om TIG-Svetsning, skit bra. Då måste du säkert haft rot fyllning, som man ska om det ska bli bra . Sedan bör man tvätta varje skarv med Aceton, innan man svetsar. Angående utbildningar och kunskap, så är jag ljusår efter dina extrema kunskaper. Men låt det var så Phonta,du är Kungen, jag råkar bara att hitta hit och som medlem så måste väl även de som inte är lika intellegenta kunna komma till tals. Eller är det bara BIG Phonta som får en gen lilla hörna?

Jo jag är en liten man, 1,90 fri höjd över havet. Du skröt om TIG-Svetsning, skit bra. Då måste du säkert haft rot fyllning, som man ska om det ska bli bra . Sedan bör man tvätta varje skarv med Aceton, innan man svetsar. Angående utbildningar och kunskap, så är jag ljusår efter dina extrema kunskaper. Men låt det var så Phonta,du är Kungen, jag råkar bara att hitta hit och som medlem så måste väl även de som inte är lika intellegenta kunna komma till tals. Eller är det bara BIG Phonta som får en gen lilla hörna?
Undrar hur du mår , inte så bra verkar det som , somna om sen vakna och var lite mer normal i dina inlägg kanske , väljer att stoppa dig i vad jag kallar idi...facket :rolleyes:

Har du ingen immigration i närheten skall den anmälan kunnas göras hos närmsta polisstation om jag inte minns fel?
Skall även gå göra elektroniskt, men då måste husägaren ansöka om det, för att få en inloggning.

Var ju väldigt uppe på tapeten för ca. 3 år sen och då va det allt pass på varje hotell vi besökte och det året reste vi mycket.
Men som sagt i år har det kännts som hotellen inte brytt sig.
Då var alla gäster tvungna att visa pass.
I år har jag bara vart med om gällande polare samt farsan och styvmor att bara den som bokat rummet behövt visa, eller som i vårat fall nöjt sig med frugans ID.
Men som sagt 2-3 år sen när det var på tapeten skulle alla visa när vi reste någonstans.

555555 jag skulle vilja se svärfar sköta det elektroniskt. Han skulle bara flina och skaka på huvudet. Jag kommer ihåg reaktionen senast när vi kom hem från Kon Kaen med nyheten.

Närmaste polisstation är närmare, endast 3mil enkel resa. Undrar om jag kan rapportera mig på polisstationen i Sattahip. Bra mycket smidigare än att plöja in till Jomtien. När jag kommer ned till huset har jag fullt upp med att packa upp, städa huset, sopa och snygga till utanför, bära fram utemöbler. Sen vill man ha en kall o go öl i mysiga värmen. Alla planer om att åka till immigration inom 24h är som bortblåsta :)

555555 jag skulle vilja se svärfar sköta det elektroniskt. Han skulle bara flina och skaka på huvudet. Jag kommer ihåg reaktionen senast när vi kom hem från Kon Kaen med nyheten.

Närmaste polisstation är närmare, endast 3mil enkel resa. Undrar om jag kan rapportera mig på polisstationen i Sattahip. Bra mycket smidigare än att plöja in till Jomtien. När jag kommer ned till huset har jag fullt upp med att packa upp, städa huset, sopa och snygga till utanför, bära fram utemöbler. Sen vill man ha en kall o go öl i mysiga värmen. Alla planer om att åka till immigration inom 24h är som bortblåsta :)
Jag läste dina 2 inlägg om detta. Ni grabbar pratar om olika situationer och blandar och ger å det gruvligaste. I ditt fall där du bor på olika ställen så gäller regeln i högsta grad att du måste rapportera...... Läser mig till att du bor i Bang Saray och tillhör Jomtiern/Pattaya Immigration. Där äre utgångsläget.... Bor du på annat ställe, så skall du rapportera inom de 24 timmarna dit.. När du sedan åker tillbaka till bang Saray så skall du återrapportera dig dit...

Har man en fast adress i Thailand, kan styrka den medelst olika dokument eller husbok, och återkommer till den efter en UTLANDSVISTELSE.. Så gäller INTE rapporteringen i det fallet.

Om ni nere i träsket Pattaya har vänner som åker på bakslag i form av korrupta tjänstmän kan jag och vill jag inte prata om. Jag ger Er lagen som gäller och den polisorder som gäller. Sedan kan ni hitta vilken skrämselpropaganda som helst ute på nätet som ni sedan själva spär på å det härligaste..... Var lugna...

Bor du på Hotell så är det upp till Hotellet att anmäla , annars som du säger , 24 timmarsregeln gäller och har gällt mycket länge

Hej

Jag skulle snarare säga så här, det stämmer att lagen som sådan har funnits länge men ingen har använt den, känner inte till ett enda fall där immigration eller polis har använt sig av denna lag och krävt att man fyller i denna blankett och meddelar var man bor, det var först efter kuppen när juntan bestämde sig för att införa ”lag och ordning” dom denna och många andra gamla lagar dammades av och började tillämpas, själv befarar jag att hur den kommer att tillämpas blir lika godtyckligt och olika runt om i landet som vanligt när det handlar om Thailand.

För egen del tycker jag att denna lag och tillämpningen av den är klart opraktisk, mängder av falanger reser ju runt i landet av olika anledningar, hälsar på släkt och vänner, besöker olika attraktioner eller tar en liten semestertripp någonstans, har man vänner på platsen brukar man ju bli erbjuden att övernatta där och att då enligt lag behöva söka upp närmaste polisstation eller immigration för att fylla i denna blankett verkar vara både opraktiskt och irriterande, gör man inte detta finns tydligen numera risken att dom man besöker blir bötfällda, en mycket tråkig utveckling.

Mvh isan lover

Stämmer, du har helt rätt , samma med min frus ID , men är jag ensam hotellgäst så det mitt pass som gäller , och du har rätt , hur skall du /dina uppgifter rapporters med din frus ID uppgifter :rolleyes:

Hej

Samma här, visar nästan aldrig pass på hotell när vi reser, frugan tar rummet och visar sitt i.d, det nöjer sig nästan alla med utom en nitisk Kines som har hotell i Nong Khai.

Mvh isan lover

Är väl bara om man byter adress som man ska anmäla detta inom 24 h?
Inte det lagen säger och du är inte skyldig att rapportera ett skit, så inget att bry sig om, men har man en fru man bor hos kan det vara något att kolla upp, eller om man äger en condo och lämnar den för dagen.
Du skall inte rapportera den som hushåller dig skall rapportera.

Tillbaka
Topp