Suomalainen FINNAIR

Flög hem en gång med Ukrainska Aerosweet och dom bjöd på Salmonella,,,tackar.
Flygplatsen i Kiev var full med fyllskallar som härjade friskt.
Sånt är mindre trevligt.

Förstår inte har åkt i 22 år och alltid fått den sprit jag velat ha, en öl och en whisky är standard har inte nån gång behövt betala
Det beror på flygbolag och boknings klass.
2015 blev det bara en öl till maten med Finnair, resten kostade extra.
Dyrare biljetter ingår obegränsat tills man blir för berusad.

Singapore Airlines är generösa

Det beror på flygbolag och boknings klass.
2015 blev det bara en öl till maten med Finnair, resten kostade extra.
Dyrare biljetter ingår obegränsat tills man blir för berusad.

Singapore Airlines är generösa
Har alldrig beställt nån dyrare biljett utan bara ekonomi

Vet att detta är en tråd om jopparna, men nedan är ju iaf flygrelaterat.

Själv gillade jag Norwegians koncept, där de hade en grundbiljett (typ resa + handbagage) och sen fick man betala för de tjänster man ville använda. På så vis slapp jag (och många andra) subventionera de som ville supa, ha med onödigt massa bagage, och äta fin mat flera ggr. Sen dessutom skulle det ju tydligen stå en gratis groggbuffé som man kunde nyttja hela resan.

Allt lullull ovan är ju trevligt, och de som vill ha det så på resan hade ju alla möjligheter att köpa till det (kanske inte groggbuffén, men det gick ju köpa "lössprit"). Men vi som inte var tvungna att nyttja ovan tjänster fick istället resa billigt (betala för de VI använde).

Hoppas fler bolag kommer köra nåt liknande koncept Norwegian framöver. Men självklart ska de som är lite äldre och har flugit i många år både på fritid och i tjänsten kunna köpa till de tjänster de måste ha. Dock bör de själva betala för sig.
Då skulle alla bli nöjda :cool:
Jag håller med; alla bör bara betala för vad de vill ha och allt som inte är nödvändigt får man köpa till efter eget intresse och ekonomi.

Tänker jag rent egoistiskt så var det dock, som flitig jobbresenär, givetvis bättre förr då även en ekonomibiljett innebar anständig mat och rejält med dricka. Att betala 5,000 SEK extra för att flyga Ekonomi Extra till Kina, och få lite extra legroom, är något jag begär av företaget men att de ska betala 25,000 extra för att jag ska få drick 8 stycken GT har jag inga planer på att kräva.

Hej

Ja för oss som är lite äldre och har flugit i många år både på fritid och i tjänsten är det ju mer eller mindre en naturlig del av resandet att bli serverad mat, öl, vin och drinkar o.s.v utan att betala extra. Man behöver ju inte ha som mål att bli full utan bara njuta av ett gott vin som passar till maten, slappna av med en GT till filmen o.s.v, sen när personalen slutar servera och släcker ned så står det både snacks, öl, vin, whisky och gin till självservering i det lilla pentryt för dom som vill ha något mer. Så är jag van att ha det på flyget och fortsätter gärna med det så länge dessa alternativ finns inbakade till ett rimligt pris i biljetten.

Mvh isan lover
Det har du helt rätt i men det är absolut inget jag väger in när jag bokar en resa. Då gäller pris och ev transfertid, inget annat. Alkohol är av underordnad betydelse.

Det har du helt rätt i men det är absolut inget jag väger in när jag bokar en resa. Då gäller pris och ev transfertid, inget annat. Alkohol är av underordnad betydelse.
Jag prioriterar en vettig transfertid före lägsta priset.
Åkte via Doha sist och tyckte dom timmarna där var lagom.
Då kunde man gå runt och titta på lyxbilar och shoppa lite innan avgång.

Då har du inte fått mer än en öl eller vin med maten gratis, åtminstone inte ungefär de senaste 10 åren. Förut var det fritt fram att beställa flera öl gratis.
Förstår inte, nu dricker jag inte så myckket på flyget
om jag ser på en bra film brukar jag efter förfrågan
få en öl om inte så går jag dit där flygvärdinorna sitter
har aldrig blivit nekad, ibland
två öl om filmen är bra ock nu dom 2 sista åren Qatar och Emiraterna inga problem både 2 whisky och
flera öl

Förstår inte, nu dricker jag inte så myckket på flyget
om jag ser på en bra film brukar jag efter förfrågan
få en öl om inte så går jag dit där flygvärdinorna sitter
har aldrig blivit nekad, ibland
två öl om filmen är bra ock nu dom 2 sista åren Qatar och Emiraterna inga problem både 2 whisky och
flera öl
Du börjar med 1 öl slutar med flera öl och whisky.

Jag håller med; alla bör bara betala för vad de vill ha och allt som inte är nödvändigt får man köpa till efter eget intresse och ekonomi.

Tänker jag rent egoistiskt så var det dock, som flitig jobbresenär, givetvis bättre förr då även en ekonomibiljett innebar anständig mat och rejält med dricka. Att betala 5,000 SEK extra för att flyga Ekonomi Extra till Kina, och få lite extra legroom, är något jag begär av företaget men att de ska betala 25,000 extra för att jag ska få drick 8 stycken GT har jag inga planer på att kräva.
När jag hade betalda resor till/från Thailand så var det alltid även om Norwegian betalt för mat och fri dryck.
Tror var förbundskrav.

Personligen gillar jag att ta en öl, två eller fler på flyget. Är det så att jag måste betala för ölen så får jag göra det och anser inte det vara ett problem.
Matmenyerna kan ju se ganska bra ut, men det håller som regel inte ens vägkrogsstandard, men lite ost och kallskuret blir aldrig fel.
Jag skulle gärna köpa en biljett utan att något som helst ingick i form av mat eller dryck. För mig är sitt/ligg platsen mycket viktigare än om det är någon uppvärmd wienerschnitzel eller kazakstansk råbiff gjord på kyckling.

Hej

Själv går jag inte bara på restid och pria utan försöker hitta flyg som fortfarande ligger så nära den nivå man förväntade sig på flyg förr, sen tänker jag även på flygsäkerhet och väljer bolag vars flyg, verkstäder och teknisk personal jag har förtroende för.

Mvh isan lover

Tillbaka
Topp