Rätt och fel Sup inte ikapp med thailändare

Jag vet inte men jag undrar om det inte har blivit en missuppfattning här gällande denna "enzym" som ni pratar om.

Denna så kallade "Asian flush" har ju inget med att göra hur full man blir, alltså att man inte tål alkohol lika bra som västerlänningar t ex.

De asiater som från sina anfäder har denna gen som gör att de har brist på detta enzym blir inte lättare fullare än andra utan de får reaktioner i form av rödflammiga utslag och de har då fel tagits för att vara onyktra, eller se påverkade ut och uppfattats som att de krökat kopiöst eller är alkoholister.

Alltså, det som vi pratar om här har inget med att göra om hur mycket eller lite alkohol man tål innan man däckar, utan att tåla alkohol eller inte har ju snarare med att göra vilken person man är, alltså hur mycket kroppen tål.

Hittade en intressant sida här!

https://bsclarified.wordpress.com/2011/11/18/im-not-drunk-i-just-have-a-deficient-enzyme/

Lyco

Jag vet inte men jag undrar om det inte har blivit en missuppfattning här gällande denna "enzym" som ni pratar om.

Denna så kallade "Asian flush" har ju inget med att göra hur full man blir, alltså att man inte tål alkohol lika bra som västerlänningar t ex.

De asiater som från sina anfäder har denna gen som gör att de har brist på detta enzym blir inte lättare fullare än andra utan de får reaktioner i form av rödflammiga utslag och de har då fel tagits för att vara onyktra, eller se påverkade ut och uppfattats som att de krökat kopiöst eller är alkoholister.

Alltså, det som vi pratar om här har inget med att göra om hur mycket eller lite alkohol man tål innan man däckar, utan att tåla alkohol eller inte har ju snarare med att göra vilken person man är, alltså hur mycket kroppen tål.

https://bsclarified.wordpress.com/2011/11/18/im-not-drunk-i-just-have-a-deficient-enzyme/

Lyco

Låter mkt rimligt. Anledningen att många blir fulla fortare har förmodligen mer med kroppsstorlek och vikt att göra.

Jag hade ett gäng som var från Hawaii ett tag. De brukade dricka Kava om kvällarna istället för att ta en öl typ. (Typ större delen av Polynesien och Melanesiens nationaldryck. Gjord av roten på en planta i pepparsläktet, gör att man blir smått bedövad och avslappnad som efter 2-3 öl utan att tappa något omdöme).

Hur som helst, vi drack Kava en tidig kväll. Senare skulle jag ut med kompisar, detta var några år sedan. Visste att Kava och alkohol inte gick ihop sig bra, men hade bara druckit 1 "kokosnötsskal". Blev helt flammig på hela kroppen, såg verkligen ut som en seriös sjukdom, läste mer om det senare och det visar sig att kavalaktonerna hämmar just detta enzym (bl.a. andra)

Har aldrig fattat vitsen med att supa, spec inte i ett varmt land som thailand.
Visste söp jag som ung men det är mycket roligare att vara salongs hela kvällen och må bra dan efter.
Alkohol ska man passa sig för här nere, lätt att det blir en vana.

Har aldrig fattat vitsen med att supa, spec inte i ett varmt land som thailand.
Visste söp jag som ung men det är mycket roligare att vara salongs hela kvällen och må bra dan efter.
Alkohol ska man passa sig för här nere, lätt att det blir en vana.

Ett synnerligen vettigt inlägg, kunde inte ha skrivit bättre själv.

Nå vil jeg påstå at thaiene har en tendens til å bli fulle rimelig fort. Men en gang for ca.10 år siden så var det en begravelse i landsbyen og den andre morgenen av festens 5 dager sånn rundt klokken 10 så dukket det noen thai venner opp og jeg spurte om dem hadde sovet godt for dem hadde vært veldig tørste kvelden før. Og da svarte den ene at dem at dem ikke hadde sovet i det hele tatt og spurte om jeg ville være med å ta noen øl. :D:D:D:D

Låter mkt rimligt. Anledningen att många blir fulla fortare har förmodligen mer med kroppsstorlek och vikt att göra.

Framförallt hur ofta man dricker? Vad man åt innan man börja kasta alkohol i ansiktet. m.m.
Dricker ju själv otroligt sällan och när jag väl gör de blir jag snabbt berusad, sen behöver de ju inte gå överstyr för det.
Vill inte påstå att tjejen dricker direkt ofta men hon är betydligt mycket mindre än mig men tror nog banne mig hon tål mer än jag gör. :D:p

Lyco

Jag har också fått rödflammiga utslag av sprit. Ibland behövs det bara en grogg.
Dessa röda fläckar blir dessutom varma.

Framförallt hur ofta man dricker? Vad man åt innan man börja kasta alkohol i ansiktet. m.m.
Dricker ju själv otroligt sällan och när jag väl gör de blir jag snabbt berusad, sen behöver de ju inte gå överstyr för det.
Vill inte påstå att tjejen dricker direkt ofta men hon är betydligt mycket mindre än mig men tror nog banne mig hon tål mer än jag gör. :D:p

Du må ha meg unnskyldt, men har din kone jobbet i en bar? Hvorfor jeg spør er at jeg tror noen av dem kan drikke de fleste "under bordet".

Hahaha förlåt men detta var nytt för mig, har alltid hört tvärtom att vi Thai och andra asiater inte tål alkohol för vi saknar en enzym! Jag är nog ett undantag, med många års träning med svenskar och mina svenska vänner med ursprung från Asien. Oj vad jag krökade när jag var student i Lund. Det hände ibland att det blev en bucket "för skoj skull". De utbytesstudenter från Thailand och Kina tålde dock inte lika mycket, de hade inte jobbat med att få bort Asian Flush sade vi haha.

Nu dricker jag inte som för 10-15 år sedan på fester då vi har småbarn. Blir mest trött efter 1-2 glas öl/vin å somnar. Jäkligt skönt att inte vara bakis.

(Fyi: jag har inte läst tidigare kommentarer...)

En Thai dricker inte som vi feranger . När dom dricker öl , fyller dom glasset med is och sedan har dom öl i glasset ,
det blir som lättöl . Och Whisky fyller dom glasset med is och spriten i korken och la dropparna i glasset , sedan
fyller dom på med soda .Och det finns massor av mat på Thai kalas , dom äter hela natten .
Här som jag bor har vi många grann festar , som en Svensk knytis . foto från grann festar

P1120311.JPG

P1170128.JPG

P1170130.JPG

IMG_2716.JPG

IMG_2722.JPG

Spørsmålet er kanskje om man skal kalle "thai whisky" for sprit. Den er vel nærmere diesel enn sprit. :D:D:D:D

Du har inte mycket val när det gäller Thai Whisky . Medan Song Som och Mekong är ganska populär ,
och det är inte riktig Whisky utan snarare Rum .Ingrediensen i dessa två varumerken är melass , vilket
gör dem till kryddat Rum . På etiketten på Sang Som står det även " Thai Rum "
Och Blend 285 är vad Thailändske lokalbefolkningen dricker mest her i Chonburi .

Blend-285-Whiskey-Thailand.png

How-good-is-Thailands-best-whiskey-1.jpg

Ja man kan säga vad man vill om dessa drycker, men välsmakande är dom verkligen inte. Uppe hos oss i byn är det Lao khao som gäller och Hong Thong vid festliga tillfällen. Duger möjligtvis uppblandat med Coca Cola. :confused:

Vad är det med Thailand och sprit egentligen?

Ser man till grannarna så är ju inte sprit valet av dryck direkt. Har frågat efter Mekong i Kambodja när jag varit utanför turistzonen och fått till svar att "bara 'Brang' barer serverar sprit", Anchor och angkor är det folk dricker där.

Laos vet nog de flesta av oss att nästan alla barer serverar Beer Lao i första hand. Och går man till ställen för Laotiska lokalbor är det ofta det enda valet. De gula reklamskylltarna är mer eller mindre synonymt med bar..

Burma vet jag inte, men har hört rykten om att det är mer som Thailanf och att "whisky" är valet av dryck(?)

Malaysia är ju muslimskt, så antar att öl är valet om något Likt många ställen i Turkiet(?)

Vietnam är ju kända för sin snabblagade öl som sälgs på gatorna i Hanoi.

Thailand älskar ju dock sprit trots att de har 3-4 egna ölmärken. Öl är inte förstahandsalternativet på många fester. Och ser man på borden på uteställen så är procenten sprit större än öl. Vad tror ni skapat denna trend?

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
9 K
A

Tillbaka
Topp