SV: Översvämmning i Chaiyaphum - Så kom den då till slut.....

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Berralund

Forumvärd
Forumpersonal
Tack för fina bilder och en intressant berättelse. Fy tusan som det ser ut. Hemma har det klarat sig utan några större katastrofer, det är bara en liten bäck som för tillfället är en brusande älv. :wai:

Plus i kanten blir det hursomhelst! :thumbsup:

Vilket äventyr du har varit ute på. Än så länge har vi inga stora problem med vatten här upp i norr eller så har vi här upp lyckats flytta problemet nedåt.

Hoppas att ditt hus och andras inte blir allt för skadade, det ska fan vara risbonde under sådana förhållande.
Du får hålla oss underrättade om fortsättningen
Ett vått plus i kanten ;)

Trist detta med allt vatten och förlorad risskörd.vattenskadade byggnader och annat som det drar med sig.Hur som helst så är det bra berättat ditt lilla äventyr,du verkar ha bättre kondis nu än vid ditt tränarkall i Hovås.Karma för det!

Har haft kontakt med släkten i Rayong och där har vi klarat oss från översvämmning,peppar,peppar.

ha det Drivern

"drivern " sa:
Trist detta med allt vatten och förlorad risskörd.vattenskadade byggnader och annat som det drar med sig.Hur som helst så är det bra berättat ditt lilla äventyr,du verkar ha bättre kondis nu än vid ditt tränarkall i Hovås.Karma för det!

Har haft kontakt med släkten i Rayong och där har vi klarat oss från översvämmning,peppar,peppar.

ha det Drivern
Tack för den rapporten från Rayong, det ska ju bli vårt område så småningom

Fasen Legolas du bor på fel ställe ser ja ;)
vi har klarat oss bra men 1 mil från oss har det gått sämre fina bilder fortsätt o fota så vi får se mer av detta elände

glimten66 :wai:

"Rolf " sa:
Tack för den rapporten från Rayong, det ska ju bli vårt område så småningom

Rolf, det är sällan översvämningar i det området från Rayong till Lae Mae Phim, det kan bli mycket vatten på gatorna efter kraftiga regn, men det rinner snabbt bort igen!

Mvh Peter :wai:

De här översvämmningarna drabbar oftast samhällen som ligger nära de stora floderna. Under normala förhållanden är det till stor fördel att ha en flod i närheten för risfarmarna, de kan pumpa upp vatten från floden och får 2-3 risskördar varje år. Men när floden stiger över risfälten blir det till en katastrof, efter en vecka är skörden fördärvad och även husen blir skadade. Sedan uppstår lätt jordskred där vattnet dragit fram, jorden är mycket finkorning på många ställen, som mjöl nästan, som dras med vattnet och ställer till skador. Nu är problemet att de flesta dammar är fyllda till bristningsgränsen och man måste börja tömma dem om regnet fortsätter, som kan ge riktigt stora översvämmningar, vilket hände i Korat området förra året.
Ett risfält på 1 rai ger ca 5-600 kg ris, priset har varit ca 9 Bath kilot det senaste året. Den nya regeringen har lovat höja priset till 15 Bath kilot och för Jasmin ris till 20 Bath kilot. Skadeersättningen har varit 500 Bath per rai, men den här regeringen väntas höja till ca 2000 Bath per rai.

Ett risfält där det är svart lera som är den bästa jorden för ris ger ca 600-650 kg per rai. Ett fält med vit lera ger ca 450 kg per rai, ett fält med sandjord ca 270 kg per rai. De här siffrorna gäller vid normal gödsling, ökas gödselgivan kraftigt kan man öka skörden, men handelsgödseln är dyr ca 1000 Bath 50 kg, där måste vägas vad som är lönsamt, men vid de nya priserna på ris blir det lönsamt öka gödselgivan, med de nya priserna kommer risproduktionen sannolikt att öka och därmed också kostnaderna för risstödet. Tidigare betalades ut 500 Bath per rai vid översvämmning, med den nya regeringen är direktiven osäkra det ryktas om 2000 Bath per rai.
Vid översvämmning tar byhövdingen foton när vatten finns på fälten och sedan foton när vattnet gått iväg. Sedan tas kopia på lagfarten och hur många rai som fördärvats, vilket skall bevittnas. Byhövdingen skickar pappren till govermentet, som sedan betalar ut pengar till risbondens bankkonto. De här beloppen 500 Bath var minibeloppet och nu skall det vara 2000 Bath minibelopp.

Hur fan kan man bo i en sån svinstia som Chaiyaphum där allt bara elände? Annat är det här i Chiang Mai där gatorna är rena och mänskorna är mera kultiverade. :)

Chiang Mai har jag bara dåliga erfarenheter av. Reste via CPH till BKK och sen till Kunming med mellandlandning i just Chiang Mai för mer än 10 år sen. Terminalbyggnaden verkade konstruerad av papplådor. Efter en timme vidare till Kunming med världens ryggskott. Jag fick stå upp utom vid landningen. Tågresa 4.5 timme till Xuanwei. Nästa morron besök hos akupunktören på laaasarättet. Jag har aldrig fått ryggskott i Chaiyaphum.
Tanten väntade på mig på Don Muang vid returresan.

mvh

"legolas " sa:
Patcharee,,, ibland slår det bara slint hos dig va??? jag vågade i alla fall "flytta mina bopålar". Du bor ju egentligen bara kvar på din mammas gata ännu. Du vågar inte riktigt ta steget va???? Vad är du rädd för?????

OK du är ett asfaltsbarn, så jag förstår att du inte förstår. Men det är väl egentligen inte så himla illa här i Chaiyaphum tycker jag. Folket är trevligt som skam. Dom är inte förstörda av storstan som dina grannar är. men OK gillar man Sergels Torg i Thailand så gör man, inget att göra åt antar jag.... ;D ;D ;D
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Bra svar. Men hur kunde du dra dom slutsatserna att jag är ett barn av asfalt eller har du genomskådat min prkotiaton?

"legolas " sa:
hehehe!!! behövs inga större kunskaper för att avslöja en asfaltsviol!!!
ha det gött däruppe din kanalje!! :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Men du måste väl ändå erkänna att i Chiang Mai är gatorna mycket,mycket renare än i Chaiyaphum och att folket är mycket
finare här för här äter dom inte ormar och råttor o hundar, men de gör dom på andra ställen. :wai: :) ;) :D

Spottkobror anses oätliga i trakten där Legolas huserar. Grillad risråtta är delikatess, hundar .... undrar var min vakthundar tar vägen.

Storstaden Göteborg?? Det är väl Tokyo, Beijing eller Shanghai här i Asien. Ifall att man bor i ett sånt ställe kan det var va jä..igt skönt skönt att ha ett en reträttplats vid end f the road i Chiayphum provinsen

Fina bilder Lego :thumbsup: Om jag har fattat det rätt så drabbas "din" gata sällan eller aldrig av översvämmningarna ?

Thailändare är nöjda med att vattnet svämmar över där de bor hur skulle det se ut om BKK hade svämmat över i stället. Kungen och hans palats hade kunnat bli över svämmat Har sett flera som har fått sitt sina hus översvämmade på tempel och de tackar naturligt viss Buddha för att de fick ynnesten att hjälpa kungen att vara torr på fötterna.

En bidragande orsak att översvämmningar har ökat i hela Asien är skogsskövlingen. Finns det skog bromsar det upp vattnet som till stor del går ner i marken och håller upp grundvattennivån. När skogen tas bort finns det inget som bromsar vattnet, skogen i Asien har till stor del fått ge vika för odlingsmark och bebyggelse, med stora betong och asfaltytor. Det här gör vattenavrinningen till floden blir mycket snabb och intensiv, som gör jordmassor dras med och orsakar jordskred och floden svämmar över, vilket det inte gjorde innan skogsskövlingen. Vad som också sker när skogen försvinner det blir långa torrperioder med inget regn, som också skett i Asien. Skogen skapar fuktighet som i sin tur skapar regn, det stora problemet idag med klimatförändringar är skogsskövlingarna.

Vad kan man göra för att förhindra översvämningar

Dammbyggen gör att vattnet kan sparas tills avrinningen blivit mindre. Dammarna för dock med sig egna risker och är dyra att bygga.
Förstärkning och höjning av skyddsvallar mot hav och floder .
Flodernas lopp kan flyttas så att de inte rinner genom bebyggelse.
Skogsplantering och återställning av annan vegetation gör avrinningen långsammare.
Våtmarker kan utnyttjas som reservoarer och diken kan täppas igen.
Övervakningssystem med mätstationer och utbildad personal (meteorologer, hydrologer) kan varna befolkningen i god tid och vidta lämpliga åtgärder: evakueringar, förstärkningar av vallar och justering av vattenmängder från reservoarer.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp