Enligt mitt lilla vetande i frågan, så är grunden för ormar samma som det är för alla djur ute i naturen. De har det gemensamt att de vill helst av allt ha NOLL kontakt med oss människor.
Djur vill ha mat..... människor strör matrester omkring sig.. djur dras till resterna, och sedan hamnar de i situationer som varken djur eller människa är vana vid. och därför hanterar bägge parter problemet stundtals lite udda och stolligt enligt mig.
Människan är fruktansvärt aningslös och ofta ofta ganska korkad i sin kontakt med vilda djur. helt ovetandes så ställer vi de vilda djuren inför situationer där djuren blir "instängda" utan att kunna fly.... Det är då som djurens överlevnadsinstinkt träder in och de försvarar sig.
När människan försvarar sig, då hamnar vi i tidningen eller TV och får ett fång rosor. När ett djur försvarar sig, då skall det slaktas och alla förfäras.
Rolf,,, mitt råd till dig när det gäller ormar.. bygg en mur runt din tomt...se till att plocka bort alla dessa grodor och paddor som huserar inne på tomten. Försök att INTE inne på tomten lägga massa skit och skräp i högar. under dessa högar så trivs ormar, och där föder de också sina ungar.
Slutligen om du skulle mot förmodan stöta på en orm, vilken orm det än är... mycket enkelt.... ställ dig aldrig ivägen för den enda flyktväg som ormen vill ta,, gå åt sidan, och stampa i marken, på behörigt avstånd, ormen känner då vibrationerna och försöker att ta sig därifrån, för som sagt var, den vill INTE ha nåt med oss att göra.
Lycka till och var inte orolig.... så himla vanligt är det inte inne i områden som du skall bo i, vågar nästan säga att det vore ett under där i Baan Phae om du fick en orm inne på din tomt.