Svenskarna som väljer att dö i Thailand-flyr svenska åldringsvården

Han startade väl baren med ett hål i väggen och utökade verksamheten senare.
Hasse är ett prima exempel på hur man lyckades och klarade sig.

Dock så är historien äldre än de värsta BTT anekdoter och Thailand är inte detsamma längre och marknaden har förändrats.

Det är kommer tyvärr inte mycket nya svenskbarer, inte heller restauranger eller guesthouse.

Varför fylla dagarna med något meningsfullt om man har gjort det i 45-50 år med arbete, fan vad gutt det är att bara göra något när andan faller på.
Det verka vara jävligt viktigt att ha något att göra när man bor i Thailand. Vad gör du själv hela dagarna i Sverige?

Jag gör väl ungefär samma saker som jag skulle ha gjort om jag befunnit mig i Thailand. Till skillnad från dig så försöker jag hålla en viss disciplin av tvång eftersom jag måste göra vissa saker på grund av min sjukdom.
Annars är det jävligt skönt som du skriver att enbart göra saker när andan faller på.

BTT

Att leva på thailändska landsbygden som pensionär är nog inte större skillnad än mot att leva som pensionär någonstans på landsbygden i Sverige. Oavsett var man bor på jordklotet så har nog alla som lever som pensionärer samma problem att få dagarna att fyllas av något meningsfullt. Har man inga intressen eller vill engagera sig i något så blir man antingen sittande framför datorn eller tvn eller spelar tv spel.
Du har din matlagning och dina hockeymatcher så du odlar ju intressen.
Men dom som inte kan hitta intressen tar nog ofta till flaskan lite för ofta.

BTT
Hej

Problemet för många pensionärer verkar ofta mer vara att hinna med allt dom har att göra, och en del undrar efter ett tag hur dom hann med att jobba tidigare. :)

Mvh isan lover

Hasse är ett prima exempel på hur man lyckades och klarade sig.

Dock så är historien äldre än de värsta BTT anekdoter och Thailand är inte detsamma längre och marknaden har förändrats.

Det är kommer tyvärr inte mycket nya svenskbarer, inte heller restauranger eller guesthouse.

Nä, främst på nittiotalet så växte "svenskställena" upp som svampar i Thailand.

Jag tror det fanns ett femtiotal samtidigt bara i Lamai (del av Koh Samui där jag huserar) runt 2000-2005. Nu är de typ fem. El Dorado, Alma Bar, Harry's och Diamond Bar är de jag kommer på spontant. Sen har ju jag och frugan vår konsultverksamhet, men att kalla det för "svenskställe" är nog att överdriva.

Hej

Det tror jag inte att något parti egentligen är för med tanke på dom integrationsproblem vi har, men en bra början hade ju varit att sluta utvisa redan integrerade tonåringar när dom går ut gymnasiet och att sluta utvisa heltidsanställda skattebetalare i bristyrken t.ex inom vård och omsorg.

Mvh isan lover
Varför inte använda alla arbetslösa som du tycks ogilla?

Det är väl möjligt, jag var och bodde där många gånger, första gången 1988 men såg han aldrig dricka.
Hej

Jag tror att han insåg att det livet inte höll i längden och hade karaktär nog att börja hålla det på en mer lagom nivå och den förmågan har nog tyvärr inte alla.

Det blir nog annars lätt så att det blir fest varje gång gamla och nya kompisar hemifrån dyker upp, hänger då barägaren på så blir det ju nästan aldrig några vita dagar eller veckor.

Mvh isan love

Hej

Problemet för många pensionärer verkar ofta mer vara att hinna med allt dom har att göra, och en del undrar efter ett tag hur dom hann med att jobba tidigare. :)

Mvh isan lover

Bor man på landsbygden i Thailand kanske det inte finns så mycket att göra på dagarna. Att slita i risfälten eller på åkrarna kanske inte alla 65+ klarar. Städningen och matlagningen tar väl frugan hand om och skötseln av diverse höns och andra djur på tomten sköter väl frugan med.
Så vad återstår efter ett tags boende i byn?
Att hitta kurser kanske i näraliggande ort. Man kan ju ex plugga thailändska. Spela dataspel eller skriva på diverse sociala forum. Titta på tv, sport eller serier. Leka med hunden eller katten. Lite svårt att komma på något mer att göra i byn.
Möjligen slappa och sitta på altanen och läsa en bra deckare. Då inte med ett glas sangsom eller ett antal Singha beer. Även om det kanske är frestande.
Å andra sidan finns det väl inte så mycket mer att göra i ex Pattaya eller Phuket på dagarna. Kvällarna kan man alltid fylla med att äta ute och ta några koppar kaffe eller tee på nån soi.

BTT

BTT

Bor man på landsbygden i Thailand kanske det inte finns så mycket att göra på dagarna. Att slita i risfälten eller på åkrarna kanske inte alla 65+ klarar. Städningen och matlagningen tar väl frugan hand om och skötseln av diverse höns och andra djur på tomten sköter väl frugan med.
Att hitta kurser kanske i näraliggande ort. Man kan ju ex plugga thailändska. Spela dataspel eller skriva på diverse sociala forum. Titta på tv, sport eller serier. Leka med hunden eller katten. Lite svårt att komma på något mer att göra i byn.
Möjligen slappa och sitta på altanen och läsa en bra deckare. Då inte med ett glas sangsom eller ett antal Singha beer. Även om det kanske är frestande.
Å andra sidan finns det väl inte så mycket mer att göra i ex Pattaya eller Phuket på dagarna. Kvällarna kan man alltid fylla med att äta ute och ta några koppar kaffe eller tee på nån soi.

BTT

BTT
Hej

Det finns ju många fritidssysslor som kan passa även på landsbygden t.ex trädgårdsodling av blommor, grönsaker, frukt och bär, fiskodling eller sportfiske, meka med bilar och mc, en del ägnar sig åt cykling, styrketräning, musik, biljard, dart, matlagning, bakning, lära sig språket, umgås med släkt och vänner, film, böcker och så har vi ju sociala medier och forum som det här o.s.v, det är bara fantasin som sätter gränser.

Mvh isan lover

Förvisso e jag bara där nere i obygden 2 mån om året men ska öka succesivt, Jag har då o göra måste till o med tacka nej till vissa saker som släkt o vänner vill dra ut mig på. Träffade en svensk i området precis innan vi åkte hem sist o det visade sig att vi hade samma hobbies när vi var yngre Modellflyg o han hade träffat några Thaiare som han hade flugit lite med. Så blir till o fixa ner lite radiodelar o beställa ett flygplan. O grannen vill jag ska hjälpa han i hans Motorcyckel shop. så blir fult upp i vinter får kanske öka till 3 mån :laugh2::laugh2:

Förvisso e jag bara där nere i obygden 2 mån om året men ska öka succesivt, Jag har då o göra måste till o med tacka nej till vissa saker som släkt o vänner vill dra ut mig på. Träffade en svensk i området precis innan vi åkte hem sist o det visade sig att vi hade samma hobbies när vi var yngre Modellflyg o han hade träffat några Thaiare som han hade flugit lite med. Så blir till o fixa ner lite radiodelar o beställa ett flygplan. O grannen vill jag ska hjälpa han i hans Motorcyckel shop. så blir fult upp i vinter får kanske öka till 3 mån :laugh2::laugh2:
Nu är ju inte allt alltid så jättenoga där borta, men de har en del regleringar kring "mekaniska flygfän" (drönare, modellflyg etc) som kan vara värt att kolla upp. Det kan behövas licens/tillstånd. Och en del kan vara helt förbjudet.

Men annars låter det kul, hade själv radiostyrda båtar som ung :)

Nu är ju inte allt alltid så jättenoga där borta, men de har en del regleringar kring "mekaniska flygfän" (drönare, modellflyg etc) som kan vara värt att kolla upp. Det kan behövas licens/tillstånd. Och en del kan vara helt förbjudet.

Men annars låter det kul, hade själv radiostyrda båtar som ung :)
Tror vanligt modellflyg går bra om man flyger på avsedd plats men @Fiskarn flög i Thailand tidigare om jag minns rätt så han kanske vet.

BTT

BTT
Har man ingen fantasi eller inte kan förflytta sig så kanske det blir som du skriver.
Är man i skapligt skick så finns det alltid möjligheter.
Jag spelade biljard en hel del och fiskade mkt i olika dammar mm.
Ofta finns det utegym så man kan hålla kroppen igång.
Men allt är ju upp till var å en vad man vill göra.

BTT

BTT
Finns nog massor mer saker att göra i dom områdena i Thailand du skriver om än din håla i Sverige.
Om man är trött på att bara ligga hemma och slappa brukar det finnas gott om sevärdheter och aktiviteter till hands, bara att hoppa in i bilen.

Vädret gör att det är lättare med utomhusaktiviteter där nere.

FB_IMG_1779374272654.webp

FB_IMG_1779374310415.webp

FB_IMG_1779374327325.webp

FB_IMG_1779374411462.webp

FB_IMG_1779374424244.webp

FB_IMG_1779374433133.webp

FB_IMG_1779374458907.webp

FB_IMG_1779374481897.webp

FB_IMG_1779374472720.webp

Hej

Personligen är jag ganska övertygad om att mer pengar behöver skjutas till av ststen när andelen äldre ökar, sen måste ju staten säkerställa att även fattigare kommuner och regioner kan erbjuda sina innevånare vård och omsorg.

Mvh isan lover

Att staten ska skjuta till pengar i parti och minut är ganska kontraproduktivt, kommunerna måste lära sej att hushålla med sina pengar och satsa på och för sina invånare, jag gör en del jobb i en av grannkommunerna som satsar på att bygga en del nytt för sina seniorer, både egna boende och boende med olika grader av assistans.

Tror vanligt modellflyg går bra om man flyger på avsedd plats men @Fiskarn flög i Thailand tidigare om jag minns rätt så han kanske vet.
Själv e jag drönaretokig , Började flyga drönare utan gyro förr en 20 år sen, Nej Drönare i Thailand skippar jag då nya regler kommit o gått. Modellflyg som gäller o kollat upp så inga problem , Thai killarna vill till o med starta en klubb.

Tillbaka
Topp