Svensker pensjonister römmer Thailand ,

Hej

Jo du har helt rätt, jag är nog något av en riktig lantis med intresse för natur och fiske, gillar det enkla naturnära livet i storfamilj, så Isaan är helt rätt plats för mig. Med tanke på dina intressen och dom möjligheter den plats du beskriver har så är du säkert på helt rätt plats också.

Jo jag saknar verkligen Isaan och byn, vi kom ju tillbaka därifrån precis innan pandemin drog igång på allvar 2020, men nu är biljetter bokade så i december bär det av dit igen, det blir intressant att träffa alla igen och se hur träden har vuxit o.s.v.

Mvh isan lover

Personligen så förstår jag inte varför du är så noga med det geografiska.
För egen del så har morsan och farsan haft en sommarstuga sedan hedenhös.
Dom undrar om inte vi barn vill ta över.
En fin plats och en fin stuga, men stugan är inget utan människorna.
Isaan i sig är inte något vidare intressant, möjligtvis de nära och kära.
Men lantliv det kan du få 2 mil utanför Hua Hin, Pattis, Bangla Road eller valfri plats. Även Stockholm om man så önskar det.

De snåla svenskarna bor i Maha Sarakham och är från Norge.
Eller hur var det @Isaan
Det var et par svensker som bodde her, men dem har forsvunnet for lenge siden. Men noen nordmenn bor her. Og de fleste av dem er under deres koners kontroll så dem vet knapt nok hva ting koster for kona har minibankkortet og gir han noen baht i lommepenger. Men vi andre kjøper hva vi trenger uten å tenke noe særlig på hva ting koster.

Personligen så förstår jag inte varför du är så noga med det geografiska.
För egen del så har morsan och farsan haft en sommarstuga sedan hedenhös.
Dom undrar om inte vi barn vill ta över.
En fin plats och en fin stuga, men stugan är inget utan människorna.
Isaan i sig är inte något vidare intressant, möjligtvis de nära och kära.
Men lantliv det kan du få 2 mil utanför Hua Hin, Pattis, Bangla Road eller valfri plats. Även Stockholm om man så önskar det.
Hej

Du sa det själv, det är människorna som gör platsen till vad den är, jag hittar ingen plats med människor som dom i Isaan.

Mvh isan lover

innebär väl att du inte har koll på hur det är i resten av landet, ex så är ju stranden och vattnet i Bangsaen rena soptipskänslan jämfört med ex Phuket.

IMG_20210627_130753.jpg

IMG_20220106_134641.jpg

IMG_20220107_115512.jpg
Ja den blir ju svår att förneka. 2020 när vi besökte Kao Lak så var det just stränderna och havet som imponerade stort :thumbsup:

Hej

Vykorts fint och precis det som dom flesta söker när dom ska ha semester och jag förstår absolut att många kan tänka sig att bo på platser som det här, det är säkerligen mångas dröm.

Men själv har jag svårt att finna en vardag på platser som det här, vad ska man sysselsätta sig med på dagarna och hur ska man integreras och bli en del av samhället i en miljö som till stor del är uppbyggd på och beroende av turism?

Det enda alternativ jag kan komma på är att ex.vis skaffa en båt och arrangera fisketurer eller något liknande om jag vistades på en plats som det här, jag är alldeles för aktiv för att kunna sitta av tiden.

Mvh isan lover
Man integrerar sig väl med den miljön man bor i. Det är en annan sak om man gillar miljön eller inte. Släkten kan väl äga mark på Phuket där man kan odla diverse saker. Livet lunkar på. Same same but different….

Det var et par svensker som bodde her, men dem har forsvunnet for lenge siden. Men noen nordmenn bor her. Og de fleste av dem er under deres koners kontroll så dem vet knapt nok hva ting koster for kona har minibankkortet og gir han noen baht i lommepenger. Men vi andre kjøper hva vi trenger uten å tenke noe særlig på hva ting koster.

Igår när jag kollade i min plånbok så hittade jag två extra kreditkort, frugan varit på resa och visst oroat sig för att jag ska sakna pengar.
Nu är hon hemma igen så hon fick tillbaka dom.
Kan det vara något lokalt problem du har ;)

/ SatanG

Ni andra sitter och ser på när de normala norrmännen äter på restaurang.

Ja, jag träffar alla möjliga människor överallt. Det är inga homogena grupper varesig om det är i byn, förort eller storstad.
Jag har tro jag har läst eller hört nåt om att det skulle kunna vara en viss sorts folk i den där byn? Tror jag såg en film med folk som kanske påminde om dessa invånare vad hette den nu igen den långa färden eller nåt?

Man integrerar sig väl med den miljön man bor i. Det är en annan sak om man gillar miljön eller inte. Släkten kan väl äga mark på Phuket där man kan odla diverse saker. Livet lunkar på. Same same but different….
Hej

Jag personligen fastnade redan för över 30 årsedan för just Isaan, människorna, maten, musiken, kulturen och livsstilen där tilltalade mig, även språket som talas där är numera en fördel för mig, jag är betydligt sämre på Thailändska, alla bitar faller liksom på plats och eftersom jag har tillbringat så många år där har man byggt upp ett stort kontaktnät och har så många vänner där.

Men självklart hade jag förmodligen kunnat ha anpassa mig till ett liv på någon annan plats också om slumpgeneratorn hade placerat mig där, men för mig är det som sagt Isaan som gäller.

Mvh isan lover

Det kan aldrig bli för långt till släkten i Isaan..
En av anl att jag bor här är för att det finns en skärgård, inte bara öppet hav, plus att jag fick tag på en gratis jättefin båtplats nära där vi bor.
Har alltid haft båt i Sverige och har saknat det mycket när vi bodde i Hua Hin. Har många goa vänner nere i båthamnen både Thai, Svennar å andra falanger, alltid mysigt att åka ner till båten även om man inte åker ut, greja lite å käka å ta en bira på nån av restaurangerna vid strandkanten.
Sen gillar jag naturen här att det är lite kuperat, jäkligt fina moppevägar över bergen och fina platser att stanna på, ibland åker vi över till Kata å tar en kebab å glor på turisterna en stund, måste ju hålla sig ajour med bikini modet. Men badar gör vi inte där, inom 2 km från där vi bor så finns det 3st kanonfina badstränder plus 2 som är ok för snorkling, 5 min ut med båten till närmaste paradis ö. Nästa vecka är det Regatta från onsd till sönd, då åker vi ut med båten å lägger oss å guppar å tar ett par kalla å spanar på alla båtar å fiskar lite.

Tjejen gillar ju att pula med växter å dyl vilket hon gör i trädgården, finns tom ett risfält med ett fint cafè mitt i Phuket Town som vi åker till ibland då tjejen gillar det. Sen rullar vi fram pingisbordet ibland och kör ett par set, blev förvånad över hur duktig hon va å kan ge mig en match så rätt kul. Sen blir det biljard med vännerna, främst på fredagar, då brukar det varar 30-40 stamgäster som spelar killer plus en å annan lösdrivande turist, inga "brudar" på det stället. Sen spanar vi ofta in nya restauranger på fina utsiktslägen, finns gott om det här och den överlägset bästa nattmarknaden jag varit på i Thailand, typ UD Town i Udon Thani men större å bättre utbud på både mat och shopping. Sen är Phuket Town en jäkligt trevlig stad som är större än man tror och dit åker vi i mellanåt å shoppar, kikar å käkar. Vi bor på en liten grusväg mitt i stan/byn och precis vid vårat hus känns det som ett villaområde ute på landet men bara ett par 100 m därifrån ligger affärer, restauranger mm. Alla grannarna är Thai, det som skiljer mot dina grannar är väl att dom kan engelska. Iaf jäkligt trevliga och hjälpsamma.

Phuket är ju fullt av turister men främst på västra sidan, just här i Rawai är det en jäkligt mysig avslappnad atmosfär och allt finns. Phuket är även fullt av stora shoppingmalls typ Central så allt finns att handla på nära håll, fast just Central har vi 20 km till. Men vi handlar mycket på Makro, Tesco och Super Cheap, Super Cheap är en stor kedja av butiker som jag bara sett på Phuket, mycket större än 7/11 och bättre utbud/priser. Det dräller både av 7/11 och Super Cheap här, nåt jag uppskattar mycket i Thailand att vilket håll man än går åt så är det bara ett par 100m till en affär. Sen uppskattar jag att äta falangmat i mellanåt, det blir faktiskt mer och mer falang mat för varje år som går och det finns gott om bra restauranger med falangmat här och priserna är inte i närheten av vad det kostar i ex Patong.

I Rawai är prisläget som i resten av landet, förutom boende som är lite högre, markpriserna är inte billiga här.
Serverad öl på restaurang från 60 baht, snittet är väl 70 för en liten Leo, många säljer stor för 80 lr 90 å då är valet ganska enkelt.
Iskall Leo vid den bästa bikini stranden för 45 baht inkl bord i skuggan, blir ett å annat besök där :cool:
Sen är det ju fullt av gym, fitness, Muay Thai, padel banor, gokart, 4-hjuling, tennis, fotboll, volleyboll, innebandy, inomhus badminton, golf mm om man vill röra på fläsket lite, det finns tom en isrink där man kan åka skridskor :eek:.
Det mesta inom några km från där vi bor.
Inte ofta men nån gång i halvåret typ så åker vi över till Patong å spanar på eländet, gillar eg inte Patong men känslan att komma hem till Rawai igen är underbar. Internationell flygplats med direktflyg ex till Sverige 50 min med bilen från vårat hus, lagom avstånd.

Berätta nu vad det är för kul som du gör uppe i byn?
Ja nu är det helt åt helvete förstört Annat var det förr på 70 -80 talet

Har ingen sjuk forsikeung , pengar i banken ,Jeg har Burapha Universitet hospital Bangsaen , En vanlig Konsultasjon til lege pris 50 Baht hjarte spesialist 100 baht . Medisin ca halv pris en i Sverige , Men går du på Bangkok Hospital Pattaya - Hua Hin så er prisen 10 dobbla av komunalt Hospital .

Har ingen sjuk forsikeung , pengar i banken ,Jeg har Burapha Universitet hospital Bangsaen , En vanlig Konsultasjon til lege pris 50 Baht hjarte spesialist 100 baht . Medisin ca halv pris en i Sverige , Men går du på Bangkok Hospital Pattaya - Hua Hin så er prisen 10 dobbla av komunalt Hospital .
Problemet är väl mest för dem som inte har någon familj och då har ett OA som i sin tur kräver försäkring. Ett Non O kräver ingen försäkring, vilket är märkligt då det knappast blir billigare med vård för att man är gift eller har barn med Thai, Samma med kravet på banken, 400 kför ett med familjeanknytning kontra 800k för en singel, är ju dyrare med Thaidam. Detta resonemang får i alla fall inte jag ihop. Thailogik ?? Ja kanske

Hej

Jag personligen fastnade redan för över 30 årsedan för just Isaan, människorna, maten, musiken, kulturen och livsstilen där tilltalade mig, även språket som talas där är numera en fördel för mig, jag är betydligt sämre på Thailändska, alla bitar faller liksom på plats och eftersom jag har tillbringat så många år där har man byggt upp ett stort kontaktnät och har så många vänner där.

Men självklart hade jag förmodligen kunnat ha anpassa mig till ett liv på någon annan plats också om slumpgeneratorn hade placerat mig där, men för mig är det som sagt Isaan som gäller.

Mvh isan lover
Ja fastna du för Isaan maten ,då kan du inte vara normal någonstans då, för h*****e på nivå med den Fillipinska kosten

Problemet är väl mest för dem som inte har någon familj och då har ett OA som i sin tur kräver försäkring. Ett Non O kräver ingen försäkring, vilket är märkligt då det knappast blir billigare med vård för att man är gift eller har barn med Thai, Samma med kravet på banken, 400 kför ett med familjeanknytning kontra 800k för en singel, är ju dyrare med Thaidam. Detta resonemang får i alla fall inte jag ihop. Thailogik ?? Ja kanske

Klart dyrare om man är singel skulle jag tro.

/ SatanG

Tillbaka
Topp