Svensker pensjonister römmer Thailand ,

Är det verkligen så det går till?
Vad hindrar denna utlänning från att flytta?

Oavsett vilket.
Jag förstår att du har funnit det märkligt att folk inte hälsar på dig på Makro.
Jag finner det inte märkligt alls. Dessa har kanske hört talas om dig och då blir det inte många ”hei” på Makro.
Du hade knappt fått ett ”hej hej” utanför Willys i Sverige.
Det ser ut til at det ikke er så veldig mye som "trenger igjennom" hos deg. Ingen vilje til å lære noe som helst og er kun fokusert på personhets. Blir du aldri lei av sånt barnslig tull?

Nå er dette et "fenomen" som ikke bare jeg har erfart, men da må det vel være noe "feil" på dem også. Alle som lever i din "lille boble" kan du akseptere, men alle oss andre er vel i dine øyne ikke mye verdt. Så det spørsmålet som både du og alle andre er hvorfor du på død og liv ønsker å ødelegge dette forumet.

Det ser ut til at det ikke er så veldig mye som "trenger igjennom" hos deg. Ingen vilje til å lære noe som helst og er kun fokusert på personhets. Blir du aldri lei av sånt barnslig tull?

Nå er dette et "fenomen" som ikke bare jeg har erfart, men da må det vel være noe "feil" på dem også. Alle som lever i din "lille boble" kan du akseptere, men alle oss andre er vel i dine øyne ikke mye verdt. Så det spørsmålet som både du og alle andre er hvorfor du på død og liv ønsker å ødelegge dette forumet.

Look who’s talking.

Den enda av oss två som lever i en bubbla är du.

1. Du verkar ha ett enormt kapital av förutfattade meningar.
2. Du tror att alla på forumet är lurade av thailändskor.
3. Är det du som har ett direkt problem med andra farangers hus eller är det bara ett indirekt problem då kärringen din önskar ett fint hus?
4. Får din kärring åka i din bil eller är hon tvungen att ordna egen transport på annat sätt?

Min bubbla är väldigt stor och jag applicerar inte det som händer i någon by över hela Thailand eller alla faranger.

Du är en bitter gammal gubbe med tydligen en lång erfarenhet som dessvärre inte innehåller mycket gott.
Men det kanske är så att du dras till en massa udda platser och figurer på samma sätt som flugor dras till skit.

Har du inga riktiga vänner alls där i Thailand?

Mange av de utlendingene som kommer til Thailand er så hjelpesløse at dem ikke hadde klart seg «ett sekund» utenfor turistområdene alene. Dem kjøper seg en kone og gir henne minibankkortet og lar henne ta kontrollen over sitt liv. Det er som å bo i et fengsel og bare vente på å dø. Og da blir man overrasket over deres reaksjon når man møter dem på steder som Makro og sier hei?
Hej

Ja hjälplösa falanger har man ju träffat många genom åren men det tycker jag var vanligare förr i tiden, då fanns det ju inget mobilnät, ingen fast telefoni, inga vägskyltar på engelska, ingen GPS utan det var en karta som gällde, inget toalettpapper, inga 7-eleven, ingen falangmat, nästan ingen som pratade engelska, många små affärer hade inte ens öl eftersom det inte var speciellt populärt och ansågs vara för dyrt, nästan inga privata personbilar på landet, bufflar var vanligare än traktorer, det var bara dom största städerna som hade hotell, barnen började gråta när dom såg en falang, gamla kom fram och ville känna på ens hår och förundrade sig över håret på armarna, stod mani ett gatuhörn och tittade höll bilarna på att krocka och det blev ibland folksamling o.s.v.

Då var det extremt ovanligt med falanger i Isaan och speciellt på landsbygden, när då fruar tog med sina män dit var falangerna ofta rädda för allt, vågade knappast lämna svärföräldrarnas tomt, vågade inte låna en cykel eller moppe och köra runt i byn, dom var rädda för byborna, vågade inte äta maten, kunde inte sitta på golvet utan ville ha en stol, hade problem att använda dom thai toaletter utan papper som fanns, hade problem att tvätta sig med hjälp av regnvatten i en lerkruka, var aldrig med och arbetade, var rädda för att sova i ett skjul med stora springor i golv och väggar, kunde inte äta med händerna och bestick fanns inte, var livrädda för insekter, råttor och ormar, ville åka bort ifrån byn så fort som möjligt, en del kom aldrig tillbaka mer utan tog in på något hotell i närmaste större stad och så fick frugan bo hos familjen någon vecka o.s.v.

På den tiden tror jag att ryktet om den hjälplöse, ömtålige, känsliga, livrädde, arbetsoförmögne och konstige falangen uppstod som lät frun (flickvännen) sköta allt och var lika beroende av henne som ett litet barn, till viss del lever nog detta tankesättet kvar hos Thailändarna än idag.

Mvh isan lover

Hej

Ja hjälplösa falanger har man ju träffat många genom åren men det tycker jag var vanligare förr i tiden, då fanns det ju inget mobilnät, ingen fast telefoni, inga vägskyltar på engelska, ingen GPS utan det var en karta som gällde, inget toalettpapper, inga 7-eleven, ingen falangmat, nästan ingen som pratade engelska, många små affärer hade inte ens öl eftersom det inte var speciellt populärt och ansågs vara för dyrt, nästan inga privata personbilar på landet, bufflar var vanligare än traktorer, det var bara dom största städerna som hade hotell, barnen började gråta när dom såg en falang, gamla kom fram och ville känna på ens hår och förundrade sig över håret på armarna, stod mani ett gatuhörn och tittade höll bilarna på att krocka och det blev ibland folksamling o.s.v.

Då var det extremt ovanligt med falanger i Isaan och speciellt på landsbygden, när då fruar tog med sina män dit var falangerna ofta rädda för allt, vågade knappast lämna svärföräldrarnas tomt, vågade inte låna en cykel eller moppe och köra runt i byn, dom var rädda för byborna, vågade inte äta maten, kunde inte sitta på golvet utan ville ha en stol, hade problem att använda dom thai toaletter utan papper som fanns, hade problem att tvätta sig med hjälp av regnvatten i en lerkruka, var aldrig med och arbetade, var rädda för att sova i ett skjul med stora springor i golv och väggar, kunde inte äta med händerna och bestick fanns inte, var livrädda för insekter, råttor och ormar, ville åka bort ifrån byn så fort som möjligt, en del kom aldrig tillbaka mer utan tog in på något hotell i närmaste större stad och så fick frugan bo hos familjen någon vecka o.s.v.

På den tiden tror jag att ryktet om den hjälplöse, ömtålige, känsliga, livrädde, arbetsoförmögne och konstige falangen uppstod som lät frun (flickvännen) sköta allt och var lika beroende av henne som ett litet barn, till viss del lever nog detta kvar än idag.

Mvh isan lover

Det där stämmer säkert ganska bra med hur det var förr.
En del verkar ha fastnat i någon dåtid och lever fortfarande med den ”sanningen”.

Det är nog lätt hänt att man får sådana förutfattade meningar då man knappt får lämna radhuset för kärringen.

Hej

På den tiden tror jag att ryktet om den hjälplöse, ömtålige, känsliga, livrädde, arbetsoförmögne och konstige falangen uppstod som lät frun (flickvännen) sköta allt och var lika beroende av henne som ett litet barn, till viss del lever nog detta tankesättet kvar hos Thailändarna än idag.

Mvh isan lover
Mye av dette gjelder enda. Bare gå inn på en bar i Pattaya og begyn å snakke om Isaan så går det ikke mange sekundene før deres «hat» til stedet «flommer over». 555. Men mesteparten av hva dem kommer med er ikke sant og kommer av ren uvitenhet.

Har man klarat ta sig till en by mitt ute i ingenstans själv är man oftast inte hjälplös.
Sen kanske man inte har intresse att umgås med var vit man man ser.
Mins själv första gngn jag var i byn som jag bodde i ett tag.
Var på en begravning första helgen där det var flertalet faranger.
Satt vid stenbord med dom och det var inget intresse lära sig språket, thai har inget intressant att säga, dom stjäl så håll koll på dina saker, Pattaya är skit, dom försöker bara blåsa dig.
Typ almänt bittra, dom bjöd mig att komma och träffas på deras inneställe men hade ingen större lust att sitta lyssna på negativa gamla gubbar, då var jag 36 och hade inte hunnit bli gubbe...

Mye av dette gjelder enda. Bare gå inn på en bar i Pattaya og begyn å snakke om Isaan så går det ikke mange sekundene før deres «hat» til stedet «flommer over». 555. Men mesteparten av hva dem kommer med er ikke sant og kommer av ren uvitenhet.
Hej

Ja till viss del lever detta nog kvar både hos Thailändare och Falanger som ofta har fördomar om varandra.

Mvh isan lover

Förstår inte varför man skall gå och hälsa på alla i Makro som har samma hudfärg?
Behöver man ju faktiskt inte göra, jag gör det inte. Men möter jag någon i vår lilla stad så brukar nicka vänligt, för det mesta så får jag ingen nick tillbaka, kanske är de styrda sin kone, eller grav brist på social kompetens. Jag tro på det sista då det finns Farang-folk med såå sjuka ideer i detta land. Maha Sara Kham lär enligt hörsägen vara hårt utsatt område, kanske skulle de bygga ett behandlingshem för missanpassade och hustrumisshandlade Faranger där

Hej

Ja till viss del lever detta nog kvar både hos Thailändare och Falanger som ofta har fördomar om varandra.

Mvh isan lover
Barfaranger vet inte så mycket om just Thailand eller Thailändare, de kan alla fula okvädningsord som นี่คุณไปและทำไมคุณถึงโกหกฉัน, där slutar oftast deras kunskap om landet, tillhör man skaran skall man nog bara "hålla käften "

Visst finns det fenomenet du snackar om men vad det gäller t.ex. Mia noi finns det nog få som accepterar det om det inte vore för två anledningar.
1. Hon är inte intresserad av sex, en del kvinnor anser sig ha gjort sitt efter de fått barn.
2. Kvinnan är i total beroendeställning, antingen ekonomiskt eller emotionellt.

Vad du helt bortser ifrån i dina "kloka" insikter är att det finns thai-farang förhållanden som bygger på mer än bara pengar.
Jag tror mig leva i ett sånt med en fru som är Finance controller med ett finansteam på 35 personer under sig i ett av de större multinationella företagen, hon är således inte beroende av mig ekonomiskt utan är tacksam att jag slutade jobba för att kunna vara med kidsen samt göra det jag vill för att må bra.

"Vårat" hus köpte frugan mha lån, jag hade alltså kunnat sticka när jag ville men hon tog risken att lita på mig. Självklart för oss, varför ska man annars gifta sig om man inte litar på den andra. Hon byggde även ett hus på landet, betalt för egna pengar innan vi gifte oss.
Hon är mycket mån om mig och kidsen och har täckt upp oss ekonomiskt om det värsta skulle hända henne med livförsäkringar både högt och lågt på xx antal miljoner samt dokumenterat alla hennes tillgångar för att underlätta för mig om världen kraschar.

Nu hajar jag att situationen inte alltid är lika gynnsam för alla men du gör generalfel när du hävdar att dagens situation är densamma som den var för 20-30 år sedan, även om den inte ändrats överallt så kan du inte bortse från att den gjort så för många.
Det påminner lite om inställningen vissa har att alla thai är fattiga och bara tjänar minimilön. Yesterday news numera, många tjänar riktigt bra och vi västerlänningar får nog vänja oss vid att inte alltid sitta högst på prispallen i fortsättningen.
Å andra sidan får jag nog acceptera din syn, det är ju din verklighet, det är inte heller bara du som klagar på thailändskor och lurendrejerier men det är sällan jag hör klagomål från de som är nöjda med livet.

/ SatanG

Visst finns det fenomenet du snackar om men vad det gäller t.ex. Mia noi finns det nog få som accepterar det om det inte vore för två anledningar.
1. Hon är inte intresserad av sex, en del kvinnor anser sig ha gjort sitt efter de fått barn.
2. Kvinnan är i total beroendeställning, antingen ekonomiskt eller emotionellt.

Vad du helt bortser ifrån i dina "kloka" insikter är att det finns thai-farang förhållanden som bygger på mer än bara pengar.
Jag tror mig leva i ett sånt med en fru som är Finance controller med ett finansteam på 35 personer under sig i ett av de större multinationella företagen, hon är således inte beroende av mig ekonomiskt utan är tacksam att jag slutade jobba för att kunna vara med kidsen samt göra det jag vill för att må bra.

"Vårat" hus köpte frugan mha lån, jag hade alltså kunnat sticka när jag ville men hon tog risken att lita på mig. Självklart för oss, varför ska man annars gifta sig om man inte litar på den andra. Hon byggde även ett hus på landet, betalt för egna pengar innan vi gifte oss.
Hon är mycket mån om mig och kidsen och har täckt upp oss ekonomiskt om det värsta skulle hända henne med livförsäkringar både högt och lågt på xx antal miljoner samt dokumenterat alla hennes tillgångar för att underlätta för mig om världen kraschar.

Nu hajar jag att situationen inte alltid är lika gynnsam för alla men du gör generalfel när du hävdar att dagens situation är densamma som den var för 20-30 år sedan, även om den inte ändrats överallt så kan du inte bortse från att den gjort så för många.
Det påminner lite om inställningen vissa har att alla thai är fattiga och bara tjänar minimilön. Yesterday news numera, många tjänar riktigt bra och vi västerlänningar får nog vänja oss vid att inte alltid sitta högst på prispallen i fortsättningen.
Å andra sidan får jag nog acceptera din syn, det är ju din verklighet, det är inte heller bara du som klagar på thailändskor och lurendrejerier men det är sällan jag hör klagomål från de som är nöjda med livet.

/ SatanG
For det første så generaliserer jeg ikke, det bare du som innbiller deg at jeg gjør det og for det andre så er det ikke kvinnene som jeg kritiserer, men mange utenlandske menn som har mer penger enn vett.

For det første så generaliserer jeg ikke, det bare du som innbiller deg at jeg gjør det og for det andre så er det ikke kvinnene som jeg kritiserer, men mange utenlandske menn som har mer penger enn vett.

Jag håller inte med om att du inte generaliserar men jag förstår även din poäng och vet att den också är sann på sina håll
Och där så är det bara att beklaga men ger man bilden att alla thailändskor bara lurar/konspirerar/klagar så anser jag att man kritiserar dem och inte bara utländska män.
Behövs motvikt till det, istället för att cementera gamla trista fördomar så bör vi se andra sidan också.
Jag vet flera mycket kompetenta thai, både kvinnor och män, tyvärr möter inte alla faranger dessa och det blir en bild av thai som är lägre än vad den kanske är. Därför jag frågat dig tidigare om du inte har lite solskenshistorier efter alla år härnere.
Vi bör lyfta upp våra partners och vara stolta över dem istället för att pressa ner dem.

/ SatanG

Tja, norrmän är lättlurade. Det är väl som fotbollsmålet där de hoppas på ett annat resultat på reprisen!

F.ö är jag jävligt trött på dessa negativa norrmän som inte kan skriva på svenska. Det är trots allt ett svenskt forum och ett krav borde vara att man skriver på svenska.

Stäng av dessa marodörer! Det blir ju bara tjafs efter deras inlägg.
Håller med.
Det är ju totalt värdelöst att få ett sammanhang i tråden när jag inte förstår en del inlägg och har varken tid eller lust att läsa dem om och om igen eller översätta dem.

Låter fasansfullt, undrar om de överlevde 'semestern'?
Hej

Själv saknar jag lite den tiden och såg det som ett äventyr att ge sig ut i områden som inte ens var riktigt kartlagda och där man inte hade sety vita sedan Vietnamkriget, folk var väldigt öppna och välkomnande i.o.m att utlänningar var så ovanliga, man blev inbjuden till alla bröllop och begravningar dom hölls på dom platser man besökte, inbjuden på fest i borgmästares hem, blev inbjuden på fest på polisstationer och militärförläggningar och vanligt folk man mötte frågade om man ville äta och övernatta hos dom.,

Att som ung Svensk komma till en plats där man fortfarande använde elefanter och bufflar istället för maskiner, där tatuerade män gick i höftskynke istället för byxor, jagade med blåsrör och gillrade fällor istället för att använda gevär, där man på kvällen samlades runt elden istället för TV apparaten, där man levde i självhushållning och inte behövde köpa särskilt mycket alls var som att resa i en tidsmaskin, det här var det Isaan jag fastnade för.

Mvh isan lover

Oj ,
Hej

Själv saknar jag lite den tiden och såg det som ett äventyr att ge sig ut i områden som inte ens var riktigt kartlagda och där man inte hade sety vita sedan Vietnamkriget, folk var väldigt öppna och välkomnande i.o.m att utlänningar var så ovanliga, man blev inbjuden till alla bröllop och begravningar dom hölls på dom platser man besökte, inbjuden på fest i borgmästares hem, blev inbjuden på fest på polisstationer och militärförläggningar och vanligt folk man mötte frågade om man ville äta och övernatta hos dom.,

Att som ung Svensk komma till en plats där man fortfarande använde elefanter och bufflar istället för maskiner, där tatuerade män gick i höftskynke istället för byxor, jagade med blåsrör och gillrade fällor istället för att använda gevär, där man på kvällen samlades runt elden istället för TV apparaten, där man levde i självhushållning och inte behövde köpa särskilt mycket alls var som att resa i en tidsmaskin, det här var det Isaan jag fastnade för.

Mvh isan lover
Oj , Hur gammal är du ???:rolleyes:

Köper en tjej!? Antagligen pratar du om norrmän nu, hehe.

Umgås man med bara bartjejer och finner sin kära där så är chansen stor till problem. Är det där ditt problem sitter kanske? Det finns så många goa tjejer utanför turistområdena som är seriösa så varför en tjej i "branchen"?

Jag skulle aldrig försätta mig i en sådan situation att min teerak styr allt.

Jag har INTE köpt min tjej och hon har inte mitt bankomat-kort och styr inte mig. Din åsikt är så långt ifrån mig som du kan komma.

Jag har en väldigt stark integritet som inte många lyckas komma igenom. En golddigger har ingen chans.

Min tjej har aldrig försökt manipulerat mig och jag litar 100% på henne. Mina pengar styr jag över. Vad ni norrmän gör berör inte mig.

För övrigt, vilken taskig inställning du har till thaitjejer. Hur står du ut i Thailand?

Hej

Mvh isan lover

Jasså?

Själv är jag inte något vidare förtjust i Isaan med undantag från Udon Thani, Khon Kaen och några få andra städer.
Något hat har jag inte hört från någon, mer än att folk inte riktigt trivs där.
Det finns nog folk som inte trivs 8 mil utanför Arjeplogs centrum heller.

Du pratar med fel folk. Varför du dras till sådant folk förstår jag inte.

Jeg skreiv til overskrift : Svenske pensjonerer römmer Thailand , Her i Bangsaen er det 98 Leiligheter og ca 140 hus , som svenske ektepar bor i , Mann og kona er svenske . Når dei kjöpte hus og leiligherer her var svenske krona på over 5 Baht . Og dei bor 6 måner i året Sverige og 6 måner i Thailand . Derfor har dei hus eller leilighet både i Sverige og Thailand . Dei betaler ein dyr sykeforsikring når dei er i Thailand Sykeforsikring X 2 Skr 16.000 Flybiletter skr 20.000 . Har dei hus i Thailand betaler dei Skr 2.000 x 12 måner , Skr 24.000 Flere av dei svenske fruerne har lav pensjon , grunnen dei var hjemme når barna var små . Flere av dei svenske ektepareen må reisa ut av Thailand etter 3 måner for å fornye visumet, For en 10 år siden var alt mye billigare og Bahten ikke så hög i kurs , og krona ikke så lav i kurs .För dere går til krig med meg , så les hva jeg skriver , Så her må det kunne diskutere alle Svenske folk som bor i Thailand , uten att noen får hågt blotrykk .

Tillbaka
Topp