SVT2 Thailandsdrömmar

Nu har vi precis sett filmen, fängslande, bra, men tragisk.
Stefan verkade ju haft tur med sitt val av kärlek iallafall, inte som Stigs fru som åker hem till sin familj och lämnar maken ensam med både sjukdom och visumproblem, leva i nöd o lust gäller inte alla tyvärr.
Ja vilket alternativ hade hon? Följa med till Sverige fanns inte på kartan. Tveksam att hon skulle fått visum med tanke på Stigs ekonomiska situation.

Ja vilket alternativ hade hon? Följa med till Sverige fanns inte på kartan. Tveksam att hon skulle fått visum med tanke på Stigs ekonomiska situation.
Just i det läget så hade väl inte Stig planer på att åka till Sverige? Han åkte efter att hon lämnat honom.

Och var dom gifta sen många år så hade hon säkert fått visum.

Just i det läget så hade väl inte Stig planer på att åka till Sverige? Han åkte efter att hon lämnat honom.

Inte så säkert. Har man inte tillräcklig ekonomi för nytt Thaivisa så är det tveksamt att han klarar garantikravet för hennes visa. när min fru skulle få sitt första visum till Sverige var det kontoutdrag från banken samt intyg från arbetsgivare som gällde. Sedan kommer frågan om den övriga i familjen ville ställa upp med garantier.

Han blev väl mer eller mindre utvisad ur Thailand om jag förstod rätt.

Han kunde ju ställt upp lite också genom att sluta dricka då hälsan svek.

På deras facebook sida så står det att det kommer en längre version

Filmen som har visats nu i SVT är en kortare version av en 90 minuters film. I 90 minuters filmen har vi också med en till viktig person. Det är en 22-årig tjej som heter Sai och som är så kallad bartjej (pr*stituerad). Hennes liv tar många dramatiska vändningar i filmen.

Hennes del i filmen är väldigt viktig för att få förståelse för och se människan som är i pr*stitution. Längre fram kommer 90 minuters filmen gå att streama. Mer information kommer här när vi vet ett datum för det.

På deras facebook sida så står det att det kommer en längre version

Filmen som har visats nu i SVT är en kortare version av en 90 minuters film. I 90 minuters filmen har vi också med en till viktig person. Det är en 22-årig tjej som heter Sai och som är så kallad bartjej (pr*stituerad). Hennes liv tar många dramatiska vändningar i filmen.

Hennes del i filmen är väldigt viktig för att få förståelse för och se människan som är i pr*stitution. Längre fram kommer 90 minuters filmen gå att streama. Mer information kommer här när vi vet ett datum för det.

Spänningen är olidlig :)

Har bara sett 10 minuter av TV programmet, internet är ju inte så bra ombord.
Så har nog inte kommit till det tragiska.
Men något jag märkt efteråt på forum och FB grupper att Thailand är fullt av gnälliga Svenska moralkärringar. Sitter nog hellre nere och tar en öl med en som Stig än någon av alla dessa moralpredikare.
En av anledningarna till att man flyttade från Sverige för att slippa alla präktiga Svenssons.
Men får se hela avsnittet när jag kommer hem eller på flygplatsen när jag väntar på flyget ner ;)
Kanske blir mer tragiskt längre fram i dokumentären.
Första 10 minuterna ser jag bara några som lämnat ett grått bittert förortsgöteborg, till säkert ett bättre liv än den grå vardagen som brukar vara inte så ovanlig där många gånger.

Är man gammal nog att inte behöva jobba längre och inte har några barn man behöver stödja ekonomiskt och/eller moraliskt, så anser jag nog att man förtjänat rätten att leva som man vill, så länge man inte skadar någon annan givetvis.

Vem kan säga att det är ett sämre liv att sitta och öla med polarna och plocka ut en glädjeflicka emellanåt än att sitta och polera sin MC eller sträckläsa Dostojevskijs samlade verk? Förmodligen lever man ett år eller två kortare men livet ska ju inte bara ha en längd, det ska ju ha en bredd också och den definierar man ju själv.

Jag har inte sett dokumentären/filmen och kommer nog inte göra det heller. Vad jag förstått av kommentarerna är det dock ett ganska penibelt liv för en 40-åring men som sagt; som 60-plussare finns det nog sämre alternativ.

Brukar inte se på Svenska serier eller dokumentärer om Thailand men blir nyfiken för den verkar ju rört upp mycket känslor bland Svenskar som bor eller turistar i Thailand.
Kollar man på FB grupper så har jag inte sett ett enskilt inlägg röra upp så mycket och få så mycket kommentarer av duktiga Svenssons som en länk om dokumentären i dessa grupper innan.

Brukar inte se på Svenska serier eller dokumentärer om Thailand men blir nyfiken för den verkar ju rört upp mycket känslor bland Svenskar som bor eller turistar i Thailand.
Kollar man på FB grupper så har jag inte sett ett enskilt inlägg röra upp så mycket och få så mycket kommentarer av duktiga Svenssons som en länk om dokumentären i dessa grupper innan.

Ja, min åsikt förde jag ju fram efter att jag märkte hur lika många tänkte. Jag är ingen nykterist, på en månads semester blir det väl ca. 150 öl kanske? :). Men, t.ex, då man ser snubben som sitter å käkar och blir intervjuad i början av programmet, börjar man nog fundera om det inte kunde ha hittats nån lämpligare.

Egentligen bryr jag mig inte, bilden av Thailand och Pattaya finns redan hos alla människor. Men varför skall man alltid påminna om det?

Ja, min åsikt förde jag ju fram efter att jag märkte hur lika många tänkte. Jag är ingen nykterist, på en månads semester blir det väl ca. 150 öl kanske? :). Men, t.ex, då man ser snubben som sitter å käkar och blir intervjuad i början av programmet, börjar man nog fundera om det inte kunde ha hittats nån lämpligare.

Egentligen bryr jag mig inte, bilden av Thailand och Pattaya finns redan hos alla människor. Men varför skall man alltid påminna om det?
Även om jag bara såg 10 minuter så förstod jag ju direkt att den handlade om hans släkt för det sa han ju i inledningen ;)
Menar du att han skulle funnit lämligare släktingar ;)
Han gör ju en dokumentär om sina farbröder och kusin som flyttat till Thailand och hur det har gått för dom.
Var ens Pattaya med i dokumentären? Inte i dom inledande 10 minuterna iallafall.

Nä eg. skitsamma deras liv och de får göra som de vill, kan ju ändock tycka det var/ blev tragiskt.

Tillbaka
Topp