Telefon

 
Det är få som får det.
Min regel på de företag jag styrt. Om det finns behov av telefon i tjänsten och den i delar är utanför kontoret, då står jag för telefonen. I alla övriga fall är den privat och får skaffas av av personen själv. Mina företag har ingenting med de anställdas privata telefonerande att göra.
Det betyder att även i de fall någon förhandlar inför en anställning, är det blankt nej på telefoni.
Det är en ren principsak. Hellre ger jag en 1000 mer i lön än står för en telefon.
Man kan vända på det. Företaget har inget med mina privatsamtal att göra. Därför har jag en separat privat telefon. Betydligt enklare när det gäller vem som skall betala. En fråga om moral. Hade en kollega som inte hade koll på sin telefon han fått av arbetsgivaren. blev visst en tvist motsvarande en månadslön. Jag hade tidigare rått honom att ha en separat för privat och fritid. han hade fått mycket lugnare om han lyssnat. Tror att de flesta arbetsgivare struntar i billiga lokalsamtal men utrikes kan plocka till det ordentligt som för de flesta är kännbart.
Dessutom mina privatsamtal är min privatsak. På jobbtelefonen syns samtalslistor som enbart borde ha med jobbet et göra. Hamnar privatsamtal där kan det missförstås
 
Tom jag som är montör har en företagstelefon, sen tar jag inte med den hem för jag vill inte vara tillgänglig 24/7 men det är en annan sak.
Ja du ser, bara snåljåpar till arbetsgivare som inte står för telefon. Skulle aldrig jobba för en sån, ren princip.
 
Man kan vända på det. Företaget har inget med mina privatsamtal att göra. Därför har jag en separat privat telefon. Betydligt enklare när det gäller vem som skall betala. En fråga om moral. Hade en kollega som inte hade koll på sin telefon han fått av arbetsgivaren. blev visst en tvist motsvarande en månadslön. Jag hade tidigare rått honom att ha en separat för privat och fritid. han hade fått mycket lugnare om han lyssnat. Tror att de flesta arbetsgivare struntar i billiga lokalsamtal men utrikes kan plocka till det ordentligt som för de flesta är kännbart.
Dessutom mina privatsamtal är min privatsak. På jobbtelefonen syns samtalslistor som enbart borde ha med jobbet et göra. Hamnar privatsamtal där kan det missförstås
Missbrukar man förtroendet så ska det givetvis kosta, skulle aldrig falla mig in att ringa utlandssamtal eller överdrivet mycket privat och låta arbetsgivaren betala.
I dagens mobiler finns ju plats för 2 simkort så då kan man ju lösa den delen enkelt men själva telefonen står givetvis arbetsgivaren för.
 
Ja du ser, bara snåljåpar till arbetsgivare som inte står för telefon. Skulle aldrig jobba för en sån, ren princip.
Utav ca 25 montörer så är vi 5 som har telefon, dom är inte spärrade så jag har t.o.m. ringt min bror i Australien på den.
Jag utgår ifrån att ingen av oss utnyttjar förmånen, så det är väl därför dom inte spärrar den till bara ringa lokalt.
Helt ärligt, så hade jag vart glad om jag sluppit ha ansvar för telefonen, det hade vart skönare att gjort som dom andra bara, gå till jobbet, göra vad dom säger, sen gå hem.
 
Man kan vända på det. Företaget har inget med mina privatsamtal att göra. Därför har jag en separat privat telefon. Betydligt enklare när det gäller vem som skall betala. En fråga om moral. Hade en kollega som inte hade koll på sin telefon han fått av arbetsgivaren. blev visst en tvist motsvarande en månadslön. Jag hade tidigare rått honom att ha en separat för privat och fritid. han hade fått mycket lugnare om han lyssnat. Tror att de flesta arbetsgivare struntar i billiga lokalsamtal men utrikes kan plocka till det ordentligt som för de flesta är kännbart.
Dessutom mina privatsamtal är min privatsak. På jobbtelefonen syns samtalslistor som enbart borde ha med jobbet et göra. Hamnar privatsamtal där kan det missförstås
Med de olika fastpris planerna blir det ingen skillnad i priset utöver om det skulle bli privata utlandssamtal eller betaltjänster.
För mig är det helt och hållet behov som arbetsverktyg som avgör. Har personen det som arbetsverktyg har jag ingen som helst åsikt om han dessutom har privata samtal på den så länge det inte belastar mig mer ekonomiskt för privatbruk.
D.v.s i min verksamhet räknar jag med att det blir företagssamtal även utanför ordinarie arbetstid.
Finns inget behov som arbetsverktyg, så skall en anställd inte ha telefon från mig som ren princip. Får inte förekomma enligt min åsikt.
 
Har aldrig någonsin behövt köpa en mobil eller dator själv när jag haft en anställning.
Aldrig hört talas om om att nån "kollega" i branschen behövt det heller.
Du har råkat vara på ställen som accepterar detta. De flesta gör det inte och i min åsikt skall inte mina företag bekosta ditt bruk av lyxartiklar eller privata telefonerande.
Behöver du som arbetsverktyg, det är en helt annan sak. Där accepterar jag också privata samtal så länge de inte belastar mig ekonomiskt. Tyngdpunkt på belasta, någon mindre kostnadsökning för något privat utlandssamtal kan jag ta utan att ens kommentera. Belastar det, då ryker det.
 
Har aldrig någonsin behövt köpa en mobil eller dator själv när jag haft en anställning.
Aldrig hört talas om om att nån "kollega" i branschen behövt det heller.

Men så har du inte haft @PeterSfa som arbetsgivare heller 5555555
Ja mobiler till anställda i dagens läge är inget konstigt. Knappt en förmån längre. Vi har dock delat upp det hos oss. Vi har tjänstemobil och företagsmobil. Skillnaden mellan är lite hur man får bruka den, hur ofta den kan bytas, priset och surfmängd. Sekretess och GDPR regler samma för alla.
 
Utav ca 25 montörer så är vi 5 som har telefon, dom är inte spärrade så jag har t.o.m. ringt min bror i Australien på den.
Jag utgår ifrån att ingen av oss utnyttjar förmånen, så det är väl därför dom inte spärrar den till bara ringa lokalt.
Helt ärligt, så hade jag vart glad om jag sluppit ha ansvar för telefonen, det hade vart skönare att gjort som dom andra bara, gå till jobbet, göra vad dom säger, sen gå hem.

På vårt företag är vi endast 30 pers och tycker det har funkat bra genom åren med mobiler. Visst har kommit lite extra kostnad någon gång men annars tycker jag det har sköts riktigt bra. Tycker folk har tagit friheten med ansvar. Jag har själv rest och legat vecka efter vecka på hotel. Hade min arbetsgivare gnällt för att jag ringde privatsamtal utanför arbetstid t.ex. för att ringa hem till familjen så hade det nog kostat dom mer än vad mina fjuttiga samtal kostade.
 
Men så har du inte haft @PeterSfa som arbetsgivare heller 5555555
Ja mobiler till anställda i dagens läge är inget konstigt. Knappt en förmån längre. Vi har dock delat upp det hos oss. Vi har tjänstemobil och företagsmobil. Skillnaden mellan är lite hur man får bruka den, hur ofta den kan bytas, priset och surfmängd. Sekretess och GDPR regler samma för alla.
Jag tror inte han skulle gillat det heller ;) :cool:
 
Du har råkat vara på ställen som accepterar detta. De flesta gör det inte och i min åsikt skall inte mina företag bekosta ditt bruk av lyxartiklar eller privata telefonerande.
Behöver du som arbetsverktyg, det är en helt annan sak. Där accepterar jag också privata samtal så länge de inte belastar mig ekonomiskt. Tyngdpunkt på belasta, någon mindre kostnadsökning för något privat utlandssamtal kan jag ta utan att ens kommentera. Belastar det, då ryker det.
Att döma av övriga kommentarer här så är du lite udda och så är min erfarenhet bland vänner och bekanta också.
Dom flesta hade både mobiler, tjänstebilar mm.
 
Även på mitt jobb har vi fått telefoner för att lättare kunna fota avikelser fel och snabbt kunna göra felrapporter,men min ligger ännu kvar i mitt skåp och där blir den nog kvar skulle jag tro.Vi har tillgång till flera datorer i närheten av fika rum och kontroll rum,där jag gör det mesta rapporter och data jobb.
 
Att döma av övriga kommentarer här så är du lite udda och så är min erfarenhet bland vänner och bekanta också.
Dom flesta hade både mobiler, tjänstebilar mm.
Det tror jag inte, jag känner inte en enda person och har aldrig i mitt liv mött en enda person som fått en mobiltelefon genom arbetet som inte haft ett behov av det för arbetet. Jag har dock hört att det förekommer på en del platser.
Jag har ett svagt minne av att också smartphones ingick i de pc-köp anställda kunde göra.
Hos mig förekommer det inte..
 
Att ha en mobil i jobbet som man får använda privat är nog standard. Så klart inte betalsamtal eller dyra utlandssamtal. Socknars man är på tjänsteresa får man ju ringa hem. När jag är i Thailand brukar dem stå för kostnaden också då de har bra avtal. Tror det kostar 599 för en månad. Då kan de nå mig och jag läsa email. Så win-win
 
Skulle aldrig vilja ha en firma telefon, vara tillgänglig 24/7.
Nä egen telfon, där jag sparar min skit och ingen kan säga, vi ringde.
Polare var tvungen att ha sin firma tel på 24/7, var och hälsa på i Thailand och ringde i ett.
Nä jag köper det jag vill ha i mitt namn och svarar när jag känner för det, off hour, f*** off.
 
Skulle aldrig vilja ha en firma telefon, vara tillgänglig 24/7.
Nä egen telfon, där jag sparar min skit och ingen kan säga, vi ringde.
Polare var tvungen att ha sin firma tel på 24/7, var och hälsa på i Thailand och ringde i ett.
Nä jag köper det jag vill ha i mitt namn och svarar när jag känner för det, off hour, f*** off.
Att man får mobil av jobbet innebär väl inte att man ska vara tillgänglig 24/7?
Den har jag aldrig hört förut.
Då ska man ju i så fall ha betalt för jour.
 
Det är få som får det.
Min regel på de företag jag styrt. Om det finns behov av telefon i tjänsten och den i delar är utanför kontoret, då står jag för telefonen. I alla övriga fall är den privat och får skaffas av av personen själv. Mina företag har ingenting med de anställdas privata telefonerande att göra.
Det betyder att även i de fall någon förhandlar inför en anställning, är det blankt nej på telefoni.
Det är en ren principsak. Hellre ger jag en 1000 mer i lön än står för en telefon.

Det är inte du som står för telefonen, det är företaget.
Inte ens min firmaägare skulle uttrycka sig på det sättet.
 
Med de olika fastpris planerna blir det ingen skillnad i priset utöver om det skulle bli privata utlandssamtal eller betaltjänster.
För mig är det helt och hållet behov som arbetsverktyg som avgör. Har personen det som arbetsverktyg har jag ingen som helst åsikt om han dessutom har privata samtal på den så länge det inte belastar mig mer ekonomiskt för privatbruk.
D.v.s i min verksamhet räknar jag med att det blir företagssamtal även utanför ordinarie arbetstid.
Finns inget behov som arbetsverktyg, så skall en anställd inte ha telefon från mig som ren princip. Får inte förekomma enligt min åsikt.

Jag har alltid haft möjligheten att ha både dator och telefon via firman men valt att avstå telefon. Med dator så hade jag inget val och har således 2 jobbdatorer då även företagets kund propsar på mig en dator.
Tidigare använde jag min privata dator vid hemmakontor, men efter ett idiotiskt förslag om att ingen skulle ha tillgång till RDS, så var jag tvungen att köra med firmans hårdvara.
 
 
 
Tillbaka
Topp