Telefon

Att ha en mobil i jobbet som man får använda privat är nog standard. Så klart inte betalsamtal eller dyra utlandssamtal. Socknars man är på tjänsteresa får man ju ringa hem. När jag är i Thailand brukar dem stå för kostnaden också då de har bra avtal. Tror det kostar 599 för en månad. Då kan de nå mig och jag läsa email. Så win-win

I Norge så är den förmånsbeskattad. Kostade typ 300kr/månad och sedan får man inte använda den som man vill och man får inte ens välja telefon!
Alternativet är att få en ”projekttelefon” som ska lämnas på kontoret när man går hem.
Projekttelefon är vettigt i det tillfället för att slippa skicka räkningar som man fått på sin egna telefon för att man måste ringa en massa folk i arbetet.

Jag har alltid haft möjligheten att ha både dator och telefon via firman men valt att avstå telefon. Med dator så hade jag inget val och har således 2 jobbdatorer då även företagets kund propsar på mig en dator.
Tidigare använde jag min privata dator vid hemmakontor, men efter ett idiotiskt förslag om att ingen skulle ha tillgång till RDS, så var jag tvungen att köra med firmans hårdvara.
Det är en ganska vanlig setup att företaget man jobbar för tillhandahåller en dator som man bara ska använda för sitt jobb. Ofta är hårddisken krypterad och man kopplar upp sig med VPN om man jobbar remote. Man har koll på vilka applikationer som är installerade, många oseriösa siter är spärrade och man har uppdaterade virus program. Arbetsgivaren har då möjlighet att regelbundet gör granskningar då inget av privat karaktär ska finnas där. Bara för att skydda kunder och klienter.

Det är inte du som står för telefonen, det är företaget.
Inte ens min firmaägare skulle uttrycka sig på det sättet.
Det är jag som styr verksamheten på företaget.
Det finns ingen kutym att man på varje anställning i företag delar ut fria mobiltelefoner till alla.
Finns det ett behov för mobiltelefon i tjänsten som t.ex att arbetaren är rörlig och behöver kontakt med företag, kunder, leverantörer är det en helt annan sak, då står företaget för en telefon och jag tar inte ens tillbaks telefonen om den anställde slutar, om det inte var extremt kort tid.
En fräsare som står vid sin maskin på företaget hela dagarna och har företagstelefonen inom 10 meters distans saknar helt ett rimligt behov av en mobiltelefon på jobbet.

Jag älskar verkligen när det diskuteras och man gör precis allt för att inte ta in information, ruka på sin uppfattning eller ens försöka förstå sin motpart i diskussionen.

IL är mästare på detta... men finns i Thaiforumvärlden ytterligare några mycket kompetenta på detta område. Avdankade militärer, hamnarbetare och statsanställda uppvisar samma tendendenser.

Bara för att man på "mitt" jobb inte delat ut telefoner så är det landsnormen. Att man jobbat på ett företag där personalen inte har något som helst behov av en telefon kvittar.

På andra sidan står de som jobbat inom brancher där man har kunder, klienter och kontakter utanför sin plåtverkstad i skogen och således behöver föra en dialog med dessa. För dessa är det lika självklart att alla har telefon.

Skatteverket tog för 10+ år sedan bort förmånsbeskattningen på jobbtelefonen, telecombolagen införde fast avgift med fria samtal. Sedan dess kan mer eller mindre alla få en telefon om de så vill.

Min verklighet som rör sig mellan flera olika grupper, chefer, tjänstemän, arbetare och socialfall kan se att de allra flesta får en telefon från sin "arbetsgivare" oavsett om behovet verkligen finns. På många ställen ses det som en rättighet. En del erbjuder dessa som en "förmån" mot ett litet löneavdrag. Alla som behöver telefon i jobbet har en jobbtelefon. Socialfallen har nyaste och finaste telefonerna för där är det absolut en rättighet, när den gamla luren är 1år, så kastas den i golvet, snyftar till soctanten som glatt delar ut en ny.

Så nog fan har de flesta "jobbtelefoner" även de som inget jobb har...

Det är jag som styr verksamheten på företaget.
Det finns ingen kutym att man på varje anställning i företag delar ut fria mobiltelefoner till alla.
Finns det ett behov för mobiltelefon i tjänsten som t.ex att arbetaren är rörlig och behöver kontakt med företag, kunder, leverantörer är det en helt annan sak, då står företaget för en telefon och jag tar inte ens tillbaks telefonen om den anställde slutar, om det inte var extremt kort tid.
En fräsare som står vid sin maskin på företaget hela dagarna och har företagstelefonen inom 10 meters distans saknar helt ett rimligt behov av en mobiltelefon på jobbet.

Det där var liksom inte ett svar på mitt inlägg.

Jag älskar verkligen när det diskuteras och man gör precis allt för att inte ta in information, ruka på sin uppfattning eller ens försöka förstå sin motpart i diskussionen.

IL är mästare på detta... men finns i Thaiforumvärlden ytterligare några mycket kompetenta på detta område. Avdankade militärer, hamnarbetare och statsanställda uppvisar samma tendendenser.

Bara för att man på "mitt" jobb inte delat ut telefoner så är det landsnormen. Att man jobbat på ett företag där personalen inte har något som helst behov av en telefon kvittar.

På andra sidan står de som jobbat inom brancher där man har kunder, klienter och kontakter utanför sin plåtverkstad i skogen och således behöver föra en dialog med dessa. För dessa är det lika självklart att alla har telefon.

Skatteverket tog för 10+ år sedan bort förmånsbeskattningen på jobbtelefonen, telecombolagen införde fast avgift med fria samtal.

Min verklighet som rör sig mellan flera olika grupper, chefer, tjänstemän, arbetare och socialfall kan se att de allra flesta får en telefon från sin "arbetsgivare" oavsett om behovet verkligen finns. På många ställen ses det som en rättighet. En del erbjuder dessa som en "förmån" mot ett litet löneavdrag. Alla som behöver telefon i jobbet har en jobbtelefon. Socialfallen har nyaste och finaste telefonerna för där är det absolut en rättighet, när den gamla luren är 1år, så kastas den i golvet, snyftar till soctanten som glatt delar ut en ny.

Så nog fan har de flesta "jobbtelefoner" även de som inget jobb har...
Och du hittar inte ett enda inlägg från mig där jag inte gjort skillnad på behov av telefon kontra inget behov.
Jag har i alla mina inlägg klart angett att om det finns ett behov för telefon i tjänsten då ingår den på företaget bekostnad. Till skillnad från när arbetaren helt saknar behov. Dvs ren utdelning av fria telefoner bara för att man råkar få en anställning.

Men det är inte ordklyveri. Det är inte du som står för telefonerna, det är företaget.
Du kan gärna bevilja dessa telefoner, eller inte bevilja telefonerna, men det är inte du som betalar för telefonerna.
Jo det är det. Även om företaget är en juridisk person är det helt och hållet jag som styr som om det var min egen plånbok.
Skulle jag t.ex börja dela ut gratis telefoner och lägga den på korttidsinventarier och inte redovisa förmån till skatteverket kan jag hållas personligt ansvarig.
Ansvaret för företagets pengar minskar inte för att jag och företaget är två olika juridiska personer.

Gött när det kommer hittepå också..

En telefon är det direktavskrivning på.
Ingen förmån att redovisa till Skatteverket.

Därtill är du som anställd i ett bolag inte skyldig gentemot staten/myndighet såtillvida du inte sitter i styrelsen i bolaget.

Rena hittepå...

Gött när det kommer hittepå också..

En telefon är det direktavskrivning på.
Ingen förmån att redovisa till Skatteverket.

Därtill är du som anställd i ett bolag inte skyldig gentemot staten/myndighet såtillvida du inte sitter i styrelsen i bolaget.

Rena hittepå...
Du vet om att lokalt drivna företag i Sverige har en styrelse även om ägaren sitter i USA?
Jag tror inte jag någonstans här har kommenterat vilka som sitter i styrelsen och dessutom inte heller mer nämnt än att jag kan hållas personligt ansvarig.
Korttidsinventarier är namnet vi valde i vårt ERP för direktavskrivning kontra långtids där vi skriver av på flera år.
Apropå det här med hittepå.
Allmän utdelning till anställda där företaget inte har behov av telefonen för verksamheten är förmån.
Du måste skilja på om man delar ut fria värden till anställda kontra om den används i verksamheten.

Du vet om att lokalt drivna företag i Sverige har en styrelse även om ägaren sitter i USA?
Jag tror inte jag någonstans här har kommenterat vilka som sitter i styrelsen och dessutom inte heller mer nämnt än att jag kan hållas personligt ansvarig.
Korttidsinventarier är namnet vi valde i vårt ERP för direktavskrivning kontra långtids där vi skriver av på flera år.
Apropå det här med hittepå.
Allmän utdelning till anställda där företaget inte har behov av telefonen för verksamheten är förmån.
Du måste skilja på om man delar ut fria värden till anställda kontra om den används i verksamheten.

Du har "svar" på allt... men lika mycket svammel och hittepå för det...

Du får nog ta det lugnt med en gammal man, han måste väl vara en 120 år, med alla dessa anställningar han redovisat här, i olika trådar.
Ja och så kommer den falska anklagelsen att jag inte jobbat med det här så som jag angivet. Så moget.
Nej, det handlar uteslutande här om grälsjuka gubbar med en önskan trycka ned andra i tron de själva hamnar på bättre plats.
Omoget och biter inte på mig.
Det är ok, jag skall inte fortsätta kommentera de här dumheterna här.

Tillbaka
Topp