Thaibath

• Trådstartare Trådstartare zetterberg_88
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"FA " sa:
Helt normala svängningar å inte så mycket att fundera över.
Att kronan skulle tokrasa för gott mot bahten är väldigt osannolikt.
Finns några här som tror att domedagen är kommen för Svedala men det är rent nonsens, Sverige kommer alltid att ligga i toppen inom EU och jag kommer låta mina slantar stanna kvar där och bara föra över det jag behöver varje mån.
Tror att det är större risk att Thailand bygger upp en lånebubbla som till slut får landet på fall igen.

Håller med!

Vad som kan hända är att Euron rasar och drar med sig kronan, våra stora handelspartner är ju i Europa så vi går inte opåverkade ur ett Euro haveri.

"mackes " sa:
Håller med!

Vad som kan hända är att Euron rasar och drar med sig kronan, våra stora handelspartner är ju i Europa så vi går inte opåverkade ur ett Euro haveri.

Farhågor för detta finns men det finns för stora krafter bakom som inte kommer att tillåta det att hända. Tror att risken för att lånebubblan i Thai spricker är större.

Trodde att det fanns säkerheter på lånen i bank i thailand, men bankerna kanske lånar ut utan säkerhet även där.

Vi får hoppas att dom inte gör samma sak som i Sverige med bostadslånen, lånar ut på ett skenande värde,

"magnusjansson " sa:
Trodde att det fanns säkerheter på lånen i bank i thailand, men bankerna kanske lånar ut utan säkerhet även där.

Visst lånar dom ut med säkerhet, men om du köper ett sprillans nytt hus och får låna i princip till vad hela huset kostar och huset sen efter en 5-10 år bara är värt 60-70 % av vad du köpte det för vilket är mer än vanligt i Thailand idag så vad är då den säkerheten värd för banken?
Precis samma sak som hände i Spaninen för ett par år sedan, där byggde man som galningar och folk köpte hus i rens spekulation, idag är landet fullt av små spökstäder. I Thailand bygger man på samma sätt men långt ifrån alla husen säljs. Det där är en bubbla som brister när landet kommer i en konjunktursvacka då folket inte längre kan betala på sina lån.

Dessutom så är ju saken helt annorlunda i Thai mot i Sverige , precis som i USA så kan jag som låntagare bara lämna huset till banken , banken står med problemet och jag är skuldfri :o, jag har ju lämnat tillbaka huset eller den bil jag köpte , inget ansvar alls för sina handlingar :(

Dålig säkerhet ger höga räntor och med Thailändarnas återbetalningsmoral har finansbolagen här räntor på runt 30%.

Men som sagt var, i en lågkonjuktur så räcker nog inte de räntorna till för att täcka förlusterna. Och vem finansierar finansbolagen? Jo, bankerna...

"ledarn " sa:
Men folket som köpt sig ett nytt hus eller ny bil har ju en ganska bra grund för förhandling av räntan..

- Ingen lägre ränta ?? Då lämnar jag tillbaka bilen...

- Ok, ok... Du får 10% istället...

Men hur många försöker ??
Köp kontant så slipper du förhandla. ;D

"ledarn " sa:
Men folket som köpt sig ett nytt hus eller ny bil har ju en ganska bra grund för förhandling av räntan..

- Ingen lägre ränta ?? Då lämnar jag tillbaka bilen...

- Ok, ok... Du får 10% istället...

Men hur många försöker ??

Många Thai har ingen aning om hur mycket de egentligen betalar, det enda som är intressant är hur mycket de behöver betala för att få ut bilen / MC:n, avbetalningarna kommer en annan dag. Har talat med folk som trodde de hade 3% ränta när det var 3% i månaden.

För att få ordning på landets ekonomi kommer i första, andra och tredje hand Utbildning, utbildning, utbildning. Varför tror du jag är så f-b-d på finansbolag, jo många av dem utnyttjar okunskap för att skinna fattigt folk på pengar precis som skrupelfria människor gjort a alla tider. Försäkringsbolagen har villkor som många gånger är skrattretande och de säljer genom att värva agenter med många kompisar bland de fattiga som inte begriper eller vågar ifrågasätta och litar på sin kompis som inte heller begriper. Fy f-n!

Nu kanske jag är färgad över förhållandena i Isaan, jag säger inte att detta gäller hela Thailand men definitivt här och det är en stor bit av landet.

"ledarn " sa:
Du har så rätt Macke.....

Och ju fler som sticker ut huvet och säger att det är fel ju bättre...
Men som alla vet är det ju mycket lättare att knyta näven i fickan och gå vidare..

Och dom fattiga förstår inte alls..
Eller stoppar dom huvet i sanden för att inte verka dumma...

Ser ju gång på gång hur min fru tystnar och låtsas om ingenting när hon inte förstår något..
Blir irriterad om du fortsätter och pratar och försöker förklara..

Jag har lärt mig nu att vara tyst och vänta tills hon kommer och frågar om mer information.
Tyvärr tar det lite tid ibland men hon kommer alltid och frågar mera..

Stoltheten bland dom fattiga och outbildade är det enda dom har ju...
Det får man inte glömma bort i sammanhanget...

Du har också så rätt Ledaren

Det är mitt dilemma som logiker här i Thailand och en av orsakerna att jag flyttade hit, att lära mig mer om hänsyn, respekt och förståelse för andra människors åsikter. Och tålamod... Amen :wai:

Men lite är det också så att det är en teknik som används för att hålla folket på mattan...

Nu när en allt stridare ström av falanger åker till Thailand och gifter sig med unga thailändskor borde ju skuldbördan minska då dessa thaifamiljer får en falang i familjen och inte behöver handla på avbetalning längre utan kan köpa kontant för farangens pengar men då blir väl bathen starkare? ;D ;D ;D

Gunnar,
Lite Åsa-Nisse logik men jag gillar den här typen av argumentation med glimten i ögat och känner väl igen den från andra trådar (fast utan glimten). Den får mig att asgarva som vi säger i Götet
:upanddown: :upanddown: :upanddown:

Götet ???? :o Nu vet jag varför Du och Lego trivs så bra ihop ....
Sillstrypare bägge två ;D ;D ;D ;D

"FA " sa:
Helt normala svängningar å inte så mycket att fundera över.
Att kronan skulle tokrasa för gott mot bahten är väldigt osannolikt.
Finns några här som tror att domedagen är kommen för Svedala men det är rent nonsens, Sverige kommer alltid att ligga i toppen inom EU och jag kommer låta mina slantar stanna kvar där och bara föra över det jag behöver varje mån.
Tror att det är större risk att Thailand bygger upp en lånebubbla som till slut får landet på fall igen.
Risken är att vi bygger om en bubbla i Sverige också. Det har hänt för inte allt för länge sen med it-bubbla och fastighets-bubbla. Vad blir nästa bubbla? Jag vet inte men vi är korkade nog att bygga upp en ny.

"legolas " sa:
Men stolta sådana!!!!!! Ett gott tag i nacken, 2 fingrar in i gälarna och en häftig knyck och huvudet åker av i ett nafs....... Ojsan förlåt, det var inte meningen... fan det var ju en 08, itte en 800 grammare...

jajaja, lite spill får man nog ta..... ;D ;D ;D

legolas

Sorry ,men det fixar du inte , det behövs lite nyp i kardan för det .... ;)
Du får nog hålla dig till de där 8 grammarna i stället ,, sillen då menar jag ...

"Sir One " sa:
Risken är att vi bygger om en bubbla i Sverige också. Det har hänt för inte allt för länge sen med it-bubbla och fastighets-bubbla. Vad blir nästa bubbla? Jag vet inte men vi är korkade nog att bygga upp en ny.

Nä , lyssna på FA , han verkar veta vad ingen annan tror sig veta , dessutom tvärsäkert ;) ;) ;) Det tror jag med , risken är stor att Sverige hamnar i en svacka , så nog skall jag hålla koll på vad som händer , i annat fall flytta stålarna blixtsnabbt ...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp