Thaibath

• Trådstartare Trådstartare zetterberg_88
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lågkonjuktur, tidningskriverier och uttalanden i TV påverkar folks beteende med omedelbar effekt.
Detta märker jag i mitt arbete. Dagen efter ett sådant inlägg i TV upphör min telefon att ringa på firman.
Ibland kommer slika signaler även under högkonjukturer, " Nu stundar bistra tider" eller liknande basuneras ut. Telefonen brukar då hålla sig tyst ett par veckor och orsakar oss stora förluster.

"andrejsdenruskige " sa:
Bankens inlåningsränta sänktes. Hur det blir med privatpersoners ränta är en annan femma.

Själv är jag glad om kronan sjunker. Den norska kronan behöver ett större gap till den svenska diton
Du gräver ju guld i Norge tänk istället på oss pensionärer i det ljuva Phuket. ;D

Kan glädjande nog nämna att enl artickel i dag på morgonen i www.dagensindustri.se kommer svenska kronan att bli den nya "sweitzerfrangen"...En die.se kommer den svenska valutan att kraftigt stärkas framledes!Låter förhoppningsfullt för en gammal farang som snart blir beroende av bra växelkurs i bahten för ett bra leverne! :thumbsup:

Lev väl,

Frank

Jo..Legolas..svårt med alla olika versioner...men schweizerfrancen jämförs nu med den svenska kronan...och enl uppdatering just nu på www.die.se kommer svenska kronan bli den nya "SUPERVALUTAN"!!!...he,he...vi får väl se...men klart får vi mer baht för starkare krona. :)

Frank

Ingen vet något om framtiden så det är fritt fram att spekulera om kronans framtid.Vi håller tummarna för en svagare bath. ;D

Lego upp med hakan
Kronan är den nya schweizerfrancen

Bloomberg News lyfter fram den svenska kronan som en nya schweizerfranc i en stor artikel på måndagen, där de fastslår att den svenska valutan är attraktiv för investerare som söker högre avkastning i en växande ekonomi med handelsöverskott och sjunkande statsskuld.

Artikeln noterar att den svenska kronan har haft den starkaste utvecklingen bland valutorna i utvecklade ekonomier sedan i juni, och analytiker ser utrymme för ytterligare förstärkning inte minst eftersom Riksbanken inte signalerat någon ambition att bromsa förstärkningen.
"Kronan kan gå betydligt längre. Sverige har vinden i ryggen eftersom (Fedchefen Ben) Bernanke försvagar dollarn och Europa har dessa trauman", sade John Taylor, chef för Hedgefonden FX Concept, till Bloomberg News.
Han tror att den svenska kronan kan nå 6,35 mot dollarn i november, att jämföra med knappt 6,60 på måndagsmorgonen.
Peter Frank, valutastrateg vid BBVA i London den svenska kronan har "alla pelare den behöver för att vara en säker hamn". Han jämför samtidigt med schweizerfrancen som är "mycket högt värderad relativt dess historia".
"Medan den svenska kronan, om du går tillbaka till 80- och 90-talen, var mycket starkare än den är nu under större delen av den perioden", sade han.
Daragh Maher, valutastrateg vid HSBC, tror att kronan kan "kapitalisera på sina egna meriter", och han hänvisar till Sveriges relativa styrkor beträffande finanspolitik och externa balanser. HSBC tror att kronan kan nå 5,83 mot dollarn i mitten av 2013.

"Tillväxtinbromsningen i Sverige är en motvind för kronan, men inte fatal för dess utsikter", sade Daragh Maher.

http://www.di.se/#!/...hweizerfrancen/
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

"legolas " sa:
Rolf, du skriver EXAKT av artikeln som Frank (areeya) gav oss länklen till. Jag tog det ett steg till, och gav Er artikeln som vice riksbankschefen uttalade sig i...... 2 röster med 2 lite olika åsikter.....

legolas
Ja det är bara åsikter och vem som får rätt får vi veta när vi får facit i hand i framtiden.Så det är bara att leva på hoppet att bathen försvagas och det så snart som möjligt 8)

"legolas " sa:
Rolf, du skriver EXAKT av artikeln som Frank (areeya) gav oss länklen till. Jag tog det ett steg till, och gav Er artikeln som vice riksbankschefen uttalade sig i...... 2 röster med 2 lite olika åsikter.....

legolas
Morrn :) Jag skriver inte, klipper och klistrar :D
Attt Riksbanks chefen har lite olika åsikter är ju inte så konstigt.
Du skulle ha hört folk i från våra storbanker i går kväll.
Dom är naturligtvis en annan åsikt. Dessutom som tappar dom i förtroende hos folk med sina höga marginaler på lån och fonder.
Men visst,vore det kul, samtidigt förödande för Sv export.
Som dom säger ingen rök utan eld :D :D

Usch...ingen rolig utveckling när man snart ska göra en betalning på huset...900000 bath. Men kurserna växlar ju fort så vi hoppas på bättre tider.

"Nugge78 " sa:
Usch...ingen rolig utveckling när man snart ska göra en betalning på huset...900000 bath. Men kurserna växlar ju fort så vi hoppas på bättre tider.
Fan då sitter vi i samma båt, det blir då 4 tummar som hålls, kanske hjälper :)

"Rolf " sa:
Fan då sitter vi i samma båt, det blir då 4 tummar som hålls, kanske hjälper :)

Det måste hjälpa...det blir ju ändå ett gäng tusenlappar i slutändan. De kan man
ha mycket roligare för. Särskilt i Thailandet ;)

"Nugge78 " sa:
Det måste hjälpa...det blir ju ändå ett gäng tusenlappar i slutändan. De kan man
ha mycket roligare för. Särskilt i Thailandet ;)
Valutakursen kan man inte påverka.Det kunde varit värre.När jag köpte mitt hus var kursen under 4.00. 8)

"legolas " sa:
Nu kan vi vila under helgen, med 4.5975 som mjuk huvudkudde.....

TMB Thailand 2012-10-05 09:34 5 SEK THB 4.5975
Krung Thai Bank Thailand 2012-10-05 10:43 SEK THB 4.594
Bank of Ayudhya Thailand 2012-10-05 10:03 5 SEK THB 4.59
Thanachart Bank Thailand 2012-10-05 09:13 3 SEK THB 4.58
CIMB Thai Thailand 2012-10-05 10:08 3 SEK THB 4.5763
Siam Commercial Bank Thailand 2012-10-05 06:54THB 4.57375
Bangkok Bank Thailand 2012-10-05 01:30 1 SEK THB 4.57375
Kasikorn Bank Thailand 2012-10-05 06:58 2 SEK THB 4.5675
Den kudden känns inte helt bekväm. ;D

Ett litet skutt i rätt riktning :) F@n vad pengar det blir när den hoppar från 4,70 ner till 4,50
Nu får den gärna skutta upp hur långt som helst.

"Rolf " sa:
Ett litet skutt i rätt riktning :) F@n vad pengar det blir när den hoppar från 4,70 ner till 4,50
Nu får den gärna skutta upp hur långt som helst.

Nu är ju svängningarna i kursen bara beroende av hur kronan står i förhållande till framför allt dollar.
Man väntar ju på den dagen då den Thailändska valutan sjunker till mer rimliga nivåer.
Då kommer det riktigt stora skuttet. Men det vet i gudarna om det kommer att ske, jag har väntat på det i snart tre år!

/Anubaan

"anubaan " sa:
Nu är ju svängningarna i kursen bara beroende av hur kronan står i förhållande till framför allt dollar.
Man väntar ju på den dagen då den Thailändska valutan sjunker till mer rimliga nivåer.
Då kommer det riktigt stora skuttet. Men det vet i gudarna om det kommer att ske, jag har väntat på det i snart tre år!

/Anubaan
Nja kan nog inte hålla med dej riktigt där. att kronan i förhållande till Dollarn skulle vara avgörande.
Både Bahten och Kronan är jju flytande valutor.
Vissserligen stärktes Kronan 3 öre mot Dollarn i går men jag tror inte att det är avgörande.
Misstänker att Thailändska regeringen mörkar värdet på Bahten och Kina supportar Thai, så det kommer nog inte att hända så mycket med kursen om inte det går åt helvete med Thailändska marknads planeringen.
Titta på hur dom har handskats med riset. Där kan bubblan spricka om dom inte tar det lugnt. Sen kan ju Kina expandera ihjäl sej. Men knappast troligt.
Men att det rör sej under ytan i den Asiatiska ekonomin den saken är klar.
Det bildas ju karteller hela tiden för att skydda varandra.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp