Thaibath

• Trådstartare Trådstartare zetterberg_88
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tailändska Bht:en urstark just nu! Annars hade vi nog sett en bättre växelkurs då även svkr är enormt stark. Bland tillväxtekonomierna ligger Thailand på 3:e plats i världen just nu(enl die.se). Starkt av Thailand att hämta sig trots kostnaderna för översvämmningarna!...Då jag har stark Thailandsanknytning hoppas man ju på att växelursen hänger i...och blir ännu bättre...! ;)

Ha det så bra i "landet på låtsas" !

Frank

DSC_0025.jpg

"areeya " sa:
Tailändska Bht:en urstark just nu! Annars hade vi nog sett en bättre växelkurs då även svkr är enormt stark. Bland tillväxtekonomierna ligger Thailand på 3:e plats i världen just nu(enl die.se). Starkt av Thailand att hämta sig trots kostnaderna för översvämmningarna!...Då jag har stark Thailandsanknytning hoppas man ju på att växelursen hänger i...och blir ännu bättre...! ;)

Ha det så bra i "landet på låtsas" !

Frank

Fin familj du har Frank.

Tack ! Jo jag har haft turen att få en riktigt fin familj! Pojken,är ett bonusbarn som nu är 16 år och bor hos frugans syster i Thailand. Han går i skolan och läser till elektriker samt extrajobbar på 7-eleven all ledig tid.....inga latfasoner i min familj inte... :)

Frank

100_0810.JPG

skönt o se att kursen håller sig hyfsad nu när man skickat ner en sudd på kontot

Lego lyssna på farbror Ledaren nu slösa inte upp allt på en gång ;)

Nu är det uppåt igen ;D I dag väntas Bank of Thailand's Monetary Policy Committee (MPC)
besluta om att sänka räntan för att inte Thaibath skall fortsätta att stig i värde. Men hur det går får vi se men ryktet har tydligen påverkat marknaden. Undertiden Legolas ligger och plaskar i havet så gör jag ett inhopp och lägger in dagens kurser.

Krung Thai Bank Thailand 2013-02-20 01:18 (37 min ago) 1SEKTHB 4.704

TMB Thailand 2013-02-20 01:14 (41 min ago) 1SEKTHB 4.70375
BangkokBank Thailand 2013-02-20 01:30 (25 min ago) 1SEKTHB 4.69875
Bank of AyudhyaThailand 2013-02-20 00:54 (61 min ago) 1SEKTHB 4.6975
UOB Thailand 2013-02-19 17:00 1SEKTHB 4.697
Siam Commercial Bank Thailand 2013-02-20 01:22 (33 min ago) 1SEKTHB 4.695
Thanachart Bank Thailand 2013-02-20 01:10 (45 min ago) 1SEKTHB4.69
Kasikorn Bank Thailand 2013-02-20 01:08 (47 min ago) 1SEKTHB 4.68875
CIMB Thai Thailand 2013-02-20 01:28 (27 min ago) 1SEKTHB 4.6863

/Anubaan

Och nu är det neråt igen ,varför skenar det upp och ner så förbannat .4' 75 igår idag 4' 65

Vad påverkar så mycket egentligen ....

"ledarn " sa:
Sluta nu !!!

Måste man läsa vad andra skriver nu också ?? :laugh: :laugh:

Ja det är väl för j-äkligt ;D
Nu blev det ju ingen räntesänkning i går. Bathen tog ett glädjeskutt och kronan försvagades mot USD. Det är verkligen berg och dalbana. Men exportnäringen i Thailand är inte glada åt den starka bathen. Men det görs inget för att försvaga bathen (mer än prata förstås, det är ju i Thailand). Kanske har inte de mest rika och infllyteserika hunnit föra ut tillräckligt med Bath från Thailand ännu????

/Anubaan

Svenska kronan har inte stått så starkt sen..10 år tillbaka...men Thaibathen är urstark just nu..och...vi kan nog inte räkna med de goda växelkurser vi haft tidigare! Snarare tvärt om, får vi nog se Svkr mot Thbt försvagas kraftigt de närmaste åren.

Nån skrev i ett annat forum att vi kanske inom 10-15 år får räkna Taibht x2...! eller en Thaibht= 1 Svkr..!!! Huga ligen............!

Se bara på de engelskmän och Tyskar som bor i Thailand...många tvingas flytta hem på grund av kraven från "immigrationsmyndigheten i Thailand"...65 000/månad i inkomst!Euron och Engelska pundet har kraftigt försvagats mot Thbt!

Frank

"areeya " sa:
Svenska kronan har inte stått så starkt sen..10 år tillbaka...men Thaibathen är urstark just nu..och...vi kan nog inte räkna med de goda växelkurser vi haft tidigare! Snarare tvärt om, får vi nog se Svkr mot Thbt försvagas kraftigt de närmaste åren.

Nån skrev i ett annat forum att vi kanske inom 10-15 år får räkna Taibht x2...! eller en Thaibht= 1 Svkr..!!! Huga ligen............!

Se bara på de engelskmän och Tyskar som bor i Thailand...många tvingas flytta hem på grund av kraven från "immigrationsmyndigheten i Thailand"...65 000/månad i inkomst!Euron och Engelska pundet har kraftigt försvagats mot Thbt!

Frank
Ingen vet något om framtiden men den ena gissningen är väl så god som den andra.Man får vara glad för varje morgon som man vaknar upp frisk. 8)

Kan du lägga till Svenska börskursen, så man ser vad man får om man skickar Baht hemifrån, just nu är den 4,6658

Lego se nu till så att kursen går upp snart dags o fylla på kontot där nere :)
så kör en liten penga dans för mig ;)

"legolas " sa:
Mackes... detta är alltså ATM-kurserna i Thailand, och de justeras flera gånger under dagen. För att få en korrekt kurs, så har jag funnit att man bör dra bort 5-6 öre på de kurser som du ser i listan jag publicerar...

Då förstår jag, då stämmer det ju ganska bra med börskursen som förmodligen är samma i Thailand och Sverige. Då är det väl VISA:s som får 5-öringen. Intressant, det blir ytterligare en 50-lapp i avgift på max ATM-uttag som man talar väldigt tyst om. Först den svenska banken 50:- sedan VISA 50:- och sedan Thaibanken. Suck...
Tror jag skall starta en tråd som heter hata finansbolag!!!

"mackes " sa:
Då förstår jag, då stämmer det ju ganska bra med börskursen som förmodligen är samma i Thailand och Sverige. Då är det väl VISA:s som får 5-öringen. Intressant, det blir ytterligare en 50-lapp i avgift på max ATM-uttag som man talar väldigt tyst om. Först den svenska banken 50:- sedan VISA 50:- och sedan Thaibanken. Suck...
Tror jag skall starta en tråd som heter hata finansbolag!!!
Börskurserna gäller när bankerna handlar med varandra och ingen kurs du kan tillgodogöra dig.

"legolas " sa:
ATM-uttag så förstår jag dig inte faktiskt. Du tar ut pengar med ett svenskt VISAkort ifrån ditt svenska bankkonto.... Du betalar svenska banken, i mitt fall 40:- per uttag, och sedan inga mer avgifter...Därför att jag ALLTID nyttjar AEON-ATM;en..... den är GRATIS.

Så här går det till:

Som exempel tar jag gårdagens kurser, börskursen 4,66, VISAS kurs 4,61
Jag jämför med börskursen eftersom det är den du får av Swedbank vid överföring.

Du tar ut 20 000 i ATM i Thailand
VISA betalar Thailändska banken 20 000 Bath
VISA köper THB till börskurs för 4292 SEK
VISA debiterar din Svenska bank ned sin egen kurs 4338 SEK (46 SEK)
Din Svenska bank lägger på 1,5% och du betalar 4403 SEK (65 SEK)
Din Svenska bank lägger på 40 SEK i avgift 4443 SEK (40 SEK)
Den Thailändska banken lägger på 100 Bath i uttagsavgift 4468 (25 SEK)

Så nu har du betalat ca 176 SEK i dolda och synliga avgifter ditt uttag, eller ca 4%

När det gäller kortköp så är det ju inga uttagsavgifter men då tar VISA iställer ut 3% av den säljande affären, d v s han får betala 600 Bath eller ca 130 SEK vid ett köp på 20000 Baht Många affärer i Thailand tar ut detta som extra kortköpsavgift vilket inte är tillåtet i Europa.

Men var så säker, det är du som får betala i slutändan...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp