Thailändskt Jasmine 105 utsågs till bästa riset i världen.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Glädjande nog utsågs Thai Jasmine 105 ris till världens bästa på World Rice Conference via ett blindtest, Jasmine 105 vann samtliga kriterier som var lukt, smak, konsistens och form.

Thailand’s jasmine 105 wins world’s best rice contest
  • THAILAND
  • Friday, 04 Dec 2020
    6:48 PM MYT
961219.jpg

BANGKOK (The Nation/ANN) Thailand’s Jasmine 105 has been named the world’s best-tasting rice this year at the 12th World Rice Conference, which was held online from Tuesday to Thursday (Dec 1-3).

The annual conference also includes a best-rice contest, and the 105 jasmine rice variety was added to the line-up this year by the Thai Rice Exporters Association.

The 105 variety won on all criteria, namely smell, taste, texture and shape, in a blind test conducted by the judges. - The Nation/Asia News Networkp.

Mvh isan lover

Enda riktigt bra ris jag ätit är uncle bens, sen det jag får på Indiska restauranger efter det.
Riset här nere är ju en klibbig sörja.

Hej

Någon klibbig sörja ska det inte vara, avser du då vanligt vitt ris av Jasmine typ eller ångkokt klibbris som man föredrar i Isaan?

Mvh isan lover
Khao soai jag får överallt här, det är sörja i mina ögon, duger till risgrynsgröt.
Enda riset jag gillar här nere är sticky.
Resten är skit gillar jag inte alls.
Vill ha långkornigt fint ris.

Khao soai jag får överallt här, det är sörja i mina ögon, duger till risgrynsgröt.
Enda riset jag gillar här nere är sticky.
Resten är skit gillar jag inte alls.
Vill ha långkornigt fint ris.

Hej

Håller med om ångkokt klibbris som jag själv också föredrar framför vanligt kokt ris, man blir mättare på det, sen är det lätt att bära med sig i en korg ut på fälten när man arbetar och ta med sig om man är ute och åker o.s.v, tillsammans med lite torkat buffelkött, en catfish eller grillat kött är det ju jättegott.

Men äter jag kokt ris så föredrar jag ändå Jasmine ris före det långkorniga och lite hårdare riset av Basmati typ ifrån Indien, men i Sverige var ju det långkorniga riset av Basmati typ vanligt i ex.vis skolkök och på restauranger som serverade dagens o.s.v, Jasmine riset gjorde väl sitt intåg i Sverige via restauranger med mat ifrån Kina, Thai och Vietnam.

Frugan gillar inte alls långkornigt ris av Basmati typ, det är hönsfoder säger hon och hon blir arg om någon restaurang i Sverige serverar detta, smaken är som baken heter det ju.

Mvh isan lover

Jag brukar köpa brunris på big c smakar bra å med lite tuggmotstånd

Hej

Ja det har ju blivit populärt med ris olika färger, enligt frugan så är detta ris nyttigare eftersom det innehåller mindre socker och har mer vitaminer, det finns ju brunt, rött, grönt och även mörkt som är lite åt svart eller lila.

Några familjer i byn har sedan några år börjat odla sånt här ris, dom packar det hemma och säljer till övriga bybor och på den lokala marknaden, själv gillar jag också detta opolerade och vitaminrika ris, det blir dessutom saftigare än vanligt ris.

Mvh isan lover

Hej

Ja det har ju blivit populärt med ris olika färger, enligt frugan så är detta ris nyttigare eftersom det innehåller mindre socker och har mer vitaminer, det finns ju brunt, rött, grönt och även mörkt som är lite åt svart eller lila.

Några familjer i byn har sedan några år börjat odla sånt här ris, dom packar det hemma och säljer till övriga bybor och på den lokala marknaden, själv gillar jag också detta opolerade och vitaminrika ris, det blir dessutom saftigare än vanligt ris.

Mvh isan lover
Mindre socker, hur är det med arsenik då, fakta tack

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
A
A
Svar
2