Tuffare och djävligare för varje år att stanna i Thailand

Jo , jag vet att du är ganska lik EV i ditt tankesätt , och eftersom du inte heller verkar var speciellt insatt i hur det funkar så för du väl komma till klarhet själv.

Så du menat MAO precis som EV att dom kriminella inte längre kan besticka polisen och på det sättet forsätta sitt skitiga hantverk ... Uppenbarligen så kan du ställa dig i klungan längst bak , dom som inte vet ett skit om Thailand , Thailand är Thailand , alla är mer eller mindre korrupta , poliser .militärer , samt naturligtvis även politikerna , våra korrupta politiker är små gossebarn i jämförelsen .. Alla , och dåmenar jag alla håller någon bakom ryggen , uppåt eller nedåt ..

Flytta ner Berra ,så skall vi pratas vid efter ett par år, men sitter d u bara i Issan med en kall öl och tittar på fåglarna så lär du ju inte se mycket av verkligheten
Så ja .. ta en promenad i skogen nu och andas djupt.

Allvarligt talat har det inte blivit bättre på sista tiden med militären vid makten? Eller bara fler korrupta som vill ha sin del?

Jo , jag vet att du är ganska lik EV i ditt tankesätt , och eftersom du inte heller verkar var speciellt insatt i hur det funkar så för du väl komma till klarhet själv.
Nu är vi ju inte ensamma i att ha den uppfattningen. Du är nog i minoritet nu @Phonta men alla har vi rätt till vår uppfattning. Framtiden får utvisa vem som har rätt eller fel.

Så ja .. ta en promenad i skogen nu och andas djupt.

Allvarligt talat har det inte blivit bättre på sista tiden med militären vid makten? Eller bara fler korrupta som vill ha sin del?
Jag vet hur det är ställt i Thailand , blir bara förvånad hur naiv man kan vara när man tror att korruptionen någonsin kommer att försvinna i detta land , allt är ju uppbyggt på att dunka varandra i ryggen . Ta bara GOGO barerna , inte fan kan de köra de shower de gör om man inte betalar myndigheterna en fet hacka , detta är inget jag tror utan jag vet .....
Och inte är det trafikpoliserna som blir mutade av nattklubbsägarna .. Ta en vanlig polis på gatan , han har ca 12-15000 thbt/månad i ingångslön , på dessa slantar har han ofta bil , motorcykel , ett hus eller Townhouse , samt hustru och ev barn , samt ofta , väldigt ofta en Mia Noi . jag känner fem poliser i Pattis , samtliga har Mia Noi , de lever klart över den nivån de kan göra på sin normala tjänst .. Detta vet jag , mer kan jag ju inte säga som ni förstår .. Men glöm att detta land någonsin kommer att kunna stävja korruptionen .....

Senast redigerad av en moderator:
Nu är vi ju inte ensamma i att ha den uppfattningen. Du är nog i minoritet nu @Phonta men alla har vi rätt till vår uppfattning. Framtiden får utvisa vem som har rätt eller fel.
Jag är kanske i minoret här på forumet , i alla fall bland de som inte bor eller har bott i Thailand en längre tid, Bland de som har en Thaigumma och bor i Sverige, ja då vet man inte mycket om Thailand , bor man i Isaan så tror jag att man kan undgå att se eländet , men detta betyder ju inte att det inte finns ,bor du i Pattaya (turistort)samt om du umgås med tjänstemän bland polis och militär samt har vänner i krogvärden så måste du vara blind och döv eller kanske stendum om du inte ser en omfattande korruption.. Så är det defakto , sen kan ni tro vad ni vill .. De som bor där vet, med vissa få halvblinda undantag , kanske samma typ av människor som inte ser vad som händer i gamla Sverige:rolleyes:

Jag vet hur det är ställt i Thailand , blir bara förvånad hur naiv man kan vara när man tror att korruptionen någonsin kommer att försvinna i detta land , allt är ju uppbyggt på att dunka varandra i ryggen . Ta bara GOGO barerna , inte fan kan de köra de shower de gör om man inte betalar myndigheterna en fet hacka , detta är inget jag tror utan jag vet .....
Och inte är det trafikpoliserna som blir mutade av nattklubbsägarna .. Ta en vanlig polis på gatan , han har ca 12-15000 thbt/månad i ingångslön , på dessa slantar har han ofta bil , motorcykel , ett hus eller Townhouse , samt hustru och ev barn , samt ofta , väldigt ofta en Mia Noi . jag känner fem poliser i Pattis , samtliga har Mia Noi , de lever klart över den nivån de kan göra på sin normala tjänst .. Detta vet jag , mer kan jag ju inte säga som ni förstår .. Men glöm att detta land någonsin kommer att kunna stävja korruptionen .....
Det finns inget land som är fritt från korruption inkluderat Sverige. Det är ingen som tror att den någonsin kommer att försvinna från Thailand men det kan ju bli bättre. Själv skulle jag inte må bra av att vara alltför misstänksam men jag har varit med för länge för att vara naiv.

Om jag hade varit lika orolig för situationen i Thailand som du verkar vara hade jag aldrig satt min fot i landet. Vi har olika åsikter och värderingar, bara att inse detta och vi kan fortsätta att respektera varandra trots detta.

Vem har sagt att jag är orolig Berra , inte alls , men jag vet hur det är ställt .bara detta är en styrka . jag känner mig mycket trygg i Pattaya , De åren jag bott där har gett mig kunskap om vad som händer var och varför . Farligt kan det bli om man går omkring och tror att man befinner sig i ett land där man har rättigheter .. bara att inse att man som Farang bara har skyldigheter , inget annat .. jag vet det och kan hantera detta , sen handlade det om att jag hatar ett kontrollsamhälle , dvs myndighet/maktmissbruk tror jag att jag skrev....;)

Kan bara instämma att korruptionen är rotad i den thailändska folksjälen på ett sätt som en farang har svårt att inse. Om en thai har något att säga till om i samhället så är det en självklarhet att "han ska ha en del av kakan". Om en militär är någorlunda uppsatt och har hand om en budget så är det en självklarhet att en viss % kommer att gå till ändamålet medans merparten delas upp mellan de inblandade efter rang.. samma gäller för alla som har hand om allmänna pengar så som exempelvis poliser, politiker mm. En väg som skall byggas i Isaan kräver 10 miljoner B och bara 500.000 används till marerial och arbetarlöner. ..
Det verkar som om ingenting inte kan undgår genom att betala rätt personer, men man måste ha ett bra kontaktnät. Som tex morden på turistön. Om det va öchefens släktingar som gjorde det så kommer de aldrig fällas

Tack för din synpunkt Krister , precis som jag skrev så måste man som boende i landet vara totalt blind om man inte ser detta , alternativt sitta i en byhåla och låta gumman tänka åt en ........

Tack för din synpunkt Krister , precis som jag skrev så måste man som boende i landet vara totalt blind om man inte ser detta , alternativt sitta i en byhåla och låta gumman tänka åt en ........
Grejen är att det är så annorlunda här mot vad vi är vana vid i Sverige så det är svårt att ta till sig för dem som inte bor här. Att man har en fru från Thailand och kommer hit en mån/år ger en ingen inblick i hur det faktiskt funkar här. Säger som Phonta, återkom när ni bott här några år så kan vi snacka om saken, då kommer ni att resonera helt annorlunda.

Grejen är att det är så annorlunda här mot vad vi är vana vid i Sverige så det är svårt att ta till sig för dem som inte bor här. Att man har en fru från Thailand och kommer hit en mån/år ger en ingen inblick i hur det faktiskt funkar här. Säger som Phonta, återkom när ni bott här några år så kan vi snacka om saken, då kommer ni att resonera helt annorlunda.
Ja men är det så jobbigt då, tycker bara att det är överdrivet gnäll är väl bara att anpassa sig vill man ha det Europeiska eller Svenska systemet så är la det bara att flytta dit.
Var ni så jäkla naiva när ni flyttade hit så ni trodde att allt skulle flyta på det skulle vara som Sverige och ni skulle inte stöta på några hinder på vägen.
Dom som pratar på att flytta ner verkar ju mer förberädda än var ni var när ni flyttade ner.
Trodde du att du flyttade till Malorca eller?
Själv tycker jag myndighetshanteringen här nere är enklare än i Sverige det som tar en månad med byråkrati i Sverige kan du många gngr fixa på 1-2 dagar här nere.

Sen Berralund jobbar med Filippinare, är ingen skillnad på dom och Thai, han är van vid att hantera och vara chef över folk med den här kulturen
Oftast på våra fartyg är 70-80 % Fillipinare så vi har redan en vana att hantera dom.

Sen Berralund jobbar med Filippinare, är ingen skillnad på dom och Thai, han är van vid att hantera och vara chef över folk med den här kulturen
Oftast på våra fartyg är 70-80 % Fillipinare så vi har redan en vana att hantera dom.
Helt rätt och nu blir det nog tom så att jag kommer att bli ensam svensk med helt filippinsk besättning. Jag har blivit tillfrågad om att ta ett nybygge från Shanghai i höst och antingen övervaka på varvet i 5 veckor och sedan komma ombord igen i Europa eller köra hem henne från Kina.

Jag gillar att jobba med filippinare och kommer säkert att tacka ja. Dom är inte alls lika lata som många svenskar, det smärtar att skriva det men tyvärr är det sanningen.

Helt rätt och nu blir det nog tom så att jag kommer att bli ensam svensk med helt filippinsk besättning. Jag har blivit tillfrågad om att ta ett nybygge från Shanghai i höst och antingen övervaka på varvet i 5 veckor och sedan komma ombord igen i Europa eller köra hem henne från Kina.

Jag gillar att jobba med filippinare och kommer säkert att tacka ja. Dom är inte alls lika lata som många svenskar, det smärtar att skriva det men tyvärr är det sanningen.
Håller med dig och vet att alla yngre officerarna ombord håller med dig.
Finns någon motvals gnu som säger imot men över lag aldrig Skandinaviska matroser igen.
Lite sympati stöd till dom kan man ju ge men jag själv vill aldrig ha skandinaviska matroser under mig igen som bara vet var kaffebryggaren står.

Håller med dig och vet att alla yngre officerarna ombord håller med dig.
Finns någon motvals gnu som säger imot men över lag aldrig Skandinaviska matroser igen.
Lite sympati stöd till dom kan man ju ge men jag själv vill aldrig ha skandinaviska matroser under mig igen som bara vet var kaffebryggaren står.
Eller var designated smoking room ligger. Det är märkligt vad även icke rökare älskar det rummet.

Tillbaka
Topp