Turistvisum. Hur man kan maxa vistelsen i Thailand som turist?

Går det att förlänga de 30 han fick vid landgränsen?

Ja han kan förlänga de 30 dagarna han får vid landgränsen. Jag har nu ändrat lite i texten, så det blir helt korrekt utan några tvivelsmål.

För det första så kan inte vi svenskar handla på oss ett VOA (VISA on arrivel) vid Thailands landgränser, utan så som Janne misstänkte, så handlar det i båda fallen (flyg som landgräns) om 30 dagars VISA EXCEMPT ENTRIES..

För att informera, så är det idag 21 länder sm kan ansöka om ett VOA vid landgränsen, och det kostar dom 1.000 baht för att erhålla 15 dagar, som kan förlängas med ytterligare 7 dagar. Vi i Sverige är INTE med i detta som jag skrev ovan...

VISA excempt förlänges med 30 dagar 1 gång. Vid ankomst vid landgräns, så får man tillgång till detta max. 2 ggr per kalender-år, Anträder man Thailand via flyget, så finns det ingen speciell gräns, men att göra s.k. ”back to back”-entries till Thailand,på vilket sätt som helst, så ringer varningsklockor i Immigrations datorer skall ni veta..

Jag kommer inte ihåg Mr T;s specifika fall, men du pratar om 3 månader med förlängningen, det luktar som du menar att han skall köpa ett single entry tourist-VISA i Vientiane, Laos??? Och sedan förlänga detta med 30 dagar. Efter det så skulle han, sa du, åka över gränsen igen för nya 30 dagar. Om han nu inte flyger ut utan avslutar sitt äventyr då, så ser väl vistelsetiden ut som följer, om jag nu räknar rätt:
a - ankomst flyget 30+30 dagar
b - tourist-VISA 60 + 30 dagar
c - landcrossing 30 + 30 dagar

Alltså totalt; 210 dagar eller runt 7 månader...
Lycka till...

Ja han kan förlänga de 30 dagarna han får vid landgränsen. Jag har nu ändrat lite i texten, så det blir helt korrekt utan några tvivelsmål.

För det första så kan inte vi svenskar handla på oss ett VOA (VISA on arrivel) vid Thailands landgränser, utan så som Janne misstänkte, så handlar det i båda fallen (flyg som landgräns) om 30 dagars VISA EXCEMPT ENTRIES..

För att informera, så är det idag 21 länder sm kan ansöka om ett VOA vid landgränsen, och det kostar dom 1.000 baht för att erhålla 15 dagar, som kan förlängas med ytterligare 7 dagar. Vi i Sverige är INTE med i detta som jag skrev ovan...

VISA excempt förlänges med 30 dagar 1 gång. Vid ankomst vid landgräns, så får man tillgång till detta max. 2 ggr per kalender-år, Anträder man Thailand via flyget, så finns det ingen speciell gräns, men att göra s.k. ”back to back”-entries till Thailand,på vilket sätt som helst, så ringer varningsklockor i Immigrations datorer skall ni veta.

Vad månne han fick för tillstånd nu från Laos då? Jag tydde det som ett 60 dagars.....

Ja jag frågade också, men det lät som ett tourist-VISA, men vet inte,...
Men måste ju satsa på nåt för att kunna svara...

Att det handlar om "turist" tog jag som underförstått (även om man inte borde göra så i visumfrågor) då rubriken är just "turist". Och han fick 60 dagar från Savanakhet efter min beskrivning där jag tydliggjorde "turist".

Så låt oss inte vara hoppigpåare (absolut inte riktat till dig @Mr Newdawn , utan rent allmänt) och vi får utgå att det handlar om turism;)

Ja jag utgick ju klart och tydligt på det också i mitt inlägg, så jag tycker absolut inte du riktade det åt mitt håll, mer åt annat håll...

För det första så kan inte vi svenskar handla på oss ett VOA (VISA on arrivel) vid Thailands landgränser, utan så som Janne misstänkte, så handlar det i båda fallen (flyg som landgräns) om 30 dagars VISA EXCEMPT ENTRIES.

Att det handlar om "turist" tog jag som underförstått (även om man inte borde göra så i visumfrågor) då rubriken är just "turist". Och han fick 60 dagar från Savanakhet efter min beskrivning där jag tydliggjorde "turist".

Ja jag frågade också, men det lät som ett tourist-VISA, men vet inte,...
Men måste ju satsa på nåt för att kunna svara...

Hmm, hehe blir snart snurrig. Mr Newdawn sa att svenskar inte kan skaffa VOA. Hur kan han då fått 60 dagar? Borde ju bara få 30 (Visa excemtion) där vid gränsen, likaså om han kom via flygplats.

Hmm, hehe blir snart snurrig. Mr Newdawn sa att svenskar inte kan skaffa VOA. Hur kan han då fått 60 dagar? Borde ju bara få 30 (Visa excemtion) där vid gränsen, likaså om han kom via flygplats.
Svenskar får inte VOA som betyder Visa On Arrival, vi för visa exemption, dvs intesa helt utan visa men funkar precis lika som VOA, dvs 30 dagar som går att förlänga med 30 till.

Hej alla !

Ok,jag kan nu meddela att jag igår.. fick mitt Singel Entry Visa" i Savannakhet.. dock med vissa besvär.. ja,dom fråga ju om jag hade bank-statement och flygbiljett hem..? men fick ju säg jag inget hade.. ja,hade det gällt Multiple Entry då hade jag garanterat blivit nekad !

Men ändå oroväckande givetvis.. menar hur kommer det bli nästa gång ??? för jag vill åka dit på samma Konsulat och få ytterlig. ett Singel Entry när mina 60+ 30 går ut.. /

Svenskar får inte VOA som betyder Visa On Arrival, vi för visa exemption, dvs intesa helt utan visa men funkar precis lika som VOA, dvs 30 dagar som går att förlänga med 30 till.

Ja nu gick det upp ett ljus! Han hade ju skaffat tillståndet på konsulat.

Helt rätt Nmax, förutom då att de 21 länderna som ingår i det avtal med VOA, får 15 dagar som de sedan kan förlänga med ytterligare 7 dagar, men som sagt var, detta rör inte oss, så skitsamma.

Om du flyger till Vientiane och stannar där en vecka på semester, sen flyger tillbaks till Bangkok får du ju 30 nya dagar dvs till 18/6 detta går väl sen förlänga 30 dagar till 17/7 ... och då får du lämna enligt planen.
Hej ! Ursäkta,men måste få bekräftat igen här.. för jag är osäker på om jag förstått det rätt och kanske vilselett med saker från senaste inlägget..
Ja,jag kom till Thailand 18.e Januari.. utan visum.. dvs.jag får auto.bara det vanliga Turist visumet på 30 dagar.

Åkte över landgränsen till Laos och Savannakhet 14.e Febuari.. fick Singel Entry och inrese-stämpel tillbaka till Thai 15.e Feb. och står giltigt till och med 15.e April ! Då har jag alltså 30 dagars förläng.hos Immigrationen i Bkk från 15.e April till 15.e Maj (och då har jag varit i landet i sammanlagt 90 dagar plus dagarna från 18.e Jan till 14.e Feb. Dvs.90 dagar + 28 dagar och behöver sen ytterlig.minst 62 dagar för komma upp i mina 6mån. rätt ??)

Och du rekomend.att jag ska ta flyget till Vientiane och va där några dagar..nu strax innan el senast 15.e Maj, för garantera ytterlig.30+30)im.) ? Isåfall gör jag gärna det ! Vore det för riskabelt att även fråga om ett nytt Singel entry el är jag oavsett vad redan garanterad 30+30 va..

Hur är det med Overstay" i dagsläget.. menar ingen fara om man skulle råka gå över 4-5 dagar när ska åka hem va ?? annars tar gärna ett 2.a Singel entry om går.. trots ev.utan någon flygbiljett hem att uppvisa eller kontoutdrag..

Senast redigerad av en moderator:
Oj, det var ngt nytt. Berätta gärna om det.
Fick du frågan vid inlämnade eller när du hämtade ut passet?

Jag är lite upptagen nu men återkommer
Va ju direkt vid ansökan i luckan om ett Singel Entry" dom fråga om jag hade flygbiljett och kontoutdrag att uppvisa.. nog inget konstigt i sej.. kanske mer formalitet-frågor för ska låta bättre vad vet jag.. va ju fler västerlänningar som fick samma fråga men ej någon komplett.att uppvisa.. dock nämde dom att det kunde bli problem nästa gång för mig utan Bankstatement ! uppvisat boende,hotell och ev.flygbiljett.. men bankunderlaget verka va viktigast..

Du får gärna ge din syn på det jag nyligen skrev till Janne",tack.

Svar till Mr T -

a - Kom till Thailand 18 januari på VISA EXCEMPT 30 dagar
b - Åkte till Svannakhet köpte ett tourist-VISA SETV låter det som, det startar den 15 februari
c - Fick stämpel i passet giltligt t.om. den 15 april 60 dagar
d - Förläng på immigration 30 dagar, alltså fr.o.m. 16 april t.om. den 15 maj 2017...
e - Ut och vänd åter flyg eller landvägen, och få nya 30 dagar ( t.om. 14/6) VISA EXCEMPT
f - +förlängningen 30 dgr (t.om. den 14/7-2017)

Du borde nu ha fixat totalt; 210 dagar. Du har rätt till 2 st inresor via landvägen på VISA EXCEMPT per kalenderår, och inget speciellt antal via flygvägen, så JA åker du till Savannakhet eller Vientianne, och skulle du misslyckas av någon anledning att få ett tourist-VISA (SETV) igen, så kan du alltid falla tillbaka på ett VISA-EXCEMPT 30 dagars....

Och skulle du ha 1-2 dagars overstay, så kom till Suvarnabhumi nån timme extra tidigare, och betala de 500 baht per dag i overstay. om du nu måste köra overstay... vilket ingen rekommenderar skall du veta..

Jag är väldigt försiktig med overstay, vill inte hamna i något register att men inte har skött sig även om det bara skulle gälla någon enstaka dag. Och som sagt, det där med försäkringar är jätteviktigt det är lätt att glömma bort den biten i hastigheten.

Så stanna några dagar i Loas och njut av landet så slipper du overstay senare ... inget bra att ha i passet och ingen försäkring gäller ju!

Gäller 2 inresor med 30 dagar landvägen per kalenderår som Mr Newdawn påstår eller 2 gånger per 12 månadersperiod?

Frågar för jag har hört det senare 2 ggr på 12 månader.

Åkte ner med bara hemförsäkringen i ryggen, gällde 45 dagar och jag var nere 60 så två veckor helt oförsäkrat... Visste mycket väl om detta sen tidigare men på nåt vis blev det avglömt nu, fy tusan om man krockat el blivit dålig kunde slutat i ruin för livet:(

Åkte ner med bara hemförsäkringen i ryggen, gällde 45 dagar och jag var nere 60 så två veckor helt oförsäkrat... Visste mycket väl om detta sen tidigare men på nåt vis blev det avglömt nu, fy tusan om man krockat el blivit dålig kunde slutat i ruin för livet:(
Ja farliga saker det där som man lätt glömmer bort. Det är ju ganska lätt att teckna en förlängning för någon vecka.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp