Förlänga vistelsen i Thailand på plats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"glimten66 " sa:
Berralund be resebyrån att skri a ut en bokning ur landet i två dar typ så gjorde jag på förra resan när när vi va nere drygt 40 dar då va det inga problem me thai

Ja det är kanske lösningen. Men jag skall också ringa till konsulatet och prata med dom, det finns kanske en möjlighet att komma dit när konsuln är på plats och få ordnat våra visum samma dag. Det kostar bara ett samtal att försöka. Återkommer i ämnet så småningom.

"Berralund " sa:
Ja det är kanske lösningen. Men jag skall också ringa till konsulatet och prata med dom, det finns kanske en möjlighet att komma dit när konsuln är på plats och få ordnat våra visum samma dag. Det kostar bara ett samtal att försöka. Återkommer i ämnet så småningom.
Ett alternativ är ju via ombud, så känner man någon som kan lämna in ansökan till konsulatet så funkar det ju bra, annars får väl någon i Gbg området starta en sådan tjänst, man skickar till företaget som granskar ansökan lämnar in och skickar tillbaks. Tänk på att jag ska ha provision på affärsidén ... ;)

"Berralund " sa:
Legolas är ju i närheten av Göteborg och har transportservice. ;D

Det blir nog så att jag får försöka skaka fram någon bekant som kan lämna in passen sedan blir det till att åka upp själv och hämta dom. Resa två gånger i onödan till Göteborg vill jag inte, så trevligt är det inte i den stan. ;)

Tjena Berra,
Jag blir litetrött när folk spekulerar om saker som dom inte verkar ha någon koll på. Jag har faktiskt varit i "LOS" under 13 år på turistvisum. Min kompis kom nu sist på enkelbiljett någon gång i November och han fick 30 daga och åkte till Vientiane och fick 2x2 månader.
Jag kom 1 december 2012 och åkte hem i två veckor 15 januari 2013. Nästa gång jag åkte till sverige var nu 7 januari 2014.
m du bara skall vara 40 dagar så åk in i Laos en sväng, har du tur så tar det bara ett par timmar så sparar du nästan 700B, som du kan få en flaska fin taxfreewhiskey för.
Om du inte orkar åka till Nong Khai, så stämpla i Udon för 1900 så får du 15 dagar till det räcker ju gott och väl.
Du kommer inte få jobbiga frågor på Suvarnambhumi, jag lovar dig. Om du har befunnit dig oladgligt i Thailand under en längre tid, som min kompis hade gjort, 2 år utan visum så fick han 20,000B i böter innan han åkte hem. (på overstay) men han va lika välkommen tillbaka nästa resa. Jag har fått betala overstay ett tiotal gånger men aldrig har någon någonsin frågat något när jag kommer tillbaka till Thailand.
Om du ändå är orolig så har du svaret klart, du skall förlänga ditt visum på immigration i Udon eller äka en sväng in i Laos. Thailand har inte kommit till Sveriges nivå när det gäller att vara misstänksam mot turister, som tur är!

Tack Krister, jag är säker på att du har rätt. Kalla fakta! Men om risken finns att Thai vägrar boarding i Köpenhamn när vi skall resa iväg så måste jag nog försöka fixa detta i Göteborg innan avresa. Jag har inte nerver nog till att chansa, och du kan ju bara föreställa dig besvikelsen hos fru och barn om vi inte kommer iväg. Det hade varit oförlåligt, det är ju tre år sedan vi var där senast.

Jag känner en kille som jag skall snacka med, han bör kunna lämna in passen. Jag litar på honom till 100% (trots att han är göteborgare). ;)

Berra, självklart gör ni som ni vill, det är inget fel på Gôtebôrjare heller, vi e snälla vi med ;)

Frågan e ju hur ni ska göra med ditt frus pass, ska ni söka visum för henne med eller? Du sa hennes thaipass har gått ut! Det kan ni få ett nytt i Sverige men det kommer att ta några veckor.
Om hon kommer till immigration och får 30 dagar och sedan fixar ett nytt i Thailand så bör hon kunna visa upp sitt thaipass när hon åker till sverige. å kommer dom att undra varför hon inte har visum till sverige i det nya passet, och då får hon visa upp sitt svenska pass... Hur blir det då, när dom ser det visumet där gällde bara i 30 dagar?

"krister " sa:
Berra, självklart gör ni som ni vill, det är inget fel på Gôtebôrjare heller, vi e snälla vi med ;)

Frågan e ju hur ni ska göra med ditt frus pass, ska ni söka visum för henne med eller? Du sa hennes thaipass har gått ut! Det kan ni få ett nytt i Sverige men det kommer att ta några veckor.
Om hon kommer till immigration och får 30 dagar och sedan fixar ett nytt i Thailand så bör hon kunna visa upp sitt thaipass när hon åker till sverige. å kommer dom att undra varför hon inte har visum till sverige i det nya passet, och då får hon visa upp sitt svenska pass... Hur blir det då, när dom ser det visumet där gällde bara i 30 dagar?

Meningen är att hon inte skall visa upp något thaipass överhuvudtaget. Vi åker till och från Thailand som vilka svenska medborgare som helst med var sitt 60-dagars turistvisum i passen.

Nytt thaipass fixar hon i Udon, det tar normalt ca två veckor. Men det skall ligga i handväskan när vi reser hem. Då slipper vi ju att åka till Fjollträsk, en bonus bara det. ;)

Vad komplicerat ni gör allt.

1) Jonas har ju med en länk visat att det som officiellt gäller i Thailand är 7 dagars förlägning av undantaget från visa. Om man kan få 15 dagar på vissa håll ibland är ju orelevant när man som Berra åker med sin familj i fen veckor och inte vill sätta sig i trubbel.

2) Att prata om overstay är väl inget bra, man vistas ju då illigalt i landet, vad händer om man måste in på sjukhus eller råkar ut för en olycka. Själv var min fru och jag sist på några timmars overstay pga att jag räknat fel i hastigheten när jag bokade biljett till lågt pris. Det var inget problem men skulle inte vilja göra om det.

3) Ett sätt om man stannar mindre än 37 dagar är ju att förlänga på Immigration vill man stanna upp till 45 dagar gör man en visa trip. För att vara säker på att få gå ombord på planet har man en bokning ut ur landet som man senare bokar av (se till att man kan få tillbaks hela beloppet när man bokar av), som 66an skrev om.

4) Som Berra säger åker man in i Thailand på svenskt pass måste man även använda passet när man lämnar Thailand, eftersom hon är svensk medborgare ska hon visa det svenska passet när hon kommer tillbaks till Schengen. Detta gäller ju barnen också som jag uppfattade skulle resa på svenska pass.

5) Håller fullständigt med Berra att man inte vill lämna något åt slumpen när man reser så sällan som det blir när man har familj, inget kul att förlora denna resa.

6) Om du ska ha hjälp i Gbg är det då inte bättre att du lämnar in, det är ju då de granskar dokumenten, du betalar och du får ditt kvitto, sen kan din polare hämta. När man hämtar på ambassaden så slipper man ju stå i kö också vilket kan vara en fördel om man har ombud. Alternativt både lämnar och hämtar ombudet.

7) Kan ni inte åka till ambassaden i Köpenhamn för att fixa både pass och visum, då slipper ju din fru visumkostnaden som väl är nästan lika hög som passkostnaden? Har hört skåningar som åker dit istället (i varje fall för passansökningar).

missa att janne hade redan skrivit det i punkt 7

Berra
tänkte på att du bor nära sundet finns det ingen ambasad el konsulat på andra sidan sundet o lämna in det där.
Då är det inte så långt for dig:
Vet inte om det går, men en tanke som jag fick.

När bär det iväg då? Om man har tur kanske vi ses i Udon. Jag längtar tillbaka, Bkk är bra men jag saknar Udon. Jag hoppas få råd någon gång att bygga ett litet hus utanför stan.
Kanske vi skulle ta en sväng till Tavandaeng? Kanske har lust att gå på en spelning med min polare... din fru vet vem detta är...

Janne, du har säkert rätt angående 7 dagar... jag protesterar inte... jag vet att dom ska ha 1900 iaf. och då tar jag hellre mig över gränsen 2km bort och får 15 dagar för knappt 1300B, ännu mindre om man växlar USD själv.

Jag skulle hem en gång för 13 år sedan, blev magsjuk och åkte in på AEK Udon istället för att borda planet. Personalen på sjukhuset skötte min illegala viselse då, så det blev legalt.

1097531_597988996920404_1467170041_n.jpg

"Berralund " sa:
Tack Krister, jag är säker på att du har rätt. Kalla fakta! Men om risken finns att Thai vägrar boarding i Köpenhamn när vi skall resa iväg så måste jag nog försöka fixa detta i Göteborg innan avresa. Jag har inte nerver nog till att chansa, och du kan ju bara föreställa dig besvikelsen hos fru och barn om vi inte kommer iväg. Det hade varit oförlåligt, det är ju tre år sedan vi var där senast.

Jag känner en kille som jag skall snacka med, han bör kunna lämna in passen. Jag litar på honom till 100% (trots att han är göteborgare). ;)
Dom vägrar inte bording hur som helst, bara att säga att ni ska åka en tripp till Laos med egen bil. Allt det här om vägra bording, inte få komma tillbaka för att man har overstay mm är löjligt överdrivet och ingen som påstår detta har någon erfarenhet av det mer än hörsägen. Ni kan lugnt åka.

Yes, Bson, karma fr mig.
Löjligt överdrivet, jag har aldrig haft problem.
Min polare kom i November på enkelbiljett med Norwegian.... är fortfarande kvar, fick 2x2 i Vientiane, missade och fick overstay 3 dagar efter 2 månader, stämplade i Ban Laem, fick då resterande 2 månader, nemas problemas

"krister " sa:
Janne, du har säkert rätt angående 7 dagar... jag protesterar inte... jag vet att dom ska ha 1900 iaf. och då tar jag hellre mig över gränsen 2km bort och får 15 dagar för knappt 1300B, ännu mindre om man växlar USD själv.
Själv har jag bara förlängt fyra dagar så ... men 1900 kostade det.

Skulle också hellre åka till Laos, gillar landet och speciellt Vientiane.

Angående att inte får boarda tror jag också är överdrivet men kan så klart existera och speciellt då med Thai som ju är statligt ägt. Men skulle man få problem så kan man ju hoppas på att det funkar som bson säger (dock är det emot reglerna man ska kunna visa upp en returbiljett inom den period man har visum för (alternativ som svensk medborgare inom 30 dagar) det står tydligt på ambassadens hemsida. Funkar inte det kan man ju på flygplatsen köpa en enkel första klass biljett ut ur Thailand och checha in igen och visa, sen går man och avbokar denna (många flygbolag har ett antal timmars öppet köp).

Jag har ryktesvägen hört en som inte fick gå ombod för att personen inte hade bokad returbiljett inom visumets giltighetstid. men kan ju vara skröna.

När vi hade några timmars overstay sist sa de inget vid incheckningen, Finnair, men på sista hotellet gjorde de mig uppmärksamma på att vi inte hade rätt att stanna i Thailand sista natten. Jag förklarade läget ... ok sa dem.

Om jag inte tolkar saker fel kan man ansöka om visum på vilken thai ambassad i världen, ex.vis i Köpenhamn. Enligt ders hemsida kan man skicka in asökningen med post och får den hemskickad efter de handlagt detta. Om detta bara gäller i Danmark verkar oklart, ring och kolla.

Sist ja va på ambassaden i Sthlm så träffade jag på en bekant från Skottland som va och sökte visum, så ja, dom fixar visu oavsett var du kommer ifrån.
Om det är så att man ska ha returbiljett för att få gå ombord på planet?! :o
Hur är det med alla som inte har det, jag tänker på tex dom miljontals backpackers som åker runt i asien med buss och tåg? :o
plus alla vi andra som jag och min polare. Om det är så att bolaget gör ett undantag för oss så blir det nog ett antal miljoner undantag per år...

"krister " sa:
Om det är så att man ska ha returbiljett för att få gå ombord på planet?! :o
Hur är det med alla som inte har det, jag tänker på tex dom miljontals backpackers som åker runt i asien med buss och tåg? :o
plus alla vi andra som jag och min polare. Om det är så att bolaget gör ett undantag för oss så blir det nog ett antal miljoner undantag per år...
Bra fråga ... men se vad ambassaden skriver och fråga dem. Jag tror det var när vi sökte visum till Vietnam ellr Kambodja de hade krav på returbiljett, vi skulle åka buss ut och köpa den på plats ... så jag skrev det i ansökan och de godkände det ... så regler finns men följs de ...

Visst kan jag kolla med Köpenhamnsambassaden, det är ju smidigare att åka dit (fast inte mycket billigare). 1900 Baht per person för några dagar är dyrt, men jag skall kolla alla möjligheter. Det bästa är ju om man kan få allt avklarat medan man väntar men det är väl en utopi att det skall fungera.

Tack allihopa för er hjälp! :wai:

Jag flyger alltid utan returbiljett gjort i 3 år aldrig någon som ställt någon fråga, får min returbilljett bokad när jag är här nere eftersom jag aldrig vet påmönstring i förväg.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp