Underhåll

Då får jag vara utnyttjad jag tar hand om frugans son och det är av fri vilja.
Det var jag som sa att han skall flytta ner och bo med oss inte fostras av svärföräldrar i bondeland, jag som bestämt skola, jag som är med och fostrar han och tar hand om han etc. etc. Svärföräldrarna är bara mormor och morfar här dom har inget att säga till om hans fostran.
Jag hade gjort det samma om jag haft egna barn också och då krävt att min fru tog hand om dom och vart med och fostrat dom som sina egna.
Jonas , det kan ju skilja en del på oss alla ,all heder åt din syn , det är ditt val , men det finns inga krav på dig, iofs så jobbar du och tjänar bra , ni bor i Thailand vilket inte min fru gjorde i ditt fall så har du kanske inte egna barn att försörja , och dessutom inte på en Svensk pension ... När frugans barn var 11 resp 13 år och jag jobbade så kostade dem mig stora slantar ,iofs så lade väl deras mamma till en del , men jag betalade nog större delen när de kom och när de var i Sverige .. barn kostar , det vet jag .. Nu anser jag inte att de skall ha nåt som vuxna tonåringar ,de får jobba och försörja sig själva , fått sin chans av mig som de förkastade ,,, sen en pension på drygt 16.000 kr räcker inte till allt , på ålderns höst vill man ha ett bra liv själv ...:)

Och här har vi ytterligare en utnyttjad stackare. Frugan berättade ganska omgående när vi hade träffats att hon har två barn. Jag tvekade inte mer än bråkdelen av en sekund, självklart skall jag ta hand om dom. Äntligen fick jag den familj jag innerst inne hade saknat men det ville jag inte erkänna för mig själv.

Märk väl att detta var mitt helt egna beslut och jag har inte ångrat mig ett dugg. Att man dessutom har blivit pappa på riktigt på gamla dar är en ren bonus. Jag är en lycklig man!
Det är som sagt upp till var och en ., har man dessutom inga tidigare barn så funkar det väl , och jobbar dessutom , som pensionär så finns inte utrymme , om min fru vore änka JA ! Men varför skall jag stå för hennes tidigare barn. Thaipappan jobbar , är 48 år tjänar skapligt med stålar på att köra en egen Van i BKK , han kan bidra med flickornas studier , jag har nog med att dela på kostnaderna för min 14 åring
;)

Är det någon som funderat över konsekvenserna för ett Thai-barn att bli uppfostrad till en västerländsk kultur? Kanske inga problem om man bor i Sverige men om barnen växer upp med Thailändska kompisar, är ett så annorlunda beteende accepterat av "flocken"?

Är det någon som funderat över konsekvenserna för ett Thai-barn att bli uppfostrad till en västerländsk kultur? Kanske inga problem om man bor i Sverige men om barnen växer upp med Thailändska kompisar, är ett så annorlunda beteende accepterat av "flocken"?

Mycket bra fråga Mackes , helt klart ett problem för massor med Thaibarn i Sverige med , en stor skillnad att få en västerländsk uppfostran VS Thaiuppfostran .. Många barn mår iofs bra att överhuvudtaget få en uppfostran vilket tyvärr ofta saknas hos Thaisen ;), I Sverige gick det helt överstyr för min hustrus barn , det handlade däremot om att vissa regler som jag anser vara bra i Thailand inte existerar i västländer

Funderade på det innan vi skulle sätta han på internationell skola, var orolig för just den biten att han får för lite Thai i sig och bara umgås med utländska barn.

Sen kollade jag runt på internationella skolorna i Thailand och märkte att dom är inte så internationella när man kollar på studenterna.
I Bangkok på dom största och bästa internationella skolorna har dom fått satt ett tak på max % Thaibarn i skolan då den rika Eliten börjat använda sig av Internationella skolor.

Mellan 20-30% Max och då når dom det taket, skolan ungen går på är väl ca. 30% Thai och då är det rena Thai med Thai föräldrar inte 50/50 barn.

Alla Thaibarnen måste ha hemundervisning, resten av utbildningen är internationell, utbildningen skiljer sig en hel del från den Thailändska, mer åt hållet till någon Engelsk skola.

Så i skolan tappar han den Thaikulturen dom får från skolan, hemma blir ju med annorlunda än Isaan pga. av mig, men annars är jag så lite av en kulturmänniska så han och frugan håller på Thai kulturen och jag är kulturlös.

Jag bodde innan i en ren Thai village här nere i Pattaya utan faranger och kan säga att deras levnadsätt var mer likt det vi lever inom våra väggar än Isaan kulturen, så bland Thai av medel och högre klass så fungerar det kanon.

Men kommer vi ner till lekparken vid Naklua där ungarna kan mer liknas vid barnen i en by utan uppfostran så är det en milsvidd skillnad och det kommer inte funka i framtiden tror jag men det känns mer som en klasskillnad än kulturskillnad.

Precis som betongbarnen i Sverige inte springer och leker med snobbarnen på Solsidan.

Frugan märkte väl lite sist med i byn att andra mammor fnyste lite då hans kunskapsnivå redan ligger milsvidd ifrån dom andra Thaiungarna i byn, där dom knappt har någon utbildning, läraren sätter på en film det är deras lektion typ sa frugan, så där är det avundsjuka.

Annars hemma så pratas det mest Thai (Fast nu när han pratar Engelska så pratar han Engelska med mig, vilket inte är så bra för mina Thai studier), han leker mest med Thaibarn men då av den högre klassen från skolan eller dom hemma på gården som är både rena Thai men mest 50/50 barn.

Och hans beteende är mer som han Thaipolare från skolan men deras beteende skiljer sig stort ifrån Isaan,
Rika och medelklass Thai ser ut att ha mer gemensamt med en farang (Inte bar-faranger då) än en bonde i en Isaan by, kanske därför det är sådana motsättningar i landet.

Vi får se jag hoppas det skall gå bra att gå i sådan här skola, för utbildningen är så bra här i jämförelse med Thai, slår till och med ut den erfarenhet jag har av Svenska skolor, riktigt bra skola.
Men skulle jag märka att det blir problem med för lite Thaikultur så får vi fundera på om vi skall ta tex en Bilingual school istället.

Men som det är nu iallafall så är dom flesta av hans kompisar Thai och dom går alla i liknande skolor och tillhör en högre klass, så klasskillnad kommer det ju bli när han kommer till byn i framtiden, hans gamla kamrater i byn och han kommer nog inte ha så mycket gemensamt i framtiden.
Men med Thai av medel och övre klass så verkar det gå bra, han och frugan är ofta hemma hos klasskompisar så dom får leka efter skolan och kärringarna skvallra ;)

Sen har han ju några utländska kompisar med som han leker med och träffar efter skolan och den biten är bara bra för Thai behöver få kontakt med folk från andra världar under uppväxten, kanske dom inte varit lika rasistiska.

Jag umgås ju så lite med farang så det blir mest Thaikultur han får i sig för det är Thai han leker och umgås och pratar med förutom i skolan då som är på Engelska.

Senast redigerad av en moderator:
Klockren beskrivning och jag tror du har/gör helt rätt.

Om man bor i en Isaan by som jag gör är ju förutsättningarna lite annorlunda. Här finns två samhällsklasser, barnen i byskolan och de som bussas till privatskola (ca 20% inklusive våra) Privatskolorna här består till 99% av Thai så jag är väldigt försiktig med att uppfostra barnen, det får min svåger sköta.

Vad jag kan tillföra är ju att lära barnen att ta ansvar för sina handlingar och val samt att se till att frun kräver att de hjälper till hemma och inte utvecklas till slashasar.

Det där med thailändska vs västerländska seder och bruk kan vara ett intressant ämne, även här i Sverige. För några månader sedan blev frugan attackerad på Facebook av en thaikärring som har en son som går på samma skola som vår 14 åriga dotter. Kärringen hade varit i skolan för att hämta sonen och då hade vår dotter inte waiat till henne vilket orsakade ett jäkla liv på fejjan.

Frugan bad henne mer eller mindre att dra till ett varmare ställe, vi bor i Sverige nu och kom inte här och snacka skit om att våra barn är oartiga. Så jag har en förståndig hustru, bra att hon täppte till käften på skatan.

Det bör också tilläggas att sonen håller på att stöta på vår dotter och hon är inte det minsta intresserad. En bidragande faktor kanske?

Det där med thailändska vs västerländska seder och bruk kan vara ett intressant ämne, även här i Sverige. För några månader sedan blev frugan attackerad på Facebook av en thaikärring som har en son som går på samma skola som vår 14 åriga dotter. Kärringen hade varit i skolan för att hämta sonen och då hade vår dotter inte waiat till henne vilket orsakade ett jäkla liv på fejjan.

Frugan bad henne mer eller mindre att dra till ett varmare ställe, vi bor i Sverige nu och kom inte här och snacka skit om att våra barn är oartiga. Så jag har en förståndig hustru, bra att hon täppte till käften på skatan.

Det bör också tilläggas att sonen håller på att stöta på vår dotter och hon är inte det minsta intresserad. En bidragande faktor kanske?

Du får tala om för henne att vi inte waiar i Sverige lika lite som vi svenskar tar i hand när vi är i Thailand! Att det skall vara så svårt att förstå, man tar seden dit man kommer!

Min sambo har tre barn sen innan, idag var dom här och åt middag. Vi hade även julklappsutdelning eftersom vi inte var hemma i julas.
Barnen är inte mina men jag visste vad jag gav mig in i när jag träffade och flyttade ihop med mannen.
Jag har vart med och betalat för dom sen vi blev ihop, inget som jag måste göra. Men jag resonerar som så att jag vill och har råd att göra det.

Min sambo har tre barn sen innan, idag var dom här och åt middag. Vi hade även julklappsutdelning eftersom vi inte var hemma i julas.
Barnen är inte mina men jag visste vad jag gav mig in i när jag träffade och flyttade ihop med mannen.
Jag har vart med och betalat för dom sen vi blev ihop, inget som jag måste göra. Men jag resonerar som så att jag vill och har råd att göra det.
Som sagt ,har man råd med det så är det väl upp till var och en om och var man lägger sina slantar :)

För att lyfta tråden , skaffa Er för fn ingen Thaipartner som hat tidigare barn , då ni går in i detta med öppna ögon,och enligt vissa här så lär man vara en omoraliskt kille om man inte axlar den ekonomiska bördan av andras kopulerande :) Så är ni även skyldiga att försörja andras ungar hela livet ,, börjar förstå varför unga tjejer helst oskulder ligger högt i kurs i Thailand 555555:).
Att spela bror duktig för att man tar på sig betalningsansvaret är djäkligt korkat anser jag , andras ungar , egna barn finns det ett uttryck för ,,, Jonas tyckte jag la upp det bra , men i början här var den nån/några som bankade sig lite väl mycket på bröstet , hoppas ni fått utdelning av damen :):):):):):)

Om syftet med att inte involvera sig med barn är att spara pengar så finns det ett dilemma. Barnen kan om hanterade med respekt göra dig lycklig, det kan inte pengar. Jag vet, jag är "pappa" till 7 barn och även om alla inte är mina så ger de alla lika stor glädje.

Har du haft dina platsbarn /Thaibarn i Sverige ??Snacka inte med mig om respekt , barn skall även de visa respekt .

Jo , förvisso har du rätt i detta till viss del , idag kom frugan hem från Isaan , med sig hade hon en present till mig från äldsta dottern . Hon jobbar på en fabrik som tillverkar bla. ADIDAS sportkläder , jag fick ett par grymt fina shorts av henne i nyårspresent , de kostade henne 200 thbt , med en lön på 6000 thbt/mån så är det att jämföra med kanske 1000 svkr , en stor uppoffring för henne samt även en stor glädje för mig som med detta fick kvitto på att i alla fall den ena av dem bryr sig om den plastpappa som gav dem allt i Sverige ,, jag är pappa till 5 egna barn , och har två plastbarn som jag såg som mina egna under ett antal år , tyvärr blev det mest skit tillbaka och inte som i ditt fall positiva vibbar , men nu glädjs jag åt denna gest , och det känna grymt roligt .. .Och jag har aldrig kunnat spara eller tjäna slantar ,varken på mina eller frugans barn , det har varit djäkligt kostsamt .. men att jag skulle ha ett ansvar för deras väl och ve efter den behandling jag fick det kan ingen som känner till det begära .. kanske förstår nu den äldsta av döttrarna att de gjort bort sig regält , men jag är en vänlig själ som gärna förlåter och glömmer till skillnad mot vissa andra surgubbar i tillex Pattaya ...:p

Nej, jag skulle nog inte våga lyfta över Thailändska barn till Sverige annat än innan skolan. Men min frus två pojkar är Thai och kommer så att förbli tills de själva gör ett annat val.

Självklart skall respekten vara ömsesidig, jag talade inte heller om dig. Men faktum är att det är framförallt från föräldrarnas sida det brukar brista och det slår tillbaka.

Självklart slår det tillbaka , orkar inte ta upp och älta allt skit som hände , men för barnen var omställningen tydligen rena kulturchocken , allt var ju på en gång tillåtet , kortkorta kjolar med strumpbyxor som visade allt, jag och min fru påpekade detta och att vi inte ville att det skulle vara så , då fick vi skolan och efter det SOC på oss för att vi höll barnen för hårt , de skulle bla, annat vara inte kl21, ingen utgång innan läxor var lästa tillex, allt för barnens bästa , gick bra till en djävla Thaikärring som var elevassisten blandade sig i , till slut kom det fram att hon ville ha barnen hos sig i ekonomoskt syfte , därför startade hon bråk och drog in sin kompis som var socasstistent ... Återigen en fråga om Thai och lätta slantar , ca 20,000 /barn och månad för henne om frugan förlorat vårdnaden till SOC , helt sjukt , Thai gör vad som helst för pengar , i stället blev det en anmälan om falsk tillvitelse från min sida mot Thaifi...an . Samt en repriman de mot Socialsekreteraren i Nacka .. samt en enkel resa hem till byn för barnen, jag har sagt att den stora som fortfarande har sitt medborgarskap är välkommen att komma till Sverige om hon vill studera ...

Nej, jag skulle nog inte våga lyfta över Thailändska barn till Sverige annat än innan skolan. Men min frus två pojkar är Thai och kommer så att förbli tills de själva gör ett annat val.

Självklart skall respekten vara ömsesidig, jag talade inte heller om dig. Men faktum är att det är framförallt från föräldrarnas sida det brukar brista och det slår tillbaka.
Där håller jag med till 100 %. Våra barn började i tvåan och förskoleklass när dom kom till Sverige så dom är mer svenska än thai nu - på både gott och ont.

Tillbaka
Topp