Är det någon som funderat över konsekvenserna för ett Thai-barn att bli uppfostrad till en västerländsk kultur? Kanske inga problem om man bor i Sverige men om barnen växer upp med Thailändska kompisar, är ett så annorlunda beteende accepterat av "flocken"?
Funderade på det innan vi skulle sätta han på internationell skola, var orolig för just den biten att han får för lite Thai i sig och bara umgås med utländska barn.
Sen kollade jag runt på internationella skolorna i Thailand och märkte att dom är inte så internationella när man kollar på studenterna.
I Bangkok på dom största och bästa internationella skolorna har dom fått satt ett tak på max % Thaibarn i skolan då den rika Eliten börjat använda sig av Internationella skolor.
Mellan 20-30% Max och då når dom det taket, skolan ungen går på är väl ca. 30% Thai och då är det rena Thai med Thai föräldrar inte 50/50 barn.
Alla Thaibarnen måste ha hemundervisning, resten av utbildningen är internationell, utbildningen skiljer sig en hel del från den Thailändska, mer åt hållet till någon Engelsk skola.
Så i skolan tappar han den Thaikulturen dom får från skolan, hemma blir ju med annorlunda än Isaan pga. av mig, men annars är jag så lite av en kulturmänniska så han och frugan håller på Thai kulturen och jag är kulturlös.
Jag bodde innan i en ren Thai village här nere i Pattaya utan faranger och kan säga att deras levnadsätt var mer likt det vi lever inom våra väggar än Isaan kulturen, så bland Thai av medel och högre klass så fungerar det kanon.
Men kommer vi ner till lekparken vid Naklua där ungarna kan mer liknas vid barnen i en by utan uppfostran så är det en milsvidd skillnad och det kommer inte funka i framtiden tror jag men det känns mer som en klasskillnad än kulturskillnad.
Precis som betongbarnen i Sverige inte springer och leker med snobbarnen på Solsidan.
Frugan märkte väl lite sist med i byn att andra mammor fnyste lite då hans kunskapsnivå redan ligger milsvidd ifrån dom andra Thaiungarna i byn, där dom knappt har någon utbildning, läraren sätter på en film det är deras lektion typ sa frugan, så där är det avundsjuka.
Annars hemma så pratas det mest Thai (Fast nu när han pratar Engelska så pratar han Engelska med mig, vilket inte är så bra för mina Thai studier), han leker mest med Thaibarn men då av den högre klassen från skolan eller dom hemma på gården som är både rena Thai men mest 50/50 barn.
Och hans beteende är mer som han Thaipolare från skolan men deras beteende skiljer sig stort ifrån Isaan,
Rika och medelklass Thai ser ut att ha mer gemensamt med en farang (Inte bar-faranger då) än en bonde i en Isaan by, kanske därför det är sådana motsättningar i landet.
Vi får se jag hoppas det skall gå bra att gå i sådan här skola, för utbildningen är så bra här i jämförelse med Thai, slår till och med ut den erfarenhet jag har av Svenska skolor, riktigt bra skola.
Men skulle jag märka att det blir problem med för lite Thaikultur så får vi fundera på om vi skall ta tex en Bilingual school istället.
Men som det är nu iallafall så är dom flesta av hans kompisar Thai och dom går alla i liknande skolor och tillhör en högre klass, så klasskillnad kommer det ju bli när han kommer till byn i framtiden, hans gamla kamrater i byn och han kommer nog inte ha så mycket gemensamt i framtiden.
Men med Thai av medel och övre klass så verkar det gå bra, han och frugan är ofta hemma hos klasskompisar så dom får leka efter skolan och kärringarna skvallra
Sen har han ju några utländska kompisar med som han leker med och träffar efter skolan och den biten är bara bra för Thai behöver få kontakt med folk från andra världar under uppväxten, kanske dom inte varit lika rasistiska.
Jag umgås ju så lite med farang så det blir mest Thaikultur han får i sig för det är Thai han leker och umgås och pratar med förutom i skolan då som är på Engelska.