Utlandssvenskar blir mer och mer rättslösa

Om man nu ändrar reglerna i EU, så kommer detta att beröra Swe med, eller hur ser du på detta??

Det talas mycket om Svenskar inom EU men vi finns ju fortfarande, vi i övriga världen.

Jag förstår det som att båda länderna måste vara inom EU för att lagen ska vara tillämpbar, men man borde iofs kunna skriva detsamma testamentet oavsett om den nya lagen har kraft i den specifika situationen för att vara på den absolut säkraste sidan. ;)

Jag förstår det som att båda länderna måste vara inom EU för att lagen ska vara tillämpbar, men man borde iofs kunna skriva detsamma testamentet oavsett om den nya lagen har kraft i den specifika situationen för att vara på den absolut säkraste sidan. ;)
Samma tolkade jag det.. Syriya..
Det mesta handlar om EU...
Svårt hitta något om en svensk i Thailand..
Om jag skriver ett testamente, hur vet jag att det gäller i Thailand och i Sverige..??

Visst jag kan ju alltid skriva allting på tanten.. Meeen en dag säger hon kanske goodby..
Inte så bra...

Testamente utskrivet på rätt sätt, och med lagstadgad bevittning så är det bäst.
Det finns mallar som man kan fylla i och sedan skriva ut direkt på skrivaren. Bevittningen av din namnteckning, är helt avgörande för dess giltighet, båda vittnen måste vara närvarande, samt känna till, att det är ett testamente då du skriver under.Dom skall sedan skriva sina namn adress ocg helst person nummer för identifiering,om någon skulle vilja ogiltigförklara testamentet.
Vilket är ganska vanligt att man gör, då många är felaktiga, och saknar lagstadgad utformning.

Samma tolkade jag det.. Syriya..
Det mesta handlar om EU...
Svårt hitta något om en svensk i Thailand..
Om jag skriver ett testamente, hur vet jag att det gäller i Thailand och i Sverige..??

Visst jag kan ju alltid skriva allting på tanten.. Meeen en dag säger hon kanske goodby..
Inte så bra...
Har du ett testamente så är det bra om någon du litar på vet att det finns. Drar tanten, eller du vill ändra något,av det du skrivit så river du bara, det befintliga och skriver ett nytt.
Du skall skriva ett för Swe för det som du har där, ett i Thailand för det som finns där.
Den som innehar det i Thailand skall visa det för polisen i dörren,annars kommer dom för " att säkerställa dina tillgångar" hur det sedan sker talar vi inte högt om här.

Har du ett testamente så är det bra om någon du litar på vet att det finns. Drar tanten, eller du vill ändra något,av det du skrivit så river du bara, det befintliga och skriver ett nytt.
Du skall skriva ett för Swe för det som du har där, ett i Thailand för det som finns där.
Den som innehar det i Thailand skall visa det för polisen i dörren,annars kommer dom för " att säkerställa dina tillgångar" hur det sedan sker talar vi inte högt om här.
Ajajaj!! Hoppas tanten hittar papperna då... ;)

Dåååå ... För att göra det lite mer komplicerat.. som det oftas kan bli..
Jag skriver nästan allt på min fru.. Delägare i mitt företag.. 51 % Hon är förmånstagare..
Alla våra tillgångar står i vårt gemensammt thai företag..
Kan då den svenska myndigheten kräva ut något?? Till mina svenska barn?
Rent juridiskt.. Bara ren juridik...

Ajajaj!! Hoppas tanten hittar papperna då... ;)

Dåååå ... För att göra det lite mer komplicerat.. som det oftas kan bli..
Jag skriver nästan allt på min fru.. Delägare i mitt företag.. 51 % Hon är förmånstagare..
Alla våra tillgångar står i vårt gemensammt thai företag..
Kan då den svenska myndigheten kräva ut något?? Till mina svenska barn?
Rent juridiskt.. Bara ren juridik...

Dina Svenska barn är väl ändå ingen myndighet.. Men förstår vad du menar, dom kan kanske försöka, men att dom lyckas, det står i stjärnorna, om någon försöker, så kommer din Thaihustrus företag antagligen att vara tömt redan.
Att sedan processa i Thailand, ger aldrig vinst, bara större kostnader.

Dina Svenska barn är väl ändå ingen myndighet.. Men förstår vad du menar, dom kan kanske försöka, men att dom lyckas, det står i stjärnorna, om någon försöker, så kommer din Thaihustrus företag antagligen att vara tömt redan.
Att sedan processa i Thailand, ger aldrig vinst, bara större kostnader.
Bra svarat Långeman... Jag förstår poängen.. !! ;)

Kan jag öppna ett bank konto i thailand utan en fast adress..??

Skulle nog snacka med en sakkunnig Pepsi .......................................................dvs en som verkligen kan detta om arvsrätt i Thailand :rolleyes:

www.isaanlawyers.com/ hjälper gärna till kostnadsfritt med viss upplysning telefonledes .
Finns bla. i Korat
Har själv pratat med dem om detta med husägande , för mycket folk som tror sig veta på Thaiforum , bättrre att kontakta sakkunskapen ...

Senast redigerad av en moderator:
Om du har ett Thai företag måste du väl ha ett bank konto?? Med Non immigrant O eller B går det att öppna ett konto
har du tur så kan du öppna med vanligt turistvisum

Nekar dom dig så är det bara att hänvis tex. till bangkokbanks egen hemsida där det står att med till och med 30 dagars on arrival får du bankonto.

Jag åkte på 30 dagars on arrival i flera år och fick konto, fondkonto, pensionsparförsäkringskonto, debit card, valutakonto, kreditkort och internetbank.

Som sagt finns en pdf fil man kan ladda ner på Bangkokbanks hemsida med info vad för slags banktjänster du kan få vid olika visumklasser.

Och lägsta 30 dagar on arrival skall du kunna öppna bankonto och debitcard m.m.

Nekar dom dig så är det bara att hänvis tex. till bangkokbanks egen hemsida där det står att med till och med 30 dagars on arrival får du bankonto.

Jag åkte på 30 dagars on arrival i flera år och fick konto, fondkonto, pensionsparförsäkringskonto, debit card, valutakonto, kreditkort och internetbank.

Som sagt finns en pdf fil man kan ladda ner på Bangkokbanks hemsida med info vad för slags banktjänster du kan få vid olika visumklasser.

Och lägsta 30 dagar on arrival skall du kunna öppna bankonto och debitcard m.m.
Ja den sidan har jag aldrig läst även fast jag har haft bangkok bank i över 30 år, kanske nått nytt. För jag vet många som inte har fått öppna konto och dom har haft Tutist visa

Jag har aldrig haft annat än turistvisum, blev mottagen med öppna armar i Kasikorn Bank. Fick dock hjälp av frugan, personalen i byn kunde nästan ingen engelska. Så jag har haft konto där i 6 år nu.

Tror det är en mycket dålig ide att tala om för dem på banken vad deras egna regler säger , det blir oftast som ett rött skynke för en Thai , dvs de förlorar ansiktet och känner de så så är det bara att glömma , däremot så kan man bara gå till ett annat kontor .. Har själv både Siam samt BKK bank ,Siam var skitenkelt med frugans hjälp då de ofta kräver en garant för skötsamhet tillex frugan eller en annan Thai . BKK var inga problem , viftade bara med Siams bok samt sade att jag ville göra en insättning på två mille ,, inga problem tyckte de ..;)

Tillbaka
Topp