Utlandssvenskar blir mer och mer rättslösa

Ja den sidan har jag aldrig läst även fast jag har haft bangkok bank i över 30 år, kanske nått nytt. För jag vet många som inte har fått öppna konto och dom har haft Tutist visa

http://www.bangkokbank.com/BangkokBankThai/Documents/Site Documents/Other/bankingGuide_june.pdf

Här är länken sidan 7 visar tydligt vad man kan ha och inte ha med olika typer av visa.

Man behöver inte säga till banktjänstemannen vilka regler som gäller men man kan fråga dom och visa upp dokumentet att man har läst detta på Bangkokbanks hemsida, och om det är det som gäller?

Hmmm , tror du som jag med många andra här vet att allt inte fungerar enligt regelboken i Thailand , vill den enskilda banktjänstemannen djävlas så gör han/hon det .. IOFs vettigt att kunna påpeka om de djävlas , tror dock att det kan ha motsatt effekt ... Varje kontor är ett företag i Thailand , skulle kunna jämföras med en Franchisekedja .
Detta förstår man när det kostar att ta ut stålar på ATM i Pattaya om man öppnat kontot i Korat distriktet , du betalar du procent på den aktuella summan , bytte därför till BKK i Pattis då min gamla bok finns i Changwat Khonkaen . Den kan för övrigt bara dödas genom personligt besök på det aktuella kontoret i Nongsonghong där jag öppnat kontot ... Inte alls som i Svenska Banksystemet :)

Öppnade senast eget konto i BKK bank på turistvisa. Adressen jag angav var svärföräldrarnas.

Året innan gick det inte sa dem då. Denna gång frågade de om min årslön, då vart det inga problem. Dock internet bank tog längre tid då det skulle skickas till BKK för godkännande.

Jag har aldrig haft annat än turistvisum, blev mottagen med öppna armar i Kasikorn Bank. Fick dock hjälp av frugan, personalen i byn kunde nästan ingen engelska. Så jag har haft konto där i 6 år nu.
Samma för mig.. Har bara haft turist visum.. Har funkat i flera år..
Som jag sagt innan eller frågat rättare sagt i en annan tråd.. Hur startar man ett företag i Thailand?

Jag har i dag inget företag i Thailand utan bara i Sverige.
Men att ha ett bank konto utan att sätta in 2 miljoner Bath, kan underlätta om man nu är där mycket och gör en del affärer...

Jag och tanten har pratat om att starta ett företag i Thailand.. tillsammans..

Och då dyker det upp 1000 frågor för en som aldrig gjort det innan...

Hur startar man företaget där....
Bank konto....
Arvrätt....
Skatter....
Sverige , kontra Thailand..

Och en fråga som kanske skulle ha en egen tråd.. VISA I THAILAND..
Många här kränger uttryck som den ena eller andra visa formen, precis som om alla vet vad det innebär..
Verkar finnas lika många VISA som det finns personer på TS som kan detta...

Alla har inte bott i Thailand i 20-30 år...

Gissar man får anlita en svindyr advokat för att få ett svar..??
På detta forum finns såå många olika svar av olika kvalitet..
Ett svar .. Kan dementeras i nästa stund av någon annan kunnig..

Blir man klokare dåååå ???

För att citera ett klokt inlägg av Berralund: Och det är inget fel på bönder, utan dom ingen mat

Vi bor båda på landet.. :D:D:D ( Dock inte bonde )

PEPSI

Samma för mig.. Har bara haft turist visum.. Har funkat i flera år..
Som jag sagt innan eller frågat rättare sagt i en annan tråd.. Hur startar man ett företag i Thailand?

Jag har i dag inget företag i Thailand utan bara i Sverige.
Men att ha ett bank konto utan att sätta in 2 miljoner Bath, kan underlätta om man nu är där mycket och gör en del affärer...

Jag och tanten har pratat om att starta ett företag i Thailand.. tillsammans..

Och då dyker det upp 1000 frågor för en som aldrig gjort det innan...

Hur startar man företaget där....
Bank konto....
Arvrätt....
Skatter....
Sverige , kontra Thailand..

Och en fråga som kanske skulle ha en egen tråd.. VISA I THAILAND..
Många här kränger uttryck som den ena eller andra visa formen, precis som om alla vet vad det innebär..
Verkar finnas lika många VISA som det finns personer på TS som kan detta...

Alla har inte bott i Thailand i 20-30 år...

Gissar man får anlita en svindyr advokat för att få ett svar..??
På detta forum finns såå många olika svar av olika kvalitet..
Ett svar .. Kan dementeras i nästa stund av någon annan kunnig..

Blir man klokare dåååå ???

För att citera ett klokt inlägg av Berralund: Och det är inget fel på bönder, utan dom ingen mat

Vi bor båda på landet.. :D:D:D ( Dock inte bonde )

PEPSI
Du får väl fråga igen och hoppas någon har något vettigt att säga i din tråd om företag, ang. Visa, skatter, bankkonto som är kopplat till företag och allt annat du vill ha svar på när det gäller företaget, så att den tråden lyfts upp igen ;)

Hmmm , tror du som jag med många andra här vet att allt inte fungerar enligt regelboken i Thailand , vill den enskilda banktjänstemannen djävlas så gör han/hon det .. IOFs vettigt att kunna påpeka om de djävlas , tror dock att det kan ha motsatt effekt ... Varje kontor är ett företag i Thailand , skulle kunna jämföras med en Franchisekedja .
Detta förstår man när det kostar att ta ut stålar på ATM i Pattaya om man öppnat kontot i Korat distriktet , du betalar du procent på den aktuella summan , bytte därför till BKK i Pattis då min gamla bok finns i Changwat Khonkaen . Den kan för övrigt bara dödas genom personligt besök på det aktuella kontoret i Nongsonghong där jag öppnat kontot ... Inte alls som i Svenska Banksystemet :)

Allt beror på hur man lägger fram saken. Rätt använt så skulle det inte bli något problem att använda dokumentet som Jonas länkar till. Man tar helt enkelt med dokumentet och visar enligt vilket alternativ man skulle vilja öppna kontot, och frågar sedan om man kan öppna ett sådant konto på deras kontor. Svårare än så är det inte, och inga sura miner heller eftersom man har givit dem en möjlighet att välja sin egen väg utan att tappa ansiktet.

Ditt bankkonto i Khonkaen avslutar du genom att ta ut alla pengar och vänta på nästa gång kortavgiften dras. Finns inte tillräckligt med pengar för kortavgiften så avslutas kontot automatiskt.

Allt beror på hur man lägger fram saken. Rätt använt så skulle det inte bli något problem att använda dokumentet som Jonas länkar till. Man tar helt enkelt med dokumentet och visar enligt vilket alternativ man skulle vilja öppna kontot, och frågar sedan om man kan öppna ett sådant konto på deras kontor. Svårare än så är det inte, och inga sura miner heller eftersom man har givit dem en möjlighet att välja sin egen väg utan att tappa ansiktet.

Ditt bankkonto i Khonkaen avslutar du genom att ta ut alla pengar och vänta på nästa gång kortavgiften dras. Finns inte tillräckligt med pengar för kortavgiften så avslutas kontot automatiskt.

Du har så rätt!!!
Varför göra allt så svårt, när man kan göra det automatiskt.

Om möjligt, håller vi oss till ämnet,detta är ingen specifik banktråd.

Tror det är en mycket dålig ide att tala om för dem på banken vad deras egna regler säger , det blir oftast som ett rött skynke för en Thai , dvs de förlorar ansiktet och känner de så så är det bara att glömma , däremot så kan man bara gå till ett annat kontor .. Har själv både Siam samt BKK bank ,Siam var skitenkelt med frugans hjälp då de ofta kräver en garant för skötsamhet tillex frugan eller en annan Thai . BKK var inga problem , viftade bara med Siams bok samt sade att jag ville göra en insättning på två mille ,, inga problem tyckte de ..;)
Nja för den som har lärt sig lite så visar man upp en utskrift det första man gör och säger att jag ser att jag som bara har 30 dagars visum kan öppna konto här, fenomenal bank, det vill jag göra och ler stort.
Då är det ingen som tappar ansiktet eftersom dom aldrig fått chansen att säga nej.

Edit:
Ser nu att suriya redan svarat typ samma sak, fler som har lite koll ;)

Jo detta är helt korrekt och kanske något för de som i princip alltid har problem med Thailändska tjänstemän ,, undrar varför ......................

heheh..., alltid när jag läser i forum finns dessa inlägg som enligt mig är "thailand är ett helvete". Alltså det verkar som ni som bor där nere måste varje dag ägna hela er tid till att få till det med ekonomi, hus, försäkringar och andra så kallade myndighetsproblem, alltså är det värt allt detta bara för att bo i Thailand, det verkar som att ni njuter inte för fem öre utan varje dag är bara ett slit och släp och umbäranden.

Ja, ni väljer ju själva, men det jag läser ger inte mig liv till att bosätta mig i Thailand, utan tvärtom. Denna mening är ju väldigt vanlig när det gäller i Thailand "Hmmm , tror du som jag med många andra här vet att allt inte fungerar enligt regelboken i Thailand , vill den enskilda banktjänstemannen djävlas så gör han/hon det"

Så låter det ofta och jag undrar varför vill man bo i ett land där det bara ställer till problem för en hela tiden. Jag själv har verksamheter, fru, barn men jag är här i Sverige, min fru är här ibland och vi pendlar och vi har det hur bra som helst och inga problem med varken myndigheter eller annat.

En dag kanske jag flyttar ner, men jag lovar jag kommer aldrig sitta här i detta forum och ha problem med något!

Är det så att ni tänker för svenskt?

heheh..., alltid när jag läser i forum finns dessa inlägg som enligt mig är "thailand är ett helvete". Alltså det verkar som ni som bor där nere måste varje dag ägna hela er tid till att få till det med ekonomi, hus, försäkringar och andra så kallade myndighetsproblem, alltså är det värt allt detta bara för att bo i Thailand, det verkar som att ni njuter inte för fem öre utan varje dag är bara ett slit och släp och umbäranden.

Ja, ni väljer ju själva, men det jag läser ger inte mig liv till att bosätta mig i Thailand, utan tvärtom. Denna mening är ju väldigt vanlig när det gäller i Thailand "Hmmm , tror du som jag med många andra här vet att allt inte fungerar enligt regelboken i Thailand , vill den enskilda banktjänstemannen djävlas så gör han/hon det"

Så låter det ofta och jag undrar varför vill man bo i ett land där det bara ställer till problem för en hela tiden. Jag själv har verksamheter, fru, barn men jag är här i Sverige, min fru är här ibland och vi pendlar och vi har det hur bra som helst och inga problem med varken myndigheter eller annat.

En dag kanske jag flyttar ner, men jag lovar jag kommer aldrig sitta här i detta forum och ha problem med något!

Är det så att ni tänker för svenskt?

Jag är med på vad du menar. Själv är jag kluven. Bor helst i Sverige men gillar inte vinter. Inget land är perfekt så vart skall man bo?

Efter min första resa till Thailand så ville jag aldrig återvända. Men nu blev det så att jag ändå träffade min fru och hon var från Thailand. Nu har vi familj där som vi gärna vill umgås med.

Om några år börjar sonen skolan och jag tror faktiskt att han har en säkrare framtid här i Sverige.

Man kan inte få allt men förhoppningsvis en balans mellan bra och mindre bra.

Jag är med på vad du menar. Själv är jag kluven. Bor helst i Sverige men gillar inte vinter. Inget land är perfekt så vart skall man bo?

Efter min första resa till Thailand så ville jag aldrig återvända. Men nu blev det så att jag ändå träffade min fru och hon var från Thailand. Nu har vi familj där som vi gärna vill umgås med.

Om några år börjar sonen skolan och jag tror faktiskt att han har en säkrare framtid här i Sverige.

Nam falang jag förstår dig, men givetvis skall man inte bli avskräckt, utan mitt inlägg är mer av arten att jag tror att många som har flyttat till Thailand inte vill eller har tagit till sig den thailändska kulturen, mentaliteten, språket och de varken vill eller har lust att se och öppna ögonen, utan som jag sa;

...de tar med sig Sverige in i Thailand och det funkar inte i något annat land heller, utan lite av varje är en lagom portion. Som jag sagt långt innan i detta forum, man åker/flyttar inte till Thailand, utan man åker/flyttar från Sverige och det är en stor skillnad, hoppas du förstår skillnaden i det fetstilta!

Om du tror att din son har en säkrare framtid i Sverige än i Thailand så inte är det det Sverige jag kom från igår i alla fall ... Jag tror att ni inte riktigt förstår att det vi ofta skriver om här är olikheter i sättet att tänka , lär man sig detta så är Thailand ett utmärkt land att leva i .....;)

Om du tror att din son har en säkrare framtid i Sverige än i Thailand så inte är det det Sverige jag kom från igår i alla fall ... Jag tror att ni inte riktigt förstår att det vi ofta skriver om här är olikheter i sättet att tänka , lär man sig detta så är Thailand ett utmärkt land att leva i .....;)

Om du tror att Thailand är en säkrare framtid så var det inte det landet vi läste om igår. Allt kan ändra sig men just nu tror jag att möjligheterna är bättre i Sverige.

Om du tror att Thailand är en säkrare framtid så var det inte det landet vi läste om igår. Allt kan ändra sig men just nu tror jag att möjligheterna är bättre i Sverige.
Man far ju inte referera till sk, hatsajter har , Men las garna sanningar pa andraq stallen an Aftonbladet mm
Sen tror jag du andrar installning , varje dag skjutningar samt knivdad,, Aven igar .....

Man far ju inte referera till sk, hatsajter har , Men las garna sanningar pa andraq stallen an Aftonbladet mm
Sen tror jag du andrar installning , varje dag skjutningar samt knivdad,, Aven igar .....
Mmmm. Inte för att jag var med och röstade fram den regering vi har i Sverige just nu men vi har åtminstone en, det kan man inte säga om Thailand.

Jag står för min åsikt och om två år när min son börjar skolan så känner JAG att Sverige är stabilare på många sätt. Jag omvärderar hela tiden men så är känslan just nu.

Tillbaka
Topp