vaccination

húr säker är du på att din vaccination ger dig fullgott skydd?

• vet ej

Röster: 2 9.1%
  • osäker

Röster: 8 36.4%
  • ganska säker

Röster: 8 36.4%
  • helt säker

Röster: 4 18.2%

• Totala väljare
    22

Jag är helt säker på att vaccination inte behöves!

Jag har klarat 36 resor på 11år utan.

pigge01

Jag har oxå låtit bli sprutorna de sista resorna.
Jag skyddar mig dock från andra sjukdomar ;)

Amen, det var ord och inga visor legolas. Och dessutom helt rätt. Grundvaccination skall man alltid ha, plus Hepatit A och B. Sen kan man hoppa över Dukoral och liknande.

Om nu dessa 2 Damer pratat färdigt, så vill jag flika in att jag skrev inte att sprutorna inte behövs. jag skrev att jag inte tagit dom de senaste resorna. :)

Det kan vara så att vi alla är olika, när det kommer till hur mottagliga vi är mot sjukdommar.
Ungefär samma sak som masshysterin mot svininfluensan :afro:

"Gazton " sa:
Om nu dessa 2 Damer pratat färdigt, så vill jag flika in att jag skrev inte att sprutorna inte behövs. jag skrev att jag inte tagit dom de senaste resorna. :)

Det kan vara så att vi alla är olika, när det kommer till hur mottagliga vi är mot sjukdommar.
Ungefär samma sak som masshysterin mot svininfluensan :afro:

Damer, haha. Så det är vi för att vi vill vara på den säkra sidan? Må så vara, men jag vill inte ligga på sjukhus med en allvarlig sjukdom som kunde hejdats med en enkel vaccination. Man behöver inte vara "macho" för det. Och det vet jag att du inte är Gazton. ;)

Det är kanske inte bara är bra mot kroppen, att spruta i sig massa vaccinationer.
Kroppen har ju ett eget försvar, som jag tror kan bli immun mot för mycket vaccinations medel.
:)

Nej, det är antibiotika som baskeluskerna kan bli resistenta emot, inte vaccinationer. Om jag har fått lära mig rätt saker på alla sjukvårdskurser jag har gått så hjälper ett vaccin kroppen att bilda antikroppar mot ett visst virus, t ex svininfluensan. Att det blev en hysteri i det fallet kan man väl bara hålla med om. :police:

Marianne, vad säger du?? ???

:wai:
Citat: SMI, Smittskyddsinstitutet

Hur fungerar vacciner?

När kroppen smittas med ett smittämne (virus, bakterie, parasit eller svamp) stimuleras den till att använda viktiga immunförsvarsceller. Efter genomgången sjukdom kan immunförsvarscellerna känna igen smittämnet som kroppen utsatts för. Nästa gång kroppen blir utsatt för samma typ av smittämne kommer immunförsvaret att känna igen det. Kroppens försvar mot sjukdomen blir snabbare och kraftigare och kan förhindra att den smittade blir sjuk på nytt.

Med vaccination uppnår man immunitet mot smittsamma sjukdomar utan att behöva bli sjuk och gå igenom de risker det innebär. Vid vaccination tillförs kroppen antigen, ett försvagat smittämne, delar av ett smittämne eller något som liknar smittämnet man önskar skydda mot. När de verksamma ämnena i vaccinet möter kroppens immunförsvar produceras immunförsvarsceller och antikroppar. Om den vaccinerade senare smittas har individen redan ett skydd.

Slut citat.

M.v.h. BerraMuk :D

Mer information:
Citat SMI, Smittskyddsinstitut

Vad är det för skillnad på vaccin och anti-virala(Antibiotika)medel?

Vaccin framställs årligen genom två influensa A-stammar och en influensa B-stam. Virus inaktiveras, sönderdelas och renas så att bara ytproteiner ingår i vaccinet. Det tar ungefär två veckor att utveckla skydd mot influensa efter vaccination. Vaccinationens skyddande effekt mot de ingående influensastammarna kvarstår cirka ett år.

Antivirala läkemedel ska ses som ett komplement men ersätter inte vaccination, och behandlingseffekten är begränsad. Antiviral terapi måste påbörjas så tidigt som möjligt i sjukdomsförloppet och senast inom 48 timmar efter symtomdebut för att ha effekt.

Antivirala läkemedel mot influensa har effekt endast på virusreplikationen. Influensavirus förökar sig framför allt under de första dagarna efter symtomdebut.
Den viktigaste åtgärden för att begränsa de medicinska konsekvenserna av den säsongsbundna influensa som i Sverige förekommer under vinterhalvåret, är årlig vaccination av de medicinska riskgrupperna, alltså personer över 65 år och personer med kronisk hjärt- och/eller lungsjukdom. Vaccin är det mest kostnadseffektiva sättet att förebygga och minska de skadliga verkningarna av influensa. I framtiden kan det även bli aktuellt att rekommendera vaccination av små barn (6–23 månader).

Mot pandemisk influensa finns inte något vaccin i dagsläget. Detta kan utvecklas först när en pandemi är ett faktum och man vet vilken virusstam som ska ingå i vaccinet.

Slut citat.
Tyvarr har denna tidning upphort och trycks inte langre fr.o.m. 2010

M.v.h. BerraMuk ;D(Ambulans forare i det militara)

Jag kommer fortfarande inte att ta något vaccin, men däremot kom jag på det där med tandborstning när legolas nämnde det.

Jag borstar tänderna med kranvatten, däremot sväljer jag aldrig vattnet, bara gurgla runt sen spotta ut, jag kör samma grej här hemma också, det har blivit en vana. Bra säger tandhygienisten för då får man behålla flouret från tandkrämen en stund längre.

Jag har antagligen en stålmage, jag har haft diaree en gång i LOS (1 dag) Gubben har det garanterat varje resa någon gång.

Men visst en dag kanske oturen är framme hos mej, då har jag chansen att rätta till det om det inte redan är kört, den som lever får se.

Min mage säger ifrån varje morgon i Thailand.
Den säger att det är dax att gå på toa efter morgonkaffet. Och väl på Toa, tömmer jag ut allt. sen vet jag att det är lugnt 24 timmar till. Så jag har aldrig haft problem med magen i Thailand.

Efter att ha jobbat på infeksjonsavdelningen runt om i hysteri Norge och sett influensa effekten på 1000 tals med människor ,både personaloch patienter så kan jag bara instämma med Cochrane undersökningen om influensa vaccinet.Läs själva och gör en egen uppfattning.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8394910.ab

Men jag älskar hennes kommentar :.....vaccinet fungerar bäst på unga friska personer och nästan inte alls på riktigt gamla personer

När hon säger att unga friska människor inte ska vaccinera sig samt att alla över 65 år bör ta den........Citat:Men det är endast nödvändigt för personer i riskgrupperna att vaccinera sig
:laugh:.........Hur fan ska hon ha det ?

Cochrane är oberoende och den mest pålitliga av dem alla men hon svarade:Det är inte etiskt att testa vaccin på det sättet, men är det etiskt med skräddarsydda studier betalda av de som tillverkar vaccinet...... :laugh:

Att ta vaccination kan vara klokt
Om resan ska gå till att leva i skogen och för extrem turister.

Stannar men i städer och på kända platser så klarar man sig utan.

Det Svenska grund skyddet är bra!

Det är samma vaccinations plan för skolbarn i Thailand som Sverige!
New o Bob behövde inte komplicera när dem flytta hit 2004.
Som 14 o 6 åringar.

Ät aldrig lös äggula!!

pigge01

Pigge:De beror helt på vilken vaccination som det gäller.Vissa vaccinationer är bara skit som kommer in i kroppen och kan göra mer skada i framtiden än nytta.
Vi har nämligen ett immunförsvar av en viss anledning och vill man ha ett starkt ett senare i livet så gäller de att man fått vara lite sjuk under den yngre perioden av sitt liv då man tål mera och inte senare då det rent utav kan vara livsfarligt.

"helgonet " sa:
Pigge: De beror helt på vilken vaccination som det gäller.

Vissa vaccinationer är bara skit som kommer in i kroppen och kan göra mer skada i framtiden än nytta.
Vi har nämligen ett immunförsvar av en viss anledning och vill man ha ett starkt ett senare i livet så gäller de att man fått vara lite sjuk under den yngre perioden av sitt liv då man tål mera och inte senare då det rent utav kan vara livsfarligt.

Helgonet med flera!

Var vänlig och ge oss mera luft i era inlägg!

Det är lättare att läsa dom då!

Pigge:De beror på vilken upplösning man använder sig av och i vilken storlek som orden skrivs i.....För mig blir din text svårare för mig att överblicka då jag måste bläddra mer så jag gillar att ha inställningen som den är nu då jag får upp hela texten på samma ruta.Ungefär som en bok alltså.

3-5 rader brukar jag generellt använda mig av innan ett nytt stycke sätter fart om nu inte jag måste ha med mera för att få med sammanhanget innan nästa stycke skrivs.Om man väljer att skriva mycket som exempelvis legolas berättelse så kommer den bli minst dubbelt så stor om den ska skrivas med en rads mellanrum varje gång och betydligt mer svårläst för mig iallafall...

jag vet inte hur ni andra tolkar/läser texterna eller om de är bara jag som lärt in mig på detta efter alla dessa studier/uppsatser ifrån universitetet med styckeindelningar,avstavningar och horungar,jo de kallas faktiskt för horungar om texten är ensam i början eller slutet på en sida....:)

"legolas " sa:
Jag tror att lite grand så spelar det in om man är läs/skriv-intresserad. Man har då sedan lång tid tillbaka (skolåldern) lärt sig att skriva/läsa med de vanliga radavstånden och styckeringarna.

Sedan kan ju säkert synfel vara jobbigt när man skall skriva eller läsa vanlig text. Jag vet ibland vissa som skickar email med storlek 8. Den satans texten är ju inte för normala människor, men då får man göra som helgonet förslog = gör texten större själv.

:offtopic: :offtopic: :offtopic: ;D ;D ;D

Finns nog igen vaccination som är 100%

Sen finns det som är bättre eller sämre.
:nod:

Kan ju aldrig vara onödigt att ta ett vaccin som hjälper dig att inte bli smittad av någon speciell sjukdom om du åker till ett land där smittan är stor t.ex. Thailand där man har stor chans att få Hepatit A och B beroende på var man håller till såklart sitter man i storstaden på en bar i 3 veckor så är risken väldigt liten men lever man ute i byarna så är självklart risken större.

Liknande trådar

A
Svar
21
Visningar
15 K
R

Tillbaka
Topp