vaccination

húr säker är du på att din vaccination ger dig fullgott skydd?

• vet ej

Röster: 2 9.1%
  • osäker

Röster: 8 36.4%
  • ganska säker

Röster: 8 36.4%
  • helt säker

Röster: 4 18.2%

• Totala väljare
    22

"zetterberg_88 " sa:
Kan ju aldrig vara onödigt att ta ett vaccin som hjälper dig att inte bli smittad av någon speciell sjukdom om du åker till ett land där smittan är stor t.ex. Thailand där man har stor chans att få Hepatit A och B beroende på var man håller till såklart sitter man i storstaden på en bar i 3 veckor så är risken väldigt liten men lever man ute i byarna så är självklart risken större.

Zääta!

Det behöves ingen vaccination om du åker hem till tjejens familj!
Om hon inte kommer från dungelen eller ett malaria drabbat område!

Jag har drabbars av sammonella en gång 1999!
Jag köpte farang mat i Phuket Bangla r. Kkyckling kebab!

Äter en del Thaimat! säger till att jag vill ha den inte stark!
Det funkar bra! Då jag kan tala, fraser i Thai!

pigge01

Hej hopp, har sen gammalt en havrex vaccin(tror att den hette så) mot hepatiat A-B, När jag har varit som backpacker i Burma och Kambodja så har jag käkat malaria profylax. Där har jag fått en av Thailäkare rekomenderad tablett som man börjar att ta dagen innan avresa och man slutar att äta den samma dag man kommer tillbaks från resemålet. Har en supertablett om man blir så där konstig med lite gasig mage och allmänt illamående som heter TRICOGYN 500 Som thailäkare verkar anse vara superbra. Vet att det finns antibiotika i den. Men den ska vara bra mot amöba, vissa parasiter och dålig toahygien bakterier( kanske det kan vara nåt för er i thailand boende att ha i husapoteket), men som vanligt kolla upp med läkare först.

Men nu till det där med lös äggula varningarna som ni skriver om, har jag bara haft tur??? käkar mina stekta ägg alltid med lös gula....Om jag kokar ägg så är det samma där.

Tacksam för svar.

"pigge01 " sa:
Bakterier dör om värmen överstiger 79-80 grader!

pigge01

Hej min kära Pigge det gäller ju salmonella. Har inte hört om salmonella i thaiägg däremot om USAägg. Vet om tempraturkraven för att slippa denna sjukdom i ägg och kykling.

Gammal tråd men intressant som ny medlem.

Salmonella är inte ovanligt i thaiägg, men thai käkar inte rå gula. Kan inte ens koka lagom.
Köp ägg på säkra ställen är mitt råd.
BigC, Tesco Lotus, Makro, 7Eleven etc som har högre krav på sina leverantörer än lokala marknader.

Efter att ha drabbats av influensavirus typ A (kan ha varit svininfluensan eller fågelinfluensan då båda muterar ur typ A) i mars i Thailand, med elakartad lunginflammation som kunnat ta kål på mig utan förstklassig sjukvård.
Åtta dagar inlagd med intensivvård i fem dagar till ett pris som jag är lycklig att min reseförsäkring ersatte. (320.000b) Kanonjobb av deras labb som hittade orsaken snabbt samt behandling med rätt antibiotika.

Här gör många thai läkare fel, och skriver ut fel antibiotika genom att lyssna på sin plånbok.

Mitt råd är att vaccinera mot virussjukdomar som sällan har med bakterier och immunförsvar att göra.
Hoppas på att vaccin mot Denguefeber nu godkänns snart i Sverige och Thailand, än är det inte bättre än 60% skydd men bättre än noll %.
Brasilien, Mexico och Filippinerna använder det redan. Dock för dyrt för vanliga medborgare.

Gammal tråd men intressant som ny medlem.

Salmonella är inte ovanligt i thaiägg, men thai käkar inte rå gula. Kan inte ens koka lagom.
Köp ägg på säkra ställen är mitt råd.
BigC, Tesco Lotus, Makro, 7Eleven etc som har högre krav på sina leverantörer än lokala marknader.

Efter att ha drabbats av influensavirus typ A (kan ha varit svininfluensan eller fågelinfluensan då båda muterar ur typ A) i mars i Thailand, med elakartad lunginflammation som kunnat ta kål på mig utan förstklassig sjukvård.
Åtta dagar inlagd med intensivvård i fem dagar till ett pris som jag är lycklig att min reseförsäkring ersatte. (320.000b) Kanonjobb av deras labb som hittade orsaken snabbt samt behandling med rätt antibiotika.

Här gör många thai läkare fel, och skriver ut fel antibiotika genom att lyssna på sin plånbok.

Mitt råd är att vaccinera mot virussjukdomar som sällan har med bakterier och immunförsvar att göra.
Hoppas på att vaccin mot Denguefeber nu godkänns snart i Sverige och Thailand, än är det inte bättre än 60% skydd men bättre än noll %.
Brasilien, Mexico och Filippinerna använder det redan. Dock för dyrt för vanliga medborgare.
Du har absolut rätt, jag är också väldigt försiktig men slarvig med vaccinationer mot t ex EHEC. Det gäller ju att försöka hålla sig kurant.

Skönt att du klarade dig utan allvarliga problem.

Liknande trådar

A
Svar
21
Visningar
15 K
R

Tillbaka
Topp