Vad är det som byggs egentligen?

• Trådstartare Trådstartare Pjodd
  • Start datum Start datum

Ja det är lite så jag kände du liksom över reagerade på detta varför. Nu har jag inte koll på vilka som är vänner och ovänner på forumet men tycker ändå att det var en konstig över reaktion även om den verkar skämtsam. Ubon är väl alltid lite negativ och en olycks korp men vem vet han kanske är orolig.

Lite negativ känns som en underdrift.
Fast jag tror att herr Udon drar på lite extra då han producerar sina inlägg, så dom inläggen tror jag också är lite skämtsamma, även om det ligger en del sanning i det han skriver.

Skulle han oroa sig så mycket i verkligheten som han gör intryck av här på forumet, så är han nog en storförbrukare av magsårsmedicin och bör nog köpa en hög lyckopiller eller lugnande mediciner. Annars så är nog hans egen undergång nära till hands.

Lite negativ känns som en underdrift.
Fast jag tror att herr Udon drar på lite extra då han producerar sina inlägg, så dom inläggen tror jag också är lite skämtsamma, även om det ligger en del sanning i det han skriver.

Skulle han oroa sig så mycket i verkligheten som han gör intryck av här på forumet, så är han nog en storförbrukare av magsårsmedicin och bör nog köpa en hög lyckopiller eller lugnande mediciner. Annars så är nog hans egen undergång nära till hands.

Ja det är kanske så blev bara lite fundersam.

Nu tror jag nog inte att @Ubon är en olyckskorp innerst inne, han skriver allt med en hel del ironi och lite utmanande.

Men om vi antar att slutet är omedelbart förestående då sitter jag ju riktigt i skiten. För tillfället befinner jag mig på ett fartyg på väg norrut längs den norska västkusten till Tromsö. Här finns ingen tillgång till alkohol i någon form (möjligen en skvätt matlagningsvin), ej heller någon möjlighet att handla på sig alkohol för att dämpa ångesten. Enda möjligheten är att köra på med 100% på maskin för att hinna fram till Tromsö i tid innan Vinmonopolet stänger på lördag. Och då blir man dels ruinerad och begår ett brott mot föreskrifterna ombord eftersom det är förbjudet att ta ombord alkohol.

Men det kan man i och för sig skita i när slutet ändå är så pass nära. :D

Frugan nämnde i dag att England drar sig tillbaka i Thailand säljer sin ambassad i BKK för över 400 miljoner Euro och stänger konsulaten i Chiang mai och Pattaya det var en av orsakerna jag frågade dig mera ingående. Det känns onekligen som de gamla allierade förbereder sig för ett krig se Brexit Trump även i Sverige går propagandan på högvarv vi har ju liksom noll krigsberedskap hotbilder håller på att byggas upp. Muslimhatet har byggts upp under många år och kan väl sägas blivit väl implementerat i världen så fiender saknas inte. Åsikter är så radikal över hela världen idag att de flesta skulle dö för sin sak förvånas över detta hur snabbt hyggligt vanligt folk i Sverige radikliserats. Att något skulle hända just nu i Februari och Berra inte fick njuta av en ädel dryck är väl inte troligt. Men jag är nog av den åsikten att ett krig som skulle påverka oss oavsett var vi befinner oss på jorden inte är omöjligt utan istället sannolikt.

Nu tror jag nog inte att @Ubon är en olyckskorp innerst inne, han skriver allt med en hel del ironi och lite utmanande.

Men om vi antar att slutet är omedelbart förestående då sitter jag ju riktigt i skiten. För tillfället befinner jag mig på ett fartyg på väg norrut längs den norska västkusten till Tromsö. Här finns ingen tillgång till alkohol i någon form (möjligen en skvätt matlagningsvin), ej heller någon möjlighet att handla på sig alkohol för att dämpa ångesten. Enda möjligheten är att köra på med 100% på maskin för att hinna fram till Tromsö i tid innan Vinmonopolet stänger på lördag. Och då blir man dels ruinerad och begår ett brott mot föreskrifterna ombord eftersom det är förbjudet att ta ombord alkohol.

Men det kan man i och för sig skita i när slutet ändå är så pass nära. [emoji1]

In i närmsta hamn fort som fan.
Ett annat tips är inköp av en färdig ”electro chlorination skid” då vatten är det stora problemet.
Vi kan eventuellt göra ett forumköp på flera sådana så kanske vi kan få rabatt.
Jag har en del kontakter och senast jag var involverad så byggde Cumberland i UK två sådana.

Ska vi göra ett köp?
Kan du styra skutan mot Bicester och plocka upp dom om vi beställer?

In i närmsta hamn fort som fan.
Ett annat tips är inköp av en färdig ”electro chlorination skid” då vatten är det stora problemet.
Vi kan eventuellt göra ett forumköp på flera sådana så kanske vi kan få rabatt.
Jag har en del kontakter och senast jag var involverad så byggde Cumberland i UK två sådana.

Ska vi göra ett köp?
Kan du styra skutan mot Bicester och plocka upp dom om vi beställer?
Det kan jag väl göra om jag nu visste exakt var det ligger. Men då får jag förstås sparken men även det kan man väl skita i när framtiden är så dyster.

Nej då vill jag nog hellre styra hemåt, gå in i hamn fort som attan och därefter åka hem och mysa med frugan. När det är gjort kan man gå hädan med ett stort leende på läpparna. :cool:

Frugan nämnde i dag att England drar sig tillbaka i Thailand säljer sin ambassad i BKK för över 400 miljoner Euro och stänger konsulaten i Chiang mai och Pattaya det var en av orsakerna jag frågade dig mera ingående. Det känns onekligen som de gamla allierade förbereder sig för ett krig se Brexit Trump även i Sverige går propagandan på högvarv vi har ju liksom noll krigsberedskap hotbilder håller på att byggas upp. Muslimhatet har byggts upp under många år och kan väl sägas blivit väl implementerat i världen så fiender saknas inte. Åsikter är så radikal över hela världen idag att de flesta skulle dö för sin sak förvånas över detta hur snabbt hyggligt vanligt folk i Sverige radikliserats. Att något skulle hända just nu i Februari och Berra inte fick njuta av en ädel dryck är väl inte troligt. Men jag är nog av den åsikten att ett krig som skulle påverka oss oavsett var vi befinner oss på jorden inte är omöjligt utan istället sannolikt.

UK, England stänger Ambassad/Konsulat i Thailand? har inte sett, källa på den? Tack, olyckskorpen Ubon

Heh, jag får skylla mig själv som varit borta från tråden så länge 555.

Denna järnväg kommer att gå mellan Kina och Bangkok och är ett av flera gigantiska infrastrukturprojekt med nya handelsvägar ut ur Kina. Den beräknas vara klar om 3-4 år. Så småningom är det tänkt att den ska fortsätta till Singapore.
Jo men det är väl höghastighetsbanan som blev klubbad i December i fjol?

Enda de bygger på är la nya motorvägen? Har ju byggts på den ett tag, sedan snabbtåg på gång ska vara klart om några år det också...blir fina förbindelser i framtiden.
Ja kanske, men det passar inte in med det som liknade en tågstation i Khon Kaen. Samtidigt som vägen förbättras.

Hej jag åkte där för ca 4 veckor sedan ,Saraburi -Korat cement pelare utav det större slaget höga förmodligen för tåg önskar mer upplysningar om detta stora projekt
Det likar helt klart BTS som finns i Bkk. I mitt tycke så är det för smått för en 3-filig motorväg. Nån måste veta, jag är också nyfiken:)

Tanten säger BTS men blandar även in snabbtåg, så jag vet inte vem och vad man ska tro på.
Ngn som varit inne i Korat (eller för all del på andra större orter längs sträckan) o sett om det finns ett stationsbygge som det jag såg i Khon Kaen?
Det byggs på så många platser samtidigt så det går verkligen undan.

OM det är för tåg typ BTS, skulle man kunna anpassa det till snabbtåg kan rulla där? Det känns sådär skulle jag säga. Det skulle sätta helt andra krav på konstruktionen som måste klara betydligt högre laster/påfrestningar.
Finns juh ingen vettig människa som bygger en elleverad räls som ska klara tåg i typ 120km/h och tänker ähh, vi bygger lite starkare om i fall att... Men planerna har funnits länge så vem vet.

Hur är det i länder som har snabbtåg? Japan, Frankrike, Kina med flera. Går godstågen på samma räls? Om inte så förstår jag detta bygge lite bättre (om det är järnväg vill säga)

A-bomber är ett jäkla elände man inte kan skydda sig från. Hoppas ingen trycker på den knappen.
Vad gäller ett konventionellt krig så är jag inte det minsta orolig här i obygden. Ingen stat vill ödsla miljoner på en bomb/missil i ett område där det inte finns militär närvaro, större ekonomiska intressen eller nationell infrastruktur av betydelse.
Det finns andra saker att oroa sig för;)

Jag vet inte var frugan fick det i från men misstänker att det var någon engelsk sida typ dailymail. Hon nämnde det pga den stora summan.

Var kommer fake news ifrån?

När jag tolkar vad jag finner, så visst ska UK Ambassaden stängas, marken säljas, men kan man inte läsa vidare, att Ambassaden ska öppnas på nytt, på en ny plats..

Men det kan man i och för sig skita i när slutet ändå är så pass nära. :D

Det är kaptenens skyldighet att sörja så besättningen mår bra, förbjudet att föra ombord alkohol? nu löser vi problemet, Kapten, är det förbjudet att föra ombord socker, jäst, fruktextrakt? ombord finns manskap i maskin, verkstad, material i form av 4-kantsprofiler, rör, svetsa ihop en behållare, tror nog att Kapten förstår vart Ubon vill komma, värmen till detta tror jag nog att man kan ta ifrån avgaserna...

Det är kaptenens skyldighet att sörja så besättningen mår bra, förbjudet att föra ombord alkohol? nu löser vi problemet, Kapten, är det förbjudet att föra ombord socker, jäst, fruktextrakt? ombord finns manskap i maskin, verkstad, material i form av 4-kantsprofiler, rör, svetsa ihop en behållare, tror nog att Kapten förstår vart Ubon vill komma, värmen till detta tror jag nog att man kan ta ifrån avgaserna...
En sann gammal hembrännare Ubon?:)

Nu är det ju järnväg man bygger, ej ny motorväg. På sina ställen har man fått dra om motorvägen altså tvåan.
Men det sorliga är att man river många stationer på vägen och bygger nytt, ser bedrövliga ut.
Man kan tro att detta skapar arbete, ja men 80% kommer från grannländerna.
Nu tror jag inte så mycket på detta projekt, det kommer inte att gynna de vanliga mänskorna.
Ex om du tar bussen Bankok Koratt tar det c tre och en halv timme,kostnad 190 bht.
Tåg samma sträcka strax över en timme, kostnad 540 bht.
Vad tror ni den vanliga arbetaren väljer om han kan tjäna en dagslön på några timmar.

Sen finns det ju en budgett för projektet, håller den, tror inte det kommer väl att skrivas upp mefd 32%, som brukligt.

Ursäckta om jag försöker att komma på rätt spår igen.

Nu är det ju järnväg man bygger, ej ny motorväg.

Nu tror jag inte så mycket på detta projekt, det kommer inte att gynna de vanliga mänskorna.
Ex om du tar bussen Bankok Koratt tar det c tre och en halv timme,kostnad 190 bht.
Tåg samma sträcka strax över en timme, kostnad 540 bht.

Tack, jag ville också få det till det men var osäker

Om du tittar på gamla forum så var det inte många som trodde på BTS heller;) Nu får man knappt plats i vagnarna.
När projektet är färdigt så kan man bo i Korat/Saraburi med omnejd o pendla till Bkk (Korat var kanske att ta i).
Den som har mark kring de nya stationerna kan skratta sig lycklig hela vägen till banken om ett par år.
Alla som kört på vägarna kan se vilket tryck det är på personer som förflyttar sig.

Det är många som måste ner till Bkk över en dag eller två. Finns ingen tvekan till att ta tåget istället för att köra o böka med parkering.
Med fler personer på tågen kommer färre köra ihjäl sig/andra och befolkningen kommer att öka (det var ett skämt).
Nytt visum om du bor i korkarna av Bkk. Minibuss till Kambodja eller bekvämt tåg till Nong Khai?
Kan jag slippa att köra bil så tar jag gärna tåget till Ikea, vilket hade blivit oftare.
När dessutom linjen blir färdig till Pattaya så kan människor i norr dra ner enkelt över en helg.

Summa summarum, det kommer bli fullt på tåget med tiden;)

Tack, jag ville också få det till det men var osäker

Om du tittar på gamla forum så var det inte många som trodde på BTS heller;) Nu får man knappt plats i vagnarna.
När projektet är färdigt så kan man bo i Korat/Saraburi med omnejd o pendla till Bkk (Korat var kanske att ta i).
Den som har mark kring de nya stationerna kan skratta sig lycklig hela vägen till banken om ett par år.
Alla som kört på vägarna kan se vilket tryck det är på personer som förflyttar sig.

Det är många som måste ner till Bkk över en dag eller två. Finns ingen tvekan till att ta tåget istället för att köra o böka med parkering.
Med fler personer på tågen kommer färre köra ihjäl sig/andra och befolkningen kommer att öka (det var ett skämt).
Nytt visum om du bor i korkarna av Bkk. Minibuss till Kambodja eller bekvämt tåg till Nong Khai?
Kan jag slippa att köra bil så tar jag gärna tåget till Ikea, vilket hade blivit oftare.
När dessutom linjen blir färdig till Pattaya så kan människor i norr dra ner enkelt över en helg.

Summa summarum, det kommer bli fullt på tåget med tiden;)
Ja för tio år sedan undrade man hur BTS kunde löna sig, sen dess har man höjt priser och det är fullt hela tiden på dygnet. När jag var i BKK i november fick jag aldrig en sittplats och ibland kom jag inte in. Så många har ju mer pengar helt klart. Sen så klart har man ju förlängt Sukhumvit line, gör ju sitt till.

Tar det bara en dryg timme till Korat kommer ju folk dagspendla ...

Ja för tio år sedan undrade man hur BTS kunde löna sig, sen dess har man höjt priser och det är fullt hela tiden på dygnet. När jag var i BKK i november fick jag aldrig en sittplats och ibland kom jag inte in. Så många har ju mer pengar helt klart. Sen så klart har man ju förlängt Sukhumvit line, gör ju sitt till.

Tar det bara en dryg timme till Korat kommer ju folk dagspendla ...
Men det innebär att du måste ha ett välavlönat arbete den pendligingen går ju på en tusing om dan

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

Tillbaka
Topp