Vad är mest lönsamt att odla på 3 rai mark

A

Anonym

Gäst
Har äntligen kommit en bit på väg nu med gumman ,, Flyttar vi nu permanent till Nong Song Hong så skall vi odla något på marken (3 rai)
IMG_20180201_143608859.jpg
hon har där , precis i utkanten , men ändock vatten och avlopp i gatan .. Bananer är ju lättodlat , men ger väl inte så bra avkastning , Papaya träd ger ganska bra med stålar tror jag mig ha förstått , och ger avkastning redan andra året på vissa träd , vad säger ni som har kollat lite , Gummiträd går fetbort ,, är inte intressant , men annars är väl det mesta intressant

Kan tilläggas att marken är höjd , så vi har ca . två meter av Isaan mylla tills vi når normalnivån på övrig mark runtom .

om det inte är för djupt till grundvatten gräv ett jävla stort hål/dam å odla fisk eller kräftor både ock går nog inte, kanske om fisken bara äter växter, har en kompis här som har egen kräftodling, kanske inte lönsam men jävligt skoj,
odla ja kanske potatis å göra pomfritt,

om det inte är för djupt till grundvatten gräv ett jävla stort hål/dam å odla fisk eller kräftor både ock går nog inte, kanske om fisken bara äter växter, har en kompis här som har egen kräftodling, kanske inte lönsam men jävligt skoj,
odla ja kanske potatis å göra pomfritt,
Ingen damm ..skall vara nåt som ger lite tillbaka ,,:)

Har äntligen kommit en bit på väg nu med gumman ,, Flyttar vi nu permanent till Nong Song Hong så skall vi odla något på marken (3 rai)
IMG_20180201_143608859.jpg
hon har där , precis i utkanten , men ändock vatten och avlopp i gatan .. Bananer är ju lättodlat , men ger väl inte så bra avkastning , Papaya träd ger ganska bra med stålar tror jag mig ha förstått , och ger avkastning redan andra året på vissa träd , vad säger ni som har kollat lite , Gummiträd går fetbort ,, är inte intressant , men annars är väl det mesta intressant

Mitt svar kommer bara vara ett tyckande, så ta det för vad det är;)

Det avgörande är tid. Om ni ska ha marken en längre tid och vill ha så lite som möjligt att göra med den så skulle jag rekommendera att plantera ädelträd (tror Isaan Lover har koll på det).
Låta dessa växa till sig typ 10 år. Enkelt att hålla efter till skillnad från ris, majs och andra grödor som behöver ständig tillsyn till minimal vinst.

Jag var på väg i mitt förra förhållande (efter noggranna kalkyler) att odla träd på deras 60 Rai. Det var snart för 10 år sedan. Kanske någon kan hjälpa mig vad det kunde gett i pengar idag vid avhyvling.
Ja ni förstår att det var ett före detta förhållande, så planen blev inte av. Nyfiken är jag dock över hur mycket 60 rai ädelskog kunde gett i pengar.

Tänker du kortsiktigt så skulle jag satsa på F1 frön (ej GMO) på sockermajs.

Mitt svar kommer bara vara ett tyckande, så ta det för vad det är;)

Det avgörande är tid. Om ni ska ha marken en längre tid och vill ha så lite som möjligt att göra med den så skulle jag rekommendera att plantera ädelträd (tror Isaan Lover har koll på det).
Låta dessa växa till sig typ 10 år. Enkelt att hålla efter till skillnad från ris, majs och andra grödor som behöver ständig tillsyn till minimal vinst.

Jag var på väg i mitt förra förhållande (efter noggranna kalkyler) att odla träd på deras 60 Rai. Det var snart för 10 år sedan. Kanske någon kan hjälpa mig vad det kunde gett i pengar idag vid avhyvling.
Ja ni förstår att det var ett före detta förhållande, så planen blev inte av. Nyfiken är jag dock över hur mycket 60 rai ädelskog kunde gett i pengar.

Tänker du kortsiktigt så skulle jag satsa på F1 frön (ej GMO) på sockermajs.
Majs är omtyckt ,kanske en bra gröda , få ta med det i de möjliga , ;)

Rätt intressant. Tänkt på växelodling för det kanske är mest skonsamt för jorden. Tror de lokala experterna har något att förmedla. Annars ta kontakt med dom på risknivå för likväl som i Sverige så finns det kunniga människor här när det gäller att tjäna pengar på mark.

Majs är omtyckt ,kanske en bra gröda , få ta med det i de möjliga , ;)
Vad du än gör, så köp INTE inhemskt utsäde.
På något sätt (kan inte skriva här) köp F1 och ta hit o plantera. Enligt mina beräkningar så ger det minst 3 ggr mer.
Även om det skulle bli 2 ggr så är det fan så mycket bättre.

Tänk bara på att om du tar fröer från F1's "avkomma" så kan du få konstiga resultat

Ingen damm ..skall vara nåt som ger lite tillbaka ,,:)
jag mena inte på hela ha-ha men bara som hobby, odla med farang lönsamhet är nog svårt, nu bor jag bara halvårsvis här men skulle jag bo här skulle jag nog odla grönsaker för eget bruk, tillbaka till dam ha-ha då kan du ju "odla" ankor som ju är bra ormjägare, är det mur runt hela? själv så har vi en liten plätt bakom huset med mango lime å några bananträd ja träd är det ju inte men vad? har bott som sagt/skrivit här halvårsvis i 5 år å i början tänkte jag nog lite månskensbondestuk men tröttnade när vi varje år kom tillbaka till sero dvs börja från början,

jag mena inte på hela ha-ha men bara som hobby, odla med farang lönsamhet är nog svårt, nu bor jag bara halvårsvis här men skulle jag bo här skulle jag nog odla grönsaker för eget bruk, tillbaka till dam ha-ha då kan du ju "odla" ankor som ju är bra ormjägare, är det mur runt hela? själv så har vi en liten plätt bakom huset med mango lime å några bananträd ja träd är det ju inte men vad? har bott som sagt/skrivit här halvårsvis i 5 år å i början tänkte jag nog lite månskensbondestuk men tröttnade när vi varje år kom tillbaka till sero dvs börja från början,
Mur runt hela ,svar ja ... men damm har vi redan på andra marker .

Att marken är upphöjd innebär att det blir svårare att hålla den fuktig under den torra delen. Träd som eucalyptus går bra sen dom rotat sig och ger skugga åt lite mindre täppor. Har inte tillgång på vatten för att bevattna så blir det svårare med förslag.

Vatten finns det ju att tillgå,men kostar då en slant om jag inte borrar en egen brunn vill säga , det kan ju vara en lösning , men då måste jag ju ansluta elen också ,, men allt är möjligt

Skall vara Sockermajs , ca 200 plantor , sen kan man ta frön från de bästa ,, skall tas ca fyra veckor efter det att kolvarna är ätmogna , vill till att läsa på ,, frugan gillar iden hon med

Liknande trådar

Tillbaka
Topp