Vad är mest lönsamt att odla på 3 rai mark

Golden Bantam, ekofrö
Zea mays var. saccharata

Sockermajs. Uppskattad alltsedan 1902. Den är en av de sötaste standardsorterna och en av de få som finns kvar. Plantan blir hög, 160-170 cm., och bär slanka, 15-18 cm. långa, gyllene kolvar med 8 rader breda kärnor. Golden bantam är delikat om den skördas precis fullmatad. En portion innehåller ca. 30 frön.

Enhet Pris Antal
Portion 32kr
20g 80kr
100g 200kr

« Tillbaka
image.php

image.php

Artikelnummer: 3060
Latinskt namn: Zea mays var. saccharata
Botanisk familj: Gräs - Poaceae
Ekologiskt: Ja
Storlekssorterat: Nej
Utvecklingstid, dagar: 76
Årighet: Ettårig
F1 Hybrid: Nej
Nyhet: Nej
Höjd: 160 cm.

Har äntligen kommit en bit på väg nu med gumman ,, Flyttar vi nu permanent till Nong Song Hong så skall vi odla något på marken (3 rai)
IMG_20180201_143608859.jpg
hon har där , precis i utkanten , men ändock vatten och avlopp i gatan .. Bananer är ju lättodlat , men ger väl inte så bra avkastning , Papaya träd ger ganska bra med stålar tror jag mig ha förstått , och ger avkastning redan andra året på vissa träd , vad säger ni som har kollat lite , Gummiträd går fetbort ,, är inte intressant , men annars är väl det mesta intressant
I vår by pratades det om att lime ger bra avkastning:)

Lime bör ju vara lätt att avsätta ,dessutom förhållandevis höga marknadspriser ,,inte så höga träd vad jag sett , eller någon som vet mer om denna växt

Lime bör ju vara lätt att avsätta ,dessutom förhållandevis höga marknadspriser ,,inte så höga träd vad jag sett , eller någon som vet mer om denna växt
Läste att limeträd blir 4-6 meter höga trivs bäst i tropiskt/subtropiskt klimat så passar bra i Thailand.

Får passa sig för kyla då limeträd ej trivs under 10 grader;)

Läste att limeträd blir 4-6 meter höga trivs bäst i tropiskt/subtropiskt klimat så passar bra i Thailand.

Får passa sig för kyla då limeträd ej trivs under 10 grader;)
Jo , jag läste även jag lite om dem,, sen är ju papaya ett säkert kort ,men stora träd med en speciell myra som jag HATAR som gärna huserar och bygger i dessa, gör ont som fan när de biter Faranger , de älskar dessutom mig ,, den stora röda myran jag kallar den "maffia si Däng ":)

Samma hemma hos oss , det växer som fn ,, bara att sätta och skörda ,Hur är det med Mango , bra mycket godare anser jag

På en sådan begränsad areal som 3 rai så varför inte odla något som har garanterad avsättning: Chili!!!
Förädlar du sedan och lanserar: "Phontas Hotter than Hell Sauce" som du kränger via nätet, så är du hemma.

Fröer hittar du hos jalapeno.nu. Här har du en sort som jag tror skulle gå hem i Thailand;

http://jalapeno.nu/chili/cabai-kopay.html

Fin tomt Phonta.
Här kommer med säkerhet att byggas i framtiden eftersom den ligger ganska centralt och redan har Chanot.

Om Ni inte själva tänker bygga utan ser tomten som en placering så plantera endast sådant som ökar dess värde.

Mitt råd är att borra en brunn först. Djup nog så du har vatten året runt.

Därefter plantera en linje ädelträd på västra sidan. De ger i framtiden skydd mot eftermiddagssolen.
Plantera en linje längs muren ca 5-10 meter innanför och 10 meter mellan plantorna.
Några kokospalmer är också bra solskydd.

Längs muren som följer vägen skulle jag plantera några stora träd och buskar med vackra blommor.

Om ni vill ha någon ätbar avkastning tror jag på några olika sorters chilli och några olika sorters pappaya.

Absolut inte majs, som drar dit ormar och råttor och mycket arbete med plantering, underhåll och skörd.

Fruktträd drar dit de stora bruna myrorna och bladlöss. Mycket och trist arbete med att hålla efter dessa.

Lycka till!

Senast redigerad av en moderator:
Fin tomt Phonta.
Här kommer med säkerhet att byggas i framtiden eftersom den ligger ganska centralt och redan har Chanot.

Om Ni inte själva tänker bygga utan ser tomten som en placering så plantera endast sådant som ökar dess värde.

Mitt råd är att borra en brunn först. Djup nog så du har vatten året runt.

Därefter plantera en linje ädelträd på västra sidan. De ger i framtiden skydd mot eftermiddagssolen.
Plantera en linje längs muren ca 5-10 meter innanför och 10 meter mellan plantorna.
Några kokospalmer är också bra solskydd.

Längs muren som följer vägen skulle jag plantera några stora träd och buskar med vackra blommor.

Om ni vill ha någon ätbar avkastning tror jag på några olika sorters chilli.

Absolut inte majs, som drar dit ormar och råttor och mycket arbete med plantering, underhåll och skörd.

Fruktträd drar dit de stora bruna myrorna och bladlöss. Mycket och trist arbete med att hålla efter dessa.

Lycka till!

Skall vara Sockermajs , ca 200 plantor , sen kan man ta frön från de bästa ,, skall tas ca fyra veckor efter det att kolvarna är ätmogna , vill till att läsa på ,, frugan gillar iden hon med

Det beror helt på vilket utsäde du har. Är det en hybrid (F1) så får du i princip aldrig samma resultat av att plantera majskornen som har växt upp. Antingen blir fröerna sterila eller som "mamman" eller "pappan" eller ngt helt annat. Tekniken bygger på inavel.

Resultatet från F1 är kanon, men man kan inte plantera de nya fröerna med samma resultat. Det blir genetiskt en "f*** up":)

Golden Bantam, ekofrö
Zea mays var. saccharata

Sockermajs. Uppskattad alltsedan 1902. Den är en av de sötaste standardsorterna och en av de få som finns kvar. Plantan blir hög, 160-170 cm., och bär slanka, 15-18 cm. långa, gyllene kolvar med 8 rader breda kärnor. Golden bantam är delikat om den skördas precis fullmatad. En portion innehåller ca. 30 frön.

Enhet Pris Antal
Portion 32kr
20g 80kr
100g 200kr

« Tillbaka
image.php

image.php

Artikelnummer: 3060
Latinskt namn: Zea mays var. saccharata
Botanisk familj: Gräs - Poaceae
Ekologiskt: Ja
Storlekssorterat: Nej
Utvecklingstid, dagar: 76
Årighet: Ettårig
F1 Hybrid: Nej
Nyhet: Nej
Höjd: 160 cm.

Vid ett snabbt ögonkast så verkar det bra. Det är inte en F1 hybrid vilket innebär att högst troligt kan ni ta kornen från de bästa plantorna och använda till nästa sådd.
Hemläxan du måste göra är att kolla vilka arter som ger flest kobbar per planta.

Jag var inne i detta för ett par år sedan men har glömt vilka som var mest lönsamma.
Vill du ha lönsamhet så bör man inte göra thaiarna och ha plantor som ger 1-2 kobbar. Om jag minns rätt så var F1 hybriderna bäst (finns en anledning till det) men det fanns också icke-hybrider som gav 4-6 kobbar per planta av just sockermajs.

Mitt tips är att ta reda på de latinska namnen och Googla på enskilda plantors egenskaper. Lönsamheten ligger på avkastningen (men det hade jag inte behövt skriva;) )

Ett annat tips är att börja i liten skala. Ngt som hände under den korta tiden jag kunde pyssla med detta var att myrorna var väääldigt sugna på fröerna. Kolla upp hur thaiarna löser detta problem med sockermajsen.
Jämför sedan hur man gör i Sverige och hitta en ballans där du kan använda så lite kemikalier som möjligt.

Ok , har du koll , eller tror du bara
:)

Tog mig friheten o kolla:)

"Plants

Importation from the EU Countries

A traveler may bring in plants, parts of plants and other plant products, such as fruit, vegetables and seeds, from the EU countries (incl. the Azores and Madeira) for own use without quantitative restrictions. However, wild plants may only be imported with a permit granted by the Plant Production Inspection Centre (KTTK). Potatoes need a plant protection registration number and host plants of fire blight* need ZP (protected zone) plant passports. Importation of coniferous plants and products from Portugal is subject to restrictions
."

Källa: http://www.thaiembassy.org/athens/en/travel/17404-Import-and-Export-Restrictions-for-Travelers.html

Som jag ser det så är det bara att packa väskorna med fröer:)

Tog mig friheten o kolla:)

"Plants

Importation from the EU Countries

A traveler may bring in plants, parts of plants and other plant products, such as fruit, vegetables and seeds, from the EU countries (incl. the Azores and Madeira) for own use without quantitative restrictions. However, wild plants may only be imported with a permit granted by the Plant Production Inspection Centre (KTTK). Potatoes need a plant protection registration number and host plants of fire blight* need ZP (protected zone) plant passports. Importation of coniferous plants and products from Portugal is subject to restrictions
."

Källa: http://www.thaiembassy.org/athens/en/travel/17404-Import-and-Export-Restrictions-for-Travelers.html

Som jag ser det så är det bara att packa väskorna med fröer:)
Kanon , stort tack Pjodd , kan bli värdefullt ;)

Hej

Det finns i princip inget som ger en tillräckligt hög avkastning för att vara värt att odla, men om man vill kan man odla för att använda marken och inte låta den växa igen, men då skulle jag föreslå att i första hand odla för att äta och dela med sig av till släkt och vänner.

Skulle du ändå försöka få till en liten avkastning så är som det har nämnts Lime och Citroner en möjlighet, dom planteras normalt i cementrör, vi har sådana på farmen, växer ganska sakta men ger frukt bara efter något år, liknar mer buskar än träd.

Sen lönar det sig väl nästan alltid att odla sånt som brytbönor, tomater, chili, papaya, makua, dill, morötter, o.s.v, man får åtminstone hyfsat betalt under torrtiden när många människor inte har tillgång till detta på egen mark eftersom många inte vattnar eller har brist på vatten.

Är man lite djärv och optimistisk så kanske jordgubbar, potatis, ärtor och andra saker hemifrån kan vara något, vi har flera som har lyckats med detta här hos oss, det får inte vara för blött och gärna lite halvskugga delar av dagen, några har satt ett sånt där nät som skuggar över odlingen.

Annats kanske lite exklusivare frukter kan vara något, om detta nu går att odla där du håller till, tänker då på Mangkot, Durian, Rambutan o.s.v, kanske vindruvor, det finns ju sorter som trivs i värmen, odlas t.o.m på Bali där man gör vinet Angur på dessa.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp