Vad är mest lönsamt att odla på 3 rai mark

Din är större än min :D
Dina leksaker imponerar och något sånt har jag haft, fast min karriär slutade redan vid 18 års ålder :):)
Det är ju just det det handlar om , små bilar och RC flyg funkar som ung utan ekonomiska muskler , denna maskin kostar runt 120,000 thbt , och kanske inte alla 18 åringar som kan lägga 30,000 sek på en som du kallar leksak :)

skulle det vara lönsamt så kanske vi utvidgar odlingen , vi har ju ca 30 rai som frugan är ägare till , dessa är förutom familjens rismark , så visst har vi yta , det handlade mer om att göra något kul av denna lilla stadstomt :)

skulle det vara lönsamt så kanske vi utvidgar odlingen , vi har ju ca 30 rai som frugan är ägare till , dessa är förutom familjens rismark , så visst har vi yta , det handlade mer om att göra något kul av denna lilla stadstomt :)

Lönsamt är det säkert men det är ingen slump att 99% av Thailands bönder är fattiga. 3 Rai är ju egentligen bara en stor trädgård och inte något någon i Sverige skulle kalla ett jordbruk.

Pratar vi 30 Rai så börjar vi komma upp i en areal där man kan driva jordbruk i kommersiell skala men är läget hyfsat så finns det ju då också alternativa möjligheter.

Lönsamt är det säkert men det är ingen slump att 99% av Thailands bönder är fattiga. 3 Rai är ju egentligen bara en stor trädgård och inte något någon i Sverige skulle kalla ett jordbruk.

Pratar vi 30 Rai så börjar vi komma upp i en areal där man kan driva jordbruk i kommersiell skala men är läget hyfsat så finns det ju då också alternativa möjligheter.

Hej

Så är det nog tyvärr och utvecklingen går väl mot stt snart 30 rai lär vara meningslöst att odla också, dom stora bönderna har väl redan tusentals rai och då blir det ju en vinst.

Mvh isan lover

Intressant tråd @Phonta . Jag tycker du ska göra något som du och din fru gillar, allt blir enklare då.
Snacka med några av dina Thaivänner och be dom om råd utan att för den delen göra vad de säger, läget är ju perfekt för det mesta, och med rätt jordmån kan ni odla nästan vad ni vill.

Intressant tråd @Phonta . Jag tycker du ska göra något som du och din fru gillar, allt blir enklare då.
Snacka med några av dina Thaivänner och be dom om råd utan att för den delen göra vad de säger, läget är ju perfekt för det mesta, och med rätt jordmån kan ni odla nästan vad ni vill.
Tyvärr bara den röda Issan-leran ,men funderar på vanlig potatis , undrar hur det funkar i värmen .IOFS så kan man ju blanda upp bitvis med bättre jord ,men riktig matjord är svårt att finna och dyrt som fn ;)

Vi har nog i familjen ca 80 rai om det krävs , frugan med sina dryga 30 samt svärföräldrarnas , det skall nog räcka .men gäller att få dem att tänka om från RIS :):):):)

Tyvärr bara den röda Issan-leran

Något utanför ämnet. Jag har hört att det skulle vara "gamla" jordar, men finns det ingen möjlighet, via kompostering o d, att så sakteliga på egen hand återställa åtminstone "trädgårdstäppan"?

Jag har "lekt" lite med en jordplätt här i Sverige, som var rätt kompakt och urlakad. Nu finns det gott om mask och jorden har blivit betydligt svartare (dvs. kolrikare). Tillsatt hushållskompost och låtit växtdelar ligga kvar som maskföda. Vattna med utspätt urin skall visst göra susen dessutom.

Tyvärr bara den röda Issan-leran ,men funderar på vanlig potatis , undrar hur det funkar i värmen .IOFS så kan man ju blanda upp bitvis med bättre jord ,men riktig matjord är svårt att finna och dyrt som fn ;)
Hej

Potatis ska ha jord uppblandad med sand, matjord är inte att tänka på, men det viktigaste är att det inte får vara för blött och lerigt, jorden ska dränera regnvattnet, sen kan det mycket riktigt bli för varmt delar av året, men ett sånt där nät som bara släpper igenom en del av ljuset hjälper.

Mvh isan lover

Skulle tro att det finns även hjälp från myndigheter. Försök ta kontakt med närmaste rådgivare som står på myndigheters utvecklingsgrupp.
Jorden är ju rätt mager i Isaan fast det kan finnas undantag vad vet jag.
Tror att de lokala myndigheterna kan hjälpa till.

Skulle tro att det finns även hjälp från myndigheter. Försök ta kontakt med närmaste rådgivare som står på myndigheters utvecklingsgrupp.
Jorden är ju rätt mager i Isaan fast det kan finnas undantag vad vet jag.
Tror att de lokala myndigheterna kan hjälpa till.

Hej

Mig veterligen är stöden färre nu än på länge, det enda jag hörde talas om nu när vi var nere var ju att trädplantor skulle delas ut av staten, lite oklart dock om det skulle bli eucalyptus eller ädelträ av något slag.

Vi satte upp oss på detta och får förhoppningsvis några tusen plantor, vi tar gärna emot 3000-4000 stoavsett vilken sort det blir, men att plantera träd är ju lite långsiktigt och 3 rai är inte så mycket att plantera på.

Alla tycker att bönderna ska ställa om ifrån ris och gummi m.m men ingen ansvarig myndighet eller i den styrande juntan har en aning om vad man ska ställa om till, vad som man borde satsa på i ex.vis Isaan, ingen plan för hur omställningen ska gå till finns heller, inte heller hur den ska finansieras o.s.v.

Mvh isan lover

Hur gick det med detta?
Fick ni med er utsäde?
haha, inte blev det nåt , men nu börjar grannarna ge bud på marken , en kines som öppnat restaurang brevid , han har så in i helv. mycket kunder från kommunen samt från högskolan , så nu vill han köpa , gumman nekade på fyra mille , hon säljer för 8 sade hon till mig , men det får hon inte tror jag , då väntar jag sade hon :) Han har öppnat ett stekhus för fisk , han grillar Paduk och Panin samt har servering , behöver större både för parkering samt restaurangen , stan har växt något oerhört på två år sen hon var här gumman . ett nytt Gym med AC har öppnat . massor har hänt , verkar gå bra för Thailand

haha, inte blev det nåt , men nu börjar grannarna ge bud på marken , en kines som öppnat restaurang brevid , han har så in i helv. mycket kunder från kommunen samt från högskolan , så nu vill han köpa , gumman nekade på fyra mille , hon säljer för 8 sade hon till mig , men det får hon inte tror jag , då väntar jag sade hon :) Han har öppnat ett stekhus för fisk , han grillar Paduk och Panin samt har servering , behöver större både för parkering samt restaurangen , stan har växt något oerhört på två år sen hon var här gumman . ett nytt Gym med AC har öppnat . massor har hänt , verkar gå bra för Thailand

Öppna parkering så hans gäster får det lätt att parkera, 50 för bil och 20 för MC.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp