Vad händer med väder och klimat i Thailand?

Jag vet inte är det ärliga svaret... Jag tror inte att det skulle röra sig om en global istid utan en kraftig lokal påverkan i nord Europa då Golfströmmen för med sig mycket värme hit upp. Men hur mycket värme fördelas i atmosfären med jetströmmarna? Grundförutsättningen är ju att jordklotet i stort blivit varmare...
Fördelas nog en del, mitt i Nordsjön har vi nästa en jämn temp vintertid med undantag på runt 10 grader, även om det är minus inne vid land.
Norska västkusten, nordkusten och nordsjön får aldrig isbildning pga golfströmmen.

Gäller att fläska på med CO2 för att motverka det.
Lämnar nog bilen på tomgång i natt
Ingen idé..

Man räknar med att människan har påverkat temperaturen med 0.2 grader sedan industriella revolutionen. Men för att höja med 0.2 grader till måste vi förbränna dubbelt så mycket som vi någonsin gjort.. det kommer att ta några generationer för att komma upp i en grad och då kanske nästa lilla istid är här så då kan det kanske behövas eldas på ytterligare

Ingen idé..

Man räknar med att människan har påverkat temperaturen med 0.2 grader sedan industriella revolutionen. Men för att höja med 0.2 grader till måste vi förbränna dubbelt så mycket som vi någonsin gjort.. det kommer att ta några generationer för att komma upp i en grad och då kanske nästa lilla istid är här så då kan det kanske behövas eldas på ytterligare

Tomgång håller alltså inte.
Då lär det bli 4000rpm över natten

Om alla som vill rädda planeten ligger helt stilla på marken utan att röra sig och utan att låta sig beröras minskar barnafödandet drastiskt.

Låt oss gå tillbaka 20.000 år i tiden. Då var det som vi idag kallar Sverige täckt av ett 3 km istäcke. Där kunde ingen bo. Det var varken koldioxid eller metan som smälter bort isen. Havsnivån höjdes 120 meter. Det var inte den första istiden, solen har fört Jorden genom flera istider och fler kommer. Vi har 6,5 miljarder år på oss.
Beträffande väderdata har man mätt temperaturen i USA under 120 år. När jag tittar på data kan jag inte se några 1,7 graders temperaturstegring.
Jag utgår alltid ifrån att media ljuger.

Havsnivå.jpg
!.7 grader var mätdata från en plats i Svenska Lappland där man hållit på och mätt i över hundra år. globalt var visst något lägra siffror.

Jag menar precis det jag skrivit.
Klimatet går i cykler, också istiderna. Vi går mot en istid igen nu och det skulle vi gjort även om människan och industrin inte funnits.
Det våran påverkan gör är att vi snabbar på processen, inte skapar den.
Det är just det att vi snabbar på processen som oroar mig.
Frågan är om vi hinner med att ställa om livsmedelsproduktionen?

Jag tror att havsströmmarna kan påverkas men vad slutresultatet skulle bli är det nog ingen som vet. Vi får inte glömma jetströmmarnas påverkan på klimatet...

Men jag är förvånad över din kommentar om co2. Vulkaner släpper ut betydligt mindre mängd co2 (som värmer atmosfären via växthuseffekten) än de globala utsläppen. Sen släpper vulkaner ut svaveldioxid som högt upp i atmosfären omvandlas till svavelsyra och reflekterar solljuset (kyler atmosfären under några år vid stora utbrott)

Vilka klimateffekter kan vulkanutbrottet få? | SMHI

Vad man tror hände vid klimatkrisen 536 - 545? var två (minst) olika vulkanutbrott. Läs gärna alla tre länkarna jag bifogade längre upp i tråden. Den sista är skriven med vulkanutbrotten i centrum. Att 50% av jordens befolkning skulle dött av missväxten är nog troligen att ta i. Men en svår, svår tid var det. Under början på 540-talet nådde justianska pesten östromerska riket och det utbrottet kan man nog med stor säkerhet sätta i samband med klimatkrisen.

Justinianska pesten – Wikipedia
Närmare sanningen är nog att skriva den Skandinaviska befolkningen. På Gotland och Öland blev det praktiskt taget utradering

Det är just det att vi snabbar på processen som oroar mig.
Frågan är om vi hinner med att ställa om livsmedelsproduktionen?
Utan tvekan. Med snabbar på processen menar inte jag att vi får stora förändringar nu eller ens i närtid. Jag tror att smält is kan påverka havsströmmars riktningar och hastighet så att de kyler ned något. Däremot tror jag inte det enskilt skulle skapa en så stor förändring och definitivt inte så snabbt. Jag tror på att varje sak vi gör påverkar något "Butterfly effect". Vad resultatet av det blir om 1000 år, kan ingen svara på.
Större extremer i vädret. Alltså kallare när det är kallt och varmare när det är varmt. Blåser kraftigare när det blåser etc.
Vad gäller förändringar, är världen i konstant förändring även utan människan. Vad är det optimala. Säger du att du vill ha det som nu, eller som när du var barn. Nej, det skulle det inte vara även utan människan.
Landmassor höjs på vissa ställen. Sjunker på vissa. Havet höjs på vissa ställen och sjunker på vissa. Istider går i cykler.
Det optimala för svenskar i väder kanske är om 2000 år. Vad vet jag. Vet du?
Sluta oroa dig och tänka bara tanken att vi som minst måste vårda den värld vi lever i, vi kan inte bara förbruka för det finns inte mer än det finns här.

Personligen tror jag inte att hon lockar fram det. Det är mer själva mediajippot och ironin det handlar. Att hon utnyttjats av sina föräldrar gör det inte bättre.
Hur menar du att hon utnyttjas av sina föräldrar?
Har för mig att hennes mamma är någon sorts artist vilket sannolikt inte påverkas positivt av Gretas aktioner.
T.ex så slutade hennes mamma med gigs där hon måste ta flyget för att hinna med.
Vad hennes pappa sysslar med vet jag inget om.
Tror nog att hon har blivit mer påverkad av lärarna i skolan.

Hur menar du att hon utnyttjas av sina föräldrar?
Har för mig att hennes mamma är någon sorts artist vilket sannolikt inte påverkas positivt av Gretas aktioner.
T.ex så slutade hennes mamma med gigs där hon måste ta flyget för att hinna med.
Vad hennes pappa sysslar med vet jag inget om.
Tror nog att hon har blivit mer påverkad av lärarna i skolan.
En dam förklarar redan mina tankar på det området, så lyssna på videon så slipper jag skriva så mycket.
Det är mamman som lärde sig om miljön och sedan skrämde upp sitt barn. Hon och hennes man är de som är mediehysteriska och initierad jippot. Skolan är rätt oskyldig i detta, det hade varit bättre om hon fortsatt skolan och studerat saken. Då skulle hon kunna bidra i miljöarbetet.

ganska fantastiskt och skrämmande att en tonårstjej kan locka fram så mycket ilska och hat, hon har väl bara sagt att politikerna ska lyssna på forskningen och av forskarna är väl övervägande delen oroliga för klimatet, hur många forskare som är skeptiska?
jag har en kompis som är sk klimatförnekare och han bryr sej ej men han bor själv och har inga barn
jag har både barn å barnbarn så jag tror nog att det behöver göras något om dom ska kunna leva ett normalt liv utan gasmask
Så illa som gasmask tvivlar jag på att det blir.
troligare att de får kämpa på mer för att få till söndagssteken.
Det finns redan statistik på att antalet som inte får tillräckligt med mat ökar.

Så illa som gasmask tvivlar jag på att det blir.
troligare att de får kämpa på mer för att få till söndagssteken.
Det finns redan statistik på att antalet som inte får tillräckligt med mat ökar.
Gasmask? Skall ni ta livet av er? Att gasa folk är inte speciellt trevligt. Glöm gasmasker, ni vill med högsta sannolikhet aldrig få kontakt med sådana.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
804
Anonym
A
G
Svar
824
Visningar