Vad händer med väder och klimat i Thailand?

För de flesta människor på jorden är det samma sak.
Tror inte personer med ringa utbildning hänger upp sig på några ordval.
Sånt håller man på med på div forum och petar in några diagram för att påverka ett dussintal personer.
Större är inte målgruppen här.

Greta påverkar miljarder idag.
Och hon påverkar "rätt" personer. Ungdomar och politikerna som vill ha ungdomarnas röster.

Ha ha ha du får nog kommentera varför din egna lila kurva avviker från SMHI:s svarta under...
Intressant dipp du har där i slutet, men de flesta ser nog den svarta kurvan också. Nu är detta naturligtvis inte så avgörande då det ändå bara är sommarens medeltemperaturer. Här kommer årets medeltemperaturer..

temp_ar_tom_2018.png

temp_ar_tom_2018.png

temp_ar_tom_2018.png
Du vet inte vad en trend är märker jag. Om den inte gått ned om 10 - 15 år skall ja äta upp min hatt..
Haha. Nu räcker det för mig med @Mr.Jo sa på peicken hur det är att prata med folk som inte kan ta till sig av vetenskap

Det bästa sättet att mäta Jordens temperatur måste vara via sattelite, eller?
Vill man granska förändringar måste det alltid ske under lång tid. Som grabb brukade jag och några kompisar ofta under sommarloven barfotavandra till Bromma flygplats och från en kulle betrakta propellerplanen. Betraktat i ett 70-åreperspektiv med vanliga termometrar har jag svårt att urskilja några drastiska tempraturförändringar.

Bromma.jpg

Din framgång lyser dock med sin frånvaro.
Genier och expertis blir ofta missförstådda.

Överskatta inte din betydelse bara...
Framgång lyser med sin frånvaro?
Inblandad i patent för nya metoder. Introducerat nya standarder för mätmetoder i bland annat absorption. Lär och utrustar universiteten som utbildar framtida forskare?
Mina produkter hjälper företagen förfina sin tillverkningsprocess vilket i sin tur bidrar för en bättre miljö.
Jag deltar i och rekomenderar i R&D för en utveckling av tekniken. En teknisk utveckling som i den modernare form den får förbrukar mindre energi och resurser.
Det är vad jag bidragit med. Inget tomt prat i ett mediejippo. Mediejippo är ingen framgång, resultat är framgång.

För de flesta människor på jorden är det samma sak.
Tror inte personer med ringa utbildning hänger upp sig på några ordval.

Sånt håller man på med på div forum och petar in några diagram för att påverka ett dussintal personer.
Större är inte målgruppen här.

Greta påverkar miljarder idag.

Nä det är just det som är en del av problemet, att folk inte klarar av att skilja på klimat och miljö.
Finns nog ingen härinne som inte vill förbättra miljön, det vi tvistar om är ju klimatet.

/ SatanG

Det e nog dax snart att snickra ihop ett långskepp och befolka Grönland igen eller vad säger ni?

Jag fick turen att träffa en fransyska som reste på samma tåg som mig in till Manchester. En klumatforskare som skulle på Manchestet Universitets internationella klimatkonferens. Hon forskade om hur spannmål i södra Frankrike råkade ut för diverse problem iom. klimatförändringen
Vi hade en liten debatt där i kupén och hon höll med om att klimatet går i cykler ändå..

Jag tog upp värmeböljan i Paris OS 1904 och att maratonlöparen som ledde gav upp och bara satte sig och drack öl istället...
Tydligen har värmen blivit intensivare och långvarigare... jag kontrade med att koldioxiden har gjort att vi slår skörderekord nästan varje år i Norden

Jag avsluta med att det minsann under Vikingatiden var så varmt att man kunde med lätthet befolka Grönland.. (trots att alla flydde därifrån 200 år senare)
Hon bara log...
Det var trevligt..
Bra där! Och faktum är ju att det var en jäääääääkla massa is för några tusen år sedan, sedan började den smälta!!!!!!!!!! Vilka bilar eller utsläpp var det som gjorde att det blev varmare? Jo tjena! :xmas_smiley: :xmas_smiley:

Nä det är just det som är en del av problemet, att folk inte klarar av att skilja på klimat och miljö.
Finns nog ingen härinne som inte vill förbättra miljön, det vi tvistar om är ju klimatet.

/ SatanG
Att det vi på TS tvistar om mest är klimat betyder inte att det är så överallt.

Industrin på många områden har med sina egna anställda forskare och lobbyister varit väldigt framgångsrika att göra oss uppmärksamma på att deras utsläpp inte påverkar klimatet alls.

Många kopplar ihop miljö och klimatfrågor.
Andra skiljer på frågorna.

De flesta forskare och vetenskapsmän uppbär lön av någon och levererar de resultat som efterfrågas av den hand som föder dom.

Att det vi på TS tvistar om mest är klimat betyder inte att det är så överallt.

Industrin på många områden har med sina egna anställda forskare och lobbyister varit väldigt framgångsrika att göra oss uppmärksamma på att deras utsläpp inte påverkar klimatet alls.

Många kopplar ihop miljö och klimatfrågor.
Andra skiljer på frågorna.

De flesta forskare och vetenskapsmän uppbär lön av någon och levererar de resultat som efterfrågas av den hand som föder dom.

Nä det var även utanför TS jag menade att folk blandar ihop olika saker.
Ja det verkar som de flesta forskare tvingas bli politiska, utan "rätt" resultat, dvs att CO2 är det sämsta som finns, blir det inga anslag till forskningen. Ligger mycket makt och pengar bakom en kontroll av utsläppsrätter, dessutom en politisk guldgruva att kunna öka skatter/avgifter så att jorden räddas.
Du vet väl att Sverige bidrar negativt med CO2-utsläpp? Inget som det slås på trumman om direkt, då blir det svårare att höja skatter/avgifter för våra barns skull om det är andra länder som står för utsläppen.

Just Greta får väl för min del köra sitt race även om det sannolikt är någon annan grupps race egentligen. Jag ser henne aldrig, tittar väl för sällan på svenska nyheter kanske :)

/ SatanG

Vad gäller nyheter så är det CNN, BBC, AlJazira som jag har tillgång till via tv.
Lite svenska nyheter som text.

Där är det förvånande mycket nu om miljö och Greta.
Mest på CNN.
Övriga som gör exakt samma nämns knappt.

Men det är väldigt mänskligt att förtränga det man inte vill höra och förneka samt bli enkelspårig med bara fokus på ett tema.
CO2 verkar gå hem här på forumet.
.

CO2 är väl nyttigt och borde ökas.
Akta dig för PM 2,5 som innehåller annat skit.
Den bananplantan som jag filmade för 20 år sedan finns inte längre. Men minnet vad jag tänkte då lever vidare: ”Tänk om man kunde bo här med bananer i trädgården!” Drömmen gick i uppfyllelse. På den tiden visste jag inte att plantor kräver minst 150 PPM CO2 innan de svälter ihjäl. Visst är det fantastiskt att fotosyntesen kan skapa den syrgas vi andas och ge föda till oss och boskap. Jag förstår inte dem som kallar CO2 en giftig gas och som vägrar äta kött för att ”rädda klimatet”. Igår åt vi get, ett våldsamt nyttigt djur. Getterna gillar f.ö. bananplantas blad.

2.jpg

2.jpg

Den bananplantan som jag filmade för 20 år sedan finns inte längre. Men minnet vad jag tänkte då lever vidare: ”Tänk om man kunde bo här med bananer i trädgården!” Drömmen gick i uppfyllelse. På den tiden visste jag inte att plantor kräver minst 150 PPM CO2 innan de svälter ihjäl. Visst är det fantastiskt att fotosyntesen kan skapa den syrgas vi andas och ge föda till oss och boskap. Jag förstår inte dem som kallar CO2 en giftig gas och som vägrar äta kött för att ”rädda klimatet”. Igår åt vi get, ett våldsamt nyttigt djur. Getterna gillar f.ö. bananplantas blad.

2.jpg

2.jpg
Vi har 21% syre som i sig är en gas som är giftig i höga halter. Jämfört med co2 som är 0.04% och helt ofarlig för oss människor.

Get är dock något som jag inte är så förtjust i. Tycker det dessutom luktar illa...
Nu blir der salmon och tuna sushi här på Oishi Eaterium. Räknar med att den är influgen från Norge och Japan. Mycket nyttig carbonprint m.a.o.

20190924_135258.jpg

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
797
Anonym
A
G
Svar
824