Var är detta?

Jag vet inte faktiskt om det är rätt som du påstår. Jag tror inte det är tillåtet fast det är så vanligt, så vanliga människor tror det är en del av livet...

Jag är inte 100% säker, och detta jag säger gäller Thailands allmänna skolor, internat och sådant får andra svara på.
Men rätta mig gärna om jag har fel, alltid kul att lära sig nåt nytt...

Att slå barn är inte tillåtet här i Thailand jag bor, Isaan går jag inte i svaromål. Att det händer är en annan sak men det är t o m några som har blivit åtalade för s k aga.
Det händer även i Sverige emellanåt.
Sedan går det att klyva hår även i denna fråga som så många andra

Det enda jag vet och det hörde nog många om här nere för var ju massa rabalder om det, en lärare hade slått eller om det var kastat något på en elev.
Läraren blev gripen, av med jobbet och väntar åtal.

Munk blev filmad med för par månader sen när han slog ett barn rejält med käpp under undervisning, filmen blev utlagd på nätet.
Munken blev efterlyst över hela landet, polisen bad allmänheten om information så dom kunde gripa munken.

Så låter inte som det är lagligt bara för det sker, detta var 2 fall det var mycket skriverier om i media i år gällande barnmisshandel.

Det enda jag vet och det hörde nog många om här nere för var ju massa rabalder om det, en lärare hade slått eller om det var kastat något på en elev.
Läraren blev gripen, av med jobbet och väntar åtal.

Munk blev filmad med för par månader sen när han slog ett barn rejält med käpp under undervisning, filmen blev utlagd på nätet.
Munken blev efterlyst över hela landet, polisen bad allmänheten om information så dom kunde gripa munken.

Så låter inte som det är lagligt bara för det sker, detta var 2 fall det var mycket skriverier om i media i år gällande barnmisshandel.
Där ser man, tack Jonas.

Han kastade en kopp på eleven, han blev förflyttade under utredningen.
Men det är ju lite grövre våld, aga är väl rätt vanligt i landet annars?

Teacher Paithoon Klaengkrathok, 58, was transferred on Wednesday from Chokchaisamakkee to Boonwattana School in Muang district and is under a disciplinary investigation after throwing a mug at the 17-year-old student, seriously injuring her face.

Mr Chukiat said on Thursday that Mr Paithoon could be liable to probation, a salary cut or dismissal – depending on the finding.

The teacher has been charged by police with physical assault causing injury to his student.

http://www.bangkokpost.com/learning...eacher-ousted-probe-launched-treatment-sought

Aga förekommer frekvent i skolorna ingen vågar protstera för då åker betygen ner Vanligast är aga med käpp i handflatan

Aga förekommer frekvent i skolorna ingen vågar protstera för då åker betygen ner Vanligast är aga med käpp i handflatan

Jag tror inte fysisk aga är särskilt vanlig i thailändska skolor längre. Det förekommer dock och det är givetvis skit.

När frugan började skolan för 30 år sedan var det fortfarande vanligt men åtminstone i Bangkok och provinserna runtomkring är det numera nästan helt borta. Jag har många in-laws inom skolans värld och de påstår att det redan för 20 år sedan var ovanligt och nu nästan helt borta. Hur det ser ut långt ute på landsbygden i exempelvis Isaan vet jag dock inte, där kanske det fortfarande är relativt vanligt.

Att det är borta är nog en halvsanning? Ren misshandel förekommer nog inte längre. Men ett rapp över rumpan eller handflatorna är nog inte helt ovanligt på de över 10 år som inte förstår tillsägelser. Det verkar vara ok, somliga har full förståelse att vissa lärare också har en smärttröskel.

Min dotter har frankt förklarat att "rör ni mig så slår jag tillbaka". Med mitt stöd. Jag tror inte dom rör henne...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp