Vår thaipojke är svårt skadad i olycka.

Tyvärr så verkar du trots att du bor i Thailand inte ha så bra koll, det ingår inte någon försäkring i skatten på en motobike, vi betalar ca 150THB i skatt för vår Wawe och ca 350THB i försäkring.

När du tecknar en bilförsäkring i Thailand så väljer du vad den ska täcka, du kan tex teckna bara det nödvändigaste(motpartens skador) och då täcker tex inte försäkringen personskador på passagerarna i den egna bilen.
Men det är ju ju det jag säger, du betalar både skatt o för säkring samtidigt, tror jag har jätte KOLL efter jag bott här en tid, med ett antal MC samt bil under 10 år, samt utnyttjat försäkring för personskada på MC.
Nu vet jag inte om tredjeklassen för bil innefattar person skador, men tror det är så även om den inte är så stor som en miljon bht, som jag har nu och haft i tio år.

Hej

Det verkar som om 30 bahtsreformen betyder lite olika landet runt, redan vid införandet tolkade olika provinser reformen på olika sätt, på en del platser blev nästan allt gratis, på andra bara delar av vården och på en del platser innebar reformen nästan ingenting.

Att juntan som nu i 5 år har företrätt staten och suttit vid makten har förändrat sjukvårdsreformen är inget som jag känner till, men jag skulle inte bli direkt överraskad om så vore fallet, det var ju inte direkt dom sämst ställda som demonstrerade för diktatur.

30 bahtsreformen gick ut på att garantera alla medborgare vård, i fösta hand på lokal vårdcentral för 30 baht oavsett egentlig kostnad, vårdcentralen kunde sedan remittera till amphoe sjukhus, fortfarande inom dom 30 bahten, även detta mindre sjukhus kunde remittera vidare till provinsens största sjukhus och fortfarande täcktes kostnaderna av 30 bahtsreformen.

Inom 30 bahtsreformen ryms mycket av den vanliga vården, operationerna och medicineringen, men vid mer komplicerade och ovanliga fall med mycket dyrbar vård och medicinering får man nog fortfarande räkna med att få lägga en del egna pengar.

Mvh isan lover
Hej @Isan Lover ! Tror lite som du.. Det är nog bara vissa sjukhus eller områden det gäller. Jag har haft uppe detta med frugan. Hon kollade med sjukan i Korat. Inte en chans!! Inga 30 bath här inte.. 30 000 Bath skall vi ha för operation. Medicin, sängplats, röntgen, bandage mm mm sätts upp på en räkning som skall betalas när man skrivs ut. Inga 30 Bath där... Och summan stiger från 30 000 och upp för varje liten grej sjukhuset gör. Vi har haft familj och vänner som pratat med sjukhuset under dessa veckor.. Svar: Glöm det!! Allt skall betalas.. Inga undantag.. BETALA!!
Det verkar vara som hos tandläkare i Sverige.. Eller som att lämna in bilen på reparation för elfel.. Ingen vet vad räkningen slutar på. En lååååång prislista..

Senast ändrad:
Ligger man
Hej !
Nu vet jag inte vad 30 Bath regeln är. Men har fått besked att operation skall göras på Söndag förmiddag. Det är att öppna upp benet, och skruva ihop det. Det är INTE så att pojken ligger i privat rum. Det är inte så att det är någon förtur. Men kostnaden blir ca 30 000 Bath. Inget annat.
Som @MoralMoral skrev att han inte förstår varför svullnaden måste gå ner, så är det väl rätt logiskt om benet och foten är så fruktansvärt svullen att läkarna knappt kommer åt benet. Pojken har dessutom brutet nyckelben, revben och svåra smärtor.
Den som brutet bara ett par revben vet hur in i helsike ont det gör. Har man då dessutom brutet nyckelben och brutet ben kan man ju bara föreställa sig smärtan. Men som @MoralMoral skrev att det är väl bara att betala så är saken ur världen.. Förstår tyvärr inte det resonemanget??
Om man nu inte har de pengarna... Så skall de lik väl betalas. Men hur försvinner problemen med smärta??

Igår kväll hade frugan samtal med pojken via nätet. Han hade bett om smärtstillande länge för att kunna sova. Men de som jobbar natten där bryr sig inte. När läkaren går sin rond varje morgon påpekas det att pojken behöver kraftigt smärtstillande var 6:e timme. Men det skiter de i som jobbar kvällar och nätter. Ingen "ringklocka" och kalla på hjälp.
Nu är frugans bror där och försöker hjälpa till med lite praktiska frågor för pojken och familjen. Men han knappt några mynt själv. Men lovat att vara för att hjälpa till lite.

mvh
PEPSI
på statligt sjukhus och allmän sal så måste man ha en släkting som sköter om en samt fixar medicin ,, detta är helt korrekt ,tyvärr så är det på detta sätt, vad gäller försäkring så ingår den om man betalat skatten på i detta fall moppen , På Trafficoffice får man ett Skattekvitto samt ett försäkringspapper ,, detta är en statlig försäkring som betalar minimum .. vad beträffar 30 bathsreformen så tror jag inte ett smack på vad IL påstår , allt verkar vara gratis i hans Changwat , men däremot så VET jag att det är avhängigt i vilken Amphur (kommun) jag söker vård , Skall man ha så billig vård som möjligt skall man söka där man är skriven .. Frugan skrev om sig till Siracha (hos en kompis adress) när vi bodde i Pattis , då kunde hon gå till Siracha sjukhus och få svinbillig vård . I annat fall i klass med de kostnader som Pepsi talar om , allt var skitdyrt .. Så i Korat finns många Amphur , vilket Amphur är pojken skriven ,, det är avgörande vad jag förstår av info jag sett till att få de senaste dagarna, inte changwat som jag skrev tidigare , utan i sitt eget Amphur

Senast redigerad av en moderator:
Lite update!! Idag 14/7, kl.8.00 på morgonen, Thai tid, så sövde de vår pojke och sågade i benet samt skruvade ihop det. Det var färdigt och vaknade upp vid kl.10.00. Lite omtöcknad. Men flera i familjen har varit där hos honom hela tiden. Frugan for upp ur sängen idag och ringde via nätet för att prata med honom och familjen. Pojken TOP var glad och positiv. Skämtade lite om sågar och skruvar..
Hans bästa vän, en tjej LIO, Frugans systers dotter och granne hade med skadat sig i förrgår.. Diskat och ett glas hade sprucket. Skar upp handen och fingrar. Så nu har hon också stort bandage runt hela handen.. De två skrattar åt det.. Nu kan vi dela sjukhus säng och snacka hela dagarna!! :)
LIO är som hans syster.. Tajtare personer kan man knappast hitta.. Två helt underbara barn..
Jag skänker ett stort tack och hjärta till alla i familjen som tagit hand om vår pojke.
Nu skall vi bara hoppas på att han kommer hem snart och vi kan lösa ut honom ekonomiskt.. ( Annars får de väl behålla honom? ;) )..
Världen goaste grabb!! När han duschar sjunger han så hela kvarteret hör honom!!! :clap_tranparent:

Top 1.jpg

Nu är jag som sagt inte så väl insatt i det Thailändska försäkrings systemet. Inte heller riktigt förstått sjukvårds systemet. Verkar vara lite rörigt.
Men som tex i Sverige. Då har man rätt till gratis sjukvård oavsett om vad som orsakat skadan. Det behövs inga försäkringar för din egen sjukvård.
Trafikförsäkring mm har inget att göra med vård av en själv. Men nu är ju Thailand inte Sverige.. Så förvånar mig inte om det är som vi fått besked om. Man betalar sin egen sjukvård av kroppen via olycka.
Men då kan man ställa sig frågan vad i hela världen alla som är fattiga gör om de råkar ut för samma olycka.. Skall de ligga kvar på gatan?
Eller skickas hem med brutna armar och ben? För att den thailändska killen eller tjejen hade brutit mot trafikreglerna. De hade inte råd med försäkring som miljoner Thai inte har.. Förstår inte ?? Skall de inte få vård? Inte få lagat sina ben och armar?
Syniskt sätt att tänka.. Den som har råd skall ha vård.. Andra får klara sig själva.. ??
Tyvärr Pepsi , du har inte gratis sjukvård i Sverige , i alla fall inte i reality , inte alls ligger du inne så betalar du per dygn , hem kommer räkning , var så säker , går du till läkaren och säger HEJ , så betalar du 200 sek , Gratis , Nej Då , inte alls

Tyvärr så verkar du trots att du bor i Thailand inte ha så bra koll, det ingår inte någon försäkring i skatten på en motobike, vi betalar ca 150THB i skatt för vår Wawe och ca 350THB i försäkring.

När du tecknar en bilförsäkring i Thailand så väljer du vad den ska täcka, du kan tex teckna bara det nödvändigaste(motpartens skador) och då täcker tex inte försäkringen personskador på passagerarna i den egna bilen.
NU har du fel , det ingår solklart en försäkring mot tredje part ,, det kan då slå dig i backen på att det gör ,, samma för en Big Bike , skall du ha nåt förutom detta så får du teckna hos ett försäkringsbolag , finns även att finna numera hos Traffic Ofiice kontoren . Men den statliga som ingår i Pagan /Pasi (det årliga ) den är inte mycket värd kan jag säga

Tyvärr Pepsi , du har inte gratis sjukvård i Sverige , i alla fall inte i reality , inte alls ligger du inne så betalar du per dygn , hem kommer räkning , var så säker , går du till läkaren och säger HEJ , så betalar du 200 sek , Gratis , Nej Då , inte alls
Vad jag vet.. så har jag legat på sjukhus innan. 200 kr för första besöket. Tiden på sjukhuset behövde jag inte betala en krona för. Men som du säger man kan få betala dygnsvis.. Oftast gamla och sjuka. Men inte som i Thailand.. Där betalar man allt själv..

Vad jag vet.. så har jag legat på sjukhus innan. 200 kr för första besöket. Tiden på sjukhuset behövde jag inte betala en krona för. Men som du säger man kan få betala dygnsvis.. Oftast gamla och sjuka. Men inte som i Thailand.. Där betalar man allt själv..
Betalade du inte så hade du ingen inkomst , så kanske var fallet , eller var sjukskriven redan innan , men då drar de sjukpenning per dygn. Men som Thaimedborgare i Thailand betalar du inte alls allt själv , beror på var du läggs in , i rätt Amphur skall du vara, Svärmor har svår diabetes , Svärfar har problem med lever efter matburen Hepatit sedan många år , de betalar i stort sett ingenting för sin vård på Kommunens sjukhus i Napho . Kan iofs. bero på att de är Pensionärer dvs 65 + ;)

Senast redigerad av en moderator:
Betalade du inte så hade du ingen inkomst , så kanske var fallet , eller var sjukskriven redan innan , men då drar de sjukpenning per dygn. Men som Thaimedborgare i Thailand betalar du inte alls allt själv , beror på var du läggs in , i rätt Amphur skall du vara, Svärmor har svår diabetes , Svärfar har problem med lever efter matburen Hepatit sedan många år , de betalar i stort sett ingenting för sin vård på Kommunens sjukhus i Napho . Kan iofs. bero på att de är Pensionärer dvs 65 + ;)
När jag lades in på sjukhus var det efter en dyk olycka för över 25 år sedan. Låg en vecka med ställning runt nacken. Det kostade inget. Men som du säger andra får betala per dag. Min gamla mamma som var sjuk låg ofta på sjukhus när hon levde. Hon fick betala per dag för sin sängplats.. Och hon hade bara en pisse pension.
För ett par år sedan blev svärfar akut sjuk och fick ligga på sjukhuset i Korat. Han var drygt 80 år. Han stannade ca en vecka. Sedan dog han. Det kom en räkning på 15000 bath för tiden han legat där. Bara att betala. Allt gällande hans begravning mm så löste det sig eftersom att han hade en livsförsäkring. 100 000 Bath. Men det gick åt till begravning, Tempel och fest för grannar och familj.. Inte en Bath över..

Men det är ju ju det jag säger, du betalar både skatt o för säkring samtidigt, tror jag har jätte KOLL efter jag bott här en tid, med ett antal MC samt bil under 10 år, samt utnyttjat försäkring för personskada på MC.
Nu vet jag inte om tredjeklassen för bil innefattar person skador, men tror det är så även om den inte är så stor som en miljon bht, som jag har nu och haft i tio år.

Vi betalde skatten hos Department of land and transport och försäkringen hos ett försäkringsbolag, detta gjorde vi i januari i år.

NU har du fel , det ingår solklart en försäkring mot tredje part ,, det kan då slå dig i backen på att det gör ,, samma för en Big Bike , skall du ha nåt förutom detta så får du teckna hos ett försäkringsbolag , finns även att finna numera hos Traffic Ofiice kontoren . Men den statliga som ingår i Pagan /Pasi (det årliga ) den är inte mycket värd kan jag säga

Vart har påstått att det inte ingår försäkring mot tredje part?
Vad jag påstått är att du kan välja att ha den enklaste försäkringen för din bil där det inte ingår försäkring för passagerarna, därför åker jag aldrig svarttaxi, Taxi med gul och grön skylt ska alltid ha försäkring för passagerarna.

Ja ,men du betalar för maten per dygn, det är den räkningen du får.
Eller tror du maten är gratis.
Hemma betalar du väl själv för maten.

Ja ,men du betalar för maten per dygn, det är den räkningen du får.
Eller tror du maten är gratis.
Hemma betalar du väl själv för maten.
Så här är avgiften när du är inlagd på sjukhus:
  • Du som är 20-64 år betalar 100 kronor per dag som du är inlagd på sjukhus.
  • Du som är 65 år eller äldre betalar 50 kronor per dag som du är inlagd på sjukhus.
Ja, mycket billigt

Så här är avgiften när du är inlagd på sjukhus:
  • Du som är 20-64 år betalar 100 kronor per dag som du är inlagd på sjukhus.
  • Du som är 65 år eller äldre betalar 50 kronor per dag som du är inlagd på sjukhus.
Ja, mycket billigt
För maten ja, eller du menar att man får betala över det.
I så fall är det något nytt för mig, har ju inte varit hemma på tio år.

Här är ett utdrag från 1177.se. Där kan alla läsa mer om avgifter inom sjukvården inom region Stockholm.

Avgifter om du skrivs in på sjukhus
Avgift för barn och ungdomar under 18 år0 kronor
Avgift för personer över 18 år100 kronor om dagen
Personer under 40 år med hel aktivitets-/sjukersättning betalar 50 kronor om dagen de första 30 dagarna. Därefter kostar det 100 kr per vårddag. Detta gäller vid varje vårdbesök.
Blir du inlagd på sjukhus när du varit på ett besök på en mottagning på sjukhuset måste du ändå betala avgiften för besöket. Frikort gäller inte vid vård på sjukhus.
Avgifter om du skrivs in på sjukhus
Avgift för barn och ungdomar under 18 år0 kronor
Avgift för personer över 18 år100 kronor om dagen
Personer under 40 år med hel aktivitets-/sjukersättning betalar 50 kronor om dagen de första 30 dagarna. Därefter kostar det 100 kr per vårddag. Detta gäller vid varje vårdbesök.
Blir du inlagd på sjukhus när du varit på ett besök på en mottagning på sjukhuset måste du ändå betala avgiften för besöket. Frikort gäller inte vid vård på sjukhus.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp