Vårtecken!

 
Här är det full blom på krokus mm. Plus att fåglarna håller en rejäl konsert dagligen. Påskliljor såg jag förresten också kommunen har planterat i någon rondell.

Ni som kan lite om fåglar vad heter pippin som sjunger så fint om våren? Typ så här Vanliga, välsjungande vårfåglar - Naturmorgon
Borde var en Lövsångare. Alltså det spritter i hela kroppen när man hör det ljudet. Slå det om ni kan Thailand! :)
 
Jag är dålig på fågelkvitter men den vackraste sången tycker jag att koltrasten står för. Riktigt vackert, det är verkligen vår när man hör den.

Jo jag ville få det till att det var just koltrasten man tänker på. Men den stackaren stannar ju här hela vintern. Vilken pippi kommer först på våren utomlands ifrån? En flyttfågel. Någon som vet?
 
Vi har en flyttfågel eller vi har många som kommer till Ísland, men när denna fåglen som har namnet "Lóan" kommer till Ön då vet alla där, att våren har kommit
 
Jo jag ville få det till att det var just koltrasten man tänker på. Men den stackaren stannar ju här hela vintern. Vilken pippi kommer först på våren utomlands ifrån? En flyttfågel. Någon som vet?

Hej

Kanske lärkan?

Satte upp några nya fågelholkar igår, dessa gjorde jag och lillpojken av spillbitar som blev över i höstas, vi får se vad det blir där, fåglarna håller på och inspekterar nu.

Mvh isan lover
 
Kommer ihåg från min barndom då hela skolan skulle ha fridluftsdag, korvgrillning och leta efter vårtecken. Väl vid ett tömt timmerupplag skulle vi göra upp eld o spana efter vårtecken då en av äldre killarna ropa, fröken, fröken är det här ett vårtecken. Alla lärare skynda sig dit för se underverket, med en pinne lyfte grabben en kondom, det är väl ett vårtecken fråga han. Det blev inget korvgrillning heller.
 
Kommer ihåg från min barndom då hela skolan skulle ha fridluftsdag, korvgrillning och leta efter vårtecken. Väl vid ett tömt timmerupplag skulle vi göra upp eld o spana efter vårtecken då en av äldre killarna ropa, fröken, fröken är det här ett vårtecken. Alla lärare skynda sig dit för se underverket, med en pinne lyfte grabben en kondom, det är väl ett vårtecken fråga han. Det blev inget korvgrillning heller.
Hehe, visst är det onekligen ett vårtecken. Vad gäller flyttfåglar vill jag minnas att starar, sädesärlor och tofsvipor brukar vara tidiga här. En del fåglar är strykfåglar här i Skåne medans dom flyttar från dom nordligare delarna av landet. Men blir det för kallt sticker dom iväg söderut.
 
Dom tidiga är ofta de större som kan klara av ett bakslag i vädret.
Tranor, svanar och gäss klarar av att både svälta och uthärda kyla.
Fåglar som är helt beroende av insekter anländer sist.
Sen har vi sädesärlan som dyker upp på samma dag varje år där dom ska häcka.
 
Hej

Våren är nästan på väg att gå över i sommar just nu fast det bara är april månad, i helgen badade massor av folk i havet längs kusten trots att det bara var 8-9 grader varmt i vattnet, campingen i Grebbestad var väl i princip fullbelagd, idag hade vi 21 grader varmt och nu när klockan närmar sig 21 är det fortfarande 17 grader varmt ute, björkarna är på väg att bli gröna och körsbärsträden blommar.

Mvh isan lover
 
Hej

Fler vårtecken.

1556948925747.jpeg

Ramslöken går i blom.

1556948946953.jpeg

Våra tuppkycklingar som ska bli mat fram i september har växt till sig en hel del.

Mvh isan lover
 
Hej

Nu lägger vi i flytbryggor, monterar badstegar och trampoliner på kommunens badplatser, allt ska vara på plats i god tid till skolavslutningen, folk badar redan sedan flera veckor fast att det inte är så varmt i vattnet, igår hade vi 26-27 grader i skuggan, riktigt kvavt med en tryckande värme, vi förväntade oss åska men det blev inget här hos oss.

Mvh isan lover
 
Hej

Nu börjar vårtecknen komma i Västsverige efter den snöiga och kalla men korta vintern, man hör nu ex.vis hackspettarna smattra på locken till el och telestolparna, det är ju något dom återkommer varje vår, det ska ju tydligen vara deras sätt att göra sig hörda och markera revir.

Mvh isan lover
 
Hej

Nu börjar vårtecknen komma i Västsverige efter den snöiga och kalla men korta vintern, man hör nu ex.vis hackspettarna smattra på locken till el och telestolparna, det är ju något dom återkommer varje vår, det ska ju tydligen vara deras sätt att göra sig hörda och markera revir.

Mvh isan lover
Japp. Man kan också snart höra jetplanen landa och återvandrade faranger markera revir på sina gamla häckningsplatser.

20210226_140101.jpg
 
 
 
Tillbaka
Topp