Vårtecken!

 
Rensade dammen och då tittade den här filuren upp. Säkert vårtecken. Går snabbt i trädgården nu när värmen kommer.
1617098859611.jpg


IMG_20210330_125551.jpg
Grodan Boll måste vi vara rädd om :)
 
Har nu sett kråkor och skator flyga med kvistar till sina bon,så det är väl ett tydligt vårtecken även om snön fortfarande ligger djup här uppe.

Hej

Ja nu är det vår, här på västkusten har stararna har flyttat in i holkarna, blåmesar och talgoxar har också flyttat in, men i natt var det ett nytt bakslag här med 5-6 minusgrader, men värmen är på gång och 10-12 plusgrader är utlovat dom närmaste dagarna, snart är det dags att plantera potatis och kanske blir det första gräsklippningen till helgen.

Mvh isan lover
 
Är det någon som sett det här trädet? Orkidébauhinia blommar just nu.
Det är en art av blomväxter i familjen ärtväxter från norra Indien till Vietnam och södra Kina. Barken används till att färga tyger. Unga blad och blomknoppar kan ätas som grönsak. Barken används till att färga tyger.

 
Absolut inte! Snålheten sitter i blodet på en skärhamnare. :)
Har ju vart på fiskebåt med Rönnängare, same same.
Men skall sanningen fram är sotenäsarna snålare, små utgifter små inkomster.
Sveriges största och driftigaste båtar Astrid, Astrid marie etc kommer från skärhamn och rönnäng, rikaste fiske familjen i Sverige och driftigaste, där gjorde däcksfolket 1 miljon om året när jag börja jobba som fiskare 91.
Träffade en familjemedlem i somras på mariaplan majorna och dom är fortsatt i topp.
Men när det kommer till rederi är snålhet och skärhamnare 1:1.
 
Alla tom Norrmännen känner till en snål Skärhamnare. Och skall uttalas med rent K.
Men dom är impade på dom och Donsö.
 
Alla tom Norrmännen känner till en snål Skärhamnare. Och skall uttalas med rent K.
Men dom är impade på dom och Donsö.
Det är stor skillnad mellan Skärhamn och Donsö. Skillnad mellan snålhet och sparsamhet. I de skärhamnare jag har seglat var man dumsnål, så är det inte på Donsö. Det gäller att kunna spara på rätt saker och samtidigt få folk ombord med sig. Jag är mest imponerad av att Terntank gick från 5 fartyg när jag började till som mest 12 utan att tappa den familjära känslan. Den största anledningen till att jag stannade där i 28 år.
 
 
 
Tillbaka
Topp