Vårtecken!

Det är stor skillnad mellan Skärhamn och Donsö. Skillnad mellan snålhet och sparsamhet. I de skärhamnare jag har seglat var man dumsnål, så är det inte på Donsö. Det gäller att kunna spara på rätt saker och samtidigt få folk ombord med sig. Jag är mest imponerad av att Terntank gick från 5 fartyg när jag började till som mest 12 utan att tappa den familjära känslan. Den största anledningen till att jag stannade där i 28 år.
Ja det var ju stor skillnad där jag va, storföretag, drevs som industri och 6800 anställda.
Men sista året så köptes den delen jag va på ut från Teekay och blev mindre och är i en ny utvecklingsfas.
Ett tag va det jävligt med en idiot till CEO, sa upp 50%, mail på Fredagen innan kontoret stängde.
Ville ha Filippinare, sen på Måndagen kom dom fram till fan går ju inte, oljebolagen godkänner ju inte det, han blev kickad som CEO efter det.
Blivit bättre, kapten jag seglat med tog över posten som CEO, han innan hade aldrig vart på båt, utbildad ekonom.
Men finns ju Svenska rederier som styrs så med, när jag va kadett på Transatlantic hade dom anställda på ankarhanterarna gått utan avtal i 6 månader pga konflikt mellan rederi och fack.
Men dom hade ju Svensk besättning iaf, det är det ju ont om i terntank.

Hej

Fick mina första makrillar för året på dörj igår.

20210521_095726.jpg

Dom här två blev frukost, en med rom och en med mjölke.

Mvh isan lover
Tidigt inne dörjemakrillen i år, hur har det gått för garnbåtarna, hört priser?

Tidigt inne dörjemakrillen i år, hur har det gått för garnbåtarna, hört priser?

Hej

Garnfisket började också några veckor tidigare än vanligt i år, priserna var som vanligt höga i början och vad jag hörde så fick dom 100-130 kr kg för för den första makrillen, men sen sjunker det ju ganska snabbt när allt större mängder landas, vi brukar kunna börja få makrill på dörj runt den 25 maj och i århar man ju fått makrill 1 1/2 vecka tidigare.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Garnfisket började också några veckor tidigare än vanligt i år, priserna var som vanligt höga i början för att sjunka ganska snabbt när allt större mängder landades, vi brukar kunna börja få makrill på dörj runt den 25 maj och i århar man ju fått makrill 1 1/2 vecka tidigare.

Mvh isan lover
Mest spirr eller

Är det någon som sett det här trädet? Orkidébauhinia blommar just nu.
Det är en art av blomväxter i familjen ärtväxter från norra Indien till Vietnam och södra Kina. Barken används till att färga tyger. Unga blad och blomknoppar kan ätas som grönsak. Barken används till att färga tyger.

bra en

Tillbaka
Topp