Vilken turistort är bäst att bo i och varför?

• Trådstartare Trådstartare Svante Kjellman
  • Start datum Start datum

S

Svante Kjellman

Gäst
Jag har fått en känsla av att det kanske blir lite för mycket av det goda lugnet och ron i Isaan och att det är dags att se vad turistorterna har att erbjuda. ;)

Chiang Mai, Pattaya, Rayong, Koh Chang, Hua Hin, Kao Lak, Kho Samui, Phuket, Krabi osv...

Jag har varit lite i Phuketområdet och tycker det är fint men känner det tveksamt att bo där. Inte minst så är det väl väldigt dyrt?

Är du orolig för prisnivån ska du undvika turistorterna. Där är prisnivån lite högre på somliga varor och tjänster. Bara några mil ifrån sjunker priserna. Vilken ort som är bäst är nog en smakfråga. Tror ingen har full koll på alla orter du nämner?

Är du orolig för prisnivån ska du undvika turistorterna. Där är prisnivån lite högre på somliga varor och tjänster. Bara några mil ifrån sjunker priserna. Vilken ort som är bäst är nog en smakfråga. Tror ingen har full koll på alla orter du nämner?

Blir det inte för mycket lugn och ro där också då precis som Isaan?

Jag förstår att man inte kan ha full koll på alla ställen jag skrev men om man har valt och skriver om vad som gjorde att man valde det så är det ju super att läsa. :xmas_smiley: Bor du i Thailand? Var är bäst för dig? :)

Jag bor i Thailand sedan 9 år. Bor mellan Pattaya och Rayong, i Sattahip. Kör in till bägge städerna på en halvtimme. OK för mig, men passar troligen inte de som vill ha gångavstånd till allt. Man får testa sig fram genom att hyra. Ju äldre jag blir, ju mindre intressant blir stadslivet.

Jag bor i Thailand sedan 9 år. Bor mellan Pattaya och Rayong, i Sattahip. Kör in till bägge städerna på en halvtimme. OK för mig, men passar troligen inte de som vill ha gångavstånd till allt. Man får testa sig fram genom att hyra. Ju äldre jag blir, ju mindre intressant blir stadslivet.
Man ska bo såpass nära vänner och det man gillar så att man kan åka hem å skita.

Det där med att hyra är nog smart. Är det krångliga regler för att hyra? Kommer de och säger att man har förstört en massa saker å vill ha ersättning när man flyttar ut? Ska immigrationen ge tillstånd? Dom ska väl godkänna där man bor?

Besittningsrätten är väl tveksam, och hyran kan höjas när de vill bli av med en. Om man fotodokumenterar allt värdefullt så är det svårt att kräva ersättning. Uthyraren anmäler till IM att du bor i deras fastighet.

Det där med att hyra är nog smart. Är det krångliga regler för att hyra? Kommer de och säger att man har förstört en massa saker å vill ha ersättning när man flyttar ut? Ska immigrationen ge tillstånd? Dom ska väl godkänna där man bor?
Bara att skriva kontrakt och flytta in men kontrakt på längre tid än 3 år är helt ogiltiga om dom inte registras på land office och då åker hyrrsvärden på att betala skatt. Tänk på att försöka undvika att lägga mer än en mån hyra i deposition, en del Thai har lite svårt att ge tillbaka depositionen fast det är inte jätte vanligt. Jag hyr aldrig varken, moppe, hus eller nånting av en person som jag inte får en bra känsla av, minsta krångel så letar jag vidare, en bra hyresvärd så finns inga problem.

Besittningsrätten är väl tveksam, och hyran kan höjas när de vill bli av med en. Om man fotodokumenterar allt värdefullt så är det svårt att kräva ersättning. Uthyraren anmäler till IM att du bor i deras fastighet.

Det stämmer, men nästan ingen Th vet om det då det gäller privathus.
Sedan skall man alltid, ta med hyreskontraktet, och anmäla sig hos IM ,att man bor på den angivna adr.

Hur fungerar det när hotellen ska anmäla vart man bor till IM? De tar ju bara ett pass, mitt eller frugans. De kan ju då inte veta vem den andra är eller barnen.

Hur fungerar det när hotellen ska anmäla vart man bor till IM? De tar ju bara ett pass, mitt eller frugans. De kan ju då inte veta vem den andra är eller barnen.

Bra fråga!!!
Där gör nog hotellet fel, om dom inte tar "farangens" pass. Verkar som IM inte kollar hotellen så ofta. Sker nog bara om det har hänt något speciellt.
Förmodar att hotellen inte rapporterar, skall bara kunna redovisa vilka som bott där, vid förfrågan från IM.

Senast redigerad av en moderator:
Nu när vi var ute så tog alla hotellen pass av mig och kompisen.

Senast redigerad av en moderator:
Att de behåller passen beror nog på att de ska vara säkra på att de inte ska bli blåsta. Men detta är nog olika i olika distrikt beroende på hur aktiva IM är.

Att de behåller passen beror nog på att de ska vara säkra på att de inte ska bli blåsta. Men detta är nog olika i olika distrikt beroende på hur aktiva IM är.

Behålla pass har dom aldrig gjort på något hotell jag besökt, det får dom inte, skulle aldrig lämna ifrån mig passet så hotellet höll det som pant.
Som farang måste man ju kunna visa upp det lite här och där.
Passet är ju en värdehandling.

Hahahaha,tror du pa det ? Dom skall ja , men inte fan gor dem det ...

Liknande trådar

Tillbaka
Topp