Hej
Själv tillhör jag dom som tycker att det är sorgligt när en stor artist och idrottsmans karriär tar slut, men allt har ju som bekant ett slut och det gäller ju även Zlatans karriär, hans avsked var en fin, känslosam och värdig tillställning.
Zlatan Ibrahimovic är, efter 22 år i eliten, inte längre en fotbollsspelare.
Inte ett öga var torrt när svensken tackades av på San Siro efter att Milan vunnit säsongens sista match mot Hellas Verona. 41-åringen brast själv ut i gråt då han tog farväl av supportrarna.
– Tiden har kommit att säga hejdå till fotbollen, men inte till er, sa han.
Malmö FF, Ajax, Juventus, Inter, Barcelona, Milan, Paris Saint-Germain, Manchester United, Los Angeles Galaxy och så Milan igen.
Zlatan Ibrahimovic har gjort avtryck vart han än kommit och nu hyllas han över hela världen.
”Du är den starkaste, brorsan”, skriver den serbiske tennisstjärnan Novak Djokovic, som också är Milansupporter, på Instagram.
Italiens största sporttidning La Gazzetta dello Sport pryds av en leende Zlatan och orden ”Kungens avsked” dagen efter beskedet, och konstaterar att ”Ibra kommer att saknas”.
Den brittiske journalisten Piers Morgan skriver så här till sina 8,4 miljoner Twitter-följare:
”Gigantisk talang, gigantiskt ego, gigantisk karisma och en gigantisk vilja att vinna. Grattis till pensioneringen och en enastående karriär, Zlatan. Du är min typ av idrottsman”.
Den brasilianske mittbacken Thiago Silva, som spelade tillsammans med Ibrahimovic i både Milan och PSG, hyllar svensken på Instagram.
”Du är en fin vän. Jag älskar dig”.
Milans tränare Stefano Pioli är känslosam efter beskedet.
– Ibrahimovic är den störste mästaren jag någonsin har coachat. Jag är väldigt ledsen och jag förstår att det inte har varit lätt. Zlatan har varit en referenspunkt för både mig och för laget, säger Pioli enligt MilanEye.
Den tyske fotbollslegendaren Bastian Schweinsteiger spelade tillsammans med Ibrahimovic i Manchester United.
”Hej då, legend! Vilken karriär. Vilken spelare. Din blick på planen var outstanding och du är en av de tre bästa jag spelat med. Din spelstil var inte bara unik, den var också väldigt framgångsrik. Det bevisas av alla titlar”, skriver Schweinsteiger på Twitter.
”Och ännu viktigare.. du visste alltid hur man underhöll andra. Du kommer vara saknad på planen. PS. Om du bara hade spelat för FC Bayern hade du vunnit Champions League också”.
Mvh isan lover