Air condition eller fläkt ?

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej ! Har en undran och fundering av er som redan bor i hus eller byggt hus i thailand, om ni har valt att ha AC eller enbart fläkt. ? och vilka erfarenheter ni har haft av detta.
:wai:

Mats
 
"matteisurin " sa:
Hej ! Har en undran och fundering av er som redan bor i hus eller byggt hus i thailand, om ni har valt att ha AC eller enbart fläkt. ? och vilka erfarenheter ni har haft av detta.
:wai:

Mats


Det första jag gjorde när vi hade flyttat in i huset var att få byggt ett särskilt sovrum till mig och frugan i en hörna av vardagsrummet. Här blev det omgående installerat AC. Det är bara så skönt att krypa ner i sängen i ett svalt sovrum när det är varmt som tusan ute.

Numera har mina svärföräldrar också AC i sitt sovrum, men i resten av huset har vi bara fläktar och det räcker gott och väl. Att bygga om kåken för att kunna ha AC hade blivit alldeles för dyrt och känns helt onödigt.
 
"Berralund " sa:
Det första jag gjorde när vi hade flyttat in i huset var att få byggt ett särskilt sovrum till mig och frugan i en hörna av vardagsrummet. Här blev det omgående installerat AC. Det är bara så skönt att krypa ner i sängen i ett svalt sovrum när det är varmt som tusan ute.

Numera har mina svärföräldrar också AC i sitt sovrum, men i resten av huset har vi bara fläktar och det räcker gott och väl. Att bygga om kåken för att kunna ha AC hade blivit alldeles för dyrt och känns helt onödigt.

Stort tack Berralund :wai: känns skönt att kunna få seriösa svar
 
Vi har monterat A/C i øvervåningen dær också sovrummen ær,flæktar nøjer vi oss med på nedre våningen då den ær betydligt svalare.Månadskostnaden brukar ligga runt 450-550 baht før A / C /flæktarna vilket ær extremt lite tycker jag.100 spænn før att ha det svalt = 1 øl i Norge på pub,,,hehe
 
På tal om A/C och effektivitet /pris.Vi har en stor ny Mitsubishi variant som ær delvis monterad på utsidan/insidan i storleksklass 55 tummare som næstan produserar isbitar om vi så vill och som næmnt tidigare,,en extrem billig utgift før att ha det svalt.

Ær era A/C av denna variant eller av sådana som monteras ofta ovanfør sovrumsdørren ala hotell/bungalow stil ?..Vad jag har læst så verkar de vara ruggigt effektiva dom med och ett alternativ istællet før de småflæktar vi anvænder nu på nedre plan.
 
SV: Air condition eller fläkt ?

Vægg variant: http://www.mitsubishielectric.com/b...k samsung fan dær ute som misstænker detta :)
 
Det där beror nog mycket på hur det är med issolering, och om det är enplans eller tvåplans.

Nu kommer jag inte ihåg var jag läste det, men en svensk hade issolerat tillräckligt för att inte behöva AC:n, utan de körde bara fläktar, fastän de har AC.

Sen känner jag en smart thai, som byggt så inte AC behövs, tycker hon, men hon har ju thaimått :) och det är i Chiang Mai.
 
Jag begriper mig egentligen inte riktigt på det där, är nöjd så länge det fungerar. Vi har en sådan där med aggregat på marken utanför och en slang till enheten med fjärrkontroll etc inne i rummet. Kommer knappt ens ihåg vilket fabrikat det är, jag köpte den dom sa är bäst. Och det fungerar alldeles utmärkt, vi har inte så kallt där inne, brukar ställa in den på 25 grader.
 
"Berralund " sa:
Jag begriper mig egentligen inte riktigt på det där, är nöjd så länge det fungerar. Vi har en sådan där med aggregat på marken utanför och en slang till enheten med fjärrkontroll etc inne i rummet. Kommer knappt ens ihåg vilket fabrikat det är, jag köpte den dom sa är bäst. Och det fungerar alldeles utmärkt, vi har inte så kallt där inne, brukar ställa in den på 25 grader.

25 grader tycker jag låter precis lagom..
Försökte ställa ner en på ett hotellrum på 22 grader, men då blev det för kallt. Vet inte riktigt hur det där fungerar, hemma är ju 22 grader varmt?
 
Trör att det har med luftfuktigheten att göra om du har en ac på eller inte. Man märker det i bilen om du har ac'n på och sen bara stänger den utan att ändra temperaturen så blir det mycket varmare än med den på. Tror att luften blir fuktigare.
 
"Rolf " sa:
Trör att det har med luftfuktigheten att göra om du har en ac på eller inte. Man märker det i bilen om du har ac'n på och sen bara stänger den utan att ändra temperaturen så blir det mycket varmare än med den på. Tror att luften blir fuktigare.


Visst, det har absolut med luftfuktigheten att göra precis som du säger. När jag och en kompis åkte runt i Malaysia med buss för en del år sedan så ställde chauffören in AC:n på 26 grader, det var alldeles lagom när man gick in och ut hela tiden. Och luftfuktigheten minskade drastiskt.
 
Ja, plus att det är stor skillnad om luften står still eller rör på sig, och både fläktar och AC rör på luften. För närmast kroppen är det ju ca 35 om luften blir stillastående där.

(((Därför kan ju vi vikingar gå ut i bara skjorta på vintern :) om man står still, det inte blåser och luften är torr. Jag lejde några ickevikingar att byta tak. Då jag gick ut för att instruera dem, så sa de varmt vinterklädda och jag i skjorta:
-Det är bättre vi går in. Du fryser.
Men det var de som frös :)
 
Är det så att vi kan hantera värmen olika? Ser på mej och min fru, så när vi var nere nu så i vardagsrummet hade jag inte Ac'n påslagen på mornarna tills hon kom upp raglande och tyckte det var varmt.
Till saken hör att hon gillar inte att basta heller, men det gör jag.
Lurar på om det har nån ting att göra med när och vid vilken temperatur man börjar svettas. Startar svettningen så sänks ju kroppstemperaturen. så ju tidigare man svettas desto bättre tål man värme?
Eller?
 
"Rolf " sa:
Är det så att vi kan hantera värmen olika? Ser på mej och min fru, så när vi var nere nu så i vardagsrummet hade jag inte Ac'n påslagen på mornarna tills hon kom upp raglande och tyckte det var varmt.
Till saken hör att hon gillar inte att basta heller, men det gör jag.
Lurar på om det har nån ting att göra med när och vid vilken temperatur man börjar svettas. Startar svettningen så sänks ju kroppstemperaturen. så ju tidigare man svettas desto bättre tål man värme?
Eller?
Ja, säkert.
/Gener.
/Tillvänjning
/Ålder. T ex under klimakteriet är det värmesvallningar även när det inte är så varmt :)
/Stjärntecken :) Boken säger: "Om alla svettas utom någon, så är det säkert en fisk". Fisksyrran och jag svettas sällan om mer än fötterna.
/Hälsotillstånd. (((Förrut tålde jag mycket hög TORR värme, men efter jag blev biten av en fästing tålde jag ingenting ett tag. Nu har jag återhämtat ganska mycket, så nu är jag ungefär som en normal människa! :)

På Sim-VM i Italien var det värmebölja, så de flesta svettades väldigt mycket och orkade knappt röra sig ute ens i badkläder. Då kom finske Sievinen påklädd och var oberörd. Han hade kanske varit en massa i bastu, så han tyckte 50 grader var ingenting :))
 
[quote a ;)
Säg inte så, det beror ju på var den kommer ifrån ;)
 
"Berralund " sa:
Sa han som ligger med duntäcke över sig även när det är som varmast. ;) ;)

Ja du ser en riktig viking bryr sig inte om värmen för de finns ju ingen
o dun täcket ja de måste ja ha men gumman tycker nog att ja inte e riktigt klok men va gör de :)

så ifrågan gällande fläkt eller AC ja då blir de fläkt ja ska ju inte frysa mig till döds :(
 
Lunkan:/Stjärntecken Boken säger: "Om alla svettas utom någon, så är det säkert en fisk". Fisksyrran och jag svettas sällan om mer än fötterna. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,jag ønskar att det inlægget hamnar i avdelning humor. ;)

Før att återgå till verkligheten så ær det så att en person som trænar mycket fysiskt under en længre tid lær kroppen (svettkørtlarna) sin till att svettas mycket snabbare før att kunna bibehålla temperaturen bættre.Så jæmførelsen med Sim VM och en enskild individ blir missvisande då vi alla har olika mængd svettkørtlar.

Klæder i sig gør att det blir svalare då det isolerar mot den direkta strålværmen vilket jag också finner ironiskt då jag ser vuxna mæn/kvinnor nere i Thailand som bær linne och korta shorts uttrycka sig att de har dessa før att kyla ned sig istællet før att sjælva erkænna att de tycker att de ær snyggt.Sen sæger någon,,,,jo men nær jag har på mig skjortor el jeans så svettas jag mycket mera,,,,,,,jo, om dessa plagg ær ifrån Sverige/norden så håller jag med men asiatiska klædesplagg ær av ett mycket tunnare material och vid vila-lugnt arbete så ær det ett bættre alternativ men vid fysiskt arbete så ær det en annan sak enligt min åsikt.

Vad gæller instællning av temperatur før A / C så instæmmer jag helt i att 25-26 grader ær optimalt istællet før ca 18-20 grader och minskar också risken før sk A / C førkylningar då snabba temperatursvængningar gør att immunførsvaret kopplas av och på hela tiden och økar dærmed chansen før att bli mer mottaglig før virus/bakterier enligt den erfarenhet och information jag har ifrån infektions avdelningarna som jag jobbar på.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

T
Svar
1
Visningar
2 K
kjell.t
K
M
Svar
3
Visningar
2 K
A
A
Svar
1
Visningar
2 K
S
Svar
2
Visningar
1 K
A
 
Tillbaka
Topp