Har du tummen mitt i handen?

Har du tummen mitt i handen?

  • Ja

    Röster: 2 13.3%
  • Oftast

    Röster: 2 13.3%
  • Nej

    Röster: 11 73.3%

  • Totala väljare
    15
 
99 -76 var det Triumphmotorn i den? En riktig stridsvagn och som ett strykjärn på vägen:rolleyes: Kommer jag ihåg att jag beskrev den som. Man har fått lite andra krav;)

Om jag minns rätt så kom den "riktiga" motorn redan 1974. Min 99a hade inte Triumph motorn och jag har för mig att det var en -74a. Styrka i armarna krävdes för inget servo fanns. Kanon vinterbil var det. På den tiden fanns inget krav på vinterdäck och jag drog loss några stycken med SAABen och slitna sommardäck :)
 
God Jul jag är inte så bra på tekniska makapärer tändningen felar ja då borde det bli feltändning även på en H-D kanske
Jo det är defakto korrekt , men en trevlig sådan , det var ju ett tekniskt misstag som gjorde att man placerade cylindrarna i fel vinkel bla , därav de sköna ljudet på tomgång , det har man ju byggt om nu ,dvs de sitter som på andra twinmaskiner nu bättre vibrationsfri gång , men då har man i vissa årsmodeller fixat en bugg i data boxen så att den verkligen feltänder på tomgång ,, kanske är detta en skröna , de låter ju imnte lika bra längre , de gamla maskinerna är ett oslagbart ljud i ,, grymt fint ..
 
Sen finns det dem som bara kan saker inom sitt yrkesgebit , det gör dem inte mindre värda på något sätt , men jag anser tillex att många är fega för att prova på , testar du inte så lär du dig inte , så är det bara .. det mesta kan göras själv ,kunskap finns om man inte har den att söka i böcker samt internet .. Även som vi här sett i diagram samt statistik ,.....:xmas_smiley:
 
Japp, väghållningen var det väl med den tidens mått inget fel på , men motorn var riktigt kass , Engelsk skit .. Sen kom den Svenska motorn och lyfte 99an ordentligt , men jag känner fortfarande rysningar när någon nämner ordet SAAB ..
Japanska bilar är kvalitet, Toyota , subaru, Nissan mfl.. sen har vi gamla tidens Amerikanska bilar , svårslagna må jag säga .... Gud vad man har skruvat bilar och hojar genom livet .....


Sen kom den Svenska motorn och lyfte 99an ordentligt , men jag känner fortfarande rysningar när någon nämner ordet SAAB ..

Hmmm

SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB,

SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB

SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB.

;) :xmas_smiley:
 
Sen kom den Svenska motorn och lyfte 99an ordentligt , men jag känner fortfarande rysningar när någon nämner ordet SAAB ..

Hmmm

SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB,

SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB

SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB.

;) :xmas_smiley:
Saab har enligt mitt tycke aldrig varit en bra bil , alldrig i klass med Volvo , men det tycker jag , det finns ju massor med SAAB älskare , upp till var och en ;)
 
För den intresserad så fann jag just detta på wikdipedia , intessant kanske ...

En unik och typisk detalj i Harley-Davidsons motorer är "the V-twin" med kort vevaxel. Cylindervinkeln är ofta 45 grader och vevaxeln har bara en drivpinne. Båda vevstakarna drivs därmed från samma punkt på vevaxeln. Resultatet blir en ojämn eller haltande tändföljd. Jämfört med en 0 graders radmotor som får en naturligt jämn tändföljd så får Harley-Davidson motorn på detta sätt sin karaktär vad beträffar ljud och vibrationer.
 
För den intresserad så fann jag just detta på wikdipedia , intessant kanske ...

En unik och typisk detalj i Harley-Davidsons motorer är "the V-twin" med kort vevaxel. Cylindervinkeln är ofta 45 grader och vevaxeln har bara en drivpinne. Båda vevstakarna drivs därmed från samma punkt på vevaxeln. Resultatet blir en ojämn eller haltande tändföljd. Jämfört med en 0 graders radmotor som får en naturligt jämn tändföljd så får Harley-Davidson motorn på detta sätt sin karaktär vad beträffar ljud och vibrationer.

Som en amerikansk V8 då. Den har dock fler cylindrar och på så sätt en jämnare gång. Europeiska V8or såsom Mercedes har lite mer sofistikerade vevaxlar. Kuriosa. Vevaxlar av märket Mercedes är en dröm i slipmaskinen. Efter en amerikansk Ford V8 axel så måste slipskivan skärpas om.
 
Och det är lika kul med folk som är alltför blyga för att våga framhäva sin egen förträfflighet. Alla är vi bra på något. :xmas_smiley:
Sen finns det ju såna som jag, jag har aldrig varit intresserad av att supa eller hänga på Disco, jag till bringade tiden i garaget med likasinnade polare , Bilar och hojar har jag alltid gillat , andra gillar att förstöra kroppen med droger eller alkohol , upp till var och en
 
Som en amerikansk V8 då. Den har dock fler cylindrar och på så sätt en jämnare gång. Europeiska V8or såsom Mercedes har lite mer sofistikerade vevaxlar. Kuriosa. Vevaxlar av märket Mercedes är en dröm i slipmaskinen. Efter en amerikansk Ford V8 axel så måste slipskivan skärpas om.
Amerikanska v8 var ju jämförelsevis riktiga järnspisar , att jämföra med Volvos B18 motorer , dålig balans och allmännt dåligt arbetade ytor, Om man "Bluprintade " dessa dvs balanserade samt polerade mm så fick man ut betydligt mer power , toleranserna kunde inte jämföras med som du säger Mercedes motorer , inte många år sen jag ägde en Merca S Class 560 , grymt fina maskiner med massor av power .. men visst kunde man plocka ut mycket kraft ur en gammal amerikansk bigblock maskin , 500 hk var ju inga problem , var polare med sönerna till ägaren av
Ital American som på den tiden låg i Hägersten , de importerade Jänkar V8or samt bakaxlar och lådor från Staterna , Vi skruvade för jämnan , sen kördes det på alla möjliga och omöjliga ställen .. Skitkul , sen blev det hojar .. Och lite av ett Svenssonliv efter detta ... men intresset har alltid varit där
 
Förstår egentligen inte varför folk här verkar reta sig på kunskap , de flesta har väl kunskap om sina intressen , iof så finns det ju de som inga intressen har ,och därför inget vill lära sig, jag har alltid varit vetgirig, är jag intresserad så lär jag mig det mesta om detta ,Glo på fotboll varenda kväll livet ut ger iofs ingen vidare kunskap mer än om fotboll . Jag har haft massor av intressen genom mitt långa liv , förutom det som jag arbetat med .Bilar motorer , jakt ,vapen , fiske ,Akvariefiskar , Rc flyg , boxning ,natur mmm , men att bara titta på sport har aldrig intresserat mig ,inte heller att sitta och supa ner min hälsa ,, kanske jag missat nåt , vad vet jag ...:)
 
Saab har enligt mitt tycke aldrig varit en bra bil , alldrig i klass med Volvo , men det tycker jag , det finns ju massor med SAAB älskare , upp till var och en ;)

Jag gillar min Saab, dock drar ju Saab för mycket soppa.

Jag tycker den är betydligt bättre än en Volvo. Lastar bättre, är piggare och håller bättre.
 
Sen kom den Svenska motorn och lyfte 99an ordentligt , men jag känner fortfarande rysningar när någon nämner ordet SAAB ..

Hmmm

SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB,

SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB

SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB, SAAB.

;) :xmas_smiley:
Skrota Aset Annars Byt? :xmas_smiley:
 
trevligt att höra bilar har alltid varit ett stort intresse förs var de jänkare sedan när jag köpte min först audi med v8 då var ja fast en mycket trevlig motor ganska lätt att skruva när man provat några gånger nu här i thai är det toyota som gäller nya fortuner sportivo har dom ju byggt mer som bil inte som tidigare ett på bygge på pickupp
 
 
 
Tillbaka
Topp