50% av Thailändarna lever ur hand i mun och får aldrig något över.

 
Hej

Ändå är det miljoner människor ifrån Isaan som jobbar i Bangkok, södra Thailand och utomlands i länder som Taiwan, Singapore, Oman och Saudi o.s.v, nästan alla bärplockare i Skandinavien är ju också ifrån Thailand, så alla är nog inte så lata som du kanske tror.

Själv är jag övertygad om att miljontals människor skulle vara intresserade av industrijobb på hemmaplan i Isaan, ett välordnat arbete med en fast lön året runt är ju bara något många drömmer om ute i byarna, men en del har svårt att ta steget till Bangkok, ett alternativ på närmare håll hade blivit populärt.

Mvh isan lover

Ja varenda liten by borde självklart få minst en fabrik så de slipper förflytta sig till städerna, någon annan betalar naturligtvis kalaset.:eek:

/ SatanG
 
Ja varenda liten by borde självklart få minst en fabrik så de slipper förflytta sig till städerna, någon annan betalar naturligtvis kalaset.:eek:

/ SatanG

Hej

Det finns stora städer i Isaan och det är närmst dessa som är lämpliga för industrier och industriparker, lämpligt nog ligger dessa också längs det planerade dubbelspåret till Bangkok, tänker då på Khon Kaen, Udon Thani och Nong Khai.

Samma sak i landets norra och södra del, även där finns det stora städer som är lämpliga.

Mvh isan lover
 
Hej

Det finns stora städer i Isaan och det är närmst dessa som är lämpliga för industrier och industriparker, lämpligt nog ligger dessa också längs det planerade dubbelspåret till Bangkok, tänker då på Khon Kaen, Udon Thani och Nong Khai.

Samma sak i landets norra och södra del, även där finns det stora städer som är lämpliga.

Mvh isan lover
Helt tomt är det ju inte på industrier där uppe. Jag kör ju vägen norr över flera gånger om året och svänger av ca 5 mil innan Khon Kaen och jag passerar en hel del industrier, stora fabriker.
 
Helt tomt är det ju inte på industrier där uppe. Jag kör ju vägen norr över flera gånger om året och svänger av ca 5 mil innan Khon Kaen och jag passerar en hel del industrier, stora fabriker.

Hej

Det stämmer att det finns en del men än så länge är det ändå relativt blygsamt, en statlig satsning på en industriparker med samma förmåner och skattelindringar som i Bangkok och Chonburi området skulle göra väldig skillnad.

Mvh isan lover
 
Hej

Det stämmer att det finns en del men än så länge är det ändå relativt blygsamt, en statlig satsning på en industriparker med samma förmåner och skattelindringar som i Bangkok och Chonburi området skulle göra väldig skillnad.

Mvh isan lover
Vad har dom för skattelindringar i Bangkok och Chonburi som dom inte får i Isaan?
Inga spekulationer nu utan fakta tack.
 
Vad har dom för skattelindringar i Bangkok och Chonburi som dom inte får i Isaan?
Inga spekulationer nu utan fakta tack.

Hej

Det är projekt av den här typen nedan som jag avser, det har pratats om dessa länge nu men än har inte så mycket hänt i dom norra delarna av Isaan, här investerar staten rejält i både infrastruktur, innovation och lockar företag till investeringar genom skattelättnader.

Tar man del av dessa och liknande projekt inser man snart att det inte är vare sig företagen eller slumpen som avgör var nya förstag hamnar geografiskt.

Special Economic Zones
  • 5 August 2018

Thailand’s Special Economic Zones (SEZs) are regions recently designated by the Special Economic Zone Development Board of the Thai Government. In these zones, the state has planned to provide support for infrastructure development, investment incentives, and administrative services to enable access to foreign workers based to stimulate economic development through attracting new small to medium enterprises (SMEs). Privileges such as, one-stop service provision, reduced taxation, and priority access to foreign labour are promised to businesses that invest in these zones.1

Sa Kaeo is an example, where an SEZ is being developed on the Thai-Cambodia border
Sa Kaeo is an example, where an SEZ is being developed on the Thai-Cambodia border as part of the Greater Mekong Sub-region Southern Economic Corridor used to transport goods from Thailand to Southern Vietnam. It is focused on industries such as agriculture, furniture, gems, electronics, plastics, medicine, tourism, and more.
Source: Foreign Office, Royal Thai Government.


Eastern Economic-Zone är en annan satsning ifrån statens sida, även här är målet att skapa arbetstillfällen genom att staten satsar på infrastruktur, m.m och erbjuder skattelättnader i förhoppning om att erhålla 100 000 tals nya jobb.

Thailand’s Eastern Economic Corridor – What You Need to Know
June 29, 2018Posted byASEAN Briefing
By Bradley Dunseith
ASEAN Briefing-Thailands Eastern Economic Corridor (002)
On February 1, 2018, the Thai parliament approved the law for trade and investment in the Eastern Economic Corridor (EEC). With the EEC, Thailand hopes to develop its eastern provinces into a leading ASEAN economic zone. The EEC straddles three eastern provinces of Thailand – Chonburi, Rayong, and Chachoengsao – off the coast of the Gulf of Thailand and spans a total of 13,285 square kilometers. The government hopes to complete the EEC by 2021, turning these provinces into a hub for technological manufacturing and services with strong connectivity to its ASEAN neighbors by land, sea and air. As of January 1, 2018, the EEC has attracted US$9.3 billion in promised FDI, according to data provided by Thailand’s Board of Investment (BOI).

The government expects US$43 billion (Thai Baht 1.5 trillion) for the realization of the EEC over the next five years. This funding will come from a mix of state funds, public-private partnerships (PPPs), and foreign direct investment (FDI). The government has identified four “core areas” essential in making the EEC a renowned economic zone: (1) increased and improved infrastructure; (2) business, industrial clusters, and innovation hubs; (3) tourism and; (4) the creation of new cities through smart urban planning. The government predicts the creation of 100,000 jobs a year in the manufacturing and service industry by 2020 through the EEC.


Mvh isan lover
 
Hej

Det är projekt av den här typen nedan som jag avser, det har pratats om dessa länge nu men än har inte så mycket hänt i dom norra delarna av Isaan, här investerar staten rejält i både infrastruktur, innovation och lockar företag till investeringar genom skattelättnader.

Special Economic Zones
  • 5 August 2018

Thailand’s Special Economic Zones (SEZs) are regions recently designated by the Special Economic Zone Development Board of the Thai Government. In these zones, the state has planned to provide support for infrastructure development, investment incentives, and administrative services to enable access to foreign workers based to stimulate economic development through attracting new small to medium enterprises (SMEs). Privileges such as, one-stop service provision, reduced taxation, and priority access to foreign labour are promised to businesses that invest in these zones.1

Sa Kaeo is an example, where an SEZ is being developed on the Thai-Cambodia border
Sa Kaeo is an example, where an SEZ is being developed on the Thai-Cambodia border as part of the Greater Mekong Sub-region Southern Economic Corridor used to transport goods from Thailand to Southern Vietnam. It is focused on industries such as agriculture, furniture, gems, electronics, plastics, medicine, tourism, and more.
Source: Foreign Office, Royal Thai Government.


Eastern Economic-Zone är en annan satsning ifrån statens sida, även här är målet att skapa arbetstillfällen genom att staten satsar på infrastruktur, m.m och erbjuder skattelättnader i förhoppning om att erhålla 100 000 tals nya jobb.

Thailand’s Eastern Economic Corridor – What You Need to Know
June 29, 2018Posted byASEAN Briefing
By Bradley Dunseith
ASEAN Briefing-Thailands Eastern Economic Corridor (002)
On February 1, 2018, the Thai parliament approved the law for trade and investment in the Eastern Economic Corridor (EEC). With the EEC, Thailand hopes to develop its eastern provinces into a leading ASEAN economic zone. The EEC straddles three eastern provinces of Thailand – Chonburi, Rayong, and Chachoengsao – off the coast of the Gulf of Thailand and spans a total of 13,285 square kilometers. The government hopes to complete the EEC by 2021, turning these provinces into a hub for technological manufacturing and services with strong connectivity to its ASEAN neighbors by land, sea and air. As of January 1, 2018, the EEC has attracted US$9.3 billion in promised FDI, according to data provided by Thailand’s Board of Investment (BOI).

The government expects US$43 billion (Thai Baht 1.5 trillion) for the realization of the EEC over the next five years. This funding will come from a mix of state funds, public-private partnerships (PPPs), and foreign direct investment (FDI). The government has identified four “core areas” essential in making the EEC a renowned economic zone: (1) increased and improved infrastructure; (2) business, industrial clusters, and innovation hubs; (3) tourism and; (4) the creation of new cities through smart urban planning. The government predicts the creation of 100,000 jobs a year in the manufacturing and service industry by 2020 through the EEC.


Mvh isan lover
Ok och speciella skattelättnader som bara gäller i dessa områden då?
Själv bor jag ju i ett område det satsas på rejält gällande industri men inte så konstigt hamnen och industriområdet går ihop.
 
Ok och speciella skattelättnader som bara gäller i dessa områden då?
Själv bor jag ju i ett område det satsas på rejält gällande industri men inte så konstigt hamnen och industriområdet går ihop.

Hej

Korrekt, väljer ett företag att etablera sig utanför en ekonomisk zon så får man inte ta del av dom skattelättnader och förmåner som ges inom zonen.

Det är inte så konstigt alls när de5 handlar om tyngre industri, men mindre företag och främst då livsmedelsindustri borde passa alldeles utmärkt med närhet till där råvarorna odlas och arbetskraften finns.

Hoppas fortfarande att Yinglucks planer på industriparker i norra Isaan blir verklighet, men åren går.

Mvh isan lover
 
Det fanns flera stora öde industriområden redan 2014 i Korat.
Även helt stora byggnader som stod tomma.
En av orsakerna var det var så svårt att få tag på personal så få industrier ville etablera sig där.
Det var stora affischer runt staden och inne i city där man annonserade efter intresserade med magert resultat.
 
Hej

Det är projekt av den här typen nedan som jag avser, det har pratats om dessa länge nu men än har inte så mycket hänt i dom norra delarna av Isaan, här investerar staten rejält i både infrastruktur, innovation och lockar företag till investeringar genom skattelättnader.

Tar man del av dessa och liknande projekt inser man snart att det inte är vare sig företagen eller slumpen som avgör var nya förstag hamnar geografiskt.

Special Economic Zones
  • 5 August 2018

Thailand’s Special Economic Zones (SEZs) are regions recently designated by the Special Economic Zone Development Board of the Thai Government. In these zones, the state has planned to provide support for infrastructure development, investment incentives, and administrative services to enable access to foreign workers based to stimulate economic development through attracting new small to medium enterprises (SMEs). Privileges such as, one-stop service provision, reduced taxation, and priority access to foreign labour are promised to businesses that invest in these zones.1

Sa Kaeo is an example, where an SEZ is being developed on the Thai-Cambodia border
Sa Kaeo is an example, where an SEZ is being developed on the Thai-Cambodia border as part of the Greater Mekong Sub-region Southern Economic Corridor used to transport goods from Thailand to Southern Vietnam. It is focused on industries such as agriculture, furniture, gems, electronics, plastics, medicine, tourism, and more.
Source: Foreign Office, Royal Thai Government.


Eastern Economic-Zone är en annan satsning ifrån statens sida, även här är målet att skapa arbetstillfällen genom att staten satsar på infrastruktur, m.m och erbjuder skattelättnader i förhoppning om att erhålla 100 000 tals nya jobb.

Thailand’s Eastern Economic Corridor – What You Need to Know
June 29, 2018Posted byASEAN Briefing
By Bradley Dunseith
ASEAN Briefing-Thailands Eastern Economic Corridor (002)
On February 1, 2018, the Thai parliament approved the law for trade and investment in the Eastern Economic Corridor (EEC). With the EEC, Thailand hopes to develop its eastern provinces into a leading ASEAN economic zone. The EEC straddles three eastern provinces of Thailand – Chonburi, Rayong, and Chachoengsao – off the coast of the Gulf of Thailand and spans a total of 13,285 square kilometers. The government hopes to complete the EEC by 2021, turning these provinces into a hub for technological manufacturing and services with strong connectivity to its ASEAN neighbors by land, sea and air. As of January 1, 2018, the EEC has attracted US$9.3 billion in promised FDI, according to data provided by Thailand’s Board of Investment (BOI).

The government expects US$43 billion (Thai Baht 1.5 trillion) for the realization of the EEC over the next five years. This funding will come from a mix of state funds, public-private partnerships (PPPs), and foreign direct investment (FDI). The government has identified four “core areas” essential in making the EEC a renowned economic zone: (1) increased and improved infrastructure; (2) business, industrial clusters, and innovation hubs; (3) tourism and; (4) the creation of new cities through smart urban planning. The government predicts the creation of 100,000 jobs a year in the manufacturing and service industry by 2020 through the EEC.


Mvh isan lover

Sa kaeo i Bangkok? ;)
Gäller utländska företag vad jag förstår. Minns att utländska bilindustrier klagade när det var översvämning 2011 och Badluck fick tigga om att de skulle stanna med diverse löften.

/ SatanG
 
Sa kaeo i Bangkok? ;)
Gäller utländska företag vad jag förstår. Minns att utländska bilindustrier klagade när det var översvämning 2011 och Badluck fick tigga om att de skulle stanna med diverse löften.

/ SatanG

Hej

Sae Kao har tydligen fått ett sånt här projekt också, förmodligen räknar man med att arbetskraft även kan komma ifrån Kambodja eftersom det ligger nära gränsen, nu väntar vi bara efterföljare i Khon Kaen och Udon Thani också.

Risk för översvämningar är ju ytterligare en faktor att ta hänsyn till när man väljer uteplatser lämpliga för industriverksamhet, likaså blir det ju stora påfrestningar på miljön lokalt om man lägger så mycket industriproduktion i ett område som redan har en stor industri, att sprida ut dessa lite över landet har nog vissa fördelar.

Jag tror inte att det finns någon direkt koppling mellan tidigare översvämningar och dessa zoner med skattelättnader och andra förmåner, men med tanke på hur hårt vissa företag drabbades så kan viss kompensation säkert ha varit aktuell.

Mvh isan lover
 
 

Liknande trådar

A
Svar
18
Visningar
2 K
trollet
T
 
Tillbaka
Topp