Jag älskar verkligen när det diskuteras och man gör precis allt för att inte ta in information, ruka på sin uppfattning eller ens försöka förstå sin motpart i diskussionen.
IL är mästare på detta... men finns i Thaiforumvärlden ytterligare några mycket kompetenta på detta område. Avdankade militärer, hamnarbetare och statsanställda uppvisar samma tendendenser.
Bara för att man på "mitt" jobb inte delat ut telefoner så är det landsnormen. Att man jobbat på ett företag där personalen inte har något som helst behov av en telefon kvittar.
På andra sidan står de som jobbat inom brancher där man har kunder, klienter och kontakter utanför sin plåtverkstad i skogen och således behöver föra en dialog med dessa. För dessa är det lika självklart att alla har telefon.
Skatteverket tog för 10+ år sedan bort förmånsbeskattningen på jobbtelefonen, telecombolagen införde fast avgift med fria samtal.
Min verklighet som rör sig mellan flera olika grupper, chefer, tjänstemän, arbetare och socialfall kan se att de allra flesta får en telefon från sin "arbetsgivare" oavsett om behovet verkligen finns. På många ställen ses det som en rättighet. En del erbjuder dessa som en "förmån" mot ett litet löneavdrag. Alla som behöver telefon i jobbet har en jobbtelefon. Socialfallen har nyaste och finaste telefonerna för där är det absolut en rättighet, när den gamla luren är 1år, så kastas den i golvet, snyftar till soctanten som glatt delar ut en ny.
Så nog fan har de flesta "jobbtelefoner" även de som inget jobb har...