kolla här alla klimatskeptiker

 
Min uppfattning från transportbranschen är att det är fackets representanter som är mest negativa och då blir det låsningar.

Majoriteten av alla arbetsplatser har ingen fackklubb med mandat att förhandla, i bästa fall ett lokalt ombud.
Så det blir en ombudsman när det ska förhandlas.
Men nu finns det inte så många frågor att förhandla om då de flesta avtal gällande löner och "principer"
är centrala huvudavtalet.
Många LO förbund har som princip att nyanställning går före dispens från ATL gällande övertid.

Det har också lett till att företag tar in personal vid arbetstoppar utifrån och hyr in via bemanningsföretag.
Hej

På dom stora svenska företagen behandlas dispenser lokalt så det är inte komplicerat, visar det sig att den snställde är positivt inställd till dispens och företaget kan påvisa att det rör sig om en tillfällig uppgång eller eftersläp så beviljas dessa dispenser nästan undantagslöst.

Mvh isan lover
 
Hej

På dom stora svenska företagen behandlas dispenser lokalt så det är inte komplicerat, visar det sig att den snställde är positivt inställd till dispens och företaget kan påvisa att det rör sig om en tillfällig uppgång eller eftersläp så beviljas dessa dispenser nästan undantagslöst.

Mvh isan lover
Det stämmer att stora svenska företag går i en annan division.
Där finns det heltidsanställda företrädare för både kollektivanställda och tjänstemän med egna fackexpeditioner
Dessa har då en bättre insyn varför övertid skenar iväg för vissa medarbetare.
Det betyder inte att dispenser beviljas undantagslöst.

Dessa företrädare ska hela tiden granska verksamheten och aktivt förebygga stora övertidsuttag.

När jag jobbade fick facken ut listor varje månad för granskning.
 
Det stämmer att stora svenska företag går i en annan division.
Där finns det heltidsanställda företrädare för både kollektivanställda och tjänstemän med egna fackexpeditioner
Dessa har då en bättre insyn varför övertid skenar iväg för vissa medarbetare.
Det betyder inte att dispenser beviljas undantagslöst.

Dessa företrädare ska hela tiden granska verksamheten och aktivt förebygga stora övertidsuttag.

När jag jobbade fick facken ut listor varje månad för granskning.
Hej

Det fick vi också, jag var själv en av dom som kollade upp innan en dispens gavs.

Mvh isan lover
 
Min uppfattning från transportbranschen är att det är fackets representanter som är mest negativa och då blir det låsningar.

Majoriteten av alla arbetsplatser har ingen fackklubb med mandat att förhandla, i bästa fall ett lokalt ombud.
Så det blir en ombudsman när det ska förhandlas.
Men nu finns det inte så många frågor att förhandla om då de flesta avtal gällande löner och "principer"
är centrala huvudavtalet.
Många LO förbund har som princip att nyanställning går före dispens från ATL gällande övertid.

Det har också lett till att företag tar in personal vid arbetstoppar utifrån och hyr in via bemanningsföretag.
Ja är chefen negativ till att förhandla lokalt och göra lokala överenskommelser och är aggressiv mot de anställda som försöker arbeta fackligt så är det inte så konstigt om det inte finns en som vill ha fackliga uppdrag utan det får vara en som kommer från förbundet för att göra sånt.
själv jobbar jag med transporter och min a chefer har aldrig haft problem med dispenser. Även när det gick många arbetslösa i samma yrke i Blekinge.
Sedan så är det centrala bara en grund för lokala förhandlingar och även det är inte hugget i sten. Finns många företag som betalar betydligt mera än det centrala avtalet och jag tvivlar på att de gör det utan att några förhandlingar förekommit. Kanske att facket gått med på något avsteg i annat avseende.
 
Min uppfattning från transportbranschen är att det är fackets representanter som är mest negativa och då blir det låsningar.

Majoriteten av alla arbetsplatser har ingen fackklubb med mandat att förhandla, i bästa fall ett lokalt ombud.
Så det blir en ombudsman när det ska förhandlas.
Men nu finns det inte så många frågor att förhandla om då de flesta avtal gällande löner och "principer"
är centrala huvudavtalet.
Många LO förbund har som princip att nyanställning går före dispens från ATL gällande övertid.

Det har också lett till att företag tar in personal vid arbetstoppar utifrån och hyr in via bemanningsföretag.
Transport är en bransch som är välkänt för att ha många företagare som är negativt inställda till att ha med facket att göra. Är man avogt inställd till att samtala så är det inte så konstigt att det blir låsning.
 
Hej

På dom stora svenska företagen behandlas dispenser lokalt så det är inte komplicerat, visar det sig att den snställde är positivt inställd till dispens och företaget kan påvisa att det rör sig om en tillfällig uppgång eller eftersläp så beviljas dessa dispenser nästan undantagslöst.

Mvh isan lover
Även konstant problem med att få folk att flytta till orten.
Men det kräver också att företagaren är villig till att lämna ut uppgifter. Om företagaren inte lämnar in ett vettigt underlag så blir det svårt. Utan annonser om att de söker folk så är det inte visat att det har försökts med att undvika problemet.
 
Mest trovärdiga beviset, nu börjar jag tro på klimatförändringar :)

2021.08.23.webp
 
Igår var rubriken i en av våra dagstidningar "FN: havsnivåhöjningen kommer att vara speciellt hög i Santa Cruz". (Santa Cruz är vår huvudstad på Teneriffa.) "Inom bara 30 år kommer havet där att stiga 260 mm." Vad är det som kommer att hända i morgon? Man har ju mätt havsnivån i Santa Cruz i nästan 100 år och den har ökat lugnt och stilla med 2 mm/år. Jag misstänker starkt att IPCC sysslar med konspirationsteori.

Santa Cruz.webp
 
Här på Teneriffa har med blivit molnigare och kallare sedan 2016. Dock, 5 - 6 år är för kort tid för att bedöma klimatet och därför letar jag upp statistik från AEMET för de senaste 30 åren. Det visar sig att medeltemperaturen är OFÖRÄNDRAD. Granskar jag enskilda månader är trenden under 30 år: plus 0,02 grader för januari och minus 0,2 grader för augusti. NOAA ser en nedåtgående trend GLOBALT 2016 - 2020:

Global.webp
 
 
 
Tillbaka
Topp