När köper Du elbil?

 
Elbilar är väl lite grönare när man mäter vid avgassystemet. Totalt sett så tror jag inte att elbilen är så mycket grönare än bilar med förbränningsmotor.
Lokalt kan det vara vettigt att köra elbil. Bangkok hade nog mått bra av det och även andra större städer.
Man flyttar på miljöproblemen. Från storstäderna i rika världen till några uländer.
 
Hur man än sig vänder... En ny typ av bilbatteri lär kunna laddas på tre minuter.
Då ökar laddningsströmmen från 30 A till 2.500 A.
En Brf i Norrköping har 5.200 m2 solpaneler på taken. Där skulle man kunna suga ut 1 MW under tre minuter
(om ingen annan samtidigt laddar samtidigt 1 MW och om solen lyser).
Bilen på bilden laddas från ca 6 m2 solpaneler - räcker inte långt.

panel.png
 
Hur man än sig vänder... En ny typ av bilbatteri lär kunna laddas på tre minuter.
Då ökar laddningsströmmen från 30 A till 2.500 A.
En Brf i Norrköping har 5.200 m2 solpaneler på taken. Där skulle man kunna suga ut 1 MW under tre minuter
(om ingen annan samtidigt laddar samtidigt 1 MW och om solen lyser).
Bilen på bilden laddas från ca 6 m2 solpaneler - räcker inte långt.

panel.png
Lär gå åt en jäkla kabeln area för att överföra det där. 400mm2 ?
 
Bifogar några youtube angående problem som kan uppstå med ”körbatteriet” på hybridbilar som står stilla länge t.ex. som kan ske om man bor växelvis i Sverige och Thailand under långa perioder och ingen kör med bilen regelbundet då. Även Toyota teknikern ”The car care nut” rekommenderar inte att man väljer en hybridbil om man vet att den kommer stå stilla under långa perioder. Att enbart starta bilen ibland för att t.ex. hålla körbatteriet på ungefär mitt på skalan på laddningsindikatorn är bättre än inget men i mitt fall väljer jag hellre en enklare vanlig bensindriven bil. Med de råd som nämns om vad man skall tänka på om man vet att en bil inte ska användas på en längre period så har dessa funkat väldigt bra för mig personligen. I Thailand skulle jag också välja att försöka köra sista tankningen med bensin utan någon Etanol och med full tank. Den vanliga 91 och 95 bensinen i Thailand har 10% Etanol och E20 20% Etanol som namnet säger men det lär fortfarande finnas helt Etanolfri fast betydligt dyrare 95 oktan bensin på vissa bensinstationer i Thailand och fann nyss en prislista på Shell Thailand.



 
Bifogar några youtube angående problem som kan uppstå med ”körbatteriet” på hybridbilar som står stilla länge t.ex. som kan ske om man bor växelvis i Sverige och Thailand under långa perioder och ingen kör med bilen regelbundet då. Även Toyota teknikern ”The car care nut” rekommenderar inte att man väljer en hybridbil om man vet att den kommer stå stilla under långa perioder. Att enbart starta bilen ibland för att t.ex. hålla körbatteriet på ungefär mitt på skalan på laddningsindikatorn är bättre än inget men i mitt fall väljer jag hellre en enklare vanlig bensindriven bil. Med de råd som nämns om vad man skall tänka på om man vet att en bil inte ska användas på en längre period så har dessa funkat väldigt bra för mig personligen. I Thailand skulle jag också välja att försöka köra sista tankningen med bensin utan någon Etanol och med full tank. Den vanliga 91 och 95 bensinen i Thailand har 10% Etanol och E20 20% Etanol som namnet säger men det lär fortfarande finnas helt Etanolfri fast betydligt dyrare 95 oktan bensin på vissa bensinstationer i Thailand och fann nyss en prislista på Shell Thailand.



Caltex har bensin utan alkohol. Den heter techron gold.
 
Caltex har bensin utan alkohol. Den heter techron gold.
För de flesta bilar som är godkända för att köra på E20 i Thailand verkar det som att det att det blir billigast (eller minst dyrast) att köra med E20 även om det kan bli en marginellt högre förbrukning för en del bensindrivna bilar. Kollade just Shell Thailand bränslepriser och tankar man FuelSave Gasohol 92 eller 95 som har 10% Etanolinblandning så blir det inte speciellt mycket dyrare att köra på. Shell V-Power Gasohol utan Etanolinblandning är dock väsentligt dyrare men det kan ju finnas anledningar till att man väljer att tanka den ändå t.ex. som sista tankningen om man vet att bilen inte skall köras under en lång period. All bensin är dock en färskvara men har aldrig haft problem med att om bilen står fulltankad i upp till ca. 6 månader med att starta men brukar sedan köra till nästan tom tank innan jag tankar full tank med färsk bensin.

Ibland kan dyr bensin som Alkylat Bensin som jag kör min Klippo handgräsklippare och trimmer mm som inte förbrukar mycket per säsong vara värt att köra på då den är betydligt mera lagringstålig. Brukar inte behöva att tömma ut och byta bensinen på vårkanten med Alkylat bensin utan bara dra igång t.ex. Klippon och köra mera MILJÖHÅLLBART ;-)

1687459820403.png
 
Kan man köpa elbil i Norge och föra in till Sverige? En Volvo EX30 läste jag i veckan är 110.000kr billigare i Norge än Sverige.
 
Byter in min hybrid, gått 125.000km batteriet är den stora anledningen till att jag byter bil redan nu efter 7 år.
Nu blir det en dieselbil utan eldrift.
Hade jag inte haft hybrid hade jag inte ens funderat på att byta nu.
 
Byter in min hybrid, gått 125.000km batteriet är den stora anledningen till att jag byter bil redan nu efter 7 år.
Nu blir det en dieselbil utan eldrift.
Hade jag inte haft hybrid hade jag inte ens funderat på att byta nu.
Du hade ju garanti sade du ju. Litar du inte på den? ;)
Nä jag hade gjort likadant. Tror dessa fordon snabbt kommer tappa i värde när hybriddelen strular. Då vill man inte stå där med Svarte Petter.
 
Byter in min hybrid, gått 125.000km batteriet är den stora anledningen till att jag byter bil redan nu efter 7 år.
Nu blir det en dieselbil utan eldrift.
Hade jag inte haft hybrid hade jag inte ens funderat på att byta nu.
Såg tidigare i tråden att du ville byta för att garantin var slut. Det gör du rätt i :thumbsup:
 
Du hade ju garanti sade du ju. Litar du inte på den? ;)
Nä jag hade gjort likadant. Tror dessa fordon snabbt kommer tappa i värde när hybriddelen strular. Då vill man inte stå där med Svarte Petter.
Jag skrev ju 10 år eller 100.000km.
Jag skrev 10 år först sen replikerade jag till dig den gången har jag för mig att ser nu att också bara gäller 100.000km och det har jag passerat.
Och det läste du då du gav en like har jag för mig?
 
Jag skrev ju 10 år eller 100.000km.
Jag skrev 10 år först sen replikerade jag till dig den gången har jag för mig att ser nu att också bara gäller 100.000km och det har jag passerat.
Och det läste du då du gav en like har jag för mig?
Har du kollat hur Forden är att äga/köra rent ekonomiskt kontra Toyota, Isuzu, Mitsubishi? Dom andra märkena har för små skärmar :)
 
Har du kollat hur Forden är att äga/köra rent ekonomiskt kontra Toyota, Isuzu, Mitsubishi? Dom andra märkena har för små skärmar :)
Japp det föll på skärmen, det jag sa till frugan med när hon börja om Izusu, kolla skärmen....
0,74L / km, jag tror dom är rätt likvärdiga, dom recenssioner jag läst om pickuperna så är det inte mycket skillnad.
 
 
 
Tillbaka
Topp