När köper Du elbil?

 
Finns några fler, rent statistiskt
Statistiken tar hänsyn till detta och räknar inte absoluta tal utan procent av antalet el/hybridbilar som finns

Tror det var 0.004 av alla el/hybridbilar som börjar brinna medans det var 0,08 av alla bensin/dieselbilar som började brinna

Så 19 gånger vanligare att bensinbilar/dieselbilar börjar brinna än att elbilar börjar brinna

 
Statistiken tar hänsyn till detta och räknar inte absoluta tal utan procent av antalet el/hybridbilar som finns

Tror det var 0.004 av alla el/hybridbilar som börjar brinna medans det var 0,08 av alla bensin/dieselbilar som började brinna

Så 19 gånger vanligare att bensinbilar/dieselbilar börjar brinna än att elbilar börjar brinna


Dessutom har ju 100% av de vackra bilbränderna i våra lyckade förorter varit bensin eller diesel.
 
Dattra til Kjerringen vil kjöpa seg en EL-bil til nyaret , til ca,2 miljoner baht , Ho ville ta den på avbetaking ,og jeg protestrera kun kontant på Bilen , Og ho sier ,ingen betaler kontant i Thailand, Og jeg sier , betaler ho halvparten kontant , 1 miljon Baht , Så får ho 1 Miljon av meg . Gamle bilen en Mazda 2 som blir 10 år til nyttår og er fin som ny , Jeg veit ikke inbytte-pris , men nermere 500 tusen Baht tror jeg , Ho har spart 10.000 baht hver måne i over 4 år , Så til nyåret er finansen i orden til ny bil .
 
Statistiken tar hänsyn till detta och räknar inte absoluta tal utan procent av antalet el/hybridbilar som finns

Tror det var 0.004 av alla el/hybridbilar som börjar brinna medans det var 0,08 av alla bensin/dieselbilar som började brinna

Så 19 gånger vanligare att bensinbilar/dieselbilar börjar brinna än att elbilar börjar brinna

Framtiden får utvisa vilka bilar som är farligast. En faktor som kan spela in är att det åker runt 20 år gamla fossilbilar, som är dåligt underhållna och skitiga. Inte otroligt att dessa utgör en brandfara. Träffade nyligen en av mina söners kompisar. Han har två Tesla och var nöjd med dem. När vi åkte hem tog han en extra sväng förbi ett snabblandningsställe medan vår diesel tog oss hem direkt. Än så länge föredrar jag diesel i Thailand och bensin i Sverige. Frugan hade tidigare en gasbil i Thailand. Den ställde till problem. Möjligen berodde detta på den som höll i ratten.
 
Framtiden får utvisa vilka bilar som är farligast. En faktor som kan spela in är att det åker runt 20 år gamla fossilbilar, som är dåligt underhållna och skitiga. Inte otroligt att dessa utgör en brandfara. Träffade nyligen en av mina söners kompisar. Han har två Tesla och var nöjd med dem. När vi åkte hem tog han en extra sväng förbi ett snabblandningsställe medan vår diesel tog oss hem direkt. Än så länge föredrar jag diesel i Thailand och bensin i Sverige. Frugan hade tidigare en gasbil i Thailand. Den ställde till problem. Möjligen berodde detta på den som höll i ratten.
Jag som bor halvårsvis i Thailand och halvårsvis i Sverige kan nog aldrig få en elbil att bli ett bra alternativ.

Kör just nu en diesel och en gas/bensin-bil i Sverige och lånar inom familjen bil i Thailand tills vidare. Antingen en diesel-SUV eller en bensin-crossover beroende på vad som passar bäst för tillfället. Finns rätt många bilar i släkten i Rayong så alltid någon som inte används.
 

IMG_6052.png
 
Bara 2,3 promille av de bilar som tillverkas av Toyotas är helt elektriska. Toyota har en bil som går på vätgas, Mirai. Den bilen behöver en eller flera trycktankar, en dyrbar bränslecell och ett batteri. Nu har Toyota tillsammans med GAC utvecklat en konventionell 2-liter motor som går på flytande ammoniak.
Den 161 hp motorn (prototyp) släpper ut 90% mindre CO2 än en bensindriven motor.
Ammoniak (NH3) tillverkas av kväve från luften och vätgas. Ammoniak används inom industrin vid tillverkning av konstgödsel, salpetersyra, målarfärg, fibrer, plast, nylon och sprängämnen.
Ammoniak har bara hälften av energiinnehållet jämfört med bensin men släpper inte ut kolväten och bara litet koldioxid.

GAC.png
 
Bara 2,3 promille av de bilar som tillverkas av Toyotas är helt elektriska. Toyota har en bil som går på vätgas, Mirai. Den bilen behöver en eller flera trycktankar, en dyrbar bränslecell och ett batteri. Nu har Toyota tillsammans med GAC utvecklat en konventionell 2-liter motor som går på flytande ammoniak.
Den 161 hp motorn (prototyp) släpper ut 90% mindre CO2 än en bensindriven motor.
Ammoniak (NH3) tillverkas av kväve från luften och vätgas. Ammoniak används inom industrin vid tillverkning av konstgödsel, salpetersyra, målarfärg, fibrer, plast, nylon och sprängämnen.
Ammoniak har bara hälften av energiinnehållet jämfört med bensin men släpper inte ut kolväten och bara litet koldioxid.

GAC.png
Kur kan man fixa billig ammoniak?

 
Kur kan man fixa billig ammoniak?

" ... Företagen skriver att anläggningen förväntas öppna 2028 och projektet kommer att vara bland de första där Copenhagen Atomics modulära reaktorer med smält salt och torium tas i drift.

Nya elektrolysceller från Topsoe
Förutom ammoniaksyntesen kommer Topsoe att leverera helt nyutvecklad elektrolyscellteknik, kallad SOEC. SOEC gör produktionen av vätgas betydligt effektivare och billigare. Vätgas är ett mellansteg i produktionen av ammoniak. ..."

Tänk, en gång i tiden var Sverige ett "teknikland", fyllt av duktiga ingenjörer. Det trodde man aldrig, att ASEA Atom med all sin kompetens, skulle få konkurrens av danska krämare! :'(

Men visst är det tur att Sverige, som den store tänkerskan Mona Sahlin sa, har en unik konkurrensfördel - jämlikheten! :xmas_smiley:
 
Aftonbladet gör reklam för kort som ger rabatt vid tankning, 0,5% rabatt.
Senaste vi tankade full tank på BP för 40,82€ ingick en biltvätt värd 4€.
Vårt kort "Plan DinoBP" gav oss 4€ i rabatt. Kortet är gratis.
När vi idag handlade mat på Hyperdino och visade upp kortet fick vi ytterligare 2€ i rabatt.
Lägger jag ihop rabatterna, 10 Euro blir rabatten nästan 25%. Det kallar jag rabatt!
33,8 liter 95 oktan för 30,82 € blir 0.91 €/L (10,69 kr/L).
Vi har inga tillsatser i bensinen som både förkortar körsträckan och dessutom är dyrare i inköp!
Varför ägnar sig svenskarna åt självplågeri?
Elbil? Varför då? Själva tankningen tar högst 60 sekunder.

BP.png
 
Det var mycket bra att höra för om fartyget sjunket som det var risk för bara för några dagar sedan i hårt väder så kunde detta blivit en stor miljökatastrof med bl.a. 600 elbilars batterier och naturligtvis även fartygets bränsle (tjockolja mestadels).
 

Däckkostnaden skenar för elbilar​

PUBLICERAD: 29 AUG 2023, KL 11:12UPPDATERAD: 29 AUG 2023, KL 13:10
ÄMNEN I ARTIKELN: ELBIL MILKOSTNAD DÄCKSLITAGE VISA FLER...
Från att ha varit en mindre del av driftskostnaden till att motsvara en rejäl del av kakan – däckkostnaden för elbilar kan bli extremt hög. I värsta fall 900 procent högre. Det här måste du se upp med.
Är du beredd att betala uppemot, eller mer än, 15 kronor per mil i däckkostnad för din elbils sommardäck? Kanske gör du det redan nu, utan att märka det. En sak är säker. Vissa elbilar kan slita däck på ett sätt som står helt i en klass för sig själv vid normal vardagskörning, jämfört med likvärdiga bilar med förbränningsmotorer. Vad värre är, miljöbelastningen med ökat slitage och kostnaden involverad talas det tyst om. Bilbranschen verkar helt fokuserad på räckvidd och väljer att blunda för ökat slitage, något som drabbar dig som slutkund ekonomiskt.
Däckkostnaden historiskt sett har, för normala vardags- och familjebilar, motsvarat en mindre del av bilens totala driftskostnad. Om vi bortser från värdeminskningen har bränslekostnaden alltid varit stor, det går inte att komma ifrån. Sedan har vi försäkring, service, kapitalkostnad, skatt och däck. Skatten har sedan 1 juli 2018 blivit allt högre för fossilbilar och därmed kan den posten spela in allt mer. Såvida bilen inte har varit undantagen från skatten och bara varit belagd med schablonkostnaden om 360 kronor per år – vilket gäller alla elbilar och de flesta laddhybrider.
Just däckkostnaden har historiskt sett kunnat hållas nere, av flera anledningar. För enkelhetens skull tar vi en populär bil som exempel för att förklara. Exempelbil ett blir Volkswagen Passat Sportscombi GT 2,0 TDI 4Motion 190 DSG – en bil som standardmonterades med däck i dimension 215/55 R17. Vi testade just en sådan Passat i Teknikens Värld nummer 2/2020 och här hittar vi direkt en faktor som sticker ut – bilens vikt. Den näst intill fullutrustade testbilen vägde 1 763 kg tjänstevikt (inklusive full tank och 70 kg förare) när vi ställde den på vågen. Långt ifrån lätt, men det ska visa sig vara en extremt stor skillnad jämfört med en likvärdig elbil. För vikten är en av de stora anledningarna till varför däckslitaget ökar så radikalt för elbilar.

Däckkostnad per mil för bensin-/dieselbil​

Exempelbil: Volkswagen Passat Sportscombi GT 2,0 TDI 4Motion 190 DSG
MISSING: summary MISSING: current-rows.
LivslängdKostnad/mil
4 000 mil1,80 kr
Beräknad livslängd för däck till denna bil är 4 000 mil.
Tabell: Teknikens Värld Källa: Teknikens Värld

Volkswagen ID.4 blev för många den moderna Passaten, den är vår eldrivna exempelbil. Om du hade en Passat som tjänstebil var det inte alls otroligt att du fick ut en ID.4 när det var dags att byta. Kanske till och med en fyrhjulsdriven GTX? Vi låter GTX-versionen stå som jämförelse mot vår fyrhjulsdrivna Passat. En riktigt stor skillnad märks direkt på vikten, vår testade ID.4 GTX (Teknikens Värld nummer 26/2022) väger 2 300 kg tjänstevikt. Skillnaden gentemot Passat är 537 kg, ID.4 GTX är alltså drygt 30 procent tyngre. Kraftutvecklingen i elbilarna är en annan högst påverkande punkt, den kanske mest påverkande. Det initiala vridmomentet hos elbilen ger ökat däckslitage, oavsett om du har en lugn körstil eller inte.
Det här är inte något vi tycker. Påståendena backas upp av rader av läsare som hört av sig i ärendet. Även om däcktillverkarna inte säger det öppet vet vi också via våra kontakter att kundtjänstklagomål i det här ärendet är vanliga.
Utöver detta har vi tagit del av interna testresultat från däckbranschen, som visar på samma sak. Slitaget vid högst normal körning i lagstadgade hastigheter med snitthastighet runt 70-80 km/h blir abnormt högt. Minskat mönsterdjup och gummiblandningarna som används i däcken speciellt anpassade till elbilar pekas internt ut som de mest bidragande faktorerna till det ökande slitaget. Men det är inte lätt att få folk att prata. Ämnet målas upp som extremt känsligt, när biltillverkarna jagar längre räckvidd för elbilarna.
De interna tester vi har tagit del av från däckbranschen, som vi inte kan berätta var de kommer ifrån, stödjer resonemanget om sämre livslängd fullt ut. De värsta resultaten talar om däck som slitits ut på under 1 000 mil. Vid normal körning, på en vanlig eldriven vardagsbil med standarddimensioner monterade.
Nästa negativa punkt rör dimensionerna, elbilarna har oftast betydligt större hjul än jämförbara fossilbilar. Allt för att minska rullmotståndet. Större hjul innebär högre kostnad per både däck och fälg i inköp, men det tar inte slut där. Många elbilar utrustas med olika dimension fram och bak. Anledningen är oftast att biltillverkaren vill begränsa luftmotståndet. Resultatet för dig som brukar bilen blir att du inte kan skifta däck mellan axlarna för att på så sätt optimera slitaget.
Vår eldrivna exempelbil drabbas av just detta, den hade 235/50 R20-däck fram och 255/45 R20 bak. Bridgestone Turanza Eco med AO-märkning vilket indikerar Audi/VW. På dackonline.se hittar vi däcken, de smalare framdäcken kostar 4 500 kronor – per styck. De lite bredare bakdäcken 4 000 kronor styck, totalt 17 000 kronor för en omgång. Klarar du 1 000 mil kostar det dig 17 kronor per mil i ren däckkostnad. Klarar du 1 500 mil blir det 11,33 kronor per mil och skulle du klara 2 000 mil blir det 8,50 kronor per mil – sett till enbart däckens kostnad. För den dieseldrivna Passaten kostar däcken runt 1 800 kronor styck, 7 200 för en omgång till bilen. Vi räknar 4 000 mil i livslängd vilket ger en milkostnad på 1,80 kronor. Om ID.4 skulle gå lika långt på en däckuppsättning som Passat, då hade däckkostnaden ändå varit mer än dubbelt så hög – räkna med 4,25 kronor per mil. Med stor sannolikhet kommer du att behöva byta långt tidigare, allt tyder på det. Och då blir däckkostnaden i värsta fall drygt 900 procent högre. Vem bär skulden? I våra ögon biltillverkarna, de sätter specifikationen för däck som standardmonteras på deras bilar.

Däckkostnad per mil för elbil​

Exempelbil: Volkswagen ID.4 GTX
MISSING: summary MISSING: current-rows.
LivslängdKostnad/milHögre kostnad*
1 000 mil17,00 kr844%
1 500 mil11,33 kr529%
2 000 mil8,50 kr372%
4 000 mil4,25 kr136%
Beräknad livslängd för däck till denna bil är mellan 1 000 och 2 000 mil. Livslängden på 4 000 mil är endast för jämförelsen skull (jmf med bensin-/dieselbil).
* Procentuellt högre kostnad för däckslitage i jämförelse med bensin-/dieselbil.
Tabell: Teknikens Värld Källa: Teknikens Värld






datawrapper.gif
 
Intressant då jag har en VW Passat Alltrack som nu snart har gått 5000 mil och uppskattar att orginal sommardäcken Continental Premium Contact 5 i dimension 225/55-R17 nu har gått ca 4000 mil. Mätte just att mönsterdjupet till ca 4.5 mm på alla däcken och har skiftat däcken årligen mellan fram och bak när jag bytt från vinterhjulen till sommarhjulen. Har inte möjlighet att läsa av däcktrycken i bilen men kollat regelbundet att däcktrycket ligger enligt specifikationerna. Kör rätt lugnt skall sägas och ser inte mycket slitage på bromsbeläggen när jag bytt mellan säsongerna. Gillar att åka med lite gummi och inte för breda däck och 225/55R17 är sköna att åka på och min enda anmärkning på sommardäcken är att de inte är de tystaste. Tyst och ännu mjukare blir det när de dubbfria vinterhjulen i samma dimension sitter på. Jag ogillar att köra på breda lågprofil då det blir stötigt och bilarna då går oroligt på de ofta slitna vägarna.
 
Sommardäcken på vår Volvo XC40 T3 har rullat ca 4000 mil nu. Så det lutar åt nya till våren. Att elbilar äter däck på ett sådant sätt gör mig ännu mera bestämd att aldrig skaffa elbil om jag inte blir absolut tvungen. Jättefin miljövinst att byta däck efter 1000 mil. :eek:
 
 
 
Tillbaka
Topp