Nam Falang
Forumveteran
Ja där brinner dom extra bra av någon konstig anledningJa, de är speciellt eldfängda ute i förorterna.

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja där brinner dom extra bra av någon konstig anledningJa, de är speciellt eldfängda ute i förorterna.
Ja där brinner dom extra bra av någon konstig anledning![]()
Statistiken tar hänsyn till detta och räknar inte absoluta tal utan procent av antalet el/hybridbilar som finnsFinns några fler, rent statistiskt
Statistiken tar hänsyn till detta och räknar inte absoluta tal utan procent av antalet el/hybridbilar som finns
Tror det var 0.004 av alla el/hybridbilar som börjar brinna medans det var 0,08 av alla bensin/dieselbilar som började brinna
Så 19 gånger vanligare att bensinbilar/dieselbilar börjar brinna än att elbilar börjar brinna
![]()
MSB: Elbilar brinner mer sällan än fossilbilar
Bränderna i elbilar har de tre senaste åren legat kring 20 per år, fast antalet elbilar nästan dubblerats.www.warpnews.se
Framtiden får utvisa vilka bilar som är farligast. En faktor som kan spela in är att det åker runt 20 år gamla fossilbilar, som är dåligt underhållna och skitiga. Inte otroligt att dessa utgör en brandfara. Träffade nyligen en av mina söners kompisar. Han har två Tesla och var nöjd med dem. När vi åkte hem tog han en extra sväng förbi ett snabblandningsställe medan vår diesel tog oss hem direkt. Än så länge föredrar jag diesel i Thailand och bensin i Sverige. Frugan hade tidigare en gasbil i Thailand. Den ställde till problem. Möjligen berodde detta på den som höll i ratten.Statistiken tar hänsyn till detta och räknar inte absoluta tal utan procent av antalet el/hybridbilar som finns
Tror det var 0.004 av alla el/hybridbilar som börjar brinna medans det var 0,08 av alla bensin/dieselbilar som började brinna
Så 19 gånger vanligare att bensinbilar/dieselbilar börjar brinna än att elbilar börjar brinna
![]()
MSB: Elbilar brinner mer sällan än fossilbilar
Bränderna i elbilar har de tre senaste åren legat kring 20 per år, fast antalet elbilar nästan dubblerats.www.warpnews.se
Jag som bor halvårsvis i Thailand och halvårsvis i Sverige kan nog aldrig få en elbil att bli ett bra alternativ.Framtiden får utvisa vilka bilar som är farligast. En faktor som kan spela in är att det åker runt 20 år gamla fossilbilar, som är dåligt underhållna och skitiga. Inte otroligt att dessa utgör en brandfara. Träffade nyligen en av mina söners kompisar. Han har två Tesla och var nöjd med dem. När vi åkte hem tog han en extra sväng förbi ett snabblandningsställe medan vår diesel tog oss hem direkt. Än så länge föredrar jag diesel i Thailand och bensin i Sverige. Frugan hade tidigare en gasbil i Thailand. Den ställde till problem. Möjligen berodde detta på den som höll i ratten.
Det är bilar som körs av Thailändare, helt klart farligast. Drivmelet till fordonet har ingen som helst betydelse, det handlar om idioten som försöker kontrolera fordonet.Framtiden får utvisa vilka bilar som är farligast.
Kur kan man fixa billig ammoniak?Bara 2,3 promille av de bilar som tillverkas av Toyotas är helt elektriska. Toyota har en bil som går på vätgas, Mirai. Den bilen behöver en eller flera trycktankar, en dyrbar bränslecell och ett batteri. Nu har Toyota tillsammans med GAC utvecklat en konventionell 2-liter motor som går på flytande ammoniak.
Den 161 hp motorn (prototyp) släpper ut 90% mindre CO2 än en bensindriven motor.
Ammoniak (NH3) tillverkas av kväve från luften och vätgas. Ammoniak används inom industrin vid tillverkning av konstgödsel, salpetersyra, målarfärg, fibrer, plast, nylon och sprängämnen.
Ammoniak har bara hälften av energiinnehållet jämfört med bensin men släpper inte ut kolväten och bara litet koldioxid.
![]()
" ... Företagen skriver att anläggningen förväntas öppna 2028 och projektet kommer att vara bland de första där Copenhagen Atomics modulära reaktorer med smält salt och torium tas i drift.Kur kan man fixa billig ammoniak?
![]()
Dansk kärnkraft ska producera 1 miljon ton koldioxidfritt gödningsmedel per år i Indonesien
Fyra danska företag, Topsoe, Alfa Laval, Copenhagen Atomics och Aalborg CSP, har ingått ett samförståndsavtal med ammoniakproducenten Pupuk Kaltim, tillsammans med Pertamina New & Renewable Energy, som båda ägs av den indonesiska staten, om att bygga en anläggning i Bontang som kan producera en...ravarumarknaden.se
Det var mycket bra att höra för om fartyget sjunket som det var risk för bara för några dagar sedan i hårt väder så kunde detta blivit en stor miljökatastrof med bl.a. 600 elbilars batterier och naturligtvis även fartygets bränsle (tjockolja mestadels).![]()
Fraktfartyget tillbaka i hamn efter ett långt släckningsarbete
Det fraktfartyg som fattade eld utanför Nederländerna i slutet av juli är nu släckt. Fartyget är tillbaka i hamn efter ett långt och omfattande släckningsarbete. Det är fortfarande oklart vad som orsakade branden.www.svt.se
Livslängd | Kostnad/mil |
---|---|
4 000 mil | 1,80 kr |
Livslängd | Kostnad/mil | Högre kostnad* |
---|---|---|
1 000 mil | 17,00 kr | 844% |
1 500 mil | 11,33 kr | 529% |
2 000 mil | 8,50 kr | 372% |
4 000 mil | 4,25 kr | 136% |