Tur att jag inte bor i närheten av Stockholm!
Låst artikel på Aftonbladet Plus så jag klipper in den istället.
Nu räknar jag med att höra lite sympatier för de stackars 08-ttorna?
-----------------------------------
Miljözon 3 gör att luften blir sämre där folk bor
Glenn Lindberg om fossilförbudet i Stockholm City
Det är dåligt för hälsan att andas in avgaser.
Så ja, beläggen för att förbjuda fossiltrafik i city är glasklara.
Med den vetskapen – varför införs de nya reglerna på en plats där ingen bor?
Den nya miljözonen ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Även Klaratunnelns in-och utfart vid Mäster Samuelsgatan innefattas av de nya reglerna.
Stockholm blir första stad i Sverige
att införa stränga miljözon 3, vilket innebär att all fossildriven trafik förbjuds i stadskärnan.
Området ligger innanför Birger Jarlsgatan, Kungsgatan, Hamngatan och Sveavägen, en rätt stor yta på 20 kvarter, och beslutet träder i kraft 31 december 2024.
Hälsobeläggen är så klart fullt rimliga. Miljöpartiet hänvisar till en studie från Karolinska institutet där spädbarn boende på adresser med förhöjda halter av luftföroreningar har försämrad lungfunktion.
En anledning god nog till att premiera elbilen i stadskärnan.
Jag kommer att ta en omväg
Problemet är väl bara att det inte bor någon i det beslutade förbudsområdet, här finns endast butiker, kontor och restauranger.
Ingen människa kommer tänka ”hmm, detta drabbar ju mig, jag måste gå och köpa mig en elbil”. Jag själv kör en 20 år gammal bensinbil, vilket kommer resultera i att jag tar en omväg.
En omväg där människor bor.
Jag, och många andra, kommer köra över Östermalm eller genom Vasastan och luften kommer bli sämre där folk faktiskt lever sina liv. Där barn leker.
Att även Klaratunnelns in- och utfarter ligger inom området gör att all fossiltrafik kommer leta sig upp på Sergels torg.
Förbjud fossiltrafik på Östermalm i stället
Riktig förändring hade skett om man, ptja låt säga, förbjöd fossiltrafik på Östermalm. Där öppnade nyligen Sveriges längsta laddgata, och där om någonstans bör de boende ha råd med en elbil. Kanske att de kan få bra pris på sin Range Rover i inbyte.
Men det är också pudelns kärna. Där bor människor, där finns det risk att någon (läs: många) kommer klaga.
Att det till slut
inte blev ett förbud i Gamla stan är bra.
På pappet låter förbudet nämligen som en god idé. Sköra byggnader och turister som skyddas mot farliga avgaser och samtidigt helt uddlöst. Som att förbjuda bilkörning på Östersjön. För vem kör bil genom Gamla stans trånga gränder? Ingen.
Men då Slussen fortfarande är en byggarbetsplats och vägen förbi slottet är en viktig led ut till Nacka eller över till Södermalm hade det varit som att klippa en pulsåder.
Istället gör man sig av med över 100 parkeringsplatser i stadsdelen. Men vilken besökande parkerar i Gamla stan? Inga turister i alla fall, de kommer till fots. Endast de boende lär bli lidande – de gör bäst i att sälja bilen – eller parkera på Östermalm.