kolla här alla klimatskeptiker

 
Sov/Allrummet verkar vara rätt tätt av döma hur CO2 halten ökar när fönster och dörrar är stängda och skillnaden mellan när en eller två personer är i rummet och hur fort CO2 halten ökar då. Jo jag ska ta en funderare på om det går att göra något åt ventilationen? Men får se till att börja vad lite öppet fönster resulterar i för något?

Jag och frugan räknar med att bo i Thailand något mindre än 6 månader om året mellan november - april sådär och med att då bo växelvis i Udon Thani och Si Racha.

Då luften inte cirkulerar, eller över/undertryck existerar, så tror jag att CO2 halten som stannar i rummet inte är ett tecken på att det är direkt tätt.
Öppet fönster får säkert ner CO2, men samtidigt så kanske man inte vill ”kyla” för kråkorna…fast det gör man ändå om man har ventilation.
Däremot så kanske en Paxfläkt som triggas av CO2 halt skulle kunna fungera.
Det blir ett litet undertryck kanske, men tror inte det är något att bry sig om.
 
Detta har jag per automatik i mina fönster. Nästan alla fönster går inte att stänga helt (det blir en glipa upptill på 0.5 - 1 cm) haha. Men sitter mest på verandan under dagtid, minst varmt där 38-39 grader. Luften är under all kritik, men man dör antagligen av diverse åkommor som man kan drabbas av pga. ålder, cancer, lever, njurar, prostan, ändtarmen mm. Så jag oroar mig inte av luftföroreningar eller "klimatet".
Jo det var ju ett väldigt positiv vinkel att se det ifrån 555. Här är det lika varmt och håller mig också under ett tak i skuggan men låter då en 30” industrifläkt hålla lite fart på luften.

Här lite i utkanten av Udon Thani stad så var det först idag som jag jag noterat så högt som 145 för PM 2.5 och jag noterar att den lilla luftrenaren jag har igång behöver jobba på max hela tiden där den är rätt högljudd för att hålla PM2.5 hyfsat lågt. Vid tidigare tillfällen har det kommit upp till som maximalt 90 för PM2.5 och då har det räckt att köra på halvfart där luftrenaren inte är så högljudd. Nej det är bara att konstatera att det blir till att investera i en luftrenare med betydligt högre kapacitet till Udon. Men de två mindre får hamna i Si Racha och en ligger fortfarande ny och oanvänd i sin box. Lite synd att dra igång även denna nu eftersom vi lämnar Thailand 22 april för att bo i Sverige till någon gång i oktober enligt nuvarande planering.
 
Då luften inte cirkulerar, eller över/undertryck existerar, så tror jag att CO2 halten som stannar i rummet inte är ett tecken på att det är direkt tätt.
Öppet fönster får säkert ner CO2, men samtidigt så kanske man inte vill ”kyla” för kråkorna…fast det gör man ändå om man har ventilation.
Däremot så kanske en Paxfläkt som triggas av CO2 halt skulle kunna fungera.
Det blir ett litet undertryck kanske, men tror inte det är något att bry sig om.
Pax Utsugsfläkt som triggas av när CO2 halten.…Tack! Detta var ett mycket bra uppslag som jag skall titta närmare på helt klart och som kan få följa med i resväskan från Sverige nästa gång när vi reser till Thailand. Antar att det kanske blir en kombination av en CO2 sensor och utsugsfläkt men det är ju inget märkvärdigt att koppla samman.
 
PM2,5 och CO2 är två olika saker, PM2,5 har med små partiklar att göra. Sådana kan på sikt leda till döden vilket inte CO2 gör. Däremot påverkas välbefinnandet när CO2 blir hög: trötthet, huvudvärk, högt blodtryck.

I vår Folkskola fanns det fönster som kunde öppnas. Någon annan ventilation fanns det inte. Barnen skickades ut på rast medan klassrummen vädrades ut. Vi kom tillbaka till ett oftast ett kyligare men ”frisk klassrum”. Fungerade bra!
På Teneriffa har vi alltid dörren i sovrummet ut mot trädgården öppen. Vissa årstiden drar vi för myggnätet då myggorna tyvärr attraheras av koldioxiden vi andas ut.
 
Sov/Allrummet verkar vara rätt tätt av döma hur CO2 halten ökar när fönster och dörrar är stängda och skillnaden mellan när en eller två personer är i rummet och hur fort CO2 halten ökar då. Jo jag ska ta en funderare på om det går att göra något åt ventilationen? Men får se till att börja vad lite öppet fönster resulterar i för något?
Låter nästan som om du skulle bo på en U-båt när du oroar dig så för CO2-halten? Det skall nog mycket till för att du skall ta någon skada av den koncentrationen som kan bli inomhus, även om du stänger sovrumsdörren. ;)

Skaffa några gröna växter, de "äter" CO2 samt filtrerar luftens små dammpartiklar. Annars kan du ju strö ut lämpliga karbonater på golvet. :xmas_smiley: Astronauter (och de med integralhjälm) kanske kan vara bekymrade då det kan bildas CO2 bubblor framför ansiktet i sömnen.
 
Låter nästan som om du skulle bo på en U-båt när du oroar dig så för CO2-halten? Det skall nog mycket till för att du skall ta någon skada av den koncentrationen som kan bli inomhus, även om du stänger sovrumsdörren. ;)

Skaffa några gröna växter, de "äter" CO2 samt filtrerar luftens små dammpartiklar. Annars kan du ju strö ut lämpliga karbonater på golvet. :xmas_smiley: Astronauter (och de med integralhjälm) kanske kan vara bekymrade då det kan bildas CO2 bubblor framför ansiktet i sömnen.
Jag har jobbat på många slags båtar under alla mina år till sjöss men U-båtar har jag lyckligtvis hållit mig undan ifrån ;)

Jag är betydligt mindre oroad av CO2 halten än PM2.5 och PM10 som är ett mycket alvarligare och hälsofarligt problem. Men har nu hittat en slags balans med att ha ett fönster väldigt lite på glänt där CO2 halten har lagt sig på ca 775 ppm och PM2.5 på ca 12 ppm med den senare på väg sakteliga nedåt med luftrenaren på max fart men där den tyvärr är rätt så högljudd.

Men som du ser är ju ca 1200 ppm CO2 som det brukar vara på morgonen då vi vaknar upp ganska högt om än inte farligt. Jag har sällan huvudvärk men frugan har det värre med detta och kanske detta delvis kan ha att göra med CO2 halten? Vet inte men bra luft mår alla bättre av.

1712305429103.png

1712305625908.png
 
PM2,5 och CO2 är två olika saker, PM2,5 har med små partiklar att göra. Sådana kan på sikt leda till döden vilket inte CO2 gör. Däremot påverkas välbefinnandet när CO2 blir hög: trötthet, huvudvärk, högt blodtryck.

I vår Folkskola fanns det fönster som kunde öppnas. Någon annan ventilation fanns det inte. Barnen skickades ut på rast medan klassrummen vädrades ut. Vi kom tillbaka till ett oftast ett kyligare men ”frisk klassrum”. Fungerade bra!
På Teneriffa har vi alltid dörren i sovrummet ut mot trädgården öppen. Vissa årstiden drar vi för myggnätet då myggorna tyvärr attraheras av koldioxiden vi andas ut.

Ja, det är kombinationen av partiklar, CO2, sovrumstemperatur och elräkning som är ett problem.
Det är ganska enkelt att vädra ut CO2, men då vädrar man in partiklar och vädrar ut kylan från AC.
 
Om man är så orolig för luftkvaliteten får man nog flytta till djungeln i Isaan och bli granne med IL. :)
Eller till Phuket kanske ;)

Angående riktigt hemsk luft så minns jag väl ett gammalt fartyg jag hamnade på där flera av de jättestora avgas expansions bälgarna hade spruckit mellan huvudmaskins turboaggregat och upp till ingående på avgaspannan. Det var speciellt för jävligt när man startade upp med en kall huvudmaskin och avgassystem då speciellt mycket av avgaserna då gick rätt ut i maskinrummet och det stack i lungorna så hårt att det knappt gick att andas. När allt blivit uppvärmt minskade läckaget betydligt men inte mer än att brandvarnarna (smoke detectors) reagerade hela tiden ändå. Vi fick gå på med svets och lappa och laga vilket var inte lätt som en temporär åtgärd vilket gjorde det lite bättre till att flex-bälgarna av tunn fler-skikts metall kunde bytas ut efter rätt lång leveranstid vilket var ett stort jobb då de var stora.
 
Om man är så orolig för luftkvaliteten får man nog flytta till djungeln i Isaan och bli granne med IL. :)
Vår lilla men mysiga Issan djungelhörna på tomten :) Här är det betydligt svalare att slå sig ner än under det stora taket på andra sidan av vårt hus där det tyvärr blir väldigt varmt.

IMG_1083.jpeg
 
Eller till Phuket kanske ;)

Angående riktigt hemsk luft så minns jag väl ett gammalt fartyg jag hamnade på där flera av de jättestora avgas expansions bälgarna hade spruckit mellan huvudmaskins turboaggregat och upp till ingående på avgaspannan. Det var speciellt för jävligt när man startade upp med en kall huvudmaskin och avgassystem då speciellt mycket av avgaserna då gick rätt ut i maskinrummet och det stack i lungorna så hårt att det knappt gick att andas. När allt blivit uppvärmt minskade läckaget betydligt men inte mer än att brandvarnarna (smoke detectors) reagerade hela tiden ändå. Vi fick gå på med svets och lappa och laga vilket var inte lätt som en temporär åtgärd vilket gjorde det lite bättre till att flex-bälgarna av tunn fler-skikts metall kunde bytas ut efter rätt lång leveranstid vilket var ett stort jobb då de var stora.

Ja, dessa expansion bellows kan nog vara knepiga att reparera.
Tunn metall (troligtvis SS316) som rör på sig. Skulle väl kanske gå att nödreparera med värmetåligt gummi eller stummontering med en bit rör om man har ett rör på lager.
 
Ja, dessa expansion bellows kan nog vara knepiga att reparera.
Tunn metall (troligtvis SS316) som rör på sig. Skulle väl kanske gå att nödreparera med värmetåligt gummi eller stummontering med en bit rör om man har ett rör på lager.
Jo troligtvis SS 316 och tunt! Vi lyckades att laga några av sprickorna så att det läckte mindre otroligt nog med elsvetsen med de elektroder som fanns ombord mestadels av Unitor för att svetsa i rostfritt eller de elektroder man kan använda att svetsa mellan rostfritt och annan metall. Men det läckte ju som fasen ändå men det blev iaf något mindre läckage efter svetsningen och när allt blivit uppvärmt och det hjälpte även när man fått lite drag upp genom skorstenskappen då fartyget kommit upp i fart med att avgaserna då följde med den vägen uppåt.
 
Jo troligtvis SS 316 och tunt! Vi lyckades att laga några av sprickorna så att det läckte mindre otroligt nog med elsvetsen med de elektroder som fanns ombord mestadels av Unitor för att svetsa i rostfritt eller de elektroder man kan använda att svetsa mellan rostfritt och annan metall. Men det läckte ju som fasen ändå men det blev iaf något mindre läckage efter svetsningen och när allt blivit uppvärmt och det hjälpte även när man fått lite drag upp genom skorstenskappen då fartyget kommit upp i fart med att avgaserna då följde med den vägen uppåt.

Ja, trycket sjunker nog och flödet blir högre.
Ser en del sådana på Emergency Generatorer och Fire Water Generatorer.

Tycker det är konstigt att det egentligen går hål i dessa.
Det är väl lite småvarmt, men det är troligtvis inte korrosion som skapar problemet utan snarare stresspåverkan av materialet. Lite för hårt och styvt kanske?
 
I Needwille i Texas finns en Solpanelpark som för två veckor sedan drabbades av en hagelstrom.
Vän av ordning skyller naturligtvis på koldioxid. Det finns emellertid en vetenskaplig förklaring.
Det skapas värme-öar ovanför panelerna och dessa ger upphov till regn eller hagel.
Temperaturen ovanför solpanelerna är ca 70 grader medan omgivande luft är 20 grader.
Nu är man bekymrad över om marken blir kontaminerad.

 
I Needwille i Texas finns en Solpanelpark som för två veckor sedan drabbades av en hagelstrom.
Vän av ordning skyller naturligtvis på koldioxid. Det finns emellertid en vetenskaplig förklaring.
Det skapas värme-öar ovanför panelerna och dessa ger upphov till regn eller hagel.
Temperaturen ovanför solpanelerna är ca 70 grader medan omgivande luft är 20 grader.
Nu är man bekymrad över om marken blir kontaminerad.

Så du menar att den uppvärmda luften stiger spikrakt högt upp i luften som i ett rör utan att blandas ut med kyligare luft eller blåsa bort och sen kondenseras till hagel som sen faller tillbaka i samma "rör" på exakt samma ställe ?? F-n trot som Rellingen sa.
 
Så du menar att den uppvärmda luften stiger spikrakt högt upp i luften som i ett rör utan att blandas ut med kyligare luft eller blåsa bort och sen kondenseras till hagel som sen faller tillbaka i samma "rör" på exakt samma ställe ?? F-n trot som Rellingen sa.
Här handlar det om enormt stora ytor, totalt 10.000 acres i området. Det blir många fotbollsplaner. Räkna!
Uppenbarligen var det ett nytt fenomen med så stora isbollar. Annars skulle ingen våga investera.
 
Sveriges klimat-ambassadör gästspelar i Holland, ser jag.
Blockaden av motorvägen betraktades som lyckad av rebellerna och Greta fick en gratis resa med polisens buss.

 
Så du menar att den uppvärmda luften stiger spikrakt högt upp i luften som i ett rör utan att blandas ut med kyligare luft eller blåsa bort och sen kondenseras till hagel som sen faller tillbaka i samma "rör" på exakt samma ställe ?? F-n trot som Rellingen sa.
Ja., det låter som att sannolikheten inte är så stor. Fast det kanske inte är så kul för den som bor långt därifrån och får växthuset och bilen sönderslagen om nu solcellsparken har producerat den där hagelkanonen. :unsure:

Man bör dock tänka på att det kan räcka att någon sommaräng eller mindre dal/sänka värms upp för att varmlusten skall stiga som en ballong och bilda ett litet sommarmoln (Cumulus). Kanske en stor yta, som värms upp rejält mycket mer än omgivningen, ger så mycket energi att varmluften kan skickas betydligt högre upp, med kraftig nedkylning och isbildning som effekt? Vad säger meteorologerna.

1_Lätta stackmoln.jpg
 
 
 
Tillbaka
Topp