När köper Du elbil?

 
Det blir svårt att stå emot Kina och dess industrier när det mesta tillverkas där.
Till stor del av västerländska företag som tillverkar sina komponenter och varor där.
När man får samma kvalitet till betydligt lägre pris är konkurrensen svår.

Varuhus som Biltema skulle nog bara ha korv med bröd kvar om man tog bort Made in China.
Samt att Kina i många avseenden är den största marknaden för västerländska företag. De vill gärna inte bli utestängda därifrån.
 
Det blir svårt att stå emot Kina och dess industrier när det mesta tillverkas där.
Till stor del av västerländska företag som tillverkar sina komponenter och varor där.
När man får samma kvalitet till betydligt lägre pris är konkurrensen svår.

Varuhus som Biltema skulle nog bara ha korv med bröd kvar om man tog bort Made in China.
Och vi "föder" CCPs agenda med allt vad det innebär för framtiden!!
 
Samt att Kina i många avseenden är den största marknaden för västerländska företag. De vill gärna inte bli utestängda därifrån.
Kina priser seg ut av marknaden om noen år . Den kinesiske timelonnen har dubbla seg dei siste 10 år .Og det jobber som vi norboere er 1 man på er kineserne 2 man på . Og kina produkserer mye feil produksjon . Så Norge har tatt ut mange norske fabrikker som lager bildeler i Kina , det blir billigere å produksere i Norge . månes-lonnen i Kina i dag er 4.214 US doller skr 45.216
Se vedlegg ,

 
Norge trekker seg meir og meir ut fra Kina og etablerer seg i India , I dag har 130 norske fåretak etablert seg i India og har ansatt nermere 1500 mann . Se vedlegg .


 
Kina priser seg ut av marknaden om noen år . Den kinesiske timelonnen har dubbla seg dei siste 10 år .Og det jobber som vi norboere er 1 man på er kineserne 2 man på . Og kina produkserer mye feil produksjon . Så Norge har tatt ut mange norske fabrikker som lager bildeler i Kina , det blir billigere å produksere i Norge . månes-lonnen i Kina i dag er 4.214 US doller skr 45.216
Se vedlegg ,

Det är nog inte fabriksarbetare som tjänar så mycket.
 
En tandläkare kan ha den lönen

Screenshot_20240723_084705_Chrome.jpg
 

Tror detta är en låst artikel så därför kopierade jag texten. Försöker själv att hålla lite koll på vad som kommer framåt för att om jag skulle köpa en laddhybrid att då göra detta som allra senast innan Euro 6e-bis-FCM träder i kraft.

EU vill rena ännu mer – laddhybriderna hotade​

Publicerad 16 jul 2024 kl 10.52Uppdaterad kl 11.52
Dålig luft som en följd av utsläpp av farliga partiklar och allt högre temperaturer som en följd av klimatkrisen. Nu försöker EU med ännu tuffare utsläppsregler komma åt både klimat- och hälsoproblemen.
I nya utsläppsregler som börjar gälla redan vid årsskiftet kan resultera i dyrare laddhybrider.

Laddhybriden har ansetts vara ett bra mellansteg i övergången till elbilar. Speciellt i Sverige där vi behöver köra längre sträckor och där laddinfrastrukturen i glesbygden inte är tillräckligt väl utbyggd.

Laddhybriderna har också fått förmånliga utsläppsvärden när bilarna testats enligt körcykeln, WLTP. Men hur mycket har de släppt ut egentligen, i verklig körning? Och varför kan bilarnas utsläppsvärden mätas med fulladdat batteri när bilägaren i praktiken kan köra sin laddhybrid utan att ladda batteriet?

Redan förra året beslutade EU att modifiera sitt regelverk för utsläpp av NOx-partiklar och koldioxid. Partiklarna är skadliga för människan medan koldioxid påverkar klimatet. Om en förbränningsmotor ska minska partikelutsläppen ökar utsläppen av koldioxid, och tvärtom.

Börjar gälla vid årsskiftet​

Utsläppsreglerna enligt Euro 6e började gälla för nya typgodkännanden i september förra året och träder i kraft för alla nya bilar i september i år. Den ännu tuffare Euro 6e-bis gäller för typgodkända bilar från 1 januari 2025 och för alla nya bilar ett år senare. Och så det som beskrivits som dråpslaget mot laddhybriderna: Euro 6e-bis-FCM.

Den tuffare mätmetoden ska gälla alla bilar som typgodkänns för EU från och med 1 januari 2027 och för alla nya bilar från och med 1 januari 2028.

I höst ska EU fastställa exakt hur tuffa reglerna ska vara och sommarens uppgifter om att dålig luft orsakar luftvägssjukdomar och en för tidig död kan ses som ett första utspel i förhandlingarna med bilindustrin.

Om Euro 6e-bis-FCM införs i nuvarande form betyder det betydligt högre CO2-siffror för nya laddhybrider som därmed blir dyrare i form av högre förmånsvärden och högre beskattning.

Den europeiska bilindustrin står klämd med minskad efterfrågan på elbilar, tuff konkurres från Kina och svårt ekonomiskt klimat för bilköparna. Att flera biltillverkare viskat om att de kanske måste stänga bilfabriker i Europa är också det ett utspel inför höstens förhandlingar om utsläppsregler.

 

Tror detta är en låst artikel så därför kopierade jag texten. Försöker själv att hålla lite koll på vad som kommer framåt för att om jag skulle köpa en laddhybrid att då göra detta som allra senast innan Euro 6e-bis-FCM träder i kraft.

EU vill rena ännu mer – laddhybriderna hotade​

Publicerad 16 jul 2024 kl 10.52Uppdaterad kl 11.52
Dålig luft som en följd av utsläpp av farliga partiklar och allt högre temperaturer som en följd av klimatkrisen. Nu försöker EU med ännu tuffare utsläppsregler komma åt både klimat- och hälsoproblemen.
I nya utsläppsregler som börjar gälla redan vid årsskiftet kan resultera i dyrare laddhybrider.

Laddhybriden har ansetts vara ett bra mellansteg i övergången till elbilar. Speciellt i Sverige där vi behöver köra längre sträckor och där laddinfrastrukturen i glesbygden inte är tillräckligt väl utbyggd.

Laddhybriderna har också fått förmånliga utsläppsvärden när bilarna testats enligt körcykeln, WLTP. Men hur mycket har de släppt ut egentligen, i verklig körning? Och varför kan bilarnas utsläppsvärden mätas med fulladdat batteri när bilägaren i praktiken kan köra sin laddhybrid utan att ladda batteriet?

Redan förra året beslutade EU att modifiera sitt regelverk för utsläpp av NOx-partiklar och koldioxid. Partiklarna är skadliga för människan medan koldioxid påverkar klimatet. Om en förbränningsmotor ska minska partikelutsläppen ökar utsläppen av koldioxid, och tvärtom.

Börjar gälla vid årsskiftet​

Utsläppsreglerna enligt Euro 6e började gälla för nya typgodkännanden i september förra året och träder i kraft för alla nya bilar i september i år. Den ännu tuffare Euro 6e-bis gäller för typgodkända bilar från 1 januari 2025 och för alla nya bilar ett år senare. Och så det som beskrivits som dråpslaget mot laddhybriderna: Euro 6e-bis-FCM.

Den tuffare mätmetoden ska gälla alla bilar som typgodkänns för EU från och med 1 januari 2027 och för alla nya bilar från och med 1 januari 2028.

I höst ska EU fastställa exakt hur tuffa reglerna ska vara och sommarens uppgifter om att dålig luft orsakar luftvägssjukdomar och en för tidig död kan ses som ett första utspel i förhandlingarna med bilindustrin.

Om Euro 6e-bis-FCM införs i nuvarande form betyder det betydligt högre CO2-siffror för nya laddhybrider som därmed blir dyrare i form av högre förmånsvärden och högre beskattning.

Den europeiska bilindustrin står klämd med minskad efterfrågan på elbilar, tuff konkurres från Kina och svårt ekonomiskt klimat för bilköparna. Att flera biltillverkare viskat om att de kanske måste stänga bilfabriker i Europa är också det ett utspel inför höstens förhandlingar om utsläppsregler.


Förtidig död?
Vi lever ju längre än någonsin.
 
Förtidig död?
Vi lever ju längre än någonsin.
Förstår inte vad du menar?

Om jag hade bara en bil så hade en laddhybrid av den senaste generationen med möjlig körsträcka på el bortemot 10 mil varit det bästa alternativet för mig personligen. Men som artikeln berättar så kommer det bli hårdare så kallade EURO utsläpps regler framåt (ännu hårdaere EURO 7 följer) och det kommer tyvärr göra fordonsskatten högre och rätt troligen även inköpspriset. Genom att hålla sig informerad så kan man ibland bli mindre drabbad som i detta fallet och detta gällde även tidigare Bonus Malus infördes som ledde till väsentlig högre fordonsskatt under speciellt de tre första åren för många bilar. Samma sak som när det gällde elbilstödet togs bort plötsligt att det kunde göra en avsevärd skillnad av det man fick betala för sin elbil om man hann att köpa och registrera sin elbil (om inte bilhandlaren redan gjort detta). Det kunde vara upp till 60000 kronors skillnad på priset för elbilen om jag inte minns fel?
 

Tror detta är en låst artikel så därför kopierade jag texten. Försöker själv att hålla lite koll på vad som kommer framåt för att om jag skulle köpa en laddhybrid att då göra detta som allra senast innan Euro 6e-bis-FCM träder i kraft.

EU vill rena ännu mer – laddhybriderna hotade​

Publicerad 16 jul 2024 kl 10.52Uppdaterad kl 11.52
Dålig luft som en följd av utsläpp av farliga partiklar och allt högre temperaturer som en följd av klimatkrisen. Nu försöker EU med ännu tuffare utsläppsregler komma åt både klimat- och hälsoproblemen.
I nya utsläppsregler som börjar gälla redan vid årsskiftet kan resultera i dyrare laddhybrider.

Laddhybriden har ansetts vara ett bra mellansteg i övergången till elbilar. Speciellt i Sverige där vi behöver köra längre sträckor och där laddinfrastrukturen i glesbygden inte är tillräckligt väl utbyggd.

Laddhybriderna har också fått förmånliga utsläppsvärden när bilarna testats enligt körcykeln, WLTP. Men hur mycket har de släppt ut egentligen, i verklig körning? Och varför kan bilarnas utsläppsvärden mätas med fulladdat batteri när bilägaren i praktiken kan köra sin laddhybrid utan att ladda batteriet?

Redan förra året beslutade EU att modifiera sitt regelverk för utsläpp av NOx-partiklar och koldioxid. Partiklarna är skadliga för människan medan koldioxid påverkar klimatet. Om en förbränningsmotor ska minska partikelutsläppen ökar utsläppen av koldioxid, och tvärtom.

Börjar gälla vid årsskiftet​

Utsläppsreglerna enligt Euro 6e började gälla för nya typgodkännanden i september förra året och träder i kraft för alla nya bilar i september i år. Den ännu tuffare Euro 6e-bis gäller för typgodkända bilar från 1 januari 2025 och för alla nya bilar ett år senare. Och så det som beskrivits som dråpslaget mot laddhybriderna: Euro 6e-bis-FCM.

Den tuffare mätmetoden ska gälla alla bilar som typgodkänns för EU från och med 1 januari 2027 och för alla nya bilar från och med 1 januari 2028.

I höst ska EU fastställa exakt hur tuffa reglerna ska vara och sommarens uppgifter om att dålig luft orsakar luftvägssjukdomar och en för tidig död kan ses som ett första utspel i förhandlingarna med bilindustrin.

Om Euro 6e-bis-FCM införs i nuvarande form betyder det betydligt högre CO2-siffror för nya laddhybrider som därmed blir dyrare i form av högre förmånsvärden och högre beskattning.

Den europeiska bilindustrin står klämd med minskad efterfrågan på elbilar, tuff konkurres från Kina och svårt ekonomiskt klimat för bilköparna. Att flera biltillverkare viskat om att de kanske måste stänga bilfabriker i Europa är också det ett utspel inför höstens förhandlingar om utsläppsregler.

 
Förstår inte vad du menar?

Om jag hade bara en bil så hade en laddhybrid av den senaste generationen med möjlig körsträcka på el bortemot 10 mil varit det bästa alternativet för mig personligen. Men som artikeln berättar så kommer det bli hårdare så kallade EURO utsläpps regler framåt (ännu hårdaere EURO 7 följer) och det kommer tyvärr göra fordonsskatten högre och rätt troligen även inköpspriset. Genom att hålla sig informerad så kan man ibland bli mindre drabbad som i detta fallet och detta gällde även tidigare Bonus Malus infördes som ledde till väsentlig högre fordonsskatt under speciellt de tre första åren för många bilar. Samma sak som när det gällde elbilstödet togs bort plötsligt att det kunde göra en avsevärd skillnad av det man fick betala för sin elbil om man hann att köpa och registrera sin elbil (om inte bilhandlaren redan gjort detta). Det kunde vara upp till 60000 kronors skillnad på priset för elbilen om jag inte minns fel?

Det var den här texten jag tänkte på

IMG_1342.jpeg
 
Det var den här texten jag tänkte på

IMG_1342.jpeg
”Tuffa regler, fler tumskruvar”.
Är vi dumma, lydiga EU-får, eller? Antalet som köpt ekbil och som nu ångrar köpet växer. Försäljningen av elbilar rasar även för Testa.
Kan man tvinga folk till något som de inte gillar? EU är min största fiende. Ledningen där vill montera ner Europa.
Oss tvingar de aldrig på någon elbil!
 
”Tuffa regler, fler tumskruvar”.
Är vi dumma, lydiga EU-får, eller? Antalet som köpt ekbil och som nu ångrar köpet växer. Försäljningen av elbilar rasar även för Testa.
Kan man tvinga folk till något som de inte gillar? EU är min största fiende. Ledningen där vill montera ner Europa.
Oss tvingar de aldrig på någon elbil!
Nu är det extra tull på elbilar i EU men inte på bilar med förbränningsmotorer.

Vad som det ger för effekter på fordonsparken och industrin behöver man inte vara raketforskare för att förstå.
 
 
 
Tillbaka
Topp